Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva nå...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ja, med to balanserorservoer flyr Formosaen greit.
    Et 3D-fly kan være helt greit til en ganske fersk pilot, faktisk flyr de fleste riktig så flott. Bare man husker å legge CG på rett plass og setter rorutslagene til 20% av anbefalte
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #62
      Skjønner ikke hvorfor folk klager over understellet på Parkmaster'n. Har ca 500 turer på den, med landinger både i skog og mark.. Så godt som nytt

      Comment


      • #63
        Heller mer og mer mot Formosaen ja. Tror det er et greit steg før jeg evt. tester ut Parkmaster. Men så Acromaster, og likte det mye bedre pga looken. Ser mer ut som fly enn Parkmaster. :-9

        Uansett, det blir nok Formosa. Fikk titta på det i dag og virker som den er både kjapp og snill, alt ettersom hva du ønsker. Så skal prøve å få satt opp noe vettig elektronikk til det flyet.
        Thomas Kristensen (30)
        Oslo, Grefsen

        Radio: Spektrum DX6i & DX8
        Ultra Micro: Mange forskjellige
        Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
        Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

        Comment


        • #64
          Prøver meg på oppsett til Formosa uten å vite veldig mye.. Er nok sikkert noe av dette som er langt ute på viddene når det gjelder oppsett, men setter pris på feedback, og gjerne info om hvorfor det jeg har valgt er feil/for dårlig/for mye etc.

          Forresten, ser det er to forskjellige mottagere. Ene har "End pin", andre ikke. Ser forskjellen, men hva er greit rent praktisk?

          4 x Servoer
          Hitec HS-55 feather servo - elefun.no - Radiostyrt hobby

          Mottaker
          AR6110E DSM2 Microlite 6-Channel End Pin

          Motor
          Park 400 Outrunner,920Kv

          Propell:
          APC Propell 9x7.5 Electric

          ESC:
          18A ESC Fly 18Gr 2-3 lipo


          EDIT: Fjerna noen åpenbare feil, og flytta litt mer over på Smallsize!
          Last edited by Grumps; 24-04-11, 01:19.
          Thomas Kristensen (30)
          Oslo, Grefsen

          Radio: Spektrum DX6i & DX8
          Ultra Micro: Mange forskjellige
          Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
          Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

          Comment


          • #65
            Hei.

            Har selv acromaster akkurat nå, men hadde formosa før. Fløy fint og raskt, men hadde noe høy landingshastighet.
            Du må ha 2 balanserorservoer på Formosaen, da jeg hadde kun en og da ble det vanskelig og få sentrert balanserorene under flyvning. Måtte hele tiden korrigerere med trim. I tillegg ble det en del vibrasjoner i rorene når man hadde høy fart. Formosaen kan vel komme opp mot 90-100 km/t med korrekt motoropsett har jeg hørt.
            Synes Acromasteren flyr bedre og er lettere å fly sakte med.
            I tillegg er elaporen til Multiplex ti ganger sterkere enn isoporen til GWS lært av egen erfaring. Knekker lett mellom haleoparti og hovedvinge. Bør forsterkes under bygging med karbonrør.
            Understellet er ikke noe å skryte av på verken formosaen eller acromasteren.

            Uansett hvilket valg du gjør, vil du ikke angre. Begge er lett å fikse om uhellet er ute. Trenger kun 5 - min epoxy.
            Min anbefaling ville ha vært acromasteren da den flyr saktere under landing, i tillegg til den er litt større og tåler mer.
            Har min på tredje året nå og like hel etter utallige harde landinger.

            Mvh

            Ole Bach
            Last edited by O.Bach; 24-04-11, 09:16.

            Comment


            • #66
              Takk for tips. Tror det blir Formosa i denne omgang. Acromaster er hakket dyrere, og jeg har sett Formosa i action, og det ser ikke så ille ut faktisk, tror det kan være et greit step up. Det blir også 2 servoer til balanseror.

              Regner med oppsettet jeg hadde plukka fram forsvant på forrige side, så drister meg til å poste en gang til med tanke på innspill.

