Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva nå...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by patternplanes View Post
    Om du har lyst å lære litt om kunstflyging og nye øvelser kan jeg anbefale deg å ta en tur til Vingtors Kunstflyhelg! Der kommer du til å se og lære mye nytt
    (MFN) ModellflyNytt.no

    I linken nedenfor finner du div. kunstflyprogram:

    Schedules
    Skal ikke se bort i fra at jeg stikker innom her en tur. Lagt det til i kalenderen.
    Thomas Kristensen (30)
    Oslo, Grefsen

    Radio: Spektrum DX6i & DX8
    Ultra Micro: Mange forskjellige
    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

    Comment


    • #17
      Originally posted by AudunN View Post
      Hos hobbyking har du mulighet til å sette ned verdien på pakka selv. Alt over kr 200 er momspliktig. Og man betaler moms på frakt også. Så det er totalprisen du må regne moms på. Hvis du ikke justerer verdien ned til 200kr da....
      Takk for tips. Hva er det folk flest gjør da? Bare justerer ned prisen og håper på det beste? Hva skjer om tollvesenet da tar en stikkprøve? De stikker av med alt sammen, og sender en klekkelig bot?
      Thomas Kristensen (30)
      Oslo, Grefsen

      Radio: Spektrum DX6i & DX8
      Ultra Micro: Mange forskjellige
      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

      Comment


      • #18
        Originally posted by Sniper View Post
        og simulator, simulator, simulator
        Har bestillt meg en sånn her akkurat for dette formålet. Gleder meg til å leke litt i FMS.
        Thomas Kristensen (30)
        Oslo, Grefsen

        Radio: Spektrum DX6i & DX8
        Ultra Micro: Mange forskjellige
        Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
        Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

        Comment


        • #19
          Den verdien som var satt opp på pakken ble underkjent av Tollen etter kontroll. En gang jeg fikk en pakke fra Kina. Måtte bare betale MVA, da jeg hentet pakken.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Grumps View Post
            Takk for tips. Hva er det folk flest gjør da? Bare justerer ned prisen og håper på det beste? Hva skjer om tollvesenet da tar en stikkprøve? De stikker av med alt sammen, og sender en klekkelig bot?
            Handler jeg for 300kr, så gidder jeg ikke sette ned verdien. Ingen av hobbyking pakkene mine har noengang blitt stoppet i tollen. Tollerene gidder sikkert ikke sjekke hvis de ser det er en lav pris i utgangspunktet. Og skulle de finne ut av det, så må du bare betale momsen i tillegg når du henter pakka på postkontoret.. Tror ikke det skjer noe mer enn det. Men en ting er viktig å huske på om du setter ned verdien. Skulle pakka bli borte så får du ikke igjen mer enn det som står på pakka. Litt kjipt å få igjen 200kr hvis du har handla for 2000...
            ______________________________
            JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

            Comment


            • #21
              Dette er en oppfordring av og snyte staten for avgifter, er det noe særlig da?

              Har fått pakker fra kina der de har skrevet ned verdi, uten at jeg har bedt om det.
              Da disse har blitt stoppet i tollen, har de blitt sent til importlager, og jeg får brev i posten om og fremvise kvitering på kjøpet. Da blir pakken liggende der i x-antall dager ekstra. Noe som er forbanna trått.

              Da jeg fremmlegger det jeg opprinelig har betalt, blir moms regnet ut, og jeg får en regning på moms + tollbehandlingsgebyr.
              Last edited by Kleffa; 13-04-11, 10:37.
              Youtube: Flygutta
              -----------------------------
              Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
              Heli: T-rex 700,T-rex 450
              Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
              (34 år ung)
              www.flygutta.com
              www.vfkm.no

              Comment


              • #22
                Jeg vet om forum hvor det er forbudt å diskutere momsfiksing, og jeg synes ikke det er det lureste i verden å diskutere det så åpenlyst. I dette tilfellet er det veldig enkelt å unngå moms helt lovlig, det er bare å bestille de forskjellige komponentene hver for seg. Fyll opp handlekurven til du er oppe i rundt 30-35$ avhengig av kursen, bestill og gjenta. Man bør selvfølgelig vurdere om man sparer noe på det kontra å betale momsen selvfølgelig, men for så små komponenter blir frakten ganske lav.

