Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fra elektro til fuel! Er jeg helt på feil spor??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Liten tvil om at lukt trigger minner ja.. Hver gang jeg lukter byron kommer det minner fra de første flyturene, for 14-15 år siden.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment


    • #17
      Nei, det er ingen regler for det.

      Jeg fløy fuel fra 1973 - 1984, håndstartet alltid motoren, til og med 10 ccm/.61 cid. Jeg har fremdeles mange ventsre-hansker tilovers...
      Begynte med modellfly igjen, kun elektro, i 2007.

      De fleste glødeplugger er vel fremdeles beregnet for 2V og jeg tror det fremdeles er mest vanlig å bruke blybatteri til gløding. Blybatteri har lengst levetid når det lades rett etter bruk.

      Hvis du går for et 12V batteri, elektrostarter og glowdriver som gir 2V til pluggen, kan du bruke 4S/5000 LiPo, vil jeg tro.

      Sjekk tyngdepunktet med tom tank, husk å trimme høyderoret opp før avgang. Du må trimme gradvis nedror i løpet av flyturen etterhvert som tanken blir tom.

      Før man kobler til gløding for å starte motoren er det lurt å gi full gass, holde en finger over innsuget og sveive propellen sakte rundt for å suge fram fuel til forgasseren. Første starten hver dag er vanskeligst, da er olja seig. Sug inn frisk fuel med ny olje og kjenn etter at motoren går lett rundt når du flikker propellen. Da er den klar til start, sett gassen på tomgang. Koble til gløding og start motoren. Forskjellige forgassere skal innstilles få forskjellig måte, les bruksanvisningen for din motor. Still hoveddysa heller litt rikt (ut/mot klokka) enn for magert. Kontroller at motoren ikke magrer ut (mister turtall og stopper) når du holder modellen med nesa rett opp i ett sekund. Vær alltid forberedt på at motoren kan stoppe i lufta.

      Verktøy du trenger: glødepluggnøkkel, propellnøkkel, skrutrekkere som passer til motorskruer, eksospottefeste og annet alt. Sjekk alle skruer etter hver tur.
      Utstyr du bør ta med: starthanske, flere reserve propeller, reserve glødeplugger (et utvalg av forskjellig varmeverdi), fuelslange, ekstra skruer og muttere, full fuelkanne, fuelpumpe, drammeflaske, nyladet glødebatteri. Bruk alltid fuelfilter når du fyller tanken, billig papifilter til bil med gjennomsiktig plastkappe er bra.

      Husk alltid å ta med en ny tørkerull og søplepose til flyplassen, tørk av flyet mellom hver tur samtidig som du ser over alle linker, skruer som holder understell, motor og alt annet. Bruk alltid avballansert propell som passer perfekt på motorakslingen og bytt den hver gang den tar nedi bakken i avgang eller landing. Ikke bruk propell til elektromotor.
      Last edited by Biplan; 18-03-11, 21:52.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #18
        Jo, du trenger mottakerbatteri! 4,8 - 6V som driver mottaker og servoer. Det må være nyladet hver gang du drar ut for å fly.

        Vi brukte 4S/450 NiCd på 4,8V, som holdt ca 1 1/2 time flytid, men i dag finnes det veldig bra DC/DC omformere til 5 - 6 V, så utvalget er stort. Du kan sikkert bruke et av de batteriene du har med en DC/DC omformer (booster). Hvis du ikke er vant til strømbryter i flyet, så venn deg til å bruke den. Monter bryteren på motsatt side av eksosen. Elektrisk så kobles bryteren mellom batteriet og DC/DC omformeren. Husk å skru av bryteren på flyet etter at du har landet.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #19
          Foretrekker fuel, liker lukta og det skal bråke litt :-p
          Har testa elektro men nei takk, kort flytid og ett lass med batterier som aldri holder levetiden som blir lovt.
          Mye kosligere å ha modellen oppe i alt fra 15min til 45min på en fylling.
          Kos deg med ei kanne, starter og bytte av glødplugger som ryker når det passer dårligst(Glemt extra hjemme)

          koz deg på stripa
          =================
          Runar Holm
          www.maxmekker.com
          =================

          Comment


          • #20
            Ja det lukter trivelig gamle dager av Nitro men den kommer jo ikke i nærheten av lukta fra en liten tass som er fyrt opp med gammeldags Titan-D.

