Announcement

Collapse
No announcement yet.

En nybegynners lufteventyr & guide

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En nybegynners lufteventyr & guide

    Hvor starter man?
    Her ligger ofte problemet, øyet vil det tøffe og det raske, men dette ender kjapt i en krise for lommeboka. Det er en grunn til at det fins trainers. For å trene, og det er den kjappeste & billigste måten å gjøre det på.
    Jeg startet med et fly som egentlig var noe muttern syns så kult ut på YouTube, så hu bestillte en slik en.




    "Flybåtbilen" tålte ganske mye, hadde den i lufta 7-8 ganger før jeg ødela den. Den var særdeles vanskelig å fly, og sleit veldig med å holde den stabil. Siste gang hadde jeg den i lufta i kanskje 30 sekunder før den gikk i bakken og knakk haleror og propellfestet. Skal fikses!
    Veldig moro fly å se på YouTube, men også veldig vanskelig å fly. Det er veldig lett å kjøpe en slik en for å fly den noen ganger, og så gå lei av å ikke få til. Heldigvis var det ikke jeg som betalte, men skuffelsen var like stor, og reperasjonen lot vente på seg, og den står sånn den dag i dag.


    Hvordan fortsetter man?
    Jeg var heldig da det var en ivrig hobby-mann i familien til dama. Så en dag fikk jeg i gave et nytt fly, og jeg pakket opp med stor iver og hadde det veldig moro med denne lille saken.



    Ikke noe rudder, elevator eller ailerons i sikte her, men to propeller på flyet, og to spaker på radioen. En som gikk opp og ned (for å justere gassen), og en som gikk til høyre og venstre for å justere hvor mye kraft som kom til hvilken propell (for å sving på beistet).
    Fløy dette flyet mye jeg, lærte meg mye om orienteringen av flyet. Det fløy aldri beint fram. Det duppet opp og ned hele tida og hadde 1-2 sekunders forsinkleser på svingene, men jeg FLØY! Jeg kræsja i betong, og jeg satt meg fast i lysarmaturer. Ingenting kunne stoppe denne!


    - Mye vil ha mer!
    Det begynnte dog å bli litt kjedelig. Trengte mer utfordring. "Flybåtbilen" frista, men følte ikke for å reparere i timesvis for å fly i sekunder.

    Onkel'n til dama kom med tips. Nå var det om å ta et steg opp, både økonomisk & nivåmessig.. Jeg kjøpte en Ultra Micro J-3 Cub fra Parkzone med en Spektrum DX6i radio. Kosta meg rundt kr. 2.000,- dette med litt ekstra batteri og stæsj. Kjøp alltid ekstra batterier! Ekte nybegynnere har ikke tid til å vente på å lade! Men nå har jeg en Spektrum DX6i som kan lagre hele 10 forskjellige fly, så jeg har en fast kompanjong til maaange av mine framtidige fly.



    Nå ikke bare fløy jeg, men jeg fløy noe som faktisk så ut som et fly (et vingespenn på 46 cm er ikke mye å skryte av, men likevel). Det var med nerver og adrenalin vi stod der på sletta og skulle kaste flyet i gang (gjorde det første gang, for å ikke stresse med take off). Det fløy godt, og piloten likeså. Jeg hadde mange flere ting å tenke på med denne radioen. Men det gikk veldig bra.
    Etter 6 minutter i lufta så landa jeg relativt rett på en 2,5 meter bred grusvei. Og etter en halvtime med i gangsetting ved kasting, så tok jeg også av fra bakken. Men jeg turte ikke å loope. Ikke ennå.

    Det var faktisk så gøy med dette lille enkle flyet at jeg fløy det en hel sesong, og hadde det masse gøy med det, selv om jeg idag ser på som litt kjedelig, men synes fortsatt det flyr flott, og ser flott ut med kveldssola i bakgrunnen.
    På slutten av sesongen så greide jeg ved vindstille og mye fikling med spakene til og med å rolle med dette flyet. Looper var nå blitt standard og enkle.

