Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva nå...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Skal du ha nok power til vertikale ting bør du minst ha 300 watt pr kg. Alt over 300 watt vil være bonus.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #77
      Hei.

      Invester i en ordentlig lader m/balansering samtidig, som går både på 12v og 220 v. Balansering for å sørge at alle celler lades likt. Går å lade uten, men da holder ikke batteriene lenge. Vet av erfaring, da jeg ladet uten balanserer før.
      Har rimelige ladere på HK ser jeg:
      kopi
      HobbyKing Online R/C Hobby Store : B6-AC Plus - Charger/Discharger 1-6 Cells Dual Power (COPY)
      original
      HobbyKing Online R/C Hobby Store : IMAX B6-AC Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE)
      + balanseringskort
      HobbyKing Online R/C Hobby Store : CY- B6 plus balancer connector

      Rimelig og god lader(e).

      Mvh

      Ole bach

      Comment


      • #78
        Originally posted by Grumps View Post
        Er det slik at jeg bør sikte mot 75-100 watts per pound?
        Originally posted by Superstar40 View Post
        Skal du ha nok power til vertikale ting bør du minst ha 300 watt pr kg. Alt over 300 watt vil være bonus.
        Da er vi over på å regne om fra amerkansk til europeisk (metrisk). 1 lb (pound) er 454 gram.

        Til akroflyging trenger man rundt 250 watt pr kg, til 3d 300 - 400 W/kg. Like greit å ta i litt slik at man har noe å gå på til flyet er blitt tyngre av mange reparasjoner.

        Pål Stavn har laget et dokument som finnes på http://bmk-rc.com/images/dokumenter/...2031.10.07.pdf og som jeg konsulterer når jeg lurer på noe.
        Last edited by Biplan; 26-04-11, 09:11. Reason: la til tekst
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #79
          For å gjøre det veldig enkelt så trenger man ikke mer enn 200 watt til en Formosa, da går det rett til værs så lenge du vil (eller har strøm). Nå ser jeg at HK har fått inn motoren jeg linket til, skal du handle derfra anbefaler jeg sterkt den motoren med dette feste samt en 8x4 GWS propell, eller 7x6 APC. Tror ikke du får bedre oppsett for pengene, selv ikke fra HK. Eneste minuset er at akslingene kan bøyes i "nesa først" landinger, så det kan lønne seg å ta med noen ekstra.

          Comment


          • #80
            Originally posted by Kyrre View Post
            For å gjøre det veldig enkelt så trenger man ikke mer enn 200 watt til en Formosa, da går det rett til værs så lenge du vil (eller har strøm).
            .
            .
            Bare for å presisere litt:

            Om det er mulig å gå vertikalt er avhengig av hvor tung modellen er i forhold til thrust propellen gir.
            Dersom flyet ikke går vertikalt med det motor og propell som velges f.eks 8x6 så er det mulig å
            å gå ned på pitch på propell (gire ned) til f.eks 8x4. Flyet får da teoretisk mindre topp hastighet
            men da RPM øker så er ikke det sikkert dette er tilfelle i praksis.

            De effekt grensene som 300w/kg o.s.v. er etter min mening villedende forenklinger.

            Det jeg vil anbefale er å teste motor, ESC og LiPo i benk før den monteres i flyet. Da kan
            statisk trykk måles med forskjellige propeller. Da kan en også sjekke strømforbruk
            effekt eventuellt om motor, ESC LiPo eller kontakter går varme.

            mvh
            Odd H.

            Comment


            • #81
              Først, takk til all input. Sier bare stor takk til alle, og samler opp ting for å holde det noenlunde oversiktlig for meg selv. Skal legge en "Thanks" til alle via forumfunksjonen, da det blir så mye poster om jeg skulle takke alle. Er vel derfor den er der.

              En ting er sikkert, jeg forstår hvorfor det fins RTF. For dette var knotete for en nybegynner, men er ved godt mot ennå. Har litt tålmodighet, og gir meg ikke så lett. Begynner jo å se en løsning. Helt til noen kommer med noe som jeg ikke har tenkt på!


