Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva nå...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by tronde View Post
    Når du handler hos Hobbyking får du valget mellom "gave" eller vanlig sending, og hvor mange prosent av kjøpesummen det skal deklareres med. Alle handler genererer en elektronisk faktura som kan hentes på din side hos HK. Der er det spesifisert hver varelinje, total vareverdi, og betalt frakt. Hvis du er lovlydig, og deklarerer for 100% vareverdi, vil beløpet på denne fakturaen samsvare med det som er registrert hos PayPal. Det bør holde for tolleren hvis du legger frem begge.

    Ingen av de pakkene jeg har fått sendt som rekommandert flypost har vært fulgt av detaljert dokumentasjon. Kun en generell deklarasjon med en vareverdi som de har satt mer eller mindre tilfeldig, selv om jeg alltid har deklarert korrekt. Alle har vært under 200 kronersgrensen, men likevel har de slått av.

    Jeg fikk en EMS-pakke som jeg deklarerte korrekt (ca.1000 NOK), og der sto det deklarert med korrekt vareverdi på lappen (uten frakt) pluss at de hadde lagt ved korrekt faktura som viste hele beløpet. Den hadde tollen tydeligvis ikke sett, men det har jeg ikke tenkt å bry meg om...


    Det hender at tollvesenet har kampanjer, og da går de grundigere til verks. Dealextreme i Hong Kong har slitt litt med det, og har fått masse pakker i retur med beskjed om å deklarere korrekt verdi. Jeg vet at mange kunder har måttet krangle med dem for å få sendt pakkene på nytt, men det hjelper visst å true med å kontakte PayPal. Hvis du selv har bedt om feil tollverdi har du nok en dårlig sak hos PayPal.

    Som andre har nevnt, kan du helt lovlig bestille så mange 200-kronerspakker du bare vil. Nettbutikken til Hobbyking viser deg hvor mange gram du har igjen til neste trinn på portoskalaen, og alle varer legges inn med fraktvekt, så det er lett å holde oversikten.

    MVH
    Trond E
    Takk for utfyllende svar. Har ikke så mange betenkeligheter med å bestille fra HK! Da er det bare å finne ut hva.
    Thomas Kristensen (30)
    Oslo, Grefsen

    Radio: Spektrum DX6i & DX8
    Ultra Micro: Mange forskjellige
    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

    Comment


    • #32
      Jeg har strengt tatt ikke så mye å komme med i denne tråden, men det som jeg ville gjort var å bestilt elektronikken fra utlandet og flyet fra Norge. Det er ikke såååå mye å spare på fly samt risken for at det skade på flykroppen er ganske stor. Mye lettere å bestille fra feks elefun. Det høres ut som du er klar for et akrofly og gjerne i foam.

      Smallsize har en liten Extra som får mye skryt: Small Size Hobbyland AS Selges også som plug-n-play uten batterier og mottaker til 1600,-

      Throttlestore har et fly jeg har litt lyst på dog bare lakkere canopyen sort: EPO Yak 54 50EP ARF - ThrottleStore.Com

      Elefun har noen helt rå balsafly, men gjerne lurt å vente litt med det. Litt dyrere også: PA Extra 260 ARF - elefun.no - Radiostyrt hobby

      Comment


      • #33
        Originally posted by Grumps View Post
        Takk for tips. Hva er det folk flest gjør da? Bare justerer ned prisen og håper på det beste? Hva skjer om tollvesenet da tar en stikkprøve? De stikker av med alt sammen, og sender en klekkelig bot?
        Er det noe jurister innom dette forumet som kjenner strafferammen for dokumentforfalskning og momsunndragelse?

        Comment


        • #34
          2, 4 og 6 år alt etter graden av forseelsen.

          Man får selvsagt ikke fengsel for å oppgi feil verdi på en pakke.
          Men ei bot kan man risikere og inndragelse av pakken.

          Driver man kjøp og salg, registrert eller uregistrert, så er strafferammene reelle.
          Uregistrert unndratt kjøp og salg straffes faktisk hardere enn hvis man er momsregistrert.

