Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seagull Boomerang 40 Vanskelig på høyderoret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seagull Boomerang 40 Vanskelig på høyderoret

    Hei vi har kjøpt en Seagull Boomerang 40 med en SC46 motor på billigsalg fra Mikronor. Flyet er montert etter beskrivelsen og CG og rorutslag justert slik det er oppgit i innstruksjonsboka.
    Vi (Jeg og guttungen på 15 som er "pilot") var og testet det i dag. Flyet hadde vi utstyrt med ski så det fungerte bra på sneen.
    Flyet tok fint av og fløy forsåvit bra men høyderoret var veldig vanskelig og kontrollere virker som det er stor hysterese eller noe slikt.
    Servoene som er brukt er Vigor VS-2A som nokk ikke er i toppskiktet men når jeg kjører rorene på bakken er det da ikke så mye hysterese at det skulle gi slike utslag.
    Undres på hva problemet kan skyldes.
    Har vært inne på tanken og legge noe vekt freme i flyet for og se om det ble bedre men tengte jeg kunne lufte problemet her da det sikert er noen som har en løsning.

  • #2
    Flytt tyngepunktet 1 cm frem og se om den blir bedre. Høres ut som et veldig baktungt fly. Var den balansert med tom eller full tank?
    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      Den var ballangsert med tom tank. Tanken sitter jo helt fremme i flyet og er forholdsvis stor uten at jeg har målt størrelsen på den men etter 10-12 min flyging var den fremdeles vel halv. Men det er mulig denne SC 46 motoren bruker lite når den ikke kjøres serlig hart. Når vi ga full fart dro flyet veldig opp så det ble mest fløyet med forholdsvis lite pådrag.

      Comment


      • #4
        Ofte er rorutslagene som er oppgitt for store, prøv å minsk dem med ca 25%.

        Kan også være lurt å ha litt eksponsiensel på rorene.

        Samt det som ble sagt om å flytte cg litt frem.

        Lykke Til

        Comment


        • #5
          Kan også være lurt å ha litt eksponsiensel på rorene.
          Er ikke så bevandret i dette men jeg forstår fungsjinen men vet ikke hvordan en får det till.

          Vi reduserte rorutslagene etter første runde med og stille ned endeponktene på fjernstyringen til 70% det ble kansje noe bedre men det var fremdelse slik at det med små bevegelser på stikka skjede det lite men når en kom til et vist pungt skjedde det plutselig veldig mye og da serlig oppover.

          Comment


          • #6
            Sett eksponensial til 30%
            Jon-Brage Hoel Andorsen
            -------------------------------------------------------------------------
            Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

            Alt flyr bare du har nok motor!

            Comment


            • #7
              Da skal jeg flytte radiobatteriet 4,8v 2000mat fremm 60mm og setter eksponensial til 30% så får vi prøve på nytt når det blir forhold.

              Comment


              • #8
                Det som også kan være en ide er å bruke innerste hullet på servoarmen og ytterste hullet på rorhornet. Dette sammen med det øvrige som er nevnt kan gi deg en noe mindre følsomt høyderor.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Ja da er alle gode råd iverksatt. Radiobatteriet ble flyttet 60mm fremover, rorstag flyttet til innerste hakk på servo, eksponensial satt til 30%, endepunktet for servoen måtte jeg sette tilbake til 100% etter at rorstag ble flyttet til innerste hakk på servo. Men det viktigste av alt nå flyr flyet kjempebra. Helt vanvittig bra flytid på denne kjerra 30 min er ikke noe problem om en er litt forsjiktig med pådraget.

                  Comment


                  • #10
                    Godt å høre at rådene fungerte - har hatt Arising Star fra samme produsent og det fløy også knallbra når det var riktig satt opp.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      De fleste trainere fra 40 size og opp flyr helt knall. Flyr mye trainer med ski på vinteren. Alltid like kos

                      Comment

                      Working...
                      X