Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mye strøm trekker en servo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor mye strøm trekker en servo

    Heisann.
    Lurer på en ting når det gjelder servoer og strømtrekk
    Litt regning og noen gode tommelfinger regler er kjekt å ha med seg
    i vår børsteløse verden,men er det noen "piloter" her som kan hjelpe meg med svar
    ang.strømtrekk på en servo.Finnes det noe regnestykke/regler for hvor mye f.eks en servo med 2.2kg torque(4.8V)trekker i Amp.i forhold til den samme på 6.0V ??Eller vil det være det samme?(digitalservoene drar vel også litt mer enn en vanlig)Hvis du har en regulator som gir 3Amp.BEC strøm.Hvor bør grensen gå for hvor mange servoer en bør putte på den.og evt.grense for hvor store/små de bør være før jeg trenger å tenke på noe som gir mer Amp.(f.eks en UBEC)Finns det noe regne/tommelfinger regel for dette??Er servoene også ømtålige for dette med Amp.eller har de et greit område og gå på?Synes det er lite info om akkurat dette når man går inn på en side for å finne servoerer.Lurer fælt på dette,så er det noen her på forumet som har kunnskap om dette temaet hadde jeg satt stor pris på et svar fra deg/dere.
    Mvh
    Einar.Phoenix RC.


    Ingen propell er for stor.
    Det er bare motoren som er for liten

  • #2
    Godt spørsmål. I "gamle dager" oppga anerkjente produsenter hvor stor strøm servoen trakk maksimalt, dvs når den ble holdt igjen. På Servo Database - RC Servo Specs and Reviews er det data for mange servoer.

    Tror ikke det finnes noen tommelfingerregel for forholdet mellom torque og strømtrekk. Typen motor har betydning. Hvor rask servoen er spiller også inn; en rask servo trekker sannsynligvis mer strøm enn en treg servo selv om torque er lik.

    Anerkjente produsenter av ESC oppgir gjerne hvor mange servoer BEC klarer å drive, men det er da en forutsetning at størrelsen på servoene står i forhold til størrelsen på ESC.

    Analoge servoer vil nok trekke mer strøm på 6V enn på 4,8V. Hvordan det er med digitale servoer vet jeg ikke. Jeg skjønner ikke helt at noen servoer gir mer torque ved 4,8V enn ved 6V i databasen jeg linket til, det burde være omvendt. Kan tallene ha blitt byttet om?

    Det gjør ikke noe om BEC kan levere maks flere ampère enn servoene trekker. Men dersom servoene trekker mer enn BEC kan levere så synker spenningen og mottakeren påvirkes og kan hoppe ut av binding (2,4 GHz). I værste fall brenner BEC-kretsen opp. Det siste er man garantert skjer hvis man bruker et batteri med flere celler enn BEC kan håndtere. Billige ESC kan være oppgitt til å klare 2-4 celler, mens dens BEC bare klarer 2-3 celler.
    Last edited by Biplan; 29-03-11, 19:32.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • #3
      Hvis du bruker søkemotorene her på forumet så finner du flere tråden som omhandler servoer og strømtrekk.

      En av plassene for å lese seg opp på dett er den utmerkede WEB'en til Ola Fremming

      Comment


      • #4
        Takker for svar med fine linker.
        Mvh
        Einar.Phoenix RC.


        Ingen propell er for stor.
        Det er bare motoren som er for liten

        Comment


        • #5
          Takker for svar Biplane.Forstår det i allefall sånn da at servoene generelt klarer å handle den BEC strømmen de blir tilgitt.
          Var litt usikker på akkurat dette der du skrev der det er i orden at BEC leverer mer Amp.enn de trekker uten å skade dem.
          Vet du forresten om det er å få tak i en sånn duppedings hvor du f.eks.kopler til alle servoene og kan få et målt resultat i Amp.
          trekk ved maks belastning på en eller alle??Vet Hobby King har en servo tester,men den tester bare beveglighet og ikke strømtrekk.Eller om det går ann å teste det selv med f.eks.et multimeter(vanskelig kanskje i og med at den må stå i mottakeren)Eller om du vet om det er mulig å måle på mottakeren totalt trekk ved full belastning på alle servoer.Ser ikke helt hvordan man skal klare det,men bare leker med tanker her.Slapp å vite så mye om strøm og mattematikk før...hehe.Da var det bare å plugge inn lader til mott.pakka og senderen,få på noe fuel og svinge sveiva.Opp i lufta gikk det.Men for all del.Veldig interressant med elektrisk og blir vel bare mer og mer av det.Har pugget fryktelig mye teori på dette,men er jo alltids noe en lurer på da serru..Og da er det jo hyggelig å få svar tilbake.Men den gode gamle Tiger Sticken er fortsatt et aktivt medlem av "familien"..hehe...
          Mvh
          Einar.Phoenix RC.