          RC Modeller

          Comment


          • #35
            Originally posted by Grumps View Post
            Har bestillt meg en sånn her akkurat for dette formålet. Gleder meg til å leke litt i FMS.
            Jeg begynte med modellfly i 1973 og tok en pause fra 84 - 07. Har nå forsøkt på simulator men det er litt for langt unna å fly i virkeligheten, synes jeg. Mister helt oversikten over hvor flyet er i forholdt til banen.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #36
              En butikk i nærheten av deg, Thomas, som jeg kan anbefale å besøke, om ikke annet enn for å kikke er Mikronor i Ulvenveien 92 Mikronor - Om Oss
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #37
                Originally posted by Balsahøvel View Post
                Er det noe jurister innom dette forumet som kjenner strafferammen for dokumentforfalskning og momsunndragelse?
                Det er den som faktisk utfyller tolldeklarasjonen (f.eks. Hobbyking) som er juridisk ansvarlig for at den er korrekt. Det er det man skriver under på når dokumentet fylles ut.


                Det er en kjent sak at kineserne skriver hva som helst på pakkene, og det vet tollvesenet utmerket godt. Det er derfor de sender noen containere tilbake til Dealextreme for å oppdra dem. Hvis mottaker skal bli ansvarlig, må det bevises at mottaker faktisk har vært delaktig, og det kan bli litt vrient.

                En annen sak, er at mottaker er pliktig å fortolle korrekt ved mottak, selv om det er gjort feil i andre enden. Det har jeg aldri hørt at noen har fått trøbbel med, unntatt ved næringskjøp hvor det kan bli avdekket ved bokettersyn.


                MVH
                Trond E.

                Comment


                • #38
                  Sånn... da kan dere flytte fokuset vekk fra moms og toll og over til valg av modeller og utstyr.
                  Regner med trådstarter har fått svar på sine spørsmål i forhold til dette.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by tronde View Post
                    Det er den som faktisk utfyller tolldeklarasjonen (f.eks. Hobbyking) som er juridisk ansvarlig for at den er korrekt. Det er det man skriver under på når dokumentet fylles ut.


                    Det er en kjent sak at kineserne skriver hva som helst på pakkene, og det vet tollvesenet utmerket godt. Det er derfor de sender noen containere tilbake til Dealextreme for å oppdra dem. Hvis mottaker skal bli ansvarlig, må det bevises at mottaker faktisk har vært delaktig, og det kan bli litt vrient.

                    En annen sak, er at mottaker er pliktig å fortolle korrekt ved mottak, selv om det er gjort feil i andre enden. Det har jeg aldri hørt at noen har fått trøbbel med, unntatt ved næringskjøp hvor det kan bli avdekket ved bokettersyn.


                    MVH
                    Trond E.


                    Jeg har blitt oppringt av Tollvesenet og bitt bedt om å vise frem faktura på varen jeg har bestilt. Fikk beskjed om at jeg måtte fremvise enten faktura eller kontoutskrift for å få pakken ut. Det jeg hadde bestilt var en Super Tigre 90 motor fra Tower Hobbies i USA. Beløpet som sto på pakken var riktig og alt var sendt på lovlig måte. Jeg mailet over fakturaen jeg hadde fått fra Tower og alt var OK. Om dette var en tilfeldig stikkprøve eller om det var for å kontrollere meg siden jeg har handlet relativt mye fra utlandet de siste 10 åren vet jeg ikke.

                    Når hobbybutikker i dette landet ikke fører de merkene jeg skal ha eller ikke har på lager må man jo handle andre steder.

                    Espen: Beklager avsporingen

                    Henning

                    Comment


                    • #40
                      Tilbake til flyene. Som flere skriver vil du nok oppleve at et større fly generelt flyr bedre. Det flyr nok fortere absolutt sett, men ettersom du normal sett flyr høyere og lengre unna, har du likevel bedre tid til å reagere. Dessuten vil du tåle noe mer vind før det blir sjenerende. Men valg av fly er svært avhengig av hvor du skal fly. Har du all verdens plass til disposisjon vil et stort fly vær bra. Har du liten plass blir det slitsomt/vanskelig/umulig. Fordelen med et lite fly er at selv en liten park blir "stor". Men fly rundt meteren vil nok passe inn svært mange steder. Multiplex Parkmaster er nevnt, og det er helt sikkert en bra maskin. Freeair Blast (for eksempel fra Smallsize) er heller ikke ueffen. Manualen fra Multiplex er dog mye bedre, og det kan jo være en fordel om man ikke har satt sammen fly før.

