Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om bygging og flyging av de små radiostryrte modellene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Her er noen instruktive videoer om trekking med papir. Her trekker han med vått papir, og lar det tørke på plass:


    For de som liker å bygge Balsa, er det mye om bygging av mindre modeller her i dette forumet. Tegninger, tips og artikler også:
    Hip Pocket Builders' Forum - Free Flight, Control Line and Radio Control
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #17
      hallo folkens her er en liten video som viser små frifluktmodeller utrolig flotte mange av dem, og som de flyr!!!!, med dagens letteste radioutstyr tror jeg ikke at vekten på disse maskinene blir veldig mye høyere enn det de har her, strikkmotorer veier jo litt og en må jo blanansere modellen med vekt foran for å kompensere for strikkvekten bak i flyet. Hvis man lærer seg å velge ut riktig balsa og tenker på å holde vekta nede kan en få veldig sakteflygende modeller som ser meget skalalike ut både i måte å fly på og utseende. Er ikke dette hvordan modellfly skal bygges? Det er iallefall min mening etter å ha sett dette!!
      Last edited by roffe_ek; 07-06-14, 22:45.

      Comment


      • #18
        Her er en del "Peanut Scale" tegninger max 13" vingespenn
        Modles rduits d'avions l'chelle Cacahute - Peanut Scale

        Redigering: Fungerende linker med aktuellt stoff
        www.windysock.net
        www.ffscale.co.uk
        LOCKHEED AIR EXPRESS
        Diverse fly
        Bean 2

        Oversikt over skala betegnelser på små flybare modellfly
        oldbeacon.com - oldbeacon Ressurser og informasjon

        mvh
        Odd H.
        Last edited by Ofly61; 31-03-11, 09:53. Reason: Dårlige linker

        Comment


        • #19
          Originally posted by Ofly61 View Post
          Her er en del "Peanut Scale" tegninger max 13" vingespenn
          Modles rduits d'avions l'chelle Cacahute - Peanut Scale

          Glemte denne oversikten
          Free Peanut Scale Model Plans
          (NB! En del linker funker ikke lenger)

          Oversikt over skala betegnelser på små flybare modellfly
          Scale Modeling Plan Sizes

          mvh
          Odd H.
          Veldig flotte bilder av små fly i den første linken, litt vanskelig å se hvor en kan få tak i tegningene siden det hele er på fransk.
          Men artig å se. Har noen av dere abbonert på dette online tidsskriftet forresten:
          RC-Micro-World : RC Micro World

          MVH
          Eystein

          Comment


          • #20
            Originally posted by roffe_ek View Post
            Veldig flotte bilder av små fly i den første linken, litt vanskelig å se hvor en kan få tak i tegningene siden det hele er på fransk.
            Men artig å se. Har noen av dere abbonert på dette online tidsskriftet forresten:
            RC-Micro-World : RC Micro World

            MVH
            Eystein
            Tegning på Fransk = "plan" som på Engelsk
            Direkte link til Bücker Jungmeister Side 1 og 2
            Free Pages Personnelles: Erreur 404 - Document non trouvé
            Free Pages Personnelles: Erreur 404 - Document non trouvé

            Antar at med utstyr fra f.eks Parkzone Sukhoi så burde disse vere
            mulig å fly som RC. Kanskje skaler de opp fra 13" (330mm) til ~400
            dersom en er usikker.

            Jeg plukket utstyr fra et/flere Walkera micro heli (50-60g) og brukte i en
            E-flite P-40 (170g og med vingespenn 25") det gikk forbausende
            bra

            RC-micro World ... har lest litt men har aldri giddet bruke penger
            på det.

            mvh
            Odd H.

            Comment


            • #21
              Hallo igjen folkens siden sist jeg skrev har jeg lett rundt på weben, og har i tillegg vært i kontakt med great wings butikken i Bergen. Det finnes noe for enhver smak når det gjelder disse små rc greiene. En ting som egner seg ypperlig til små fly er durobatic plater, dette er papirtynne polystyrene foam ark som kan mates inn i en vanlig blekkstråleskriver med rett gjennomføring dvs at papiret ikke bøyes under utskriften

              De kan kjøpes hos
              Dorobatic foamplater
              Litt dyre, men en kan lage veldig flotte sakteflygende fly av disse sjekk denne videoen da:

              Denne DC 3 maskinen er utrolig lett og bruker radioutstyr fra plantraco
              Plantraco Micro fly /RC-utstyr
              Og selve flyet er egentlig en papir display modell fra fiddlers green, Fiddlers green er en hjemmeside med små papir displaymodeller, en kjøper en pdf fil som kan printes på papir og limes sammen, dersom en printer disse på durobatic plater istedet og limer disse med foamsafe ca kan en få en mye lettere flygende modell, og det er sånn DC 3 maskinen over er laget. byggetråden er her:

              her er adressen til Fiddlers green papirflyene:

              sett igang og bygg!!!!!
              MVH
              Eystein
              Last edited by roffe_ek; 02-04-11, 11:16.

