Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om bygging og flyging av de små radiostryrte modellene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by roffe_ek View Post
    .. litt av problemet var at kvaliteten på depronen ikke var optimal den var ujevn i overflaten bølgete
    Når du "trekker" modellen så varm opp bitene i varmtvann (kokende) så kan du forme Depron/Kapron nesten som du vil.

    I stedt for denne tradisjonelle måten å bygge på lag plugg i tre ( 2halvdeler) som du trekker med Depron.
    Fjærn pluggen og lim sammen halvdelene. Vips så har du et fly nesten Alfa Model kvalitet.

    Har tenkt å bruke denne metoden på en Gloster Gladiator men tiden strekker ikke til ...

    Comment


    • #32
      Justerbar pussekloss

      Click image for larger version

Name:	IMG.jpg
Views:	1
Size:	171.8 KB
ID:	596077
      tips!!
      Små modeller krever ofte tynne balsaplater, ned mot 0,5mm i tykkelse. Jeg har ikke sett noen som selger så tynn balsa. Det må sannsynligvis lages selv og da kan en pussekloss som denne komme godt med.

      Comment


      • #33
        Her kommer et lite tips til de som ønsker å lage mikroskala modeller etter papirmodellprinsippet som de modellene over av B25 mitchell og den lille DC 3 maskina. Videoen under er helt genial, en trenger ikke kjøpe durobatic plater for å bygge de små papirmodellene. En kan kutte tynne flak av fiskekasser i isopor som en får gratis på butikker med ferskvaredisk. Jeg har kjøpt meg 40 gauge nichrome tråd på e-bay og tenker å skjære slike tynne isoporflak og overføre papirmodellmønsteret til den tynne isoporen, som dekor kan en eks lime silkepapir utenpå isoporen. En kan også lime silkepapir til et bæreark og printe gjennom blekkprinteren så får en silkepapir med dekor fra eks fiddlers green modellene som kan limes til isoporen med limstift så har en en enkel og ganske fin finish på flyet.

        Comment


        • #34
          Jeg bruker vanlig pianotråd (0,4mm) som glødetråd, fungere fint

          Som trafo gammelt sviapparat men det funker sikkert med en gammel batteri lader også.

          Tips til avstivning: Man kan bruke Polypropylen stropper (plast stopper på bygge varer) som
          avstivning i stedet for karbon/balsa. Det finnes masse rart av slike stropper som kan brukes.

          Masse pakke plast kan brukes om igjen til vakum forming (cockpit, cowling o.s.v.)

          Problemet er bare tid (det er det alltid for lite av) derfor blir det mest RTF/ARF fortiden ...

          Comment


          • #35
            Stinson reliant i depron.
            Da er Jurgen Be sin stinson i depron så og si ferdig. mangler kun litt detaljer og maling så er den i boks. Det har vært en byggeprosess som har pågått lenge kun noen få uker i sommerferien er brukt til litt bygging på kveldene for hyggen sin del. Det ble litt av en maiden. Det første som skjedde var selvfølgelig en skikkelig kræsj, hadde ikke før fått flyet i lufta før vingen klappa sammen på midten grunnet svake skjøter, kun uhu por som limte mellom 2 vingeribber. Flyet gikk hardt i bakken og motorfeste vinger og div spanter var knust. Da var det bare frem med UHU por, epoxy og lime det hele sammen igjen. vingen ble nå forsterket med en karbonfiberlist som gikk på undersiden, denne var festet med epoxy til ribber depronskinn og vingebjelke. Fronten der motoren fester ble forsterket med 1,5mm balsa. Tyngdepunkt nøye sjekket på nytt og full speed på motoren, flyet ble kastet og nå baktung forsøkte febrilsk ned trim på høyderoret, og det gikk litt bedre etter 3 min ble det igjen kræsj da jeg mistet helt kontrollen grunnet feil tyngdepunkt. Nå trodde jeg flyet var beyond rescue, akslingen til motoren var bøyd og det ristet kraftig når motoren gikk. . Demonterte så den lille børsteløse rettet ut akslingen slik at den ble noen lunde ok. På nytt ble flyet limt slik det vises på blidene. Batteriet ble flyttet forover slik at modellen var fremtung i forhold til anvisningen på tegninga. Og nå total suksess modellen flyr som en drøm. Har det hele på film. Modellen flyr sakte og veldig skalalikt, den er utrolig lett da alt er depron og karbon. Veldig artig modell jeg kommer nok til å bygge en til, den jeg har bygget her har fått såpass juling at jeg tror jeg dropper dekor og detaljering på denne. Jeg og guttungen skal fly denne på rolige kvelder de kommende dagene.
            Attached Files

            Comment

            Working...
            X