Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd: Osprey V-22

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggetråd: Osprey V-22

    Tenkte jeg skulle lage en byggetråd på vårprosjektet mitt; En Osprey V-22 fra Rotormast.

    Noen linjer om orginalen: V-22 Osprey er et amerikansk militært luftfartøy med en 12-meter tiltrotor på hver vinge. Flyet kan ta av og lande vertikalt eller på en kort rullebane som et helikopter, og med tiltrotorene i horisontalstilling fly som et vanlig propellfly når det er kommet i luften. Osprey er et samarbeid mellom Boeing og Bell og utviklingen ble startet i 1981. Etter en mengde problemer, bl.a flere alvorlige ulykker som holdt på å sette en stopper for hele prosjektet, ble flyet satt i aktiv tjeneste i Irak og Afganistan i 2007. Utviklingstkostnaden var da over 150 milliarder..... Mer om orginalen kan dere lese her: Bell-Boeing V-22 Osprey - Wikipedia, the free encyclopedia

    Den modellen jeg skal bygge er utviklet av Rotormast. Mange har prøvd, men få har lyktes i å lage en RC utgave av dette flyet. Utfordringen ligger i overgangen mellom helikopter og flymodus. Rotormast har brukt over 3 år på utviklingen av modellen og kontrollenheten som sørger for sømløs transformasjon fra helikopter til fly. Mer om Rotormast og modellen finner dere her: ROTORMAST - Home

    En link til orginalen in action:


    En link til modellen:


    Legger også med noen bilder.

    Modellen er på vei gjennom Europa, noe av elektronikken har allerede dukket opp på døren. Regner med å begynne byggingen i neste uke.. Skal prøve å poste regelmessig gjennom hele prosessen og kommentere de ulike aspektene med dette bygget. Kommer plutselig tilbake.
    Attached Files
    Olav.......

  • #2
    JAAAAAAA!

    Skal du byyge den versjonen med skala kropp eller bare profil kropp?
    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      kult
      lurer litt på hvordan en styrer tilten på en sånn ? 3 punkt bryter eller..

      Comment


      • #4
        Jeg har bestilt skala kittet, men pga kvalitetsproblemer har Rotormast vært nødt å bytte leverandør. Jeg får derfor profilen nå, og flykroppen om ca 4-5 uker. Det passer egentlig helt fint for da får jeg bygget og testet alt før jeg monterer kroppen. Da risikerer jeg ikke å ødelegge dyr glassfiber hvis jeg skulle være uheldig under innflygingen.....

        Når det gjelder konvertering mellom heli og flymodus kan det enten programmeres på en bryter eller du kan bruke en slider hvis radioen din har det. På min DX8 har jeg et ratt på toppen av radioen. Fordelen er selvfølgelig at du kan justere vinkelen på tiltrotoren trinnløst. Ulempen er at jeg må ta fingrene vekk fra stikken..... Bruker du en bryter kan du legge inn mindre step (f.eks 0%, 5%, 10%) til å begynne med for å få følelsen med hvordan det oppfører seg i FF. Jeg kommer nok til å prøve meg frem i begynnelsen for å se hva som funker best....
        Olav.......

        Comment


        • #5
          Dette blir moro, kom over denne modellen på espritmodels for noen måneder siden. Ble en sånn må ha opplevelse, men fornuften tok meg til slutt, har nemlig 4 prosjekter som ikke er blitt bygget enda som bare ligger i hjørnet og venter.
          Skalakroppen er viktig, men sikkert genialt å teste med profilen først Lykke til
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Litt info om elektronikken mens jeg venter på å komme i gang med byggingen:

            Servoer: Hitec HS-5085MG (4 stk)
            Gyro: Futaba GY 520 (3 stk)
            ESC: Phonix ICE Lite 50 Amp (2 stk)
            BEC: Western Robotic Hercules 10 Amp
            Motor: Scorpion 2221-10 V2 3000Kv (2 stk)
            Mottaker: Spektrum AR8000
            Batteri: Turnigy 4 celler / 2200mA 30C (2 stk)

            Har stort sett holdt meg til leverandørens anbefalinger, unntaket er BEC hvor jeg alltid bruker WR sine. Videre valgte jeg GY 520 gyroer fremfor GY 401 ettersom de var på "tilbud".... Motorene sleit jeg med å finne en butikk som hadde på lager. Endte opp i England hos Radio Modellers RC Store. Over en uke etter at jeg bestilte er de enda ikke sendt, begynner å lure på om de heller ikke har de inne.
            Uansett, er klar til å begynne så fort flyet kommer. Regner med det er her i neste uke.
            Attached Files
            Olav.......

            Comment


            • #7
              Nå, hvordan blir det med denne? Det har ikke vært vær til flygning i det siste, så den må vel begynne å ta form?

              Comment


              • #8
                Nesten ett år etter at jeg starten denne tråden er byggingen i gang..... Mange årsaker til det, men mye av grunnen heter Kira og er en Rottweiler valp på 10 mnd. Hun kom i hus uken etter mitt siste innlegg, og satte en effektiv stopper for hele prosjektet. Uansett, hunder vokser, unger vokser, koner vokser (selv om det er mindre positivt) og i sum så gjør det at jeg igjen har fått litt ledig tid og overskudd.

