Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva nå...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Grumps View Post
    Det er ikke nybegynner-flyvedelen som bekymrer, det er nybegynner-bygge delen som er fartshumpa.
    Sjekk brukte fly på RCMarked.no / Fly
    akkurat nå er det mer enn 200 modeller å velge i! Det blir selvfølgelig litt færre når man luker ut alt som ikke er akro Se etter et fly som ligner den på (MFN) ModellflyNytt.no

    97 cm vsp/740 grams F4F som jeg har vil jeg ikke kalle akro- eller pattern-maskin, rett ut av esken flyr den ikke på ryggen engang; klarer ikke level inverted flight med fullt nedror. Tror likevel jeg skulle klart å komme gjennom Vingtreff programmet og score på alle øvelsene.

    Nå har jeg sett Grumps fly og hans nivå ligger langt over denne F4F.

    Se etter modeller med symmetrisk (lik på oversiden og undersiden) vingeprofil og 85 cm til 140 cm vingespenn. Større enn det så koster batteri, lader, motor og ESC veldig mye mer.
    Sett fra siden bør motor, vinge og stab (=forkortelse for horizontal stabilizer; "bakvingen" som enkelte kaller det) være mest mulig på samme linje for at rollene skal bli rettest mulig. Mange konstruktører velger å plassere stab-en litt høyere eller lavere enn vingen for at det skal få "ren luft", ikke turbulent luft fra vingen.
    Last edited by Biplan; 30-04-11, 20:57.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • Kunne STM MX2 være noe? Har ingen erfaring med den selv men den får god omtale på elefuns sider. Og på papiret virker den jo meget bra, god størrelse og helt komplett. Bestill noen billige batterier fra HK så kan man fly "dagen lang".

      Comment


      • Originally posted by Tipstall View Post
        Og så jeg som introduserte Formosaen i diskusjonen da Som byggesett betraktet er Formosaen enkel, men den skal tross alt bygges. Dessuten - alle innspillene som har kommet frem her baserer seg jo på en del modifikasjoner. Ny motor hvilket innebærer nytt motorfeste, to balanserorservoer som det må kuttes hull til istedet for èn som det allerede er plass til... Kan fort bli litt overveldende, spesielt når x antall personer kommer med like mange ulike innspill. Men flyet er billig, og kan settes opp billig med bra resultat. Kjøper du på den andre siden for eksempel et Multiplex fly med originalt motor sett, og holder deg til de anbefalte servoene, vil du sansynligvis ikke støte på noen overaskelser i det hele tatt. Men du betaler en god del mer. Ferdigmodellene fra Parkzone får vel jevnt over gode skussmål fra sine brukere, og det benyttes standard elektronikk, slik at enkeltkomponenter kan byttes ut ved behov. Kanskje det vil føles lettere å bygge en modell når man har sett hvordan mottager, regulator, motor, servoer, støtstenger, ror og hele raklemikket henger i hop på en ferdigmodell.
        Ikke misforstå, regner med jeg fortsatt kommer til å bygge denne en gang, det er jo en billig modell, og den trenger ikke bli så veldig mye dyrere om noe deler kommer fra HK. Så ser denne som et prosjekt når jeg har litt mer erfaring innen reparering/bygging.

        Originally posted by Ofly61 View Post
        Tror heller at en nybegyner bør starte med et slow fly Depron/EPP. Formosa'n er relativt rask og
        av nokså sprø skummplast GWS ... har en 3D Tiger Moth har ikke giddet bygge den ennå. Fant
        fort ut at den ikke var spesiellt bra konstruert fra GWS. Mange elendige løsninger og som
        nybegynner hadde jeg erfaring nok til å forbedre. Antar at Formosa'n er noe bedre men tipper
        det er mye håpløse tekniske løsninger på den også.

        mvh
        Odd H.
        Så ut som et fint fly dette utenom en kanskje litt kjedelig look.

        Originally posted by Tipstall View Post
        Bare for å sette tingene litt i perspektiv:
        Sikkert avhengig av øynene som ser, men med moderne komponenter kan Formosaen bygges lett, med tilhørende lav vingebelastning og relativt lav stallhastighet. Når det gjelder tekniske løsninger, er det vel først og fremst balanseroroverføringene som ikke er helt gode. En enkelt balanserorservo og torsjonsstenger kan fungere helt fint, men på Formosaen mener de fleste at det rett og slett er for mye svikt og slark i mekanikken. Materialet (EPS) har jo vært med i diskusjonen fra første stund, som en av de faktorene som teller i negativ retning (noen som forresten vet hva den nye EPO utgaven veier i forhold til den gamle EPSen?). Anbefalingen ble ikke gitt til en helt fersk nybegynner hva gjelder flyging, men til en som har fløyet - og behersket rimelig greit - en Mikro Sukhoi. Dessuten har trådstarter sagt at "klassisk flyging på vingen" appelerer mer enn 3D flyging. Som nybegynner på byggefronten derimot, finnes det helt klart greiere utgangspunkt enn en modifisert Formosa. Utgangspunktet for hele tråden var vel et mest mulig ferdig fly, så sånn sett har hele greia sporet litt av, eller i det minste skiftet fokus. Men akkurat det skjer jo fra tid til annen i slike diskusjoner...
        Avsporing har nå i dette tilfellet vært greit, har fått mye kunnskap og info, men også en del ting jeg ikke skjønner noe av. Men som sagt tidligere, tror nok det kommer en Formosa i framtiden.

