Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva nå...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Så har vi jo gode gamle GWS Formosa da: GWS Formosa 350C ARF - elefun.no - Radiostyrt hobby. Blir kanskje litt mer "mekking" enn det som var utgangspunktet, men det er en fin liten fugl. Flyr rent og pent, og tåler mer vind enn man skulle tro ut fra størrelse og vekt. Laget av EPS, dvs. (finkornet) isopor. Tåler dermed ikke fullt så mye som EPP modellene, men er lett reparerbar. Bygg den lett, og den flyr sakte. Enkelt byggesett med få deler, men man må for eksempel henglse rorene selv. De fleste velger vel å overse børstemtoren som følger med og sette inn noe børsteløst i stedet.

    Simulatorer ble nevnt for noen poster siden. Husk bare at det er stor forskjell på de enkelte simulatorene. Alle lar deg øve på orientering (dra stikkene i riktig retning), men når det gjelder fysikken ut over det helt grunnleggende, og hvordan modellen "føles i lufta" er det store forskjeller. FMS er gratis, og funker, men det finnes mye mer realistiske saker å få tak i, som for eksempel Phoenix eller Real Flight.
    Knut

    Diverse fly; de fleste med propell...

    Comment


    • #47
      Clearview Simulator Lastes ned for en billig penge. Jeg har lært mye av denne. Finnes også mange modeller som kan lastes ned gratis. Mye bedre enn FMS, og verdt de 35 USD den kostet.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #48
        Slenger meg på Tipstall Formosa anbefaling, der har du et fly som flyr like nydelig som det ser ut. Og det kan bygges med meget rimelig oppsett. Den fra elefun kommer nok i den gamle, sprø isoporen, men GWS har nettopp gått over til epo og Tower selger dem for rett under tollgrensa, men skal 50$ i frakt så prisen blir omtrent det samme som fra elefun med frakt.

        Comment


        • #49
          Originally posted by Biplan View Post
          Star Combo har jeg også. Har bare fløyet den innendørs og har ingen planer om å fly den ute. Skal den flys ute tror jeg det må være helt fullstendig vindstille. Til utendørs flyging synes jeg man bør ha en modell med vingeprofil, ikke bare en flat plate.
          Det fungerer utmerket med plan plate ute og inne. Det er vinkelen på vingen i forhold til (luft strøm/motor) som gjør
          at det er løft. Det er hvor kraftig motor flyet har og hvor mye fysisk juling det tåler som gjør om et fly kan
          flys ute. Har aldri flydd inne med mine 3mm Depron fly. 700mm vingespenn går helt greit med litt avstivning.
          800mm vingespenn da bør det vere 6mm ellers blir flyet fort "slitt". "Slitt" = Depronen blir helt myk ... .

          mvh
          Odd H.
          Last edited by Ofly61; 18-04-11, 10:40.

          Comment


          • #50
            Det jeg har kommet fram til så langt av valg vil jeg liste opp under. Har rangert de etter mitt eget hode, og lagt en del vekt i at selve modellen kan handles i Norge. Samt at flyet tåler en nybegynner, og at en nybegynner tåler flyet.

            Håper gjerne på mer input på de forskjellige. Formosaen syns jeg ser flott ut, og fatter ikke hvorfor den er så billig. Editerer inn punkter etterhvert som folk kommer med de.


            #1
            GWS Formosa 350C ARF fra Elefun
            + Bra understell, som tåler litt
            + Flyr rent & pent
            + Tåler en del vind
            + Relativt lett å reparere
            + Ser ut som et fly, ikke bare "isopor-plater"
            + Knallbillig
            + Tower Hobbies har den nye versjonen av EPO (GWS Formosa NPS EPO fra
            TowerHobbies)
            - Handles elektronikk i tillegg
            - En del mekking
            - Laget av EPS, tåler ikke like mye som OPP (men fins i EPO-versjon fra utlandet)
            - Litt slapp børstemotor, men kan byttes lett



            #2
            UMB Beast BND fra Small Size
            + Skikkelig tøff micro dobbeldekker!
            + Går utrolig bra både uten og med vind
            + Kan bestilles fra Norge

            - Tåler ikke mye vind



            #3
            RCF Flash EPP fra Elefun.no
            + God erstatning for Multiplex ParkMaster til halve prisen
            + Kan bestilles fra Norge
            - Må bygges, og handles elektronikk i tillegg


            #4
            Hyperion Sniper fra Elefun
            + Robust konstruksjon (EPP m/karbon)
            + Lettflydd & sakteflyvende
            + Kan bestilles fra Norge
            - Handles elektronikk i tillegg
            - Dårlig understell



