Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luftsportstinget 2011

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Den viktigste saken er sitert her:
    Årsmøtet i Modellflyseksjonen har behandlet saken vedr. SU's videre arbeid | www.jetsofbergen.no

    Norges raskeste Modellflynyhetsformidler...
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment


    • #17
      Flotte greier dette - men les mer-knappen fungerte ikke. Står det mer enn at:

      Originally posted by www.jetsofbergen.no
      Ordlyden som årsmøtet har vedtatt er som følger:

      Pilot: Det må legges størst vekt på opplæring og sertifisering av disse. Bevis gir rett til forsikring.

      Modeller: Regelverk for store modeller sees på for implementering dersom tilsynet krever det.

      Modellflyving: Generelle regler for modellflyving utenfor kontrollert luftrom. Innenfor kontrollert områder trengs godkjennelse av flyplasser.

      Fremtidig forslag fra SU skal legges ut på ny høring.
      Hvordan gikk valget forresten?
      Last edited by ErlendM; 04-04-11, 11:44. Reason: Korrigert sitatet fra Jets Of Bergen en smule...
      Erlend Moen
      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

      Comment


      • #18
        Å joda, les mer knappen fungerte den, og der har du all teksten, ja. Det der var vel bare en fiffig måte å sitere hele teksten her, slik at folk slipper å besøke JOB for å lese det... Men det er viktig å sitere alt korrekt. Den siste linjen er IKKE med i vedtaket, derfor hadde jeg store tykke streker før og etter det som ER med i vedtaket, i artikkelen min på JOB som du har klippet og limt.

        Det foreslåtte styret ble valgt inn. Det kom benkeforslag på alternativ styreleder da styrelederen som var foreslått ansees for å være i overkant "SU-forslag-vennlig". Etter at foreslåtte leder hadde holdt en apell om at han skulle jobbe for en "så lite byråkratisk og komplisert sikkerhetsforskrift som det var mulig å få godkjent av tilsynet", så ble han valgt inn. Så vår vi håpe han står for DET, og ikke det inntrykket han har gitt andre i den saken på forhånd.

        Selv Rolf Meum i SU stod rakrygget i møtet og proklamerte at SU ønsket et "så lite byråkratisk og komplisert sikkerhetsforskrift som det var mulig å få godkjent av tilsynet", noe det er usansynlig vanskelig å ha tillit til etter forslaget de la frem. Så vi får si det slik at nyvalgt leder gikk til valg på uttalelsen "så lite byråkratisk og komplisert sikkerhetsforskrift som det var mulig å få godkjent av tilsynet". Dette skal han få etterleve og jeg føler meg veldig trygg på at det er andre styremedlemmer som skal få se til at han står for den siste apellen han ga før han ble valgt.

        Utover dette ble budsjettet for "hjelp til modellflyanlegg" økt fra 25.000,- til 50.000,- pr år i de neste 2 årene, etter benkeforslag fra flere av klubbene.

        Resten var "business as usual" såvidt meg bekjent...

        Møtet var langt, men konstruktivt og saklig. Det var motstridende meninger på noen saker, men folk forholdt seg saklig og brukte taletiden sin godt.

        Takker for et godt møte!
        Last edited by andersh; 04-04-11, 11:49. Reason: Feil tittel på Rolf Meum, som ikke er leder men deltager i SU.
        Anders Hauge

        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

        www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

        Comment


        • #19
          Originally posted by andersh View Post
          Selv dagens leder for SU stod rakrygget i møtet
          Dette er ikke korrekt, da leder av SU Odvar Kristiansen ikke var tilstede på møtet. Medlemmer av SU, Per Strømmen og Rolf Meum, var tilstede.
          Haagen Valanes

          Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

          Comment


          • #20
            Originally posted by hvala View Post
            Dette er ikke korrekt, da leder av SU Odvar Kristiansen ikke var tilstede på møtet. Medlemmer av SU, Per Strømmen og Rolf Meum, var tilstede.
            Ok. Rolf Meum uttalte seg hovedsaklig på vegne av SU, så jeg tok det for gitt at han var lederen der. Beklager det. Men det var da alså Rolf Meum i SU som uttalte det jeg siterte over her. Teksten er korrigert.
            Last edited by andersh; 04-04-11, 11:50.
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #21
              Jeg er ikke kjent med den nye lederens tidligere synspunkter ang SU og høringsutkastet men vi får håpe han ikke stod å jugde årsmøtet midt i trynet og virkelig står for at han ønsker så enkle og greie regler som mulig.
              Mer skeptisk er jeg da til et annet nytt styremedlem(nok en full size pilot) som hyllet Meum og SU's arbeide.
              Et par av de andre nyvalgte var også veldig klare på at regler må vi ha, men de må være mulig å etterleve så jeg føler meg relativt trygg på at denne saken er i bedre hender nå enn den har vært. Jeg håper og tror nåværende SU blir avsatt og erstattet med (ikke fullsize)piloter med bakkekontakt. Rolf Meum og SU forøvrig har INGEN troverdighet eller tillit hos meg.