                      Om du allikevel skulle gå for en mikro (evt. en mikro i tellegg ), ville jeg helt klart gått for Beistet. Kan du håndtere en Sukhoi på forsiktige utslag, kan du håndtere Beistet også. Det behøver slett ikke å være et beist - hva i all verden er feil med små rorutslag, og et konservativt tyngdepunkt? I forhold til størrelsen går flyet utrolig bra. Er det vindstille flyr maskinen mye "større" enn det egentlig er, og om det er litt drag i lufta er det det noen showstopper heller. Beistet koster en del mer en Sukhoien, men i mine øyne er det likevel bedre valuta for pengene.
                      Knut

                      Diverse fly; de fleste med propell...

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by esmel View Post
                        Sånn... da kan dere flytte fokuset vekk fra moms og toll og over til valg av modeller og utstyr.
                        Regner med trådstarter har fått svar på sine spørsmål i forhold til dette.
                        Enig. Det gikk litt lengre enn jeg ville det gitt. Skill gjerne de helt store diskusjonene ut i en egen post om du vil. Greit å ha litt info om reglene, men over til strafferammer og slikt vil kanskje skremme folk fra å handle i utlandet, selv lovlig, og blir litt feil. Spesielt siden det også nevnes at kinesere nå gjør som de vil. Evt. kan du bare slette de innleggene som du finner for godt om det ikke kan/bør skilles ut.

                        Originally posted by Tipstall View Post
                        Tilbake til flyene. Som flere skriver vil du nok oppleve at et større fly generelt flyr bedre. Det flyr nok fortere absolutt sett, men ettersom du normal sett flyr høyere og lengre unna, har du likevel bedre tid til å reagere. Dessuten vil du tåle noe mer vind før det blir sjenerende. Men valg av fly er svært avhengig av hvor du skal fly. Har du all verdens plass til disposisjon vil et stort fly vær bra. Har du liten plass blir det slitsomt/vanskelig/umulig. Fordelen med et lite fly er at selv en liten park blir "stor". Men fly rundt meteren vil nok passe inn svært mange steder. Multiplex Parkmaster er nevnt, og det er helt sikkert en bra maskin. Freeair Blast (for eksempel fra Smallsize) er heller ikke ueffen. Manualen fra Multiplex er dog mye bedre, og det kan jo være en fordel om man ikke har satt sammen fly før.

                        Om du allikevel skulle gå for en mikro (evt. en mikro i tellegg ), ville jeg helt klart gått for Beistet. Kan du håndtere en Sukhoi på forsiktige utslag, kan du håndtere Beistet også. Det behøver slett ikke å være et beist - hva i all verden er feil med små rorutslag, og et konservativt tyngdepunkt? I forhold til størrelsen går flyet utrolig bra. Er det vindstille flyr maskinen mye "større" enn det egentlig er, og om det er litt drag i lufta er det det noen showstopper heller. Beistet koster en del mer en Sukhoien, men i mine øyne er det likevel bedre valuta for pengene.
                        Har resonnert meg litt fram til den konklusjonen du også trekker her. Beistet tror jeg blir mitt neste micro-fly om det blir flere av den sorten. Men den er nesten for tøff til at jeg kan avstå å handle den på et tidspunkt.

                        Videre så er det mange parkfly i litt større size å velge mellom. Var innom Smallsize å forhørte meg litt der hva som funker & ikke funker. De hadde en modell der som han anbefalte varmt Small Size - Star Combo. Denne kosta jo ikke i nærheten av hva ParkMaster'n gjør. Den som de brukte var også ganske sarva, og den var klippa, limt og teipa i alle retninger, så virker jo som den er relativt grei å fikse.