          Ingen propell er for stor.
          Det er bare motoren som er for liten

          Comment


          • #6
            Om du kobler alle servoene til mottakeren for så og måle strømforbruket til mottakeren får du et bra bilde av situasjonen. Mottakeren i seg selv bruker nesten ikke noe så den kan du stortsett se bort fra. Da kan du jo kjøre en og en servo og se strømtrekket eller om du vil alle samtidig og se hva de bruker. Om servoene er tilkoblet de ror de skal ha på flyet får du nå et nokså realistisk bilde av hva systemet vill trekke av strøm. Strømtrekket kan nokk bli lit høyere under flyging da det er mer last på rorene men det er nokk ganske ubetydelig.

            Comment


            • #7
              Har en slik, men den er dessverre utgått: ServoSense Plus current logger for radio gear
              Synd, men det finnes kanskje noe tilsvarende?
              Ellers bruker jeg ekstern switch mode BEC på det meste som har mer enn 2-3 servoer om jeg bruker mer enn 2S Lipo. Hvor mye strøm en linjær BEC tåler er helt avhengig av inn-spenning og kjøling.
              Å måle strømtrekket gir bare en gjennomsnittsverdi. Servoer trekker strøm i pulser, og det er primært dette som gir problemer med for lav spenning til Rx. En servo som konstant skifter dreieretning (f.eks. helihaleservo) trekker mer strøm enn en som holdes igjen. Heller ikke her er det størrelsen det kommer an på, en liten servo kan trekke like mye strøm som en stor. Her er en link til noen måleresultater: Peak Servo Current Tests
              Last edited by flarssen; 30-03-11, 07:38.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by NitroZeb View Post
                .
                .
                Vet du forresten om det er å få tak i en sånn duppedings hvor du f.eks.kopler til alle servoene og kan få et målt resultat i Amp.
                .
                .
                For testing av servo: det du trenger finner du her E-000504 / EK2-0907 Servo tester - elefun.no - Radiostyrt hobby

                I denne hobbyen er det kjekt å ha multimeter (o.a. måleutstyr selvsagt)
                Har 2-3 multimeter + Watts-up for testing av strømtrekk motor/ESC o.s.v.

                De som virkelig tar av kjøper selvsagt multimeter/scop med graf og mulighet for
                tilkopling til PC for lagring av data.

                mvh
                Odd H.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by NitroZeb View Post
                  T
                  Vet du forresten om det er å få tak i en sånn duppedings hvor du f.eks.kopler til alle servoene og kan få et målt resultat i Amp.
                  trekk ved maks belastning på en eller alle??
                  Kanskje overkill i denne settingen, men jeg har en Eagle Tree logger med en tilleggsmodul
                  som viser feks strømtrekk til servoer. Den er jeg veldig godt fornøyd med. Har også kjøpt
                  panelet som viser all info slik at jeg ikke trenger å koble til en PC for å sjekke.
                  Kjøpt hos Elefun.


                  ETS Servo Current Logger - elefun.no - Radiostyrt hobby



                  ETS PowerPanel LCD Display - elefun.no - Radiostyrt hobby

                  ETS MicroPower E-Logger V3 with leads, 150A - elefun.no - Radiostyrt hobby
                  Last edited by telecaster; 30-03-11, 08:20. Reason: typo



                  Comment


                  • #10
                    Heisann og takker for svar.dette er interressant.vet du da også hvordan man måler total Amp.trekk på mott.??Er det bare å ta en ledig kanal og plugge inn med en vanlig servoplugg med kun ledninger i andre enden og klype på et multimeter,eller er jeg på bærtur nå??
                    Mvh
                    Einar.Phoenix RC.