                Comment


                • #23
                  Kanskje ikke det lureste å flagge dette med momsen, da Tollvesenet er i gang med omlegging av rutiner på dette.
                  I eks Frankrike og Italia er det blitt helt umulig. Alle pakker som skurrer blir automatisk lagt på lager til mottaker kan dokumentere. De må ha store lager.
                  Sverige også har fått rutiner. De har dataprogram som lister avsendere (gjenkjenner) og går rett på websida for å sjekke om verdi stemmer.

                  RC Modeller

                  Comment


                  • #24
                    Helt enig i dette.
                    Moderator kan vel gjøre noe med dette..

                    Samme sak som og oppfordre til pirate programmer på forum. Heller ikke lov i de fleste fora.
                    Youtube: Flygutta
                    -----------------------------
                    Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
                    Heli: T-rex 700,T-rex 450
                    Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
                    (34 år ung)
                    www.flygutta.com
                    www.vfkm.no

                    Comment


                    • #25
                      Jeg er for fri informasjonsflyt, det er nå en ting. Jeg liker å ha infoen. Tror uansett aldri jeg vil få problemer med denne regelern. Er slik som AudunN, hva er vitsen med å sette ned prisen for en pakke på 3-400 kroner til 199 kroner for å slippe å betale den MVA'en.

                      En annen ting er at den grensa på 200 stammer vel fra 70-tallet, og den er det ennå i 2011.. har skjedd mye med 200-lappen på de åra, men det er en annen diskusjon i et annet fora.

                      Tror uansett aldri jeg vil komme opp i 1000-kapper fra HK eller andre land for den saks skyld. Liker å ta opp telefonen å snakke med en norsk fyr som jeg kan kjefte huden full når det er mangler/problemer etc. Sånn er nå jeg satt sammen, samt syns det er viktig å støtte de lokale hobby-butikkene. Vi hjelper jo oss selv, ved å hjelpe de på mange måter.

                      Edit: Er det slik å forstå at varens verdi må være under 200 kr? Jeg trenger ikke ta hensyn til frakt etc?
                      Men om pakken er over 200kr. så må jeg betale MVA for varens verdi & frakt?
                      Last edited by Grumps; 13-04-11, 13:34.
                      Thomas Kristensen (30)
                      Oslo, Grefsen

                      Radio: Spektrum DX6i & DX8
                      Ultra Micro: Mange forskjellige
                      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Lars N View Post
                        Velkommen!

                        Første er nok å finne seg en klubb der du kan dra og fly. Dette gjør at det er morsomere og mer utfordrende også slipper man å stå alene hver dag, Her er det også enorme menger med kunnskap og ideer
                        Har faktisk en flymentor, så vil nok forbli klubbløs inntil videre. Er greit når det er to, vi flyr når vi vil, og trenger ikke tenke på å stå i "kø" etc.
                        Thomas Kristensen (30)
                        Oslo, Grefsen

                        Radio: Spektrum DX6i & DX8
                        Ultra Micro: Mange forskjellige
                        Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                        Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Grumps View Post
                          Edit: Er det slik å forstå at varens verdi må være under 200 kr? Jeg trenger ikke ta hensyn til frakt etc?
                          Men om pakken er over 200kr. så må jeg betale MVA for varens verdi & frakt?
                          Det er riktig. Om du bikker over må du ofte og betale et gebyr. Kan være 100 - 200 eller mer litt avhengig av verdi. Men det kommer an på fraktmetode. F.eks på EMS varer slipper du dette men til gjengjeld er frakten ofte dyrere.

                          Men vær klar over at om avsender ikke spesifiserer frakt og varens kost på papirene så hjelper det ikke. Jeg kjøpte noe billig fra utlandet en gang men med relativt dyr frakt. Skulle gått klart under grensen, men endte opp med både gebyr og mva. Ikke så mye penger, men dog irriterende.

                          Forøvrig enig om at det er idiotisk å diskutere hvordan man skal unngå mva. Hvis ikke, hvorfor starter dere ikke en tråd dere dere informerer hverandre om håndverkere og bilmekainikere som jobber svart osv?
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by arhennie View Post
                            Det er riktig. Om du bikker over må du ofte og betale et gebyr. Kan være 100 - 200 eller mer litt avhengig av verdi. Men det kommer an på fraktmetode. F.eks på EMS varer slipper du dette men til gjengjeld er frakten ofte dyrere.