              TING SOM ER BESTEMT!
              FRA NORGE:
              Fly: GWS Formosa 350C ARF - kr. 350,-
              4 x Servoer: Hitec HS-55 feather servo - Kr. 236,-

              FRA HOBBYKING:
              Batterilader: B6-AC Plus - Charger/Discharger 1-6 Cells Dual Power (COPY) - $27.43 - Kr. 147,34
              Balancer: CY- B6 plus balancer connector - $5.99 - Kr. 32,18



              NESTEN HELT SIKKER
              Small Size - Mottaker: AR6110E DSM2 Microlite 6-Channel End Pin - Kr. 445,-
              eller
              HobbyKing - Mottaker: OrangeRx Spektrum DSM2 Compatible 6Ch 2.4Ghz Receiver - $7.95 / Kr. 42.88

              Small Size - Motorfeste: ST-Model 400 Motor Mount - Kr. 25,-
              eller
              HobbyKing - Motorfeste: TowerPro Alloy Stick Mount for 24** Motors - $2 - Kr. 10,64

              HobbyKing - Motoraksling: TowerPro Motor Shaft w/ Nut for 2408 Motors (3pack) - $4.95 - Kr. 26,59

              Small Size - ESC: 18A ESC Fly 18Gr 2-3 lipo - Kr. 129,-
              eller
              HobbyKing - ESC: Hobbyking SS Series 18-20A ESC - $7.15 / Kr. 38.56
              eller denne fiffige komboen
              HobbyKing - ESC/Motor/Prop: TowerPro BM2408-21T / 18A BEC / 1047 Prop Combo
              - $14.49 / Kr. 77,83


              VELDIG USIKKER
              Small Size - Motor: 1290KV Outrunner Brushless 2-3L 56Gr 18A - Kr. 199,-
              HobbyKing - Motor: TowerPro Brushless Outrunner 2408-21 - $6.49 - Kr. 34,86

              Small Size - Propell: APC Propell 8x6 Electric - Kr. 29,-

              HobbyKing - Batterier: Turnigy 1000mAh 3S 30C Lipo Pack - $9.99 / Kr. 53,88



              KONKLUSJON
              • Fra Elefun: Fly + Servoer - kr. 586
              • Fra HobbyKing: Batterilader + Balanserer - Ca. kr. 180,-
              • Om jeg så bestiller resten fra Small Size, så kommer det på rundt 8-900 kr. for alt.
              • Om jeg så bestiller resten fra Small Size, så kommer det på rundt 150-230 kr. for alt utenom lader&balanserer.
              • Batterier kommer i tillegg, og blir nok fort 2-500 kr. bare der.


              Det er jo da vanvittig mye billigere å hente dette fra HobbyKing. Hvordan er det oppsettet fra Smallsize med tanke på kvalitet, holdbarhet etc? I mitt hode så tenker jeg at når det er så stor forskjell så må det da vitterlig være så som så med kvaliteten?

              Har heller ikke tatt med frakt og de kostnader som kan påløpe der, men det blir vel uansett mye billigere.
              Last edited by Grumps; 26-04-11, 19:17. Reason: Diverse småfeil
              Thomas Kristensen (30)
              Oslo, Grefsen

              Radio: Spektrum DX6i & DX8
              Ultra Micro: Mange forskjellige
              Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
              Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

              Comment


              • #82
                Originally posted by Grumps View Post
                .
                .
                VELDIG USIKKER
                [SIZE="1"]Small Size - Motor: 1290KV Outrunner Brushless 2-3L 56Gr 18A - Kr. 199,-
                HobbyKing - Motor: TowerPro Brushless Outrunner 2408-21 - $6.49 - Kr. 34,86
                Tower pro brushless er søppel. Funker men du må skifte aksel ganske snart (første harde landing).
                Den er TUNG sjekk her: FlyBrushless.com - E-max - BL 2205/22

                Med GWS 7x3.5 så har denne bare 475g thrust d.v.s. Formosa'n din flyr som en rakett!

                mvh
                Odd H.

                Comment


                • #83
                  Jeg tror jeg kan gå god for HS-55 servoene. Har 4 stk av dem og de har fungert fint siden 2007.