              Comment


              • #22
                Originally posted by roffe_ek View Post
                .
                .
                Det finnes noe for enhver smak når det gjelder disse små rc greiene. En ting som egner seg ypperlig til små fly er durobatic plater, dette er papirtynne polystyrene foam ark som kan mates inn i en vanlig blekkstråleskriver med rett gjennomføring dvs at papiret ikke bøyes under utskriften
                .
                .
                Eystein
                Dette var nytt for meg! Smart!

                Men 3D papirfly det har jeg funnet en del av på nettet både gratis og kjøpe modeller.

                mvh
                Odd H.

                Comment


                • #23
                  Hei
                  måtte bare vise dere dette 8 kanals mirkro rc. laget i durobatic foam.


                  Comment


                  • #24
                    Click image for larger version

Name:	mikropitts.jpg
Views:	1
Size:	36.0 KB
ID:	580578Click image for larger version

Name:	mikropitts5.jpg
Views:	1
Size:	35.3 KB
ID:	580579Click image for larger version

Name:	mikripitts6.jpg
Views:	1
Size:	35.3 KB
ID:	580580Click image for larger version

Name:	mikropitts9.jpg
Views:	1
Size:	46.8 KB
ID:	580581Click image for larger version

Name:	mirkopitts10.jpg
Views:	1
Size:	268.9 KB
ID:	580582
                    Ok da var det sommerferie, og tida skal tilbringes hjemme i år.
                    3 uker bare fri, været har vært meget varierende fra meget bra til skikkelig dritt. Mest av det siste. Dro derfor til flishuset i Tromsø og kjøpte meg noe skikkelig dyr depron. For 2 plater 6mm og 2 plater 3mm gul depron betalte jeg 700 spenn da jeg skulle gå ut av flishuset kom et vindkast og knakk de 2 3mm platene mine så der gikk det planlagte prosjektet i vasken umiddelbart. Fant senere ut at de hadde hvite plater mye billigere på Byggmakker på Langnes. Så det var første irritasjonsmoment.
                    Vel hva skulle jeg nå bruke de dyre knekte platene mine til? Var innom RCgroups og fant Chris O`Rileys mikropitts.
                    http://www.chris3d.com/files/micropitts.pdf
                    Den er egentlig ment for å bygges i 2mm balsaflak, jeg forstørret tegningene av pittsen ved å bruke programmet Foxit reader som pdf leseprogram:
                    Secure PDF Reader
                    programmet er genialt det kan kopiere pdf sider og en kan lime dem inn i et hvilket som helst tegneprogram eks windows paint og få dem over i jpg filer som så kan åpnes i tileprint programmet som jeg har lagt inn en link til i en av de tidligere postene. Nå forstørret jeg tegningene til micropittsen slik at de var 1/3 større enn orginalen. Printet ut og klipte ut delene, limte dem på tynn kartong og tracet av på depronen. Limte det hele sammen med UHU por som forøvrig er et meget sterkt og godt lim som kan holde kant i kant skjøter på 3mm depron og det blir supersterkt.
                    Nå gjenstår bare overvinge og wingstruts samt covling på pittsen, smått radioutstyr og en liten elektromotor så kan jeg fly i stua.
                    Det tok meg 2 kvelder å komme dit jeg er nå har lagt inn noen bilder for morro skyld.
                    MVH
                    Eystein

                    Comment


                    • #25
                      Da var over-vingen og strutsa på plass. Vekt totalt hittil 16g.
                      Attached Files
                      Last edited by roffe_ek; 31-07-11, 23:29.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by roffe_ek View Post
                        Da var over-vingen og strutsa på plass. Vekt totalt hittil 16g.
                        Bra for å spare vekt (tape) kan du bruke UHU por til hengsle. Puss depronen slik at du får en skarp
                        kant mot hverandre før på UHU por på begge deler vent til tørt og press sammen vinge >< ror f.eks.
                        Prøv på noe kapp først ...

                        Depron/Kapron: Kjøp hel eske 40 plater (3mm) tror jeg betalte rundt 1500,- (elektroplast) prisen er nok
                        gått opp men da har du "resten" av livet så lenge du bygger små modeller. Eske med 6mm 20 plater...
                        alt etter behov og smak og behag ...

                        Ungå for all del å kjøpe slikt i hobby foretninger de priser alt som om det skulle vert gull. Kjøpte
                        en kveil med pianotråd (fjærtråd) 0,4mm på jernvare sjappe i Stavanger tror jeg betalte 0,8kr pr. meter.
                        Hos den lokale hobby sjappa måtte jeg antakelig ha betalt 10,- pr meter ... argumentet er alltid
                        men vi selger så lite av det ... ikke rart de går konkurs eller blir lagt ned en etter en.

                        Odd H.

