Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fra elektro til fuel! Er jeg helt på feil spor??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fra elektro til fuel! Er jeg helt på feil spor??

    Hei. Jeg har flydd i ca 2 år, jeg har kun hatt elektro modeller, seilfly, trainere, 3D, osv,. Har prøvd mange forskjellige modeller, krasjet noen og enkelte har overlevd min læreperiode. Nå har jeg lyst til å prøve meg på fuel modeller. Har derfor anskaffet meg en høyvinget trainer (40 size m 46 irvine) og en Kalmato sport (lavvinget m os 46). Føler at jeg er litt "mot strømmen" med denne løsningen ? Jeg har litt lyst til å prøve ut denne "gamle" måten å drive hobbyen på

    Jeg prøver med dette å trigge litt mer diskusjon om elektro/fuel ??


    Mvh Tommy. En gammel gutt med lite erfaring m fuel fly.
    Ole Tom Iversen

  • #2
    Hehe.. Artig retning å ta ja!

    Hvis man har lyst til å fly mer enn å mekke/vedlikeholde så ville jeg holdt meg til elektro/alternativt bensin.

    Dog, selv synes jeg fuel har sin sjarm, men man må vel innse at det er på vei bort. Men det betyr jo ikke at det ikke kan være artig!

    Hvis du liker å "mekke" litt i tillegg så kan det være gøy det! Bare det å få motoren igang en kald vintersdag er jo en liten triumf..

    Det jeg ikke savner, må være oljesølet etter hver tur, ting har tendens til å bli "løent" hvis man ikke er flink med vedlikehold. Samt det å drasse med seg starter m. tungt batteri "gamledager" bare for å finne ut at det er tomt midt utpå jordet. Og gløderen som faller av i tide og utide. Ikke minst justering av motor via forgasser i front, rett ved propellen. Gått noen knoker der ja..

    Når jeg tenker meg om savner jeg det ikke så altfor mye.. Hehe..

    Men jeg har spart på den gamle traineren min, for å 'en dag få tak i en 40 motor og dure avgårde i en sky av oljesøl og fuel lukt...

    Lykke til! Alle her inne har nok forskjellige meninger, men ha det gøy, det er jo det viktigste - tross alt!
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • #3
      Fly det man har lyst til å fly. Det er det eneste rette!

      Comment


      • #4
        Du trenger ikke gå over til fuel for å få den sjarmen som kommer med det.

        Bare bøy akslingen på en el motor litt og ta en skikkelig kaldlodding på batterikontakten.

        Da får du både vibrasjoner, ulyd, startproblemer og uventet motorstopp. Akkurat som fuel.

        Comment


        • #5
          hehehe fine Kaptein Kok.

          Jeg har noen hobbyking motorer som slår inn en sinnsyk ulyd sånn inniblandt det får de fleste på flystripa til og trekke på fliret
          Min Hjemmeside..

          http://sveininge.iflogg.com

          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

          Comment


          • #6
            Det er vel bare å prøve det, det er jo ingen regel som sier at man ikke kan like begge deler. Og å diskutere hva som er best er jo håpløst da det er smak og behag, det har vel nivået på tidligere diskusjoner vært bevis på.

            Comment


            • #7
              Har da fortsatt 3 stk fuel-fly i hangar'n jeg. Har na snart klar min forste elektromaskin, og skal prove det. Men jeg synes det fortsatt er litt god lukt pa fuelmotoren jeg da. Ma vare at man er fodt og oppvakst med det. Men litt grisete er det.

              Nei, begyn med fuelmaskin du, er mye a lare her.(om man liker a knote litt)

              Lykke til

              Beklager skriften. Sitter pa hotell-pc i slovenja, og den mangler noen bokstaver
              Terje Egeberg
              "Opp ska det og det får bare virke"


              38% Carf Sukhoi ZDZ 180
              40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
              35% Pilot Extra 330 DLE 120.
              3DHS slick 89" EME 60.
              3DHS Slick 71"

              Comment


              • #8
                Kjør på med fuel! Det er ingenting som er så tilfredsstillende som en fuelmodell! Når ting er på stell, og du legger igjen en fin røykstripe over himmelen, da er det lite som konkurrere med akkurat det. Elektro er jo praktisk, men det er masse glede i fuelmotor, mye fordi jeg synes det ligger langt nærmere sitt full-size forbilde. Vær nøye med tank, og fuelslanger. Virker som om manges dårlige erfaringer bunnet ut i mangelfull oversikt/vedlikehold på akkurat dette.

                Men det kan være praktisk å vente til plussgrader med å skulle "lære seg" fuel. Litt enklere da. Når det er sagt så har fløyet fuelmodeller av mange slag ned til -20 uten problemer overhodet.

                Det finnes et kjempeutvalg av flotte elektromodeller å få tak i, og mange av disse kan med letthet få en fuelmotor i nesa. Min fuelkonverterte Sebart endte på lavere vekt enn elektrooppsettet den var ment til å ha. Så at fuel er tungt og dårlig, stemmer hvertfall ikke fra ca 1.4m vingespenn og oppover.
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                Comment


                • #9
                  Kjør på!! Jeg har både elektro og bensin i stallen, men som skalafrelst er det ikke mye som kan måle seg med lyden av 4-taktere av fueltypen.