        Originally posted by ArneH View Post
        Ta en tur innom Smallsize og se litt nærmere på Trojan eller F4 Wildcat fra Parkzone. Det må da være greie fly, som kommer med motor. Og som ikke krever noen som helst ombygging. Du finner masse lesestoff på RCG om disse flyene også.
        Disse flyene må da være en grei utvikling fra dine Mikro-modeller.
        Har inntrykk av at disse kanskje bare blir en størrelse opp for meg, og kanskje ikke nødvendigvis vanskeligere å fly. Har jo den lille Ultra Micro Mustangen fra Parkzone, og har sett flere av de store Mustangene til Parkzone i lufta i det siste, og de ser veldig like ut. Så tror kanskje at Trojan/Wildcat blir bare et lite steg opp, og da mest med tanke på vekt/hastighet, ikke nødvendigvis manøvrabilitet/acroegenskaper.

        Derfor jeg har sett litt på den store Parkzone Extra 300'n.

        Originally posted by Biplan View Post
        Sjekk brukte fly på RCMarked.no / Fly
        akkurat nå er det mer enn 200 modeller å velge i! Det blir selvfølgelig litt færre når man luker ut alt som ikke er akro Se etter et fly som ligner den på (MFN) ModellflyNytt.no

        97 cm vsp/740 grams F4F som jeg har vil jeg ikke kalle akro- eller pattern-maskin, rett ut av esken flyr den ikke på ryggen engang; klarer ikke level inverted flight med fullt nedror. Tror likevel jeg skulle klart å komme gjennom Vingtreff programmet og score på alle øvelsene.

        Nå har jeg sett Grumps fly og hans nivå ligger langt over denne F4F.

        Se etter modeller med symmetrisk (lik på oversiden og undersiden) vingeprofil og 85 cm til 140 cm vingespenn. Større enn det så koster batteri, lader, motor og ESC veldig mye mer.
        Sett fra siden bør motor, vinge og stab (=forkortelse for horizontal stabilizer; "bakvingen" som enkelte kaller det) være mest mulig på samme linje for at rollene skal bli rettest mulig. Mange konstruktører velger å plassere stab-en litt høyere eller lavere enn vingen for at det skal få "ren luft", ikke turbulent luft fra vingen.
        Tror du er inne på noe her. Når jeg testa den Ultra Micro Sukhoi'en, så merka jeg at det føltes som det naturlige neste steget. Spesielt nå som jeg har begynnt å få litt erfaring med sideroret (som følgelig har vært lite brukt).

        Videre så var jeg på Vingtors treff lørdag på Kråkstad og fikk mye ny input der. Selv om modellene der var mye større enn det jeg nå tenker på, så hadde de egenskapene jeg er på jakt etter. Skal innom idag søndag igjen å skolefly en Angel S fra Sebart så da får jeg kanskje en bedre pekepinn på hvor nivået mitt er og hva som bør bli min neste modell.

        Originally posted by Kyrre View Post
        Kunne STM MX2 være noe? Har ingen erfaring med den selv men den får god omtale på elefuns sider. Og på papiret virker den jo meget bra, god størrelse og helt komplett. Bestill noen billige batterier fra HK så kan man fly "dagen lang".
        Så jo ut som en flott modell. Er denne slik at jeg kan sette inn en Spektrum-kompatibel mottaker i den for å bruke DX6i'en min i den?
        Last edited by Grumps; 01-05-11, 04:51.
        Thomas Kristensen (30)
        Oslo, Grefsen

        Radio: Spektrum DX6i & DX8
        Ultra Micro: Mange forskjellige
        Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
        Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

        Comment


        • hvofor ikke bare få litt hjelp til og bygge formosaen ?
          det er jo ikke noe stort problem og bygge disse "fiskekassene", og kan du fly disse micro flyene så kan du fly store fly også.

          hobbyking har vel også mange rtf fly, men det som alltid går igjen på de rtf flyene er at du må modifisere de endel for at de skal fly greit.

          Når jeg begynte så begynte jeg med en focus ep 400 sak fra elefun.no og den har den samme typen isopor som gws har.
          Det er tydligvis stor forskjell på folk, noen knuser alt de har og lærer aldri og fly sikkelig andre har flyene sine i årevis
          Focusen min lever enda
          Min Hjemmeside..

          http://sveininge.iflogg.com

          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

          Comment


          • Originally posted by Grumps View Post
            Så jo ut som en flott modell. Er denne slik at jeg kan sette inn en Spektrum-kompatibel mottaker i den for å bruke DX6i'en min i den?
            Jeg vil tro at det skal være så enkelt som å bytte mottaker, ja.

            Comment


            • Humm.. nå har jeg faktisk kjøpt et fly. Fikk tilbud om en Supra .40 (tror det er fra JR Models) på besøk hos Vingtor i helga - og slo til.

              Pagina niet gevonden – Betuwse Modelvlieg Club

              Var litt impulskjøp, men tenkte at det fikk briste eller bære.. så nå må det handles utstyr til den. Men tar det i en annen post om noen dager, må forske litt først.

              Edit: Det er ikke den på bildet, men et byggesett.. så får visst litt erfaring i bygging likevel.
              Last edited by Grumps; 02-05-11, 00:24. Reason: La til mer info
              Thomas Kristensen (30)
              Oslo, Grefsen

              Radio: Spektrum DX6i & DX8
              Ultra Micro: Mange forskjellige
              Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
              Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

              Comment

              Working...
              X