Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om bygging og flyging av de små radiostryrte modellene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tråden om bygging og flyging av de små radiostryrte modellene

    Hallo folkens, jeg lurer på om det er noen her ute som deler min interesse for bygging av mikro radiostyrte fly?
    Det er jo skjedd en hel del i elektronikkens verden de siste årene og radioutstyret, motorer og batteri er jo nå blitt så smått at det nesten ikke er grenser for hvor små ting en kan bygge.
    Det er jo ikke lenge til vi kan bygge fly som tar av fra stuebordet og kan ta noen runder i stua for så gå inn for landing på stuebordet igjen.
    Jeg er veldig interessert i bygging, ingenting kan måle seg med å se noe som du selv har brukt timer på å bygge, flyr og ser bra ut. Selvbygde ting ser jo penere ut enn ARF fly, og det er utfordrende å bygge lett nok og finne det rette utstyret for å få modellen i lufta.
    De siste 2 årene har jeg bygd modellfly på gammelmåten, dvs slik de ble bygd i tiden da friflukt var eneste alternativ. Jeg har bygd modeller av Ivan Pettigrew som er store skala frifluktmodeller med elektromotor og radiostyring ofte fler motors fly og såkalte flying boats.
    Ivans modeller er ikke akkurat mikro rc de har vingespenn på godt over 2 meter og ofte flere motorer som for eksempel hans short solent

    Men prinsippet bak Ivans modeller er det samme som brukes på små frifluktmodeller eks guillows balsa fly
    Balsa Wood Airplanes - Toy Airplanes - Paul K Guillow Inc
    Da jeg gikk tilbake til hobbyen for 2 år siden var det Ivans modeller som var hovedinteressen. Jeg leide da et rekkehus og der var det plass til et lite hobbyrom, dette ble meget velutstyrt etter hvert med både minisirkelsag, kontursag, søyleboremaskin, skivepussemaskin, dremel utstyr og magnetisk byggebord av samme type som beskrevet her:
    Airfield Models - Magnetic Building Board Systems for Model Aircraft
    Og det ble bygd fly, utrolig moro, og godt verktøy er halve moroa.
    Men så tok moroa slutt, jeg måtte flytte etter hvert grunnet jobb, og inn i en liten leilighet og der ble alt det fine utstyret satt på kottet, hadde egentlig tenkt å legge hobbyen på is de 2 årene jeg skulle bo i denne leiligheten.
    Det var kun til jeg kom over en artikkel i bladet ”Alt om hobby” i januarutgaven 2011 var det en utrolig morsom artikkel om en mikro skala modell av Sopwith Pup en finner gratis tegning her:
    Allt om Hobby - Nordens Största Hobbytidning
    Den er som Ivans fly bygd i etter stick & tissue metoden i 1mm balsa, deretter trukket med japanpapir og dopet samt airbrushet med fortynnet humbrol maling. Den har mikroradioutstyr fra parzones ultra micro J3 cub.

    Radioutstyr, motor og batteri til denne selges her:
    MJD Models

    Ellers er det også forum på rc groups for konvertering av strikkmotorfly fra guillow til elektro rc drift mange på dette forumet trekker modellene med plastfilm type solite som produseres av solarfilm sikkert noen bra tips her selv om jeg ikke har funnet det helt store der enda.
    Ellers fant jeg denne siden veldig inspirerende, mange av modellene her er veldig flotte og kunne nok konverteres til elektro rc med mikroutstyr:
    Mike's flying scale model pages
    Siden inneholder den informasjon en trenger om bygging og trekking med japanpapir og inneholder mange flotte tips om blant annet airbrushing.
    Det som nå skal gjøres er å kjøpe et byggeunderlag tenkte på great planes sitt byggebrett i balsa, samt skalpell, great planes balsastripper, olfa circle cutter, lim, japanpapir, lett balsa samt byggenåler så får vi se om det ikke blir mikro rc de neste 2 årene.
    Mye flott kan kjøpes fra sams models:
    Home
    Denne butikken har spesialisert seg på treverk, byggesett og verktøy for små frifluktmodeller, dessuten er det en norsk modellsjappe som selger mikroradioutstyr til de aller minste modellene:
    Mikro/RC
    Helt til slutt lurer jeg på om det er noen andre som har startet med dette allerede her til lands, (mange bor jo i små leiligheter) jeg lurer på hva dere evt bruker av verktøy og utstyr, evt hvor en kan kjøpe balsa som er egnet for slike modeller?