                  Har akkurat lagt siste hånd på en 1/4-skala cub fra SIG(bygd som LN-IKJ på Kjeller). Denne har fått en Laser 150 i snuta, og fikk nesten gåsehud ved første oppstart. Nyydelig gange!

                  Skal imidlertid være så ærlig og si at i minusgrader orker jeg ikke å dra ut fuel-modellene mine.

                  Lykke til!

                  mvh Terje
                  Terje Pedersen

                  Indre Østfold Modellflyklubb

                  91399490

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by johanngj View Post
                    Kjør på med fuel! Det er ingenting som er så tilfredsstillende som en fuelmodell! Når ting er på stell, og du legger igjen en fin røykstripe over himmelen, da er det lite som konkurrere med akkurat det. Elektro er jo praktisk, men det er masse glede i fuelmotor, mye fordi jeg synes det ligger langt nærmere sitt full-size forbilde. Vær nøye med tank, og fuelslanger. Virker som om manges dårlige erfaringer bunnet ut i mangelfull oversikt/vedlikehold på akkurat dette.

                    Men det kan være praktisk å vente til plussgrader med å skulle "lære seg" fuel. Litt enklere da. Når det er sagt så har fløyet fuelmodeller av mange slag ned til -20 uten problemer overhodet.

                    Det finnes et kjempeutvalg av flotte elektromodeller å få tak i, og mange av disse kan med letthet få en fuelmotor i nesa. Min fuelkonverterte Sebart endte på lavere vekt enn elektrooppsettet den var ment til å ha. Så at fuel er tungt og dårlig, stemmer hvertfall ikke fra ca 1.4m vingespenn og oppover.
                    fuel konvertering av elektro modeller høres spennende ut, hadde vøre hygglig med noe mer info. ang ombygginen

                    Comment


                    • #11
                      Selv om jeg har konvertert alt til elektro er det selvfølgelig like "riktig" med fuel! Det er en smaksak....................
                      Og et praktisk valg hvor du kan fly.

                      Comment


                      • #12
                        I loove the smell of nitro in the morning
                        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ludvik 79 View Post
                          fuel konvertering av elektro modeller høres spennende ut, hadde vøre hygglig med noe mer info. ang ombygginen
                          Tråden min finner du her (MFN) ModellflyNytt.no

                          Begynner å bli gammel, og flyet er solgt. Men fikk over 100 problemløse turer på den. Totakt er nok safest, da en del elektromodeller ikke er designet for såpass kraftige vibrasjoner. To i klubben min med OS 55AX, og de synger som små symaskiner.

                          Men uansett hvordan du skrider frem, så er nøkkelen til suksess å bygge lett. Ikke bruk den største motoren du får plass til, kombinert med 400cc tank, standardservo (50g) på gass, og 2000-3000mah mottakerpakke.
                          Velg heller en mindre motor, mindre tank, og lett elektronikk. Kapp boltene der de er for lange, ikke lag lange kabelkveiler, eller bruk store brytere/kontakter. 5 gram spart 20 stedet på flyet er 100 gram totalt! Så en film av en som hadde samme fly som meg i Frankrike med en OS 91, kjempetank og batterier, og han klokket inn på 4000g med full tank kontra mine 2650 g eller hva jeg endte på. Liten tvil om hva som flyr best. Lykke til!
                          Med vennlig hilsen
                          Johannes Gjessing GMFK
                          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                          Comment


                          • #14
                            Hei.
                            Du er ikke på feil spor.... flyr selv begge deler. Både elektro og glow har sin sjarm.
                            Glow er for varme dager på stripa, når man har god tid. Elektro er i bruk hele tiden, og perfekt for korte turer på stripa
                            i den kalde årstiden.
                            Må innrømme at dersom jeg måtte velge mellom kun elektro eller glow hadde det blitt elektro.
                            Hvem skulle trodd der for fem år siden

                            Comment


                            • #15
                              Det sies at lukt er en av de sterkeste minne-triggerne. Det hender jeg spekulerer på hva som er sjarmen med dette, etter å ha vært en hel dag blant marshmallows med lipo og børsteløs. Så dukker det opp noe med søl, lyd, og en sky av lakserolje og nitro, og plutselig kommer store deler av barndommen tilbake..
                              Mistenker at fuel med syntholje er tilsatt luktstoffer for å ligne på ordentlig vare, slik Castrol måtte gjøre med RS-olja etter at de fikk klager fra racingfolket som var vant med duften fra den gamle vegetabilske.

                              Det med å konvertere elektromodeller er egentlig helt genialt, fordi mange av dem er bygd slik modellfly bør bygges. Slik modellfly ble bygd før Amerikanerne oversvømte oss med byggesett av hardved, og de første generasjonene av arf'er kom fra andre sida bygd av appelsinkasser med kopiøse mengder smeltelim.
                              Jeg har flydd med glow, el., bensin og jet, og vil helst ikke velge bort noen av dem. Vil gjerne prøve både diesel og strikkmotor før jeg gir meg!

                              Comment

                              Working...
                              X