              4 x Servoer: Hitec HS-55 feather servo - elefun.no - Radiostyrt hobby
              Mottaker: AR6110E DSM2 Microlite 6-Channel End Pin
              Motor: Park 400 Outrunner,920Kv
              Propell: APC Propell 9x7.5 Electric
              ESC: 18A ESC Fly 18Gr 2-3 lipo

              Samt at jeg lurer på hva som er de praktiske fordelene/bakdelene med mottager med End Pin eller ikke?
              Thomas Kristensen (30)
              Oslo, Grefsen

              Radio: Spektrum DX6i & DX8
              Ultra Micro: Mange forskjellige
              Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
              Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

              Comment


              • #67
                Originally posted by Grumps View Post
                Mottaker: AR6110E DSM2 Microlite 6-Channel End Pin

                Samt at jeg lurer på hva som er de praktiske fordelene/bakdelene med mottager med End Pin eller ikke?
                Jeg ville heller hatt end pin på mottakeren på MiniBlade og Star Combo, begge med profil-kropp for å slippe å legge servoledningene i en bue ut fra kroppen før de gikk inn i mottakeren. (Fant ikke bilde for å illustrere.)

                På en modell med vanlig kassekropp tror jeg ikke det spiller så stor rolle om mottakeren har end pin eller ikke.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #68
                  Låner bildet til joo:
                  Click image for larger version

Name:	jooformosa&amp;05.jpg
Views:	1
Size:	23.7 KB
ID:	578395

                  Originally posted by O.Bach View Post
                  Du må ha 2 balanserorservoer på Formosaen, da jeg hadde kun en og da ble det vanskelig og få sentrert balanserorene under flyvning. Måtte hele tiden korrigerere med trim.

                  Mvh

                  Ole Bach
                  Har fløyet med slik torsjonsoverføring i alle år og aldri hatt problemer med at servoen ikke sentrerer. Det er forutsetning at overføringen går lett og at man ikke søler dope eller epoksylim i rørene som torsjonsoverføringen går i og at rørene er i senter av hengsel-linja.
                  Last edited by Biplan; 25-04-11, 02:35. Reason: la til tekst og bilde
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #69
                    Når det gjelder torsonsoverføringen på Formosa så vil jeg si at det rett og slett er enklere å bygge med to servoer. Jeg har også erfart at det er lett å ende opp med en god del slark i systemet hvis man ikke gjør det riktig, det er ikke noe problem med to servoer. I tillegg har man muligheten til å justere balanserorene individuelt. så bortsett fra den ekstra kostnaden ser jeg ungen grunn til å ikke velge to servoer.

                    Når det gjelder selve oppsettet så er eneste innvendingen min at du har valgt en veldig dyr motor, denne gjør nok jobben like bra. Du bør også ta med et motorfeste.

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by Grumps View Post
                      .
                      .
                      Tror det blir Formosa i denne omgang
                      .
                      .
                      Du kan få ned landings hastighet på Formosaen ved å velge et lett oppsett.
                      Altså minst mulig vekt på motor, ESC, LiPo, mottaker og servoer. F.eks så
                      trenger du neppe en 9g servo på ror. Du kan også installere flaps det funker.

                      Understell er tilnærmet allltid et problem på RTF, løsningen er å fordele krefter
                      mest mulig ut i vinger/fly kroppen. Kjenner ikke Formosaen men GWS sin
                      skummplast er forholdsvis sprø har en 3D Tiger Moth liggende forts. i eske ...

                      mvh
                      Odd H.

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by Kyrre View Post
                        ...Når det gjelder selve oppsettet så er eneste innvendingen min at du har valgt en veldig dyr motor, denne gjør nok jobben like bra. Du bør også ta med et motorfeste.
                        I mitt hode så er den billigere motoren som du linker til bedre? Står jo 1290 Kv, mot 920 Kv i den andre motoren? Men, ja den var mye billigere, og om den er grei nok, så tar jeg like greit den!

                        Takk for tips. Tror det blir Formosa i denne omgang. Acromaster er hakket dyrere, og jeg har sett Formosa i action, og det ser ikke så ille ut faktisk, tror det kan være et greit step up. Det blir også 2 servoer til balanseror.

                        Fly: GWS Formosa 350C ARF - kr. 350,-
                        4 x Servoer: Hitec HS-55 feather servo - Kr. 236,-
                        Mottaker: AR6110E DSM2 Microlite 6-Channel End Pin - Kr. 445,-
                        Motor #1: 1290KV Outrunner Brushless 2-3L 56Gr 18A - Kr. 199,-
                        Motorfeste: ST-Model 400 Motor Mount - Kr. 25,-
                        Propell: APC Propell 9x7.5 Electric - Kr. 29,-
                        ESC: 18A ESC Fly 18Gr 2-3 lipo - Kr. 129,-

                        Andre valg:
                        (Motor #2: Park 400 Outrunner,920Kv - Kr. 445,-)


                        Total:
                        Last edited by Grumps; 25-04-11, 12:06.
                        Thomas Kristensen (30)
                        Oslo, Grefsen

