Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen spørsmål fra en nybegynner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by patternplanes View Post
    Kjøp heller Futaba radio, har hatt Hitec Optic 6, den holder i noen år men om du plutselig har to servoer for to høyderorhalvdeler får du et problem. Da må du bruke y-Kabel! Funker ikke engang å mikse det inn, fordi om du da beveger trim knappen beveger bare den ene høyderorsservoen seg Derfor kjøpte jeg meg Futaba

    Futaba har mange forskjellige kontoller bare se:
    Futaba Fly/Heli radioer - elefun.no - Radiostyrt hobby

    Ang. lader kan jeg trygt anbefale I-Charger, kjøp gjerne hos Throttlestore.
    Den jeg linker til under kan lade opptil 10 celler Li-Po og har innebygd balanserer. Det finnes også billigere modeller, men de lader ikke 10 celler Li-Po. Denne kan du lade mange forskjellige typer batterier med, og du kommer til å få bruk for den i lang tid.

    Junsi iCharger 1010B+ Multilader - ThrottleStore.Com


    Da tror jeg ikke du fikk satt deg helt inn i menyen på opticen. Den har nemlig en ferdig oppsatt miks for dual elevator servoer. Og om den ikke hadde hatt det, så har radioen fremdeles 2 fritt programerbare miksere som kan brukes. Har mange fly med 2 høyderors servoer og har alltid brukt den ferdig programerte mixen som ligger i menyen.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Bill View Post
      takk for gode svar,

      Wfly radioene fra ts er jo svært rimelige i forhold til det meste andre så kunne gjerne tenke meg noen tilbakemeldinger fra folk som har prøvd dem. Ellers forstår jeg at jeg på kjøpe en balanselader og ikke bare bruke den som var med i pakken til Wilgaen!!
      Du skriver ikke om det er 35Mhz lang antenne eller 2,4Ghz kort antenne.

      Wfly 4 kanals 35Mhz har rekkevidde ~400m i luften, tror neppe du flyr så langt vekk med en Sapac Wilga.
      Det jeg ville gjort er å sjekke antenner på sender og mottaker. Er disse i orden så ville jeg mistenkt ESC
      eller servoer for radio støy. Mottaker krystall (kan bli skadet ved kræsj) men tror jeg du ville merket
      raskt.

      Dersom det er 2,4Ghz radio kort antenne. Så kan det hende du har problem, rekkevidden på rimelige RTF
      sendere som Wfly er antakelig ~200m. Det du kan gjøre her å ikke peke mot flyet med antenne.
      Støy er ikke noe problem med 2,4Ghz såvidt meg bekjent ...
      Link til produsent av Wfly radioen ?????

      mvh
      Odd H.

      Comment


      • #18
        Originally posted by surpass View Post
        Da tror jeg ikke du fikk satt deg helt inn i menyen på opticen. Den har nemlig en ferdig oppsatt miks for dual elevator servoer. Og om den ikke hadde hatt det, så har radioen fremdeles 2 fritt programerbare miksere som kan brukes. Har mange fly med 2 høyderors servoer og har alltid brukt den ferdig programerte mixen som ligger i menyen.
        Ok, da har jeg nok ikke funnet den. Prøvde lenge men fikk det ikke til. Endrer det forrige innlegget mitt.
        Kristoffer Rosmo
        Vingtor RC Klubb
        Great Planes Super Sportster 40
        SebArt Wind S110
        Clik 2.0

        Comment


        • #19
          Kan være litt kronglete å finne den i menyen ja, og manualen tar det ikke helt skikkelig for seg. Kan skrive en liten guide om noen er intresert. Brukte noen timer på å finne ut av det, og nå har det fungert topp i noen år

          Comment


          • #20
            Originally posted by Ofly61 View Post
            Du skriver ikke om det er 35Mhz lang antenne eller 2,4Ghz kort antenne.

            Wfly 4 kanals 35Mhz har rekkevidde ~400m i luften, tror neppe du flyr så langt vekk med en Sapac Wilga.
            Det jeg ville gjort er å sjekke antenner på sender og mottaker. Er disse i orden så ville jeg mistenkt ESC
            eller servoer for radio støy. Mottaker krystall (kan bli skadet ved kræsj) men tror jeg du ville merket
            raskt.

