Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen spørsmål fra en nybegynner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen spørsmål fra en nybegynner?

    Kjøpte på impuls en Wilga 2000 her en dag. Planen var at det skulle være en ok model å starte med både for meg og min eldste sønn på 9 år.
    Etter noen turer i lufta med både godt resultat og noen med ikke så bra resultat er jeg blitt litt i tvil om dette var riktig valg. Uansett så har vi nå dette flyet og får prøve litt til.
    ( jeg fløy en del for 20 år siden men er vist noe mer rusten en jeg tordde selv!!)

    så til mine spørsmål:

    Vurderer å kjøpe en bedre radio da jeg svært lett kommer utenfor rekkevidde for den jeg har nå en Wfly 4 kanaler. Ser at ts har noen rimelige Wfly radioer men noe flere kanaler er de brukbare eller like dårlige som 4 kanalern er?

    hva bruker man en balase lader til og hvorfor trenger man det?

    hvor skal tyngepunktet være på en Wilga 2000 finner ikke noe om det i manualen?

  • #2
    Velkommen tilbake i hobbyen!

    Når det gjelder Wfly radio vet jeg ingenting, men balanserende lader trenger du hvis du bruker LiPo, LiFe eller lignende batterier fordi at disse batteriene er bygget opp av flere celler og det er viktig at disse cellene har lik spenning uten at enkeltceller overlades eller tappes for mye, da dette ødelegger batteriet og medfører brannfare. En balanserende lader stå hele tiden og føler på spenningen i hver enkelt celle under lading og tapper litt fra de cellene som er iferd med å få for mye mens den lader de øvrige.

    Tyngdepunktet på wilgaen kjenner jeg ikke til, men det skal sannsynligvis balansere omkring vingens tykkeste punkt. Det er sikkert andre her som kan komme med bedre tips om dette.

    Lykke til.
    Terje

    Comment


    • #3
      Kjøp deg en spektrum dx7 på ebay handlet en rett før jul kom på 1500 inkl frakt jeg fikk ikke noe toll på den . Det er en god og vel utprøvd radio . Den er vel mer kjent enn wfly radioene.


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #4
        Anngående lader så er det viktig at laderen kan lade lipo .
        Balanseringen av lipoen har bare ett formål og det er at du får lik spenning på cellene . Det er ikke større risiko for brann i lipo om du lader med eller uten balansering.

        Lade lipo med balansering på typiske billige ladere tar en evighet .
        Det er pga laderen balanserer med veldig lav amp typisk 0,2-0,3.

        Typiske feil folk gjør med lipo når det oppstår brann er

        Lader med feil volt styrke
        Kjører lading i NIMH modus
        Lader et batteri som har blåst seg opp eller fått bulker fra evt flykrasj

        Bruker du hue litt så skal det litt til for at det oppstår brann i lipo under lading


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Min Hjemmeside..

        http://sveininge.iflogg.com

        Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

        Comment


        • #5
          Ang. tyngdepunkt har jeg hørt ca 4cm fra forkant av vingen. Ellers er jo 1/3 et godt utgangspunkt for å prøve seg frem
          ______________________________
          JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

          Comment


          • #6
            Originally posted by sveininge View Post
            Kjøp deg en spektrum dx7 på ebay handlet en rett før jul kom på 1500 inkl frakt jeg fikk ikke noe toll på den . Det er en god og vel utprøvd radio . Den er vel mer kjent enn wfly radioene.


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Hei
            Anbefaler at du IKKE kjøper en radio fra utlandet, det er sikkert billigere men du har ingen garanti! Spander på deg en fra en norsk forhandler 2,4 Ghz, den skal også være CE merket

            Tyngdepungt skal som regel være mellom 1/4 og 1/3 av korden(vingebredden) målt fra forkant av vingen.

            Comment


            • #7
              jeg tittet også på DX7 fra USA, men slo det fra meg da jeg fant ut at de ikke er lovlige her til lands pga sender effekten som en av selgrene påpekte. Nå har jeg kjøpt en brukt her i Norge for en tusing (antennen var brukket) og er knallfornøyd.

              Comment


              • #8
                takk for gode svar,

                Wfly radioene fra ts er jo svært rimelige i forhold til det meste andre så kunne gjerne tenke meg noen tilbakemeldinger fra folk som har prøvd dem. Ellers forstår jeg at jeg på kjøpe en balanselader og ikke bare bruke den som var med i pakken til Wilgaen!!

                Comment


                • #9
                  Jeg har i alle år flydd med futaba og hitec radioer og kan virkelig anbefale deg Hitec optic 6 2.4 ghz. Denne er koster under 2000 hos elefun og kommer med 7kanals mottaker. For de aller fleste så holder 6 kanaler veldig lenge.
                  Har aldri hatt noen wilga selv, men tok jomfruturen på en wilga for en nybegynner i klubben. Syns den fløy meget godt selv i endel vind.
                  Tror du har kjøpt ett greit fly jeg

                  Comment


                  • #10
                    Radioen fra ebay er ce godkjent og garanti hos horizon hobby . Ikke no stress


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Min Hjemmeside..

                    http://sveininge.iflogg.com

                    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                    Comment


                    • #11
                      Hei
                      jeg har testet Wfly sin 7 kanaler og den rekker iallefall 1100m for det har jeg testet. Av praktiske årsaker fikk jeg ikke til og teste med lengre avatand så hvor langt den faktisk rekker vet jeg ikke. Ellers er radioen kjempebra.
                      Last edited by bardp; 14-04-11, 13:55.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg var innom Nortrading - Forsiden for å se på noe... De har tilbud på Optic 6 om dagen:

                        Nortrading - Optic 6 2,4GHZ TX & 7ch RX Only 158241 UKENS TILBUD <--
                        Nortrading - Optic 6 Sport 2,4GHz TX & 6 Ch RX only 159241

                        Hakke snøring på åssen radioen er, men dette var en bra pris
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          Se der ja! Veldig grei pris på en meget god radio. Hadde holdt meg unna sport versjonen da.
                          Optic 6 er utrolig grei å programere, menyen er lett å forstå og det er masse muligheter. Mange ferdigoppsatte mikser+ 2 fritt programerbare miksere. Strømgjerrig er den også. Den gir også beskjed om rx batteriet har for lav spenning.
                          Dual timer er også greit å ha. Etter jeg kjøpte optic 6 2.4 ghz så satt jeg futaba`n på hylla.

                          Comment


                          • #14
                            Kan trygt annbefale deg 7kanalærn te Wfly Er strålande fornøyd me min

                            Comment


                            • #15
                              Har hatt Hitec Optic 6, men er mer fornøyd med Futaba.

                              Futaba har mange forskjellige kontoller bare se:
                              Futaba Fly/Heli radioer - elefun.no - Radiostyrt hobby

                              Ang. lader kan jeg trygt anbefale I-Charger, kjøp gjerne hos Throttlestore.
                              Den jeg linker til under kan lade opptil 10 celler Li-Po og har innebygd balanserer. Det finnes også billigere modeller, men de lader ikke 10 celler Li-Po. Denne kan du lade mange forskjellige typer batterier med, og du kommer til å få bruk for den i lang tid.

                              Junsi iCharger 1010B+ Multilader - ThrottleStore.Com
                              Last edited by patternplanes; 14-04-11, 21:43. Reason: galt innhold
                              Kristoffer Rosmo
                              Vingtor RC Klubb
                              Great Planes Super Sportster 40
                              SebArt Wind S110
                              Clik 2.0

                              Comment

                              Working...
                              X