Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny børsteløs motor, hvilken vei skal den rotere, og hvordan feste propell?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny børsteløs motor, hvilken vei skal den rotere, og hvordan feste propell?

    Heisann.

    Lurer rett og slett på hvilken vei motoren skal snurre? Er snakk om en Hyperion 2213 som sitter i nesa på en GWS Estarter. Ledningene fra regulatoren var alle sorte, på motoren var de rød, gul og sort.
    Nå går motoren med klokka om man ser forfra mot flyet. Propellen sitter riktig vei, men virker som at den blåser luften omtrent like mye begge veier, det beveger seg ikke når jeg gir full throttle på stuegulvet.

    Det leder meg over til neste spørsmål, propellen sitter nesten ikke fast til akselen. Akselen er uten gjenger, men det fulgte med en slags chucks som skulle klemmes fast jo mer man strammer mutteren. Problemet er bare at det er ikke noe å holde i mot med om jeg bruker en liten fastnøkkel der. Da glir bare motoren rundt også sammen med motoren.. Kan med letthet av propell og festet..
    Mvh
    Espen
    -----
    E-starter:
    Byggetråd

  • #2
    Motoren din går feil vei. bytt om på to ledninger. Hvis propellen bare virvler luft, så kan det hende du har montert den feil vei.
    Jon-Brage Hoel Andorsen
    -------------------------------------------------------------------------
    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

    Alt flyr bare du har nok motor!

    Comment


    • #3
      Motoren går feil vei, bytt om to av ledningene så vil den gå riktig. Det er det samme hvilke du bytter, Og du må prøve å holde igjen motoren når du fester slike adapter. Noe jeg pleier å gjøre er å stramme alt så mye som mulig før jeg setter det på skaftet, det virker av og til som om det hjelper, men ofte må man rett og slett holde igjen motoren.

      Comment


      • #4
        Inn på regulatoren er det tykke svart og rød, og en tynn gul. De svarte og røde går inn på høyre og venstre side av kortsiden. Jeg trodde derfor at de som kom ut på samme sider på den andre kortsiden representerte de samme fargene, og at den i midten var den gule.

        Skal forsøke å bytte om på rød og sort.
        Mvh
        Espen
        -----
        E-starter:
        Byggetråd

        Comment


        • #5
          Da ville jeg byttet de to tykke, skjønt jeg har aldri opplevd forskjellig tykkelse på ledninger før, hverken på motor eller esc.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Pjukern View Post
            Skal forsøke å bytte om på rød og sort.
            Ikke bytt om ledningene som går til batteriet, om det er de du refererer til!
            Om motoren går feil vei må du bytte om to av ledningene mellom motor og regulator. Det er ikke noe system på dette da motorene ofte kan monteres begge veie.
            Først må du få festet propellen slik at den ikke slurer.
            Last edited by flarssen; 24-03-11, 18:34.
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kyrre View Post
              Da ville jeg byttet de to tykke, skjønt jeg har aldri opplevd forskjellig tykkelse på ledninger før, hverken på motor eller esc.

              Tenk igjennom og vær forsiktig med hva du skriver - de to tykke kan være batteri kablene og et bytt av disse ender i katastrofe!!

              Be om et bilde eller en ytterligere forklaring før man anbefaler noe - særlig nor personen som spør ikke er 100% inneforstått med teknologien.

              Comment


              • #8
                Jeg tenkte å bytte på baksiden av ESC, ikke mellom ESC og batteri, der er det en fast kontakt, som ikke kan snues.

                Mellom motor og ESC har jeg tre enkeltkontakter.

                Skal teste nå.
                Mvh
                Espen
                -----
                E-starter:
                Byggetråd

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Tenk igjennom og vær forsiktig med hva du skriver - de to tykke kan være batteri kablene og et bytt av disse ender i katastrofe!!

                  Be om et bilde eller en ytterligere forklaring før man anbefaler noe - særlig nor personen som spør ikke er 100% inneforstått med teknologien.
                  Han skriver i første post at motoren går gal vei, alltså har han klart å koble riktige kabler til motoren. Da må jeg innrømme at jeg tolker det som at han har skjønt hvordan ting skal kobles, tanken at han skulle kunne blande batteri og motorledinger slo meg rett og slett ikke.

                  Comment


                  • #10
                    Sånn rent teoretisk ville det ikke hatt noe å si å reversere polariteten ved batteriet. Så lenge det bare er den ene strømkilden, og at det ikke er noen kortsluttning i kretsetn så ville ikke det gjort noen skade vel? Bortsett fra at servoer og mottaker muligens ville fungert dårlig.