            Dersom det er 2,4Ghz radio kort antenne. Så kan det hende du har problem, rekkevidden på rimelige RTF
            sendere som Wfly er antakelig ~200m. Det du kan gjøre her å ikke peke mot flyet med antenne.
            Støy er ikke noe problem med 2,4Ghz såvidt meg bekjent ...
            Link til produsent av Wfly radioen ?????

            mvh
            Odd H.

            Må si jeg er imponert over responsen på dette forumet.

            Den radioen jeg har er en Wfly 4 2,4 Ghz finner den ikke hos ts. De jeg vurderer å erstatte den med er denne WFly FT06 6ch 2,4GHz mixerradio - ThrottleStore.Com eller mest sansynlig denne WFly WFT07 7CH 2.4GHz DSSS - ThrottleStore.Com men de må være bedre rekkevidde en 4 kanals utgaven. De er jo etter det jeg kan skjønne svært gunstige prismessig. Tror ikke den dårlige rekkevidden kommer av krasj da jeg merket det allerede første tur og da hadde jeg ikke kresja enda!!!

            ser også at ts selger 6 kanals Wfly i mange av sine sett så en kunne jo løse det med å kjøpe f.eks denne? Cessna 182 EPO+ 156 BL 2,4GHz RTF - ThrottleStore.Com da får en jo både radio og fly ??

            Comment


            • #21
              Kjøp heller 7ch enn 6ch. 7ch er en veldig god radio til prisen!

              Comment


              • #22
                Jeg har hatt 2 wilga 2000 fly. Det første lærte jeg å fly med for 5 år siden. Utrulig bra fly men sterke utslag på balanserorene cg ligger på 5,5 cm fra framkant vinge. Da er det fint å fly. Første flyet var av 35 GHz typen som ikke virket bare støy.. Så rev ut det å kjøpte 2.4 GHz. Da kunne jeg plutselig fly.... Det siste kjøpte jeg i vinter av elefun som har det med radio til 1200 kr. Er gøy å ha et slik leke fly å kose seg med når en vil ha forandring fra di andre flyene. Jeg bare bruker den laderen som er med i pakken. Er ikke balanse lader men til dette flyet som er med på mange turer så passer det fint med den laderen. Ladet batteriet 15-20 ganger og virker kjempe godt. Kobler det opp mot balanse måleren og ser at det er ikke stor forskjell på cellene på den. Er ikke dyre batteri. Og mange flere å få fra hk. Lykke til

                Comment


                • #23
                  Har fortsatt noe problemer med radioen eller balanserorene er ikke helt sikker på hva feilen kan være.
                  I dag fløy jeg først en tur var i luften ca 10 min og synes det gikk helt fint, det var noe vind så det huska litt hit og dit men landingen var helt perfekt silke myk!! Så med stor selvtillit tok jeg av igjen fikk flyet opp og hadde ingen reaksjon på bruk av balanseror hadde fult utslag lenge ingen reaksjon, trodde først dette var vind men den svinget helt ok med ved hjelp av å bruke sideror, bestemte meg relativt raskt for å forsøke å lande da jeg ikke følte jeg hadde kontrollen uten balanserorene, litt hit og dit i innflyginga med det resultat at jeg svingte feil vei og mistet kontrollen fullstendig!! Rett i bakken med meget stor fart, men urolig nok ikke store skader. Flotørene ble helt smadra og knekt propell og en liten sprekk i vingen.
                  Alt tok bare 5 min å fikse men får ikke flydd mer før jeg får tak i ny propell men det kan vel være på tide oppsøke noen som kan dette nå å få litt hjelp. Trodde jeg kunne men det er ca 20 år siden så må nok bite i det sure eple her å få litt instruksjon.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Bill View Post
                    [FONT=Tahoma][SIZE=2]Har fortsatt noe problemer med radioen eller balanserorene er ikke helt sikker på hva feilen kan være..
                    .
                    .
                    Høres nesten ut som defekt servo ... Den kan virke på bakken men med belastning så låser den seg.
                    Ta ut servo og sjekk den nøye, på mine 9grams servoer kan servo arm beveges mekanisk når den
                    ikke er satt strøm på. Ved å bevege den fram og tilbake fant jeg ut engang at et tannhjul var defekt.
                    Alternativt belast servoen med en strikk, en vekt eller liknende for å se om den virker.

