Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva nå...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva nå...?

    Hei,

    Info om meg
    Ny på forum, og ett år "gammel" i hobbyen. Begynnte med min Ultra Micro J3 Cub fra Parkzone, og fløy den i sesongen i fjor. Prøvde noe annet i samme størrelse, men var da for vanskelig.
    Har i år kjøpt meg en Ultra Micro P-51 Mustang og begynner allerede å få litt "feelingen" med å ha 4 kanaler å boltre meg med. Har ikke brukt rudderet noe særlig, utenom å eksperimentere litt for å se hva som skjer når jeg bruker det i forskjellige settings.

    EDIT: Flyr alle disse med en DX6i fra Spektrum som jeg godt kunne tenke meg å fortsette å bruke! Ennå plass til 8 modeller til!

    Har da følgelig noen spørsmål, noe kanskje lettere å svare enn andre.

    Flyskole? Eller bare leke videre?
    Øvelser; fins det noen gode ting å øve på for å forberede meg på å hoppe over til neste hakk. Greide å loope med Cub'en. Kjører nå rolls (inverted og), immelmann. Men det stopper litt der. Driver å finpusser på disse nå, da det sjelden ser like elegant ved avslutning av de triksene. Kommer litt skjevt ut av en roll eller en loop.
    Har ikke helt fått grepet på inverted flight, knifte edge eller stall turn, tror det henger litt lengre framme. Og usikker på om det e i det hele tatt er mulig med en stock P51? Ser de gjør det på Tube'n, men vet ikke om de flya er stock.

    Så det var litt om hva jeg kan, hva bør jeg jobbe videre med, annet enn bare å logge time på time med flyving? Fins det noen flott side jeg har oversett med tegninger og forklaringer på forskjellige øvelser?

    Hva blir mitt neste fly?
    Spørsmål nummer to er hva det neste flyet bør være. Jeg er ikke noen bygger, og liker å få ting relativt ferdig. Montering av vinger og mottaker går greit.

    Jeg har sett på Extra 300 som er et steg opp både størrelsesmessig og akrobatikkmessig.
    Evt så har man Ultra Micro Sukhoi'en som er litt nærmere 3D. Men er steget hit litt for kort? Har prøvd en Sukhoi, og hadde relativt greit kontroll på denne med Expo/DR på, dog så er det noe helt annet uten.
    Har også sett på dette "Beistet" som virker som nok et hakk opp fra Sukhoien igjen.

    Fra valgene ser dere at jeg er på jakt etter noe spanande i størrelsesorden et par tusenlapper enne gang, og er ikke kjempe interessert i gå noe særlig høyere enn det, og heller ikke noe større fly enn meter'n over vingespennet. Har lyst å holde meg i parken, uten sure naboer som klager på over gjenomsnittet støyete & vimsete vepser.

    EDIT: Er ikke ueffen å bestille fra Hong Kong eller USA heller, og har det ikke travelt - da jeg enda skal ha det mye gøy med Mustangen. Men hvordan er det med toll & mva når man bestiller fra HK og/eller USA? Hva bør man regne med av kostnader i tillegg til den faktiske prisen?

    Takk på forhånd!


    Med vennlig hilsen,

    Thomas Kristensen
    Oslo / Grefsen
    Last edited by Grumps; 12-04-11, 00:40.
    Thomas Kristensen (30)
    Oslo, Grefsen

    Radio: Spektrum DX6i & DX8
    Ultra Micro: Mange forskjellige
    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

  • #2
    Hei Thomas og velkommen inn her på forumet! Tror du har kommet til rett sted, her er det mang med kunnskap om både det ene og faktisk det andre.

    Ja, det er lett å stagnere litt på øvelser når kurven går oppover. På et punkt føler man rett og slett at progresjonen avtar. Øvelsene du snakker om er veldig bra, det viktige er å trene på de øvelsene som dekker over mange andre. Du har jo det klassiske 8-tallet både inverted og vanlig. Knife edge er lett når du først får taket på det. Jeg vil faktisk anbefale simulator for å øve inn nye akroøvelser, det vil jo spare deg for en del lapper. Det kan jeg skrive under på

    Ellers ønsker lykke til, det er et hav med modeller der ute som både er rimelige og bra. Det gjelder bare å finne det. Og det gjør du sikkert her

    Men en ting er sikkert. Jo mer du får til, jo mer vil du ha

    Sent from my Galaxy S using Tapatalk
    All you need is love

    Comment


    • #3
      Skaff deg en Multiplex Parkmaster, beste parkflyet som finnes. Det er et glimrende fly for ferske akrobater da det er meget snillt og lettflydd i lav hastighet og små utslag, men kommer virkelig til liv med full gass og høye utslag. Det tåler også store mengder juling og er lett å fikse. Flyet selv er nok det dyreste i klassen men absolutt verdt det, det fine er at den flyr helt supert på billig oppsett fra feks Hobbyking.com.