                Det kittet jeg har bærer preg av å være første generasjon. Det er en del anbefalte modifikasjoner som må gjøres underveis. Manualen har rukket å bli revidert tre ganger siden sist jeg kikket i den. Heldigvis står det forholdsvis godt forklart hvilke endringer som er anbefalt. Selve kvaliteten på kittet har jeg lite negativt å si om. Noen av aluminiumsdelene har hatt dårlige gjenger, men en Mail til Rotormast så har de sendt nye uten spørsmål. Selvfølgelig irriterende, men ingen show stopper. Passform og finish er bra. Det har også vært en issue med enveislagerne som ble levert med kittet. Rotormast sendte ut info om en mulig svakhet, og sendte nye fra en annen leverandør. Videre ble kroppen noen måneder forsinket grunnet kvalitetsproblemer. Også her ble det bytte av leverandør som var løsningen. Jeg fikk også en Mail fra Rotormast for noen måneder siden at det var kommet en ny kontroller. De anbefalte å bytte ut den gamle ettersom den nye skulle være bedre, og mer driftssikker. Har ikke sett så mye på dette enda, så det kommer jeg tilbake til etterhvert som det blir aktuelt. Jeg ser også at det nå har kommet retracts til kittet. Regner med at det blir bestilt etterhvert....

                Selve byggingen har gått greit så langt. Tror det er en fordel å ha bygget noen helier tidligere før en gir seg i kast. Manualen er i beste fall upresis, og noen ganger må du prøve deg frem for å se hvor de forskjellige delene hører hjemme. Videre må det bores litt her og slipes litt der for å få alt på plass. Akkurat på dette punktet er manualen god. Den reviderte utgaven viser med bilder og piler hva som må gjøres. Alt i alt er det en del issues med bygget, og det er tydelig at Rotormast har fortsatt å utvikle produktet etter at det kom i salg.

                Status så langt:

                Swash er klar
                Rammene til tiltrotorene
                Hovedaksling montert og justert (3 opplagringer)

                Neste steg:
                Motor og drivverk / gear
                Last edited by Super73; 01-01-12, 20:45.
                Olav.......

                Comment


                • #9
                  Legger ved noen bilder av bygget så langt

                  Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1325447534.853317.jpg
Views:	1
Size:	20.5 KB
ID:	584219

                  Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1325447549.644576.jpg
Views:	1
Size:	19.6 KB
ID:	584220

                  Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1325447510.592474.jpg
Views:	1
Size:	23.1 KB
ID:	584217
                  Attached Files
                  Last edited by Super73; 01-01-12, 21:02.
                  Olav.......

                  Comment


                  • #10
                    Spennende, gøy å se at ting begynner å ta form. Dette må være et av de mer spennende trådenen her på en stund.

                    Comment


                    • #11
                      Kult prosjekt, ser frem til video av maiden
                      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                      Comment


                      • #12
                        Dette er skikkelig ambisiøst, Olav! Spennende med et super-uvanlig skalaprosjekt!

                        Burde funnet veien til byggerommet selv i stedet for sitte foran PC-en.....
                        Last edited by Biplan; 02-01-12, 18:52.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by tesa View Post
                          kult
                          lurer litt på hvordan en styrer tilten på en sånn ? 3 punkt bryter eller..
                          Hvis dette skal fungere trengs det en ganske avansert proporsjonal styring av hver rotor separat - både vinkelen og kraften, å dømme etter manøvreringsegenskapene nær hovring. Husk at rorene(balanse, høyde, og side) ikke gir nok reaksjon ved lav hastighet. Det korte vingespennet med dertil hørende høy flatebelastning gjør at stall-hastigheten i fly-modus blir uvanlig høy.

                          Edit: har studert bildene inngående og synes det ser ut som om hver rotor har et rotorhode som på et helikopter. Det vil si at hver enkelt rotorblad kan forandre stigning etterhvert som det peker forover, til høyre, bakover eller til venstre i helikopter-modus.
                          Last edited by Biplan; 02-01-12, 18:50.
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment


                          • #14
                            Dette er det perfekte mini-spion-dronen for forsvaret. Et lite kamera med servo i nesa, og vips så har man det.

                            Kjør over neste høyde, inspiser, tilbake, og land. Solceller på ryggsekken for lading av batterier.
                            Dont expect, inspect.
                            Fun Police everywhere!

                            Comment


                            • #15
                              Noen flere bilder. Har montert gear. Litt vanskelig å få rett justert i forholdet binding/slark, men ble til slutt fornøyd.

                              Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1325537882.039930.jpg
Views:	1
Size:	18.8 KB
ID:	584227

                              Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1325537896.772651.jpg
Views:	1
Size:	22.4 KB
ID:	584228

                              Beklager litt dårlig bildekvalitet. Skal se om jeg ikke gidder å finne et bedre kamera enn mobilen.
                              Olav.......

                              Comment

                              Working...
                              X