            Comment


            • #21
              Hva er Titan-D ? Jeg har liggende Cox Baby Bee 0.8 og Webra 2,5 Diesel og Cox 1,5 Glow. Dette var helt kurante motorer da jeg var gutt. De er jo bitte små i forhold til dagens.
              Har ikke fuel til disse småtassene, men det hadde vårt artig å fyrt de opp igjen.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #22
                Titan-D er stoffet som dieselen trivdes med ble kjøpt på 0,5l metalkanner på den lokale hobbybutikken. Luktet av nafta og olje. Hadde selv 0,8 Cox og en Webra vinne 2,5 diesel som gutunge og fløy linefly med disse på 70 tallet. Coxen har jeg ennå og den går jo fint på vanlig nitro. Webraen solgte jeg for en 50 lapp på sluten av 70 tallet da jeg sluttet med fly. Angrer svært på det nå det skulle vært moro og fyrt opp en slik og fåt lukten fra den.

                Comment


                • #23
                  Stemmer det. Husker Dieselen nå ja. Men Cox skal vel ha 1/2 A fuel? Og det er vel ikke så mange som selger lenger? Er jo en liten bråkete hissigpropp som var god på linestyring.
                  Jeg liker alt som flyr, så Fuel, Elektro, Glidere, Strikk og Jet er kult.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #24
                    Så vidt jeg husker kalte Webra sin egen dieselfuel for Titan-D.

                    1/2A fuelen var vel ikke noe mer mystisk enn metanol, 20% ricinusolje og en god dose nitro, 20 % om jeg ikke husker feil. Eller var det 40%? Nei, det var vel Pylon fuel.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #25
                      Jeg leste gjennom denne gamle tråden som jeg startet i 2011.
                      Nå er det Fuel som gjelder på flere av mine modeller, 1/3 cub , 600 heli, Warbird og f3a modeller har alle fuel motorer. Har også noen el modeller, men det er uten tvil mest bruk av fuel her i gården!
                      Ole Tom Iversen

                      Comment


                      • #26
                        Ja Nitro er morsomt å fly med. For meg blir det nå mest bensin men nitro er fremdeles favoritten. Tror jeg må ta meg en tur på stripa i dag å fly SU-31 med YS 175 DZ CDI. Ikke mange motoroppsett som kommer i nærheten av den.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by bardp View Post
                          Ja Nitro er morsomt å fly med. For meg blir det nå mest bensin men nitro er fremdeles favoritten. Tror jeg må ta meg en tur på stripa i dag å fly SU-31 med YS 175 DZ CDI. Ikke mange motoroppsett som kommer i nærheten av den.
                          Bardp , en av mine nitro kommer fra deg! Saito 270 m tenning, jeg kjører fuel på den, setter den inn i 1/3 piper cub i disse dager, gleder meg til å få den i lufta!
                          Ole Tom Iversen

                          Comment


                          • #28
                            Morsomt vil tro du får litt mer effekt med nitro en det ble med bensin.

                            Comment


                            • #29
                              Hadde en Webra "diesel" jeg også, luktet gammel operasjonssal (Nafta).
                              Et eller annet sted i kjelleren her eller i barndomshjemmet ligger den nok, for jeg har i hvert fall ikke solgt den.
                              Ikke helt gangbar vare i dag, men en artig kuriositet.
                              Cox "Baby-Bee" har jeg liggende også, fuelen var knallblå og det var vel 18% nitro mener jeg å huske.
                              Solgtes på metalldunker, plastkanner smeltet vel av den

                              Har begynt med elektro jeg og, men har fortsatt mange fuel-motorer liggende. Mest firetakt pga. lyden, men har noen 2-taktere også.
                              Hadde ikke problemer vinterstid, men brukte el-starter for å få litt lunk i dem etter at den hadde stått litt mens jeg skravla med andre

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by kaptein kok View Post
                                du trenger ikke gå over til fuel for å få den sjarmen som kommer med det.

                                Bare bøy akslingen på en el motor litt og ta en skikkelig kaldlodding på batterikontakten.

                                Da får du både vibrasjoner, ulyd, startproblemer og uventet motorstopp. Akkurat som fuel.
                                :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d

                                Comment

                                Working...
                                X