  • #2
    Små fly er veldig greit å ta med seg

    Sjekk butikken i Bergen har masse greier, ikke på nettsiden, men i butikken Great Wings Norge
    Traff en som handla der nå, børsteløs motor på ca 8gr fins også i 4g sa han. Click image for larger version

Name:	P1000375.JPG
Views:	1
Size:	107.9 KB
ID:	577947Click image for larger version

Name:	P1010104.JPG
Views:	1
Size:	98.5 KB
ID:	577946

    Og noen kastefly som ble bygget på SFO til den yngste i familien, 22 unger og en halv stresset far.

    Fikk en skybuggy i posten som skal bygges til høsten??
    Stevens AeroModel*::*Model Airplane Kits*::*FUNsport™ & toonSCALE™*::*StevensAero - SkyBuggy (100) Nostalgic Laser Cut Model Airplane Kit
    Attached Files
    Last edited by Sundtair; 19-03-11, 21:03. Reason: flere bilder
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • #3
      Originally posted by Sundtair View Post
      Sjekk butikken i Bergen har masse greier, ikke på nettsiden, men i butikken Great Wings Norge
      Traff en som handla der nå, børsteløs motor på ca 8gr fins også i 4g sa han.
      Kult skal sjekke den neste gang jeg reiser til Bergen. Stilige fly forresten.
      Last edited by Quadrocopter; 20-03-11, 13:27. Reason: rettet opp QUOTE

      Comment


      • #4
        Har et par Guillow's balsa-modeller som skal i lufta med elektromotor og 4 kanals fjærnstyring. La inn noen poster om dobbeldekkeren SE5a fra WWI med 60 cm vingepenn i tråden du nevner på RC Groups, men de ble slettet etter en stund av trådstarter. Modellen ble gjort treferdig under min forrige modellflyperiode for ca 20 år siden. Smått nok radioutstyr fantes ikke den gang, så den ble bygget som ikke-flygende utstillingsmodell. Nå er noen 2,5 grams servoer og en 6 grams mottaker handlet inn. Antatt flyvekt blir 1/4 kg.
        Click image for larger version

Name:	Top_wing_top_minus_cover.jpg
Views:	2
Size:	20.9 KB
ID:	577951Øvre ving, trukket på undersiden med plastfilm. Fargen ser ikke riktig ut på bildet.

        Men det er veldig begrenset når så små modeller kan flys på vårt flyfelt, som går under tilnavnet "Blås". Dessuten er det mange andre typer modeller som også frister. I vinter har jeg begynt med innendørsflyging og bygget er par modeller av EPP og depron. Fra venstre Edge 540, MiniBlade, Star-3D.
        Attached Files
        Last edited by Biplan; 20-03-11, 06:45. Reason: satte inn bilder
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #5
          Biplan: skal bli artig å se Guillow modellene dine, sørg for oppdateringer underveis
          Ellers har jeg sjekket sortimentet hos:
          http://www.skala1.no
          og må si meg meget fornøyd med utvalget av særlig karbonfiber hvor de selger lister av svært små dimensjoner, helt perfekt for oss mikroentusiaster. Er det forresten noen av dere som vet hvor en får tak i supertynne aluminiumplater?, jeg er på utkikk etter plater på 0,3 mm som skal brukes til micro sopwith pup`en som jeg har planer om å bygge i nermeste fremtid. tror de platene kalles offset aluminium mulig de brukes av trykkerier?

          Comment


          • #6
            Sjekk Earl Stahl sine strikk-fly antar at disse kan konverteres
            forholdsvis enkelt til micro elektro fly.

            Earl Stahl Plans

            Problemet med balsa kit i følge de jeg kjenner som kan balsa, er at de
            ofte ikke er av beste kvalitet/egnet når det gjelder material valg. Tror Guillows
            er litt i den kategorien ... men de er artige å bygge.

            Altså blir det mest sansynlig å supplere med tilleggs matialer og da kan
            du like godt bygge etter tegning ...

            mvh
            Odd H.
            Last edited by Ofly61; 22-03-11, 22:48.