                            Men vær klar over at om avsender ikke spesifiserer frakt og varens kost på papirene så hjelper det ikke. Jeg kjøpte noe billig fra utlandet en gang men med relativt dyr frakt. Skulle gått klart under grensen, men endte opp med både gebyr og mva. Ikke så mye penger, men dog irriterende.
                            Er HobbyKing flinke til i spesifisere dette, eller må du be de om å gjøre dette. Skjønner irritasjonsmomentet om man bestiller under grensen, og likevel får MVA på alt og må ut med de ekstra kronene.

                            Originally posted by arhennie View Post
                            Forøvrig enig om at det er idiotisk å diskutere hvordan man skal unngå mva. Hvis ikke, hvorfor starter dere ikke en tråd dere dere informerer hverandre om håndverkere og bilmekainikere som jobber svart osv?
                            Det fins vel flere store "fora" hvor man lett finner dette - ikke rart at svartarbeid har blitt et økende problem, da flere fristes av det da Hvermansen kan hjelpe deg å bygge ny veranda via Mittanbud og lignende tjenester.
                            Thomas Kristensen (30)
                            Oslo, Grefsen

                            Radio: Spektrum DX6i & DX8
                            Ultra Micro: Mange forskjellige
                            Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                            Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Grumps View Post
                              Er HobbyKing flinke til i spesifisere dette, eller må du be de om å gjøre dette. Skjønner irritasjonsmomentet om man bestiller under grensen, og likevel får MVA på alt og må ut med de ekstra kronene.
                              Kan ikke huske å ha hatt tilsvarende problem med de nei. Men de kina papirene er ofte ikke greie å forstå. Har ikke vært noe stort problem rent generelt. Den sjappe jeg nevnte, og som er den eneste jeg husker konkret, var en stor sjappe i Østerrike. Lindinger heter de vel.
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Grumps View Post
                                Er HobbyKing flinke til i spesifisere dette, eller må du be de om å gjøre dette. Skjønner irritasjonsmomentet om man bestiller under grensen, og likevel får MVA på alt og må ut med de ekstra kronene.
                                Når du handler hos Hobbyking får du valget mellom "gave" eller vanlig sending, og hvor mange prosent av kjøpesummen det skal deklareres med. Alle handler genererer en elektronisk faktura som kan hentes på din side hos HK. Der er det spesifisert hver varelinje, total vareverdi, og betalt frakt. Hvis du er lovlydig, og deklarerer for 100% vareverdi, vil beløpet på denne fakturaen samsvare med det som er registrert hos PayPal. Det bør holde for tolleren hvis du legger frem begge.

                                Ingen av de pakkene jeg har fått sendt som rekommandert flypost har vært fulgt av detaljert dokumentasjon. Kun en generell deklarasjon med en vareverdi som de har satt mer eller mindre tilfeldig, selv om jeg alltid har deklarert korrekt. Alle har vært under 200 kronersgrensen, men likevel har de slått av.

                                Jeg fikk en EMS-pakke som jeg deklarerte korrekt (ca.1000 NOK), og der sto det deklarert med korrekt vareverdi på lappen (uten frakt) pluss at de hadde lagt ved korrekt faktura som viste hele beløpet. Den hadde tollen tydeligvis ikke sett, men det har jeg ikke tenkt å bry meg om...


                                Det hender at tollvesenet har kampanjer, og da går de grundigere til verks. Dealextreme i Hong Kong har slitt litt med det, og har fått masse pakker i retur med beskjed om å deklarere korrekt verdi. Jeg vet at mange kunder har måttet krangle med dem for å få sendt pakkene på nytt, men det hjelper visst å true med å kontakte PayPal. Hvis du selv har bedt om feil tollverdi har du nok en dårlig sak hos PayPal.

                                Som andre har nevnt, kan du helt lovlig bestille så mange 200-kronerspakker du bare vil. Nettbutikken til Hobbyking viser deg hvor mange gram du har igjen til neste trinn på portoskalaen, og alle varer legges inn med fraktvekt, så det er lett å holde oversikten.

                                MVH
                                Trond E

                                Comment

                                Working...
                                X