                        Comment


                        • #27
                          Takk for tipset om kapron, kjøpte slike plater da jeg bodde i Bærum, men klarer ikke å fremskaffe det i Tromsø. Har lett over alt, imidlertid så har byggmakker på Langnes hvit depron og det er noe billigere enn den gule jeg kjøpte fra Flishuset.
                          Jeg flytter nok sørover igjen når jeg er ferdig med utdannelsen her oppe (Kona er fra østlandet) og da skal jeg kjøpe på elektroplast. Tipset om UHU por for hengsler skal virkelig brukes blir sannsynlig penere også.
                          Depron er et bra stoff for modellfly,utrolig lett, imidlertid synes jeg personlig at lite kan slå balsa. Fly av tre ser best ut, men det tar tid å lage dem. Når jeg en gang får større plass blir det nok mer balsa igjen, jeg har kjøpt en haug tegninger fra Ivan Pettigrew som venter på å bli bygget. Ellers skal jeg sjekke jernvaresjapper for fjærtråd det var et helt supert tips takker så mye.
                          MVH
                          Eystein
                          Last edited by roffe_ek; 04-08-11, 17:28.

                          Comment


                          • #28
                            Vedrørende micropitts så kom jeg over denne byggetråden som var helt rå!!!

                            Micro Pitts Special w. Brushless / Parkzone brick - RC Groups
                            Om noen av dere tenker på Micropittsen så blir flyet så mye flottere om en modifiserer modellen i forhold til tegninga litt og lager vingene slik det er gjort i byggetråden over, trukket med durobatic plater. Ser helt konge ut.
                            Litt dyre disse durobatic platene da så en må ikke kutte feil. Durobatic får en kjøpt på great wings norge i linken under.
                            hvis en kjøper av de platene som ikke skal kjøres igjennom en blekkprinter så er det ikke så ille 135 kroner for 3 A4 ark.
                            Dorobatic foamplater
                            Må nok bygge en slik etterhvert, men skal også lage en pitts til av den gule depronen, med balanseror kontroll istedet for sideror for mer aerobatic i stua. hvis jeg skal lage durobatic versjonen går jeg for orginal størrelse på micropittsen, og da med plantronic actuatorer i stedet for servoer.
                            MVH
                            Eystein.

                            Comment


                            • #29
                              Noen sjekket siste Alt om Hobby? der er en modell av Albatros D.V. micro rc i balsa, helt praktfull finish. Den er bygget av Mats Johansson lurer på hvordan han kan lage så lekre små modeller. tegninga lastes ned gratis her:
                              Allt om Hobby - Nordens Största Hobbytidning
                              mvh
                              Eystein

                              Comment


                              • #30
                                Så er sommerferien over. Har vært på hjemplassen i nærheten av Ørlandet. Der bor jeg i en nedlagt gammel skole, tumleplass for oss som liker bygging jeg har 2 store klasserom og boltre meg på, det ble kjøpt inn depron 1 eske med 3mm hvit depron, og 1 eske med 6mm, tilsammen 60 plater så det burde holde til noen modeller, litt av problemet var at kvaliteten på depronen ikke var optimal den var ujevn i overflaten bølgete, det viser siste bildet, men det gikk å bygge modellfly av den alikevel. her er noen bilder av en liten modell jeg fikk gjort ca 70% ferdig, det er en liten Stinson Reliant full fuse med ribbeoppbygde vinger trukket med depron. tok ca 2 uker å nå dit jeg nå er. Blir ikke gjort mer på denne nå før til neste sommer. Modellen var veldig artig å bygge tegningene er fantastisk godt laget, og den byggetråden jeg fulgte var denne:
                                Stinson Reliant SR10 ...Video, Pics, Free Plans... - RC Groups
                                Om noen skulle la seg inspirere vil jeg gjerne se bilder.
                                MVH
                                Eystein
                                Click image for larger version

Name:	IMG_0939.jpg
Views:	1
Size:	63.8 KB
ID:	591438Click image for larger version

Name:	IMG_0948.jpg
Views:	2
Size:	45.6 KB
ID:	591447Click image for larger version

Name:	IMG_0947.jpg
Views:	1
Size:	82.0 KB
ID:	591446Click image for larger version

Name:	IMG_0946.jpg
Views:	1
Size:	65.0 KB
ID:	591445Click image for larger version

Name:	IMG_0945.jpg
Views:	1
Size:	61.9 KB
ID:	591444Click image for larger version

Name:	IMG_0944.jpg
Views:	1
Size:	53.5 KB
ID:	591443Click image for larger version

Name:	IMG_0943.jpg
Views:	1
Size:	54.8 KB
ID:	591442Click image for larger version

Name:	IMG_0942.jpg
Views:	1
Size:	57.5 KB
ID:	591441Click image for larger version

Name:	IMG_0941.jpg
Views:	1
Size:	54.3 KB
ID:	591440Click image for larger version

Name:	IMG_0940.jpg
Views:	1
Size:	47.0 KB
ID:	591439Click image for larger version

Name:	IMG_0950.jpg
Views:	2
Size:	49.3 KB
ID:	591448

                                Comment

                                Working...
                                X