            Comment


            • #7
              Mikro er gøy, når det er vindstille. Fløy min HZ Champ i helgen, og det endte i et tre da de 35 grammene ble tatt av vinden. Nå er den til overhaling.
              Jeg har bygget og fløyet div. mikro, men de har hatt begrenset levetid. Vapor har jeg løyet mye, og trukket den om med Ultra Cote.
              Har også en vraka Sukhoy, som radioutstyret kan brukes som donor. Bygget også en Kiel Kraft Auster, og en liten hjemmekonstruert glider med PZ Mikrobrikke. Den hadde vi moro med å skyte opp med strikk i sommer.
              Attached Files
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ofly61 View Post
                Sjekk Earl Stahl sine strikk-fly antar at disse kan konverteres
                forholdsvis enkelt til micro elektro fly.

                Earl Stahl Plans

                Problemet med balsa kit i følge de jeg kjenner som kan balsa, er at de
                ofte ikke er av beste kvalitet/egnet når det gjelder material valg. Tror Guillows
                er litt i den kategorien ... men de er artige å bygge.

                Altså blir det mest sansynlig å supplere med tilleggs matialer og da kan
                du like godt bygge etter tegning ...

                mvh
                Odd H.
                Takker for flott tips, veldig mange fine fly der, og må si meg enig i at bygging etter tegning er nok det smarteste når det gjelder disse modellene, poenget med disse små flyene er vel å bygge så lett som mulig, og marginene er små ettersom jeg har forstått.
                Når det gjelder valg av balsa har det vistnok alt å si for resultatet, disse flyene veier jo kun noen gram selv med fult radioutstyr, bygges de lette nok vil man angivelig få modeller som flyr relativt rolig og ikke blir for kjappe og vanskelige å kontrollere. Det er vel slik at en må velge balsa med omhu og sannsynligvis bør en kanskje selv gå i hobbysjappa for å ta ut materialer etter nøye inspeksjon, det er jo litt problematisk når en for det meste handler på postordre.
                Hvis en bygger store og små modeller om hverandre kan en kanskje kjøpe balsa fra Towerhobbies, de selger større pakker med en del flak, jeg har selv kjøpt der i større mengder og kvaliteten er varierende men veldig ofte ganske bra og lett balsa, en kan sortere ut å bruke de letteste flakene til små modeller og de noe tyngre til større prosjekt der dette ikke er så kritisk. Personlig vet jeg ikke hvor en skal kjøpe balsa, det er en butikk i Tromsø som heter hobby 24 men har ikke vært der enda og vet lite om utvalget av balsa, det blir jo mer og mer fly av depron og plastmaterialer som dominerer nå. Da jeg bodde i Asker var utvalget i hobbyforettningene der ikke så veldig stort. For meg som skal kun bygge smått de neste 2 åra, blir det nok å handle høykvalitetstre fra Sams models i England, der har de pakker med sorterte flak av letteste sort, 8 flak i hver pakke og der er flakene spesielt utvalgt til bruk på de minste frifluktmodellene.
                Ellers kom jeg over artikler om balsa som skal hjelpe en med å forstå hva en bør se etter her:
                All about Balsa -- Part 1
                balsa
                MVH
                Eystein
                Last edited by roffe_ek; 23-03-11, 13:30.

                Comment


                • #9
                  Et annet nettsted som kan være av interesse er Radical RC, hvor man finner diverse tilbehør og byggesett. En av de minste modellene ser ut til å være en MicroStick med ca. 430 mm vingespenn. Jeg har bestilt (og mottatt, men ennå ikke bygd) en MiniStick med ca. 600mm vingespenn. Dette er et laserskåret balsa byggetsett som ser helt kurant ut, så får tiden vise hvor godt bitene passer i hop. Om reklamen holder stikk, skal modellen stort sett kunne "presses" sammen, for så å gå over med tynn CA til slutt. Burde være et greit alternativ til Parkzone microene, som for all del er bra, men det er jo morsomt med noe annet enn skum oppad stolper og nedad vegger. Nå er det selvfølgelig ikke alle som liker Stick'er (opphavet til dem alle var jo tross alt en Ugly Stick!), men jeg har sansen for dem.
                  Knut

                  Diverse fly; de fleste med propell...