                  Tror hovedgrunnen til at det er så billig å bestille fra Hobby King er at man hopper over flere ledd som også skal leve av å selge ting videre. Sender man mange bestillinger for under 200,- hver så slipper man også å betale moms.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #84
                    Angående mottaker så sjekk tråden $4.99 AR6100e Spektrum receviers @ Target Hobby - RC Groups
                    Jeg har nettopp fått 3 stk av disse 5-dollars mottakerne, AR6100e. Alle funka, har bare sjekket rekkevidden på én av dem foreløpig, det var 22 skritt med min sender. Holder til små elektrofly.

                    Noen som har i hodet hva som er forskjell på AR6100 og AR6110?
                    Last edited by Biplan; 27-04-11, 21:29.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #85
                      Jeg klarer meg uten Balancer: CY- B6 plus balancer connector, men jeg har ikke B6 laderen. Tror balansererkontakten på batteriet passer direkte i laderen, det gjør de i hvertfall til Schultze LiPoCard II lader.
                      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                      Comment


                      • #86
                        Som de fleste GWS modeller kommer Formosaen kommer bare med en pinne til motorfeste så med mindre man skal lage noe selv trenger man et pinnefeste.

                        Comment


                        • #87
                          Se der lærte jeg noe igjen! Har slettet min forrige post.
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by Ofly61 View Post
                            Tower pro brushless er søppel. Funker men du må skifte aksel ganske snart (første harde landing).
                            Den er TUNG sjekk her: FlyBrushless.com - E-max - BL 2205/22

                            Med GWS 7x3.5 så har denne bare 475g thrust d.v.s. Formosa'n din flyr som en rakett!

                            mvh
                            Odd H.
                            Det er jo noe jeg kan risikere ganske kjapt da, så det er et tips verdt å ta med seg. Gjelder dette selv om man kjøper det versting alu-motor festet også?

                            Ang det 476g thrust, så tenker jeg at om den flyr som en rakett, så er jo det posivit om det har med fart å gjøre, men det har vel kanskje ikke det?
                            Thomas Kristensen (30)
                            Oslo, Grefsen

                            Radio: Spektrum DX6i & DX8
                            Ultra Micro: Mange forskjellige
                            Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                            Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by Biplan View Post
                              Angående mottaker så sjekk tråden $4.99 AR6100e Spektrum receviers @ Target Hobby - RC Groups
                              Jeg har nettopp fått 3 stk av disse 5-dollars mottakerne, AR6100e. Alle funka, har bare sjekket rekkevidden på én av dem foreløpig, det var 22 skritt med min sender. Holder til små elektrofly.

                              Noen som har i hodet hva som er forskjell på AR6100 og AR6110?
                              Fant et par poster her til deg:
                              AR6100 vs. AR6110 - RC Groups
                              Spektrum ar6100 or ar6110 - RC Groups

                              Er vel noe forskjell på antenne og rekkevide etc såvidt jeg kunne se. Men jeg som parkflyver vil kanskje ikke merke noe. Er jo flott å få en orginal Spektrum mottaker til den prisen, selv om det er forrige generasjon.

                              Originally posted by Biplan View Post
                              Jeg klarer meg uten Balancer: CY- B6 plus balancer connector, men jeg har ikke B6 laderen. Tror balansererkontakten på batteriet passer direkte i laderen, det gjør de i hvertfall til Schultze LiPoCard II lader.
                              Ja, fikk høre det at man ikke nødvendigvis måtte ha det kortet, da laderen passer til Turnigy-batteriene jeg hadde tenkt meg?
                              Thomas Kristensen (30)
                              Oslo, Grefsen

                              Radio: Spektrum DX6i & DX8
                              Ultra Micro: Mange forskjellige
                              Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                              Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by Grumps View Post
                                Takker! Tok det for gitt at det er to antenner på AR6100, slik som på AR500, så jeg hadde montert dem 90 grader i forhold til hverandre. Det kan ikke kalles en dipol når antenna ikke har form som en oval. Men hvis det er en stavantenne med senteruttak så kan det forklare at jeg fikk vesentlig kortere rekkevidde med denne enn med AR500; 22 skritt i snitt mot 60 skritt i snitt.

                                Det ser også ut til at AR6110 varlser med en LED når den har mistet forbindelsen med senderen et kort øyeblikk. AR6100 varsler (blinkende LED) bare når drivspenningen har vært for lav.
                                Last edited by Biplan; 28-04-11, 00:41.
                                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                                Comment

                                Working...
                                X