                    Ingen propell er for stor.
                    Det er bare motoren som er for liten

                    Comment


                    • #11
                      Takk for svar..Heller mer og mer til å bruke eksterne BEC`s generellt på modellene jeg også jo mer innput jeg får og leser om dette.Er jo også en billig forsikring da hvis ESC skulle koke.Da kutter vel også BEC funksjonen i de fleste tilfeller vil jeg tro og da går det vel heller dårlig med den modellen.Har du noe erfaring med de ESC som Hobby King selger??F.eks.Mystery og Turnigy sine??Og den SS serien til Hobby King selv.??Handler en del der og ser at det absolutt er delte meninger om kvalitet og "ærlige" BEC Amp.de gir.Men har intrykk av at de ESC med SBEC dekker et større og "ærligere" område i Amp.og selvførgelig Volt enn de med Linear.Men virker som at det er noen "uærlige" Amp.ut og går når det gjelder de UBEC de selger også,så man kan jo bli litt fruserert når man skal velge seg ut ting til oppsettet sitt.Har du noe erfaring med dem også,så tas kunnskapsdeling i mot med takk. Står det at dem leverer 3 eller 4 Amp.Current så bør de da gjøre det også spør du meg.Mye derfor jeg er nyskjerrig på dette med Amp.trekk på servoene også,for kunne måle litt og finne ut av ting selv.Er det sånn og forstå også at de ESC som kun har Linear BEC bør hodes på modeller med få servoer p.g.a. Amp.de gir??
                      Mvh
                      Einar.Phoenix RC.


                      Ingen propell er for stor.
                      Det er bare motoren som er for liten

                      Comment


                      • #12
                        Takker for linken Ofly61.En sånn en skal bestilles når den kommer tilbake i Stock
                        Mvh
                        Einar.Phoenix RC.


                        Ingen propell er for stor.
                        Det er bare motoren som er for liten

                        Comment


                        • #13
                          Takker for fine linker telecasterVar lurt å registrere seg her på dette forumet.Nå renner jo svarene/løsningene inn på løpnede bånd her gittSkjønner du driver med Heli telecaster..Litt i startgropa selv på det.Så kanskje hvis jeg spør pent etthvert om noen hint og tips,Mulig du kunne gi meg et svar eller fire når det blir aktuellt??
                          Mvh
                          Einar.Phoenix RC.


                          Ingen propell er for stor.
                          Det er bare motoren som er for liten

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by NitroZeb View Post
                            Takk for svar..Heller mer og mer til å bruke eksterne BEC`s generellt på modellene
                            .
                            .
                            Tror dette er nokså unødvendig dersom du har et fornuftig oppsett av motor-ESC-Lipo.
                            Skal du ha bra kina ESC så kjøp HOBBYWING TECHNOLOGY sine de funker.
                            Kjøp også programmering kort.

                            Dersom det er noe du bør vere enstelig for så er det å tømme LiPo batteri for raskt
                            og for mye strøm. Da kjøper du "Guard" versjonen. Du kan programmere ESC til å
                            kutte strømmen (til motor) gradvis slik at du får et varsel om at du bør lande.

                            ESC kutter ikke strøm til servoer selv om motoren er kuttet ut. Du kan starte motor
                            igjen selv om den har vert kuttet ut ved å dra throttle helt ned så kopler ESC
                            motor inn igjen (det gjør i hvertfall mine ESC'er) slik at du kan lande med motorkraft
                            selv om den har kuttet for lavt strøm på batteri.

                            Husk servoer bruker mye mindre strøm enn fremdrifts motor!

                            Separat BEC ville jeg vurdert ved virkelig store/kompliserte modeller med flere motorer o.s.v.

                            mvh
                            Odd H.

                            Comment


                            • #15
                              I en lineær BEC omgjøres overflødig spenning til varme. Det er derfor veldig begrenset hvor stor forskjell det kan være på batterispenningen og drivspenningen til mottaker og servoer. F.eks når spenningen til et 3 cellers batteri (11,1V) skal reduseres til 5V, som mottaker og servoer bruker. 6,1V (mer enn halvparten av energien) må omgjøres til varme.

                              I en UBEC (også kalt switch mode BEC) omgjøres batterispenningen ved at den kuttes opp i små biter - gjerne 40.000 ganger i sekundet. Veldig lite går bort i varme.

                              Jeg har fløyet litt med HobbyKing sin 12A Blue Series ESC med 2 celler batteri og Turnigy 2204-14T motor, Dynam R-5P 35MHz mottaker, 1 stk Hitec HS-55 servo (8 gram) og 2 stk Power HD-1370A servoer (5 gram hver). BEC er oppgitt til 1A og holder stabil spenning på 5,02V både med servoer i ro og alle 3 servoer i bruk. Spenningen er også stabil med motor av og ved 9,2A batteristrøm. Men jeg har ikke kjørt den hardere enn det, så jeg vet ikke om den tåler 12A kontinuerlig. Vet heller ikke hvor mye strøm servoene trekker.

                              Denne ESC kom uten batterikontakt og når jeg loddet på en liten, lett JST batterikontakt ble vekten 10% høyere enn oppgitt (2 gram høyere).
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment

                              Working...
                              X