                        Vet ikke om noen her har noen synspunkter på den? Om jeg kjøpte alt fra Small Size, så kom det vel på rundt 1200 kr. Har litt sansen for å også støtte de lokale hobby-butikkene selvfølgelig.

                        Originally posted by Biplan View Post
                        En butikk i nærheten av deg, Thomas, som jeg kan anbefale å besøke, om ikke annet enn for å kikke er Mikronor i Ulvenveien 92 Mikronor - Om Oss
                        Var innom der for 1-2 uker siden, og vet ikke om det var bare ekstrahjelp, men vedkommede virket ganske uinteressert i å fortelle/selge noe som helst. Nå er jeg vant til Small Size og der får du infoen du trenger og litt til, men på Mikronor var jeg litt nødt å dra infoen ut av han. Men tror jeg traff feil person på feil tidspunkt. De er alltid hyggelig og hjelpsomme på messer jeg har sett de på.

                        Originally posted by Biplan View Post
                        Jeg begynte med modellfly i 1973 og tok en pause fra 84 - 07. Har nå forsøkt på simulator men det er litt for langt unna å fly i virkeligheten, synes jeg. Mister helt oversikten over hvor flyet er i forholdt til banen.
                        Ja, har flydd litt med Xbox-stikke på simulatoren, og det er langt i fra the real thing, men det jeg liker med simulator er å velge et tilnærma likt fly de jeg har, for så å se hva flyet gjør når jeg prøver forskjellige kombinasjoner. F.eks at jeg bør gi litt høyderor med Mustangen før en evt. roll for å jevne det litt ut etc.

                        Samt nå før jeg kunne begynne å fly ute igjen, så tok jeg meg et litt oppfriskningskurs for å igjen bli vant til fly igjen.

                        Men ja, det er et tillegg, og ikke et substitutt for å stå i parken selv. Selv med de små billige micro-flya mine, så er det av og til at pumpa slår litt raskere og man blir litt stressa. Moro!
                        Thomas Kristensen (30)
                        Oslo, Grefsen

                        Radio: Spektrum DX6i & DX8
                        Ultra Micro: Mange forskjellige
                        Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                        Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                        Comment


                        • #42
                          Flyet du linker til kan sikkert gi deg mye morro, men grunnen til at det var lima og teipa var fordi den ikke tåler halvparten av hva en Parkmaster gjør, eller lignende fly for den saks skyld. En annen ulempe er at det er lettere og tåler mindre vind, en tredje er at du må være ganske nøye når du bygger så du ikke ender opp med skjev kropp og vinge. Synes du Parkmasteren er dyr er denne en god erstatning, vet at mange er fornøyd med den (har ikke flydd den selv). Samme størrelse og vekt som PM'en men halve prisen.

                          Et tredje alternativ som jeg har flydd er Handyman EP som kan beskrives som en PM med avtagbare vinger. Den flyr omtrent like bra som PM'en, har litt mykere matrial men MYE bedre understell (PM understellet er desverre ikke så bra). Bestiller du den fra linken kommer den på ca 500 med express frakt. Og den er enda enklere å bygge, du skal bare lime haleroret og innstallere elektronikken.

                          Comment


                          • #43
                            Helt enig, Star Comboen er for liten og lett til å fly utendørs om det er litt vind..
                            Kristoffer Rosmo
                            Vingtor RC Klubb
                            Great Planes Super Sportster 40
                            SebArt Wind S110
                            Clik 2.0

                            Comment


                            • #44
                              Star Combo har jeg også. Har bare fløyet den innendørs og har ingen planer om å fly den ute. Skal den flys ute tror jeg det må være helt fullstendig vindstille. Til utendørs flyging synes jeg man bør ha en modell med vingeprofil, ikke bare en flat plate.
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment


                              • #45
                                Hva med en hyperion sniper ?
                                Finnes i to størrelser.
                                Den er laget i EPP som er stivet opp med karbon. Det gjør at den tåler ganske mye juling.
                                Den er lett. Det gjør at den flyr sakte. Du rekker og tenke deg om.
                                Hjula er ikke noe tess.

                                http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=17058
                                Kjetil
                                oops: . . ! . .

                                http://www.vingmfk.com

                                Comment

                                Working...
                                X