                    Uansett, har snudd på sort og rød, og motoren snurrer riktig.

                    Forsøkte å holde igjen motoren mens jeg strammet mutteren, det ble vanskelig da cowling dekker nesten hele motoren. Forsøkte så å holde igjen innerste delen av propadapteret med en nebbtang, da klarte jeg å dra over gjengene på adapteret, slik at jeg må skaffe ny mutter.. Flott..

                    Er dette hyperion adapteret spesiellt dårlig, eller er det bare slik denne patenten er? Gjenger direkte på akselen slik standard motoren hadde virket jo mye bedre.
                    Mvh
                    Espen
                    -----
                    E-starter:
                    Byggetråd

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Pjukern View Post
                      Sånn rent teoretisk ville det ikke hatt noe å si å reversere polariteten ved batteriet. Så lenge det bare er den ene strømkilden, og at det ikke er noen kortslutting i kretsetn så ville ikke det gjort noen skade vel? Bortsett fra at servoer og mottaker muligens ville fungert dårlig.
                      Hadde du reversert polariteten til batteriet så hadde du høyest sannsynlig hørt et smell og rommet hadde blitt flytt med magisk hvit røyk - pluss at du hadde vært noen hundrelapper fattigere!!!

                      Forsøkte å holde igjen motoren mens jeg strammet mutteren, det ble vanskelig da cowling dekker nesten hele motoren. Forsøkte så å holde igjen innerste delen av propadapteret med en nebbtang, da klarte jeg å dra over gjengene på adapteret, slik at jeg må skaffe ny mutter.. Flott..

                      Er dette hyperion adapteret spesiellt dårlig, eller er det bare slik denne patenten er? Gjenger direkte på akselen slik standard motoren hadde virket jo mye bedre.
                      Normalt skal prop-adapteren og motoraksen være nøye tilpasset hverandre og prop-adapteren skal sitte tett på akslingen uten at du har strammet mutteren i tuppen.
                      Men - det finnes flere forskjellige akseldiametere og hull diametere så her må du passe på at du finner to som passer hverandre.
                      Diameteren som er vanskeligst å skille fra hverandre er 3mm og 3.17...mm, har du en 3mm aksel og 3.17mm prop-adapter så vil du ikke få prop-adapteren til å sitte ordentlig fast.

                      Et annet problem kan være at hullet i senter av propellen er for lite, selv om prop'en sklir greit innover den gjengede delen og litt til så kan det hende at diameteren er for liten til å komme helt inn mot enden av det konende rør stykke som sitter på den delen som klemmer rundt akslingen.
                      Det som skjer da er at klemmestykke ikke klemmer ordentlig igjen og klemmestykke + propellen bare svirrer på akslingen rundt når du drar til mutteren.

                      Er hulldiameteren i propellen + at propelladaper/aksling riktig så kal du kunne holde i propellbladet å skru til mutteren slik at det sitter bom fast.
                      Last edited by Quadrocopter; 24-03-11, 21:07.

                      Comment


                      • #12
                        Ja der er forskjell på adaptre. Har opplevd å få adaptre der gjengene ryker før man får festet sakene. Er mye alu i noen av sakene, så man skal ha svært nennsom hand når man strammer til. Vet ikke om Hyperion er av de dårlige, men de gode sakene fungerer i alle fall meget bra. Og når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg har noen fra Hyperion som har overlevd lenge her i huset, men det er bare noe jeg har på følelsen.
                        Tipset til Q om å sjekke nøye om man må brotche opp de innerste millimeterne på propellnavet er viktig å ha med seg!
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Av og til er propellnavene for tynne slik at man slipper opp for gjenger og må legge ekstra skiver mellom mutter og propell.
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Lurt å sende med bilde eller link til det når du spørr om slikt.
                            Hyperion Catalog

                            mvh
                            Odd H.

                            Comment


                            • #15
                              Takk for link

                              Jeg regnet med at den innfestningen var rimelig standard for motorer med "gjengeløs" aksel. Slik at de fleste her forstod hva jeg pratet om uten at jeg trengte å legge ut bilde.

                              Forøvrig klarte jeg ikke utifra det databladet å lese av dimensjonen på akselen. Var innom smallsize i stad og kjøpte med et 3,2mm adapter og et på 3mm Sånn for å være sikker.
                              Mvh
                              Espen
                              -----
                              E-starter:
                              Byggetråd

                              Comment

                              Working...
                              X