                        Radio: Spektrum DX6i & DX8
                        Ultra Micro: Mange forskjellige
                        Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                        Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                        Comment


                        • #72
                          Jeg har null erfaring med den eller lignende motorer, men jeg hadde heller ikke hatt noen betenkligheter med å bruke den. Har stort sett motorer i samme klasse i mine fly og har bare god erfaring med billige Kina motorer. Dog skal jeg innrømme at de få høyprismotorene jeg har helt klart er av en annen kvalitet, så det er ikke bare merkelappen man betaler for. Selv bruker jeg denne, og den fungerer helt supert sammen med 3 celler 1000 mah 30C batterier og 8'' propell. Som nevnt er det en fordel å bygge Formosaen lett, og med dette oppsettet samt 4x9 grams servoer er Formosaen min utrolig snill, og jeg kan legge den pent ned i gresset uten tendenser til såkalt vingetippstall.

                          Comment


                          • #73
                            Motoren funker sikkert. Sjekk over settskruene før du tar den i bruk.
                            Men var litt stor propell hvis du skal bruke 3S. Hadde tatt 8x5 - 8x6 istf. Den 9"-eren funker nok på 2S.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #74
                              Hei.

                              Enig med Kyrre ang to servoer ja. Blir slark i overføringene ved en servo til bal.ror. I tillegg har du jo mulighet for flaperon.
                              Det hadde nok gjort susen på Formosaen.
                              Originally posted by Kyrre View Post
                              Når det gjelder torsonsoverføringen på Formosa så vil jeg si at det rett og slett er enklere å bygge med to servoer. Jeg har også erfart at det er lett å ende opp med en god del slark i systemet hvis man ikke gjør det riktig, det er ikke noe problem med to servoer. I tillegg har man muligheten til å justere balanserorene individuelt. så bortsett fra den ekstra kostnaden ser jeg ungen grunn til å ikke velge to servoer.

                              Når det gjelder selve oppsettet så er eneste innvendingen min at du har valgt en veldig dyr motor, denne gjør nok jobben like bra. Du bør også ta med et motorfeste.

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by Grumps View Post
                                Fly: GWS Formosa 350C ARF - kr. 350,-
                                4 x Servoer: Hitec HS-55 feather servo - Kr. 236,-
                                Mottaker: AR6110E DSM2 Microlite 6-Channel End Pin - Kr. 445,-
                                Motor #1: 1290KV Outrunner Brushless 2-3L 56Gr 18A - Kr. 199,-
                                Motorfeste: ST-Model 400 Motor Mount - Kr. 25,-
                                Propell: APC Propell 9x7.5 Electric - Kr. 29,-
                                ESC: 18A ESC Fly 18Gr 2-3 lipo - Kr. 129,-

                                Andre valg:
                                (Motor #2: Park 400 Outrunner,920Kv - Kr. 445,-)


                                Total: Kr. 1413,-
                                Tenkte også bare å sammenligne priser i forhold til hvordan det var å handle i HK. Er vel ikke annet enn mottaker, batterier og ESC som er vits å handle der, da det andre er allerede billig nok her.

                                Igjen så plukker jeg det jeg tror passer, og håper på noe feedback. Føler det er greiere å lære når man jobber med et konkret mot et fly.

                                Fra HobbyKing:
                                Mottaker: OrangeRx Spektrum DSM2 Compatible 6Ch 2.4Ghz Receiver - $7.95 / Kr. 42.88
                                ESC: Hobbyking SS Series 18-20A ESC - $7.15 / Kr. 38.56
                                Batterier: Turnigy 1000mAh 3S 30C Lipo Pack - $9.99 / Kr. 53,88
                                Batterilader: Her var det mye å velge, og jeg skjønnte lite av dette. Flyr nå på 1s 130mAh - 25C - Hyperion og har en portabel 4-ports lader som går på vanlige batterier? Er det slutt på det? Er det enten å ha vanlig powersupply hjemme, bilbatteri eller evt. et fritidsbatteri. Skjønner jeg skal opp på 1000mAh 3S 30C batterier.

                                Fant noen poster om hvordan Kv, Watt, Amp etc. fungerer, så skal prøve å lese meg litt gjennom der. Er det slik at jeg bør sikte mot 75-100 watts per pound?

                                Ble mye info på en gang.
                                Thomas Kristensen (30)
                                Oslo, Grefsen

                                Radio: Spektrum DX6i & DX8
                                Ultra Micro: Mange forskjellige
                                Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                                Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                                Comment

                                Working...
                                X