            #5
            Multiplex Parkmaster 3D KIT fra Elefun
            + Angivelig beste parkflyet som fins
            + Bra for nybegynnere (snillt i lav fart, slemt i stor fart)
            + Tåler litt juling
            + Kan bestilles fra Norge
            + Bra manuel for oss førstegangsbyggere
            - Dårlig understell
            - Må bygges, og handles elektronikk i tillegg (eksempler på opsett fra HobbyKing: OPPSETT #1 | OPPSETT #2)


            #6
            Handyman EP fra Century RC
            + "Kopi" av Multiplex ParkMaster bare med avtagbare vinger
            + Bra understell
            + Enkel bygging
            + Rimelig modell
            - Handles elektronikk i tillegg
            - Må bestilles fra utlandet



            #7
            ParkZone Extra 300 BNF fra Small Size
            + Flott fly med litt størrelse (vingespenn på 1030mm)
            + Fås både som BNF og PNP
            + Kan bestilles fra Norge

            - Er en krevende og realtivt dyr modell



            #8
            Blast Aerobatic EPP fra Small Size
            + Bra fly til en rimeligere penge
            + Kan bestilles fra Norge

            - Må bygges, og handles elektronikk i tillegg
            - Litt vanskeligere å bygge enn f.eks Multiplex ParkMaster



            #9
            Star Combo fra Small Size
            + Billig fly
            + Kan bestilles fra Norge
            - Tåler ikke så mye som Multiplex Parkmaster
            - Lettere og mer ømfintlig for vind
            - Må bygges, og krever litt erfaring
            Thomas Kristensen (30)
            Oslo, Grefsen

            Radio: Spektrum DX6i & DX8
            Ultra Micro: Mange forskjellige
            Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
            Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

            Comment


            • #51
              Noen som ser noen minuser/plusser jeg åpenbart har glemt her?
              Thomas Kristensen (30)
              Oslo, Grefsen

              Radio: Spektrum DX6i & DX8
              Ultra Micro: Mange forskjellige
              Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
              Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

              Comment


              • #52
                Problemet med innspill fra flere personer er selvfølgelig at disse personene har forskjellig erfaring, preferanser og ikke minst forskjellig oppfatning av hva den som spør egentlig trenger. Og siden sansynligvis ingen enkeltperson har erfaring med alle de modellene du lister opp, blir det en del synsing og antagelser. Og som en eller annen sa: "Assumption is the mother of all screw-ups"...

                Vet ikke helt hva jeg skal si om understellet på Formosaen; det er laget av relativt tynn ståltråd som bøyer seg lett. Anbefales ofte å bøye det litt fremover, slik at modellen ikke så lett går på nesa. De (ganske) store og (veldig) smale hjulene fungerer imidlertid bra på litt ujevnt underlag. Svært mange modeller kritiseres for dårlig understell, og isolert sett er nok det ofte riktig. Lander man pent, og på riktig underlag, byr det formodentlig sjelden på problemer, men mer kreative landinger fører ofte til at ting bøyes, knekker eller løsner. Men om ikke understellet gir seg, er det sansynligvis noe annet som gjør det, og ofte er det mye bedre at det går ut over understellet enn selve flykroppen.

                Mange har sikkert vært innom denne tråden på RC Groups, men for de som ikke har det, kan den jo være verdt en titt: Difficulty to Fly Rating System - RC Groups
                Knut

                Diverse fly; de fleste med propell...

                Comment


                • #53
                  Angående understell; Formosaen trenger det ikke og ser MYE penere ut uten. Håndstart er null problem, et lett underarmskast er nok. Samme med Parkmasteren. I siste tilfelle er problemet at understellet bøyer seg veldig lett og jeg ble dritt lei av å måtte bøye det tilbake hele tiden. Og jeg opplevde også at det ble revet ut av kroppen flere ganger så nå flyr jeg uten. Handyman'en derimot har meget bra understell, det bøyer seg ikke og det skal mye til før å rive det ut av kroppen. Det er også meget lett å ta av så flyr jeg over gress er det håndstart som gjelder. De orginale hjulene er i minste laget, så de er byttet til noe større.

                  Angående micro fly, E-Flite kommer med et et nytt fly, en Sbach som ser hakket mer solid ut enn Beast'en.

                  Comment


                  • #54
                    Jeg har også fløyet Formosaen uten understell - null problem, og dessuten blir den litt lettere. Noen påstår at man knekker propell og/eller bøyer motorakselen ved buklanding, men det har ikke vært noe problem for meg. En god del fly er jo dessuten beregnet for buklanding i utgangspunktet. Nå er det jo en del som ser på take-off og landing som en vesentlig del av flygingen, og da er selvfølgelig understell vesentlig. Pene landinger er bestandig gøy.

                    Sbach microen ser fin ut; stygt redd for at det blir en sånn en. Da fikk vi jo samtidig svar hva børsteløse micro blir, og dessuten når Eflite kommer med en Sbach.
                    Knut

                    Diverse fly; de fleste med propell...

