Announcement

Collapse
No announcement yet.

Y-Kabel på Y-kabel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Y-Kabel på Y-kabel?

    Heisann.

    Har en 5 kanals radio som fulgte med i en rtf pakke med Stm easy fly. denne er det da ingen miksemuligheter på eller sånne finesser.
    Spørsmålet er da som følger.

    Er det mulig å koble en Y-kabel på en y-kabel i mottakeren for å sammenkjøre aileron og rudder?
    Har koblet det sammen og det fungerer,men rudder går da feil vei. men dette er kanskje noe det går an å venne seg til? for å reversere kanalen går jo da også på aileron. og det blir vel dumt?

    Kan mottakeren bli ødelagt av den koblingsmåten?

    Håper noen har noe å komme med når det gjelder dette.
    takker på forhånd
    Robert Martinsen

  • #2
    Ingen fare med mottakeren, men flyet blir ikke godt å fly. Hvorfor ikke bare bruke sideror med stikka? Ellers så er det å få tak i y-kabler med reversering av den ene servoen hvis du vil mikse de sammen. Som f.eks denne: Aileron YHarness w/Reverse Buffer 7721044 - elefun.no - Radiostyrt hobby
    ______________________________
    JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

    Comment


    • #3
      Nei, du kan ikke venne deg til å mixe sammen balansror og sideror og la sideroret gå feil veg. Dette kalles gjerne "combimix" og skal hjelpe til å gjøre koordinerte svinger for nybegynnere. Når du "kan" fly gir du sideror i svingene for å unngå at flyet sideslipper gjennom svingene, med motsatt utslag på sideroret blir det absolutt feil.
      Ja, Y-kabel på Y-kabel kan absolutt gi trøbbel. Neppe for mottakeren, men i blant får folk problemer med Y-kabler. Og to etter hverandre er enda verre. (Dårlige og billige kabler med tap blir enda dårligere når man setter flere sammen)
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Har bare sett noen video`r på youtube der det har blitt gjort for å få bedre kontroll. Ihvertfall dette som har stått i forklaringen til videon. Men dette stemmer ikka da altså?
        Har bare problemer med å bruke venstrestikke sidelengs sammen med det andre. nokså uerfaren enda.
        Så tenkte kanskje det var mulig å gjøre dette for å gjøre oppgaven lettere.
        Robert Martinsen

        Comment


        • #5
          Men takker for svar og er glad jeg spurte før jeg begynte å kaste fly i lufta.
          Robert Martinsen

          Comment


          • #6
            Yup. Det beste er å lære seg å fly uten mix i det hele tatt. Det fører bare til vaner som kan bli vanskelig å kvitte seg med senere
            ______________________________
            JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

            Comment


            • #7
              For å få til det du snakker om må du ha en signal-reverserer, en dings som snur signalet til roret. Det kan forsåvidt være det samme for det vil ikke fungere da du vil få det samme utslaget på sideroret som du får på balanserorene, for å få til dette riktig må du ha en computer radio som mikser for deg og gir riktig utslag mellom rorene. Lær deg heller å svinge med sideroret og bruk motsatt balanseror for å holde flyet så rett som mulig slik at du holder høyden, noe som er en fordel når man glideflyr. Lær deg også å bruke side- og balanserorene sammen for å få så skarpe svinger som mulig. Det er ikke så vanskelig i grunn, bare prøv deg fram i god høyde så er du trygg. EasyFly er jo en kloning av Easyglider som jeg har selv og den kan snu ganske kjapt når man har det inne, og den er jo så stabil og snill at den tilgir alt.