      Comment


      • #4
        Enig med Kyrre. Da kan du leke og utvikle deg mye. Et større fly som flyr bedre også.

        Velkommen

        Comment


        • #5
          Jeg må også si meg enig her. Har hatt parkmasteren i noen dager nå, og dette er et rått fly
          ______________________________
          JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

          Comment


          • #6
            Et tilleggstips; du bør skaffe deg en skikkelig computer radio når du går for et slikt fly som Parkmasteren. I ditt tilfelle vil jeg anbefale en Spektrum DX6i som du får for 1300 uten mottaker, så bestiller du såkalte kompatible mottakere fra Østen for en femtilapp. De fungerer helt knall til slike fly, det eneste jeg ikke stoler på er at de har samme rekkevidde som de orginale, men den er uansett tilstrekkelig for parkflyging. Og den radioen vil også kunne brukes på Cub'en og Mustangen du allerede har, samt Sukhoi'en og Beast'en. De sistnevnte krever faktisk en slik radio da de er nærmest umulig å fly uten de justeringsmulighetene en slik radio tilbyr.

            EDIT: Ser nå at du jo skriver at du allerede har en DX6i.
            Last edited by Kyrre; 12-04-11, 13:30.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kyrre View Post
              Et tilleggstips; du bør skaffe deg en skikkelig computer radio når du går for et slikt fly som Parkmasteren. I ditt tilfelle vil jeg anbefale en Spektrum DX6i .
              Har han ikke DX6i da?
              Youtube: Flygutta
              -----------------------------
              Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
              Heli: T-rex 700,T-rex 450
              Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
              (34 år ung)
              www.flygutta.com
              www.vfkm.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ruduz View Post
                Hei Thomas og velkommen inn her på forumet! Tror du har kommet til rett sted, her er det mang med kunnskap om både det ene og faktisk det andre.

                Ja, det er lett å stagnere litt på øvelser når kurven går oppover. På et punkt føler man rett og slett at progresjonen avtar. Øvelsene du snakker om er veldig bra, det viktige er å trene på de øvelsene som dekker over mange andre. Du har jo det klassiske 8-tallet både inverted og vanlig. Knife edge er lett når du først får taket på det. Jeg vil faktisk anbefale simulator for å øve inn nye akroøvelser, det vil jo spare deg for en del lapper. Det kan jeg skrive under på

                Ellers ønsker lykke til, det er et hav med modeller der ute som både er rimelige og bra. Det gjelder bare å finne det. Og det gjør du sikkert her

                Men en ting er sikkert. Jo mer du får til, jo mer vil du ha
                Skjønner den veldig godt. Mustangen min er ikke mer enn to uker gammel før jeg begynner å sikle etter nytt. Det er heldigvis ikke ennå slik at jeg føler at det er vanskelig å lære no nytt. Prøver å perfeksjonere både loops og rolls. Tenker det er fin øvelse for å få en bra stikkeføring. Driver også å flyr 8-tall horisontalt uten expo/dr for å se hvordan flyet lever. Litt ufrivillig inverted flight har jeg vært borti, men greide ikke la være å miste høyde der, vet ikke om det er nok futt i Mustangen til å holde det gående? Ellers takk for gode tips, og videre motivasjon.

                Originally posted by Kyrre View Post
                Skaff deg en Multiplex Parkmaster, beste parkflyet som finnes. Det er et glimrende fly for ferske akrobater da det er meget snillt og lettflydd i lav hastighet og små utslag, men kommer virkelig til liv med full gass og høye utslag. Det tåler også store mengder juling og er lett å fikse. Flyet selv er nok det dyreste i klassen men absolutt verdt det, det fine er at den flyr helt supert på billig oppsett fra feks Hobbyking.com.
                Sett litt av det flyet fra YouTube, og det virker spennende. Det er som du sier, det virker lett å ha med å gjøre i lave hastigheter, dog så vet jeg jo ikke ferdighetsnivået til personen bak stikka på YouTube-videoene. Men syns også det er mye fres i det, så man kan kjøre opp litt fart også.
                Mitt eneste ankepunkt på dette flyet er at det ser ut som et fly på litt avstand, men close-up så er det noen tynne &quot;isopor-skiver&quot;. Liker at det har den riktige looken, med et troverdig chassis. Men det er kanskje både vanskelig og fordyrende å finne en slik sak til samme pris/smidighet? Men ble absolutt interessert i dette flyet.