                    Comment


                    • #55
                      Sbachen så flott ut den ja! Det er jo absolutt også en mulighet. Liker å lande, eller i allefall prøve å få det til skikkelig. Men trenger jo ikke demontere det understellet, og blir det nå ødelagt, så får jeg fly uten da evt.
                      Thomas Kristensen (30)
                      Oslo, Grefsen

                      Radio: Spektrum DX6i & DX8
                      Ultra Micro: Mange forskjellige
                      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                      Comment


                      • #56
                        Fått sett flere fly i aksjon nå fredag, og sikkert ennå flere idag lørdag. Så en Multiplex Acro Master, E-flite Sbach (vanvittig flott fly), en fyr som hadde disse. Han hadde 2 Parkmastere også, men ikke med seg (litt skuff). Parkzone's Corsair (den store), Multiplex Gemini (på halv throttle, men flott likevel), en flyvende vinge av ukjent merke (vedkommede retter meg sikkert her) og en liten Micro Champ.

                        Så også en ny unggutt i sporten med en Cessna 182 (tror det var en J Power). Skulle ta maiden, men det gikk desverre den veien høna sparker og flyet fikk seg en kjedelig kræsj. Kunne mest sannsynlig limes. Var rart, den bare rolla av seg selv og var liksom ikke futt i den. Prop'en knakk, og motorfestet må mekkes på. Kjedelig. Man merker det godt, selv når andre er uheldig - er veeeldig kjipt. Håper han i allefall tar sats med godt mot og ikke gir opp ennå (om han kommer hit å leser, pekte han til forumet for tips&triks).

                        Ut å suge til seg mer informasjon og fly litt til på Ekeberg i morra!

                        EDIT: Har følelsen av at jeg bytter mening om hva fly jeg skal ha like ofte som vinden skifter retning når jeg flyr microer. Jeg faller mer mot et fly som ikke er rent 3D, men et akrobatisk fly. Hovre er ikke det som er viktig for meg, vil ha noe som flyr "riktig" og gjør den akrobatikken som "normale" fly gjør. Men Parkmasteren er fortsatt kanskje et godt valg, eller Formosaen. Me får sjå.
                        Last edited by Grumps; 23-04-11, 01:20.
                        Thomas Kristensen (30)
                        Oslo, Grefsen

                        Radio: Spektrum DX6i & DX8
                        Ultra Micro: Mange forskjellige
                        Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                        Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Tipstall View Post
                          ofte er det mye bedre at det går ut over understellet enn selve flykroppen.
                          Så sant som det er sagt.
                          Med erfaring fra flere modeller lærer man hva som er for svakt og hva som er så sterkt at festet knekker. Den erfaringen kan man bruke når man begger egne modeller eller fra byggesett.
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Grumps View Post
                            Jeg faller mer mot et fly som ikke er rent 3D, men et akrobatisk fly. Hovre er ikke det som er viktig for meg, vil ha noe som flyr "riktig" og gjør den akrobatikken som "normale" fly gjør.
                            Et 3D fly kan gjøre alle akro-manøvre som et akro-fly kan og mere til, tror jeg. Det er lettere å få pene overganger med en akro-modell; 3D modeller gjør liksom øvelsene mye mer kantete. Vanskelig å forklare - det må man prøve selv.
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                            Comment


                            • #59
                              Lagde review på Formosaen for en del år siden. Dessverre ble en bråta av de gamle reviewene ikke med over på den nye versjonen av MfN, men man kan finne de gamle om man leter. Dessverre er ikke bildene med i artiklene lenger. Her kan du finne den om Formosaen hvis linken virker:
                              Formosa fra GWS

                              Jeg tar backup av det meste, så her er noen av bildene fra reviewet:

                              Click image for larger version

Name:	jooformosa&amp;10.jpg
Views:	1
Size:	34.0 KB
ID:	578391Click image for larger version

Name:	jooformosa&amp;08.jpg
Views:	1
Size:	19.7 KB
ID:	578392Click image for larger version

Name:	jooformosa&amp;02.jpg
Views:	1
Size:	30.4 KB
ID:	578393Click image for larger version

Name:	jooformosa&amp;06.jpg
Views:	2
Size:	28.3 KB
ID:	578394[ATTACH=CONFIG]41224
                              Attached Files
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #60
                                Utifra de nye kriteriene dine er Formosaen et meget bra valg. Som nevnt er ikke 3D fly like egnet for pene, smuude manøvre, det er feks mye lettere å få til en stor, rund loop med en Formosa enn med et 3D fly. Da tenderer de til å bli mer ovale. Selvfølgelig er det mulig for en øvet pilot, men det er lettere med en såkalt pattern kjerre som Formosaen er. Jeg må dog få påpeke at er det et 3D fly som kan fly presist så er det nettopp Parkmasteren.

                                Comment

                                Working...
                                X