              Comment


              • #8
                Når du starter en sving bruker du jo balanserorene for å tilte den vegen du skal, så er det høyderoret som strengt tatt svinger modellen. Når flyet har lagt seg over henger ofte halen innover i svingen, og da "sideslipper" du litt. Det vil si at flyet beveger seg litt med sida først. Da kommer sideroret inn og skal løfte halen ut slik at kroppen flyr mest mulig rett. Går sideroret motsatt veg så blir det skikkelig sideslipping istf.
                Dette lærer du deg etter hvert, og jeg kan love deg at du kommer til å se og merke det hvis du skulle fly en større Cub for ikke å snakke om seilfly På mindre modeller er det ikke så merkbart, og det er slett ingen katastrofe om du ikke flyr svingene koordinert. Ikke legg så mye vekt på dette i begynnelsen, lær deg det elementære så får du finpusse på sakene når du begynner å få fingrene til å jobbe med begge stikkene uten å overbelaste hjernen.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Lær deg heller å svinge med sideroret og bruk motsatt balanseror for å holde flyet så rett som mulig slik at du holder høyden, noe som er en fordel når man glideflyr.
                  Det blir jo i praksis side-slip, som gir flyet egneskaper som en murstein.

                  Det beste er å fly med høyde- og balanseror, og så prøve å koordinere svingene med sideror etterhvert. Husk at nesa på flyet skal peke den veien flyet beveger seg i forhold til luften. Bruker du kun balanseror vil nesa peke mot yttersvingen. Bruker du for mye (eller kun) sideror peker nesa innover i svingen.
                  Run, live to fly, fly to live, aces high!
                  Erlend Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by erlend View Post
                    Det blir jo i praksis side-slip, som gir flyet egneskaper som en murstein.

                    Det beste er å fly med høyde- og balanseror, og så prøve å koordinere svingene med sideror etterhvert. Husk at nesa på flyet skal peke den veien flyet beveger seg i forhold til luften. Bruker du kun balanseror vil nesa peke mot yttersvingen. Bruker du for mye (eller kun) sideror peker nesa innover i svingen.
                    +1 Trikset med å holde flyet så flatt som mulig er ett av de dårligste triksene i boka.
                    Ikke bruk miks, bruk tomler! "bank-angle" (mangler et norsk begrep her..) må justeres etter svingradius, og svingradius må justeres etter vind og termikkfohold. Dette kan ikke programmeres, det må gjøres. Jeg bruker mange mikser på seilfly, men ail til rudder er ikke en av de..
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      ja for det er med balanseror og høyderor jeg flyr nå. og dèt går jo relativt greit. Både å bevege seg i luftrommet og å få ned kråka går bra,men det er vel kanskje bare trening som skal til for å kontrollere kjerra bra. så får håpe på mindre vind her så jeg får prøvd igjen.
                      Føler meg litt uerfaren enda til å kaste utpå i skikkelig sidevind.
                      Men litt lettere nå som jeg skjønner hva sideror brukes til og når det skal brukes på en måte.
                      takk for svar folkens
                      Robert Martinsen

                      Comment


                      • #12
                        Ruverkar, vi tar problemet ved roten:

                        Roret går feil vei, er du sikker på at radioen ikke kan reversere servoene? Lett etter små brytere med tallene 1 til 4. Uten at jeg kjenner radioen din vil jeg tippe på nede til høyre på forsiden, men de kan også være på undersiden, til og med bak batteriluka. Om du finner den, bruk ett lite flatt skrujern til å vippe over kanal 4.

                        Om du ikke har servoreversering på radioen; har du plass i flykroppen til å snu servohornet? Hvis det f.eks peker til høyre nå, snu det til venstre?
                        "Hvor høyt kan det fly?"
                        "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

                        Arne Storlimo

                        Comment


                        • #13
                          Hvis du kobler balanse- og siderorservoer med Y-kabel og sideroret går feil vei, bør du flytte støtstang til sideroret over på andre siden av servohjulet - da skulle dette gå greit. Ang. Y-til-Y burde det ikke være noe problem så sant du bruker gode kontakter og ledninger. Men aller helst burde du lære deg å fly med sideroret på senderen. Det er da mulig å fly andre mønstre og øvelser enn med sammenkoblede ror. Hva med f.eks. så enkel øvelse som stall-turn? Eller sideslipp før landing?
                          Krasj? Nei - det var en touch-and-go med for mye touch og for lite go.

                          Comment

                          Working...
                          X