                Originally posted by Kyrre View Post
                Et tilleggstips; du bør skaffe deg en skikkelig computer radio når du går for et slikt fly som Parkmasteren. I ditt tilfelle vil jeg anbefale en Spektrum DX6i som du får for 1300 uten mottaker, så bestiller du såkalte kompatible mottakere fra Østen for en femtilapp. De fungerer helt knall til slike fly, det eneste jeg ikke stoler på er at de har samme rekkevidde som de orginale, men den er uansett tilstrekkelig for parkflyging. Og den radioen vil også kunne brukes på Cub'en og Mustangen du allerede har, samt Sukhoi'en og Beast'en. De sistnevnte krever faktisk en slik radio da de er nærmest umulig å fly uten de justeringsmulighetene en slik radio tilbyr.
                Har en DX6i ja Så du hadde editert det inn. Men lurer litt på hva koster innmaten f.eks fra HobbyKing. Er fersk i hobbyen, og aner ikke hva jeg bør kjøpe, og hva jeg bør holde meg langt unna. Når så prisen er regnet ut, hvordan er det med toll og mva? Takk til alle som har kommentert.
                Thomas Kristensen (30)
                Oslo, Grefsen

                Radio: Spektrum DX6i & DX8
                Ultra Micro: Mange forskjellige
                Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                Comment


                • #9
                  Velkommen!

                  Første er nok å finne seg en klubb der du kan dra og fly. Dette gjør at det er morsomere og mer utfordrende også slipper man å stå alene hver dag, Her er det også enorme menger med kunnskap og ideer
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Ja, tenker jeg lager en annen tråd om dette. Er litt på jakt etter flysteder også.
                    Thomas Kristensen (30)
                    Oslo, Grefsen

                    Radio: Spektrum DX6i & DX8
                    Ultra Micro: Mange forskjellige
                    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                    Comment


                    • #11
                      Her er min klubb, veldig godt miljø:

                      BlackBird Modellflyklubb
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Grumps View Post

                        Men lurer litt på hva koster innmaten f.eks fra HobbyKing. Er fersk i hobbyen, og aner ikke hva jeg bør kjøpe, og hva jeg bør holde meg langt unna. Når så prisen er regnet ut, hvordan er det med toll og mva? Takk til alle som har kommentert.
                        Et oppsett på ca 150-200w er passende til dette flyet.

                        Motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy L2215J-900 Brushless Motor (200w)

                        Esc: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 25amp Speed Controller

                        Batteri: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 1000mah 3S 25~50C Lipo Pack

                        Propell: HobbyKing Online R/C Hobby Store : SF E-Prop 10x4.7 / 254x119.5mm w/ Adapters Black (5pcs/bag)

                        Servo: Attention Required! | Cloudflare



                        Hos hobbyking har du mulighet til å sette ned verdien på pakka selv. Alt over kr 200 er momspliktig. Og man betaler moms på frakt også. Så det er totalprisen du må regne moms på. Hvis du ikke justerer verdien ned til 200kr da....
                        Last edited by AudunN; 12-04-11, 15:16.
                        ______________________________
                        JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                        Comment


                        • #13
                          Om du har lyst å lære litt om kunstflyging og nye øvelser kan jeg anbefale deg å ta en tur til Vingtors Kunstflyhelg! Der kommer du til å se og lære mye nytt
                          (MFN) ModellflyNytt.no

                          I linken nedenfor finner du div. kunstflyprogram:

                          IIS 10.0 Detailed Error - 404.0 - Not Found
                          Kristoffer Rosmo
                          Vingtor RC Klubb
                          Great Planes Super Sportster 40
                          SebArt Wind S110
                          Clik 2.0

                          Comment


                          • #14
                            og simulator, simulator, simulator
                            Geir


                            3D plane - 1D brain

                            Comment


                            • #15
                              Her er mitt PM oppsett som jeg er knall fornøyd med:

                              Motor Turnigy 2217 23A
                              ESC HK 30A (hvilken som helst 30A duger)
                              Batteri 1300 mah 20c (kjøp gjerne høyere C verdi for mer effekt)
                              Servo 12g digitale (anbefaler metalldrev på haleroret)

                              Med dette oppsettet for jeg ca 10 min flytid og motor og esc er såvidt lunkent. Har målt strømtrekket til ca 250 watt med 11x4.7 slowflyer propell som er den jeg liker best å fly med. Prøvde med 11x6 APC og det ga mer futt i vertikalen, men det ble vanskeligere å fly sakte. Jeg er veldig fornøyd med servoene, de er kjappe og presise og er verdt prisen. Til slutt en liten video av PM'en min, ikke all verdens kvalitet, verken på filmen eller flygingen, men du får iallefall et inntrykk av hvordan det fungerer.

                              Comment

                              Working...
                              X