                  Comment


                  • #10
                    Mye interessant her også: Small Flying Arts
                    Vennlig Hilsen
                    Arne Husby

                    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                    Comment


                    • #11
                      Mountain Models by Laser Arts
                      Welcome to AerodromeRC
                      Pat's Custom Models
                      DareHobby.com
                      Park Scale Models
                      Forskjellige utenlandske nettbutikker som selger tegninger og byggesett til de minste flyene.
                      MVH
                      Eystein

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Ofly61 View Post
                        Problemet med balsa kit i følge de jeg kjenner som kan balsa, er at de
                        ofte ikke er av beste kvalitet/egnet når det gjelder material valg. Tror Guillows
                        er litt i den kategorien ...
                        Jeg har sett det utsagnet i utenlandske fora også, men kan ikke si meg enig. I hvertfall er kvaliteten på balsa i de Guillow's settene jeg har akseptabel. Leser man alle tipsene som står i tegningene finner man at man til flygende modeller bør man pusse materialene til halve tykkelsen før delene tas løs fra flakene. Da elimineres også problemene med "crush cut" stansing i gamle sett. En annen modifikasjon som bør gjøres til fjærnstyrte elektromodeller er å lette hele nese-seksjonen; den trenger ikke være sterk nok til å motstå kraften fra en opptrukket strikkmotor.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Biplan View Post
                          .
                          .
                          .
                          kvaliteten på balsa i de Guillow's settene jeg har akseptabel. Leser man alle tipsene som står i tegningene finner man at man til flygende modeller bør man pusse materialene til halve tykkelsen før delene tas løs fra flakene.
                          .
                          .
                          .
                          Øh veldig, veldig lenge siden jeg bygde noe i balsa ...

                          Det var en tidligere arb. kollega med lang erfaring fra balsa modellbygging som
                          tipset meg om det med dårlig kvalitet på kit materialer generellt.

                          Det jeg ikke fikk til skikkelig med balsa bygde fly var trekkinga. Jeg greidde
                          alltid å gjøre et eller annet feil slik at det endte opp med et dårlig fly og
                          påfølgende frustrasjoner. I tillegg så stinka dope aceton (sterkt løsemiddel)
                          så hodepine var standard, dette gjorde ikke saken enklere.

                          Jeg prøvde også litt mere moderne stryk på film trekk materialer og det gikk bedre
                          men da ble ikke flyene like sterke ... så det endte med at jeg la alt på hylla.

                          Så tradisjonell bygging i balsa ... not for me.

                          mvh
                          Odd H.

                          Comment


                          • #14
                            Sikkert ikke så lett å bygge disse små balsamodellene, men tror en må ha riktig verktøy, viktigst av alt må være en meget skarp kniv, jeg tror Xacto knivene ikke egner seg så godt, de nr 11 bladene jeg eks har kjøpt hos Norwegian modellers har vært nokså sløve, dessuten trenger en gammeldagse barberblader de er geniale og du finner ikke noe kvassere en disse. Ser at enkelte lister som skal skjæres på enkelte tegninger er meget tynne 0,5mmx0,5mm. Her er artikler om hvordan en skal trekke med japanpapir, tror ikke det er stort annet som funker både vektmessig og for å unngå at ting slår seg på disse små modellene.
                            Mike's flying scale model pages
                            Mike's flying scale model pages
                            Som dere ser så holdes vinger og haleflater helt flatt mot underlaget etter en har påført papiret vann for å stramme.
                            MVH
                            Eystein

                            Comment


                            • #15
                              Av kniver trenger en medisinske skalpeller disse er like kvasse som barberblader og egner seg sannsynlig for små prosjekter:
                              SKALPELL HOLDER NR.3
                              Andreas Ruuds Eftf. AS
                              en trenger nr 11 skalpellblader som selges hos Ruuds i Oslo, imiderltid er det sannsynligvis mer øknonomisk om en finner skalpellblader nr 11 som ikke er sterile da disse er billigere, jeg vet imiderltid ikke hvor en kan kjøpe disse, muligens butikker som selger kunstartikler har slike ting.

                              Comment

                              Working...
                              X