                    Lurt å søke hjelp men jeg har stort sett funnet bedre svar på internet enn de tipsene jeg har fått
                    fra andre bekjente "erfarne" RC folk. Det blir fort mye mekking ... men det er det du lærer av.

                    mvh
                    Odd H.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by olehol View Post
                      .
                      .
                      Da er det fint å fly. Første flyet var av 35 GHz typen som ikke virket bare støy.. .
                      .
                      .
                      Prøv den gamle Wfly 35Mhz radioen din nå med skikkelig ESC og børsteløs motor, tipper den virker jeg.

                      mvh
                      Odd H.

                      Comment


                      • #26
                        Fått noen problemer etter et mislykket forsøk på å ta av med flotører med men Willga 2000, den tryna og ble liggende i vannet en stund før jeg fikk den i land.
                        Etter på går ikke motoren som den skal den bare hakker fram og tilbake og vil ikke går rundt, alt annet fungerer. Er det regulatoren som har klikka eller kan det være noe annet?

                        Er litt frustrert over kvaliteten på det som fulgte med har også måttet butte ut to servoer som klikka bare etter et par turer!!

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Bill View Post
                          ... den tryna og ble liggende i vannet en stund før jeg fikk den i land.
                          Etter på går ikke motoren som den skal den bare hakker fram og tilbake og vil ikke går rundt, alt annet fungerer. Er det regulatoren som har klikka eller kan det være noe annet?
                          .
                          .
                          Motor som hakker: kortslutning/overledning på ESC(regulator) og/eller motor

                          Klipp av krympeplast på ESC (regulatoren ) og tørk den skikkelig. Ikke sett på strøm før det ser 100%
                          tørr ut. Forhåpentlig har den ikke tatt skade av at du alt har gjort det. Når ESC er tørr kan den med fordel
                          også vaskes forsiktig med rødsprit. Når alt virker igjen så isoler slik at ESC kan dyppes i vann uten at den
                          tar skade. Det blir nok flere tryninger er jeg redd. Fly fortrinnsvis fra ferskvann

                          Motoren har jeg bare tørket, forsiktig bruk av hårføner / vifte ovn kan hjelpe.

                          Radio mottaker tilsvarende som ESC.

                          Servo'er: Kjenner ikke Sapac Wilga 2000 i detalj men antar at den har skrudde forbindelser
                          med støtstenger. Dette er oppskriften på ødelagt servo ved kræsj og harde landinger.
                          Jeg bruker heller å bøye piano tråd i Z form og bruker tynnest mulig pianotråd 0,4mm
                          disse bøyer seg/gir etter ved slag og harde belastninger slik at servoen forhåpentlig
                          ikke blir skadet. For å få så tynn piano tråd til å overføre kreftene så må den ledes i
                          tynne rør (bruk isolasjon på kabel eller lignende) . Det har spart meg for mye trøbbel.

                          mvh
                          Odd H.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Bill View Post
                            Fått noen problemer etter et mislykket forsøk på å ta av med flotører med men Willga 2000, den tryna og ble liggende i vannet en stund før jeg fikk den i land.
                            Etter på går ikke motoren som den skal den bare hakker fram og tilbake og vil ikke går rundt, alt annet fungerer. Er det regulatoren som har klikka eller kan det være noe annet?

                            Er litt frustrert over kvaliteten på det som fulgte med har også måttet butte ut to servoer som klikka bare etter et par turer!!
                            heihei, ja, føler helt med deg, det er ikke lett å vite hva du får i slikke ferdigpakker, men her er noen servoer som er billig og har metall gear, så i teorien tåler de veldig mye(i forhold til vanlige billigservoer av nylon):
                            HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 939MG Metal Gear Servo 2.5kg/ 12.5g/ 0.14sec
                            kan bare anbefaledeg å kjøpe metall gear servoer, det er vanligvis verdt det
                            "Hei, jeg heter Andras og jeg liker alt som flyr. Jeg liker også jenter og ting som kjører fort*."
                            *fort: For at en "ting" skal kunne bli kategorisert som fort, må tingen minst kunne kjøre i 250km/h, ingen unntak.

                            Comment

                            Working...
                            X