              Ellers syns jeg det var et veldig bra og konstruktivt møte. Til min store glede ble SU's arbeide diskutert i store deler av tiden til tross for at det ble bebudet at så ikke skulle skje på forhånd. Det er tydelig hva klubbene og representantene er opptatt av, og det er BRA!

              Veldig god lunsj var det også
              Last edited by Karmann; 04-04-11, 12:21.
              Mvh
              Morten Aase

              Comment


              • #22
                Jeg er også godt fornøyd med dette tinget.
                Vi fikk avklart en vesentlig ting med SU-arbeidet - nemlig at fokus MÅ ligge på utøver, og ikke modellen.
                Remi A. Sørensen - 94877903
                Leder i Lofoten RC-Klubb

                Comment


                • #23
                  Fint å høre at folk var fornøyde med tinget. Det kunne jo se ut til at det var to steile fronter som ville møtes på tinget. Bra at den viktigste årsaken (i mine øyne) til crash og uhell kommer i fokus for arbeidet, nemlig piloten.
                  Olav Moe

                  -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                  Innholdet i min hangar, sånn ca

                  Comment


                  • #24
                    Når vi snakker om de største og/eller raskeste modellene vil det nok uansett komme regler og forskrifter i en eller annen form - Dette klarer vi neppe å unngå.
                    Men hvis vi får et regelverk hvor utøveren/piloten skoleres og kvalifiserer seg til å bedømme selv om modellen er trygg å fly med har vi kommet VELDIG langt.
                    Remi A. Sørensen - 94877903
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

                    Comment


                    • #25
                      Man kan alltid ønske seg mer.
                      Nå har SU sitt forslag vært oppe på 2 ledermøter før, det ble mer eller mindre forbigått i stillhet på forrige seksjonsmøte, og endelig fikk vi lov å debaterer dette på ordentlig måte.
                      Man får nesten tilbake troen på demokratiet i seksjonen.
                      selv om jeg kunne tenkt meg en sterkere formulering på vedtaket, så er jeg fornøyd med at vi fått en vedtak som klart og tydelig peker rett vei. Da må bare styret følge den linja som seksjonsmøtet har lagt opp.

                      En ekstra takk til Haagens innsats som ordstyrer under debatten. Streng men rettferdig, han sikret en god debatt.
                      Niels Jensen
                      Phoenix rc club

                      Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

                      Modellflyving er mental hygiene.

                      Comment


                      • #26
                        Hei,
                        jeg er relativt ny i sporten. Holdt på i litt over et år nå. Er oppvokst på bygda med, hva skal jeg si... litt friere tøyler enn man har inne i byen og tettsteder.

                        Jeg ble litt overasket over hvor fritt reglementet har vært til nå, særlig etter at jeg begynnte å delta på stevner. Stevnene jeg har deltatt i så langt, var preget av at ting foregikk kontrollert og de aller fleste opptrådte med synn fornuft. Jeg antok at det eksisterte et større og strengere reglement enn det egentlig er.

                        Fra sidelinjen, ser det ut som at denne diskusjonen og arbeidet har tatt en positiv retning nå, og har god drift.

                        Alle som legger ned tid og krefter; fortsett sånn, og stå på!

                        -Magnus
                        Vennlig hilsen
                        Magnus Stanghov
                        =====================

                        Seagull Decathlon 120
                        Chipmunk 90
                        Easyglider
                        AT 40 Low-wing Custum
                        WFly WTF 09S


                        Bakmann Løten Modellflyklubb

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Karmann View Post
                          Jeg er ikke kjent med den nye lederens tidligere synspunkter ang SU og høringsutkastet men vi får håpe han ikke stod å jugde årsmøtet midt i trynet og virkelig står for at han ønsker så enkle og greie regler som mulig.
                          Mer skeptisk er jeg da til et annet nytt styremedlem(nok en full size pilot) som hyllet Meum og SU's arbeide.
                          Et par av de andre nyvalgte var også veldig klare på at regler må vi ha, men de må være mulig å etterleve så jeg føler meg relativt trygg på at denne saken er i bedre hender nå enn den har vært. Jeg håper og tror nåværende SU blir avsatt og erstattet med (ikke fullsize)piloter med bakkekontakt. Rolf Meum og SU forøvrig har INGEN troverdighet eller tillit hos meg.

                          Ellers syns jeg det var et veldig bra og konstruktivt møte. Til min store glede ble SU's arbeide diskutert i store deler av tiden til tross for at det ble bebudet at så ikke skulle skje på forhånd. Det er tydelig hva klubbene og representantene er opptatt av, og det er BRA!

                          Veldig god lunsj var det også
                          Nå skal vi ikke dra alle fullsizepiloter over samme kam. Vi har en formann og 3 andre i klubben som er piloter,og de er i høyeste grad oppegående og jordnære når det gjelder ett nytt regelverk.
                          Balsa

                          Comment

                          Working...
                          X