    Skal også nevnes at jeg begynnte selv med dette flyet å bruke Exponential / DR, men det var bare noen dagers erfaring før jeg kutta ut dette. Men om dette er ditt aller aller første fly og din første erfaring, så kan det anbefales.
    På nybegynnersk så er DR hvor kjapt du svinger (hvor mye utslag du har på de forskjellige "rorene"), mens Expo er hvor følsom selve stikka er rundt center. Bra for nye & nervøse fingrer som skal overkompensere for alle bevegelser.
    (tre videoer som forklarer dette finner du i bunnen av denne tråden)


    - Men, jeg vil jo rolle, stall turne, immelmanne og alt!
    Da er det på tide å bevege seg over på noe litt kjappere og noe litt mer bevegelig! Det var her jeg falt for en gammel warbird som de så fint kalles. Krigsfuglen min var en Ultra Micro P-51 Mustang. Linken går til en som koster 2.000 kr, men siden jeg allerede hadde kjøpt min kjøre DX6i sammen med Ultra Micro J-3 Cub, så måtte jeg bare ut med kr. 798,- denne gangen da jeg kjøpte en BND (da får du alt utenom radioen).




    Tøff ikke sant? Den er faktisk like tøff som den ser ut i lufta. Etter 2. dagen så gjorde jeg min første roll. Selvfølgelig med snuten på vei 45 grader nedover ved utgangen av rollen. Men jeg lærte litt. Holder ikke bare å ta stikka til sida. Man må justere med litt høyderor underveis, eller evt. kan man komme inn i rollen med litt løft på snuten.

    Siste oppdatering fra idag er at jeg nå greier å rolle ganske beint og loopene mine begynner å se ut som ordentlige looper. Det er mere sirkler enn skeive ovaler.. så man lærer fort, selv med bare 3 ukers erfaring med Mustangen.
    Jeg ser for meg ennå mye moro med Mustangen. Prøvde å se hva som skjedde om jeg kjørte litt knife edge idag, og det virker som vingeprofilen ikke er så interessert i dette. Funker nok bedre med en Sukhoi som har en lik profil fra alle sidene. Fikk flydd litt opp ned, og tror at man skal kunne kunne fly litt inverted med denne med litt trening. Man kan også justere "servopinnene" ett hakk ut på rorhornet slik at jeg får mer utslag, og da blir det kanskje noe lettere.
    Immelmann hadde nok ledd av meg idag, men forhåpentligvis vært fornøyd med at jeg prøver i det minste.


    - Hva er det neste steget da?
    Det er mange muligheter nå, som jeg har fått masse tips om fra dette forumet, masse fra butikker, og masse info fra kjenninger. Skal jeg ha et Micro til? Skal jeg ha noe større? Eller kanskje et rent acro-fly som kan hovere?
    Det er her jeg står i dag, og i fortsettelsen av denne posten, så får dere se hvordan det eventyret går videre.


    Pøh, jeg kjøper en F16!
    Tja, kanskje. Kanskje ikke. Mest sannsynlig blir dette nok en dyr opplevelse? Du stiller både din egen og andres helse i fare på denne måten. Man skal som kjent krype før man kan gå, og snarveien kan fort bli kostbare og vise seg å få interessen til å dale fortere enn en Stuka Dive Bomber!
    Start gjerne med større fly enn Ultra Micro, fins mange snille & gode trainere å få som er større. Det gir deg mange andre friheter enn med en Ultra Micro. Du er ikke så begrenset i forhold til vind, men du trenger mer plass, og uten å ha sjekket så tipper jeg reservedeler koster hakket mer. Men bare husk, jo kjappere de flyr, dess hardere kræsjer de.


    Siste ord
    Jeg er på utkikk etter nytt fly og kommer til å liste opp valgene jeg har, og de tips jeg har fått rundt disse. Om dere erfarne synes "guiden" min er dårlig/misvisende på noen måte, så ikke nøl med å fjerne, eller rette meg. Er bare en nybegynner, som vil dele mitt synspunkt med andre rookies rundt om.



    YouTube-videoer
    YouTube - DX6i Dual Rate and Expo
    YouTube - Transmitter Dual Rate and Expo Theory, Part 1 of 2
    YouTube - Transmitter Dual Rate and Expo Theory, Part 2 of 2

    Last edited by Grumps; 16-04-11, 12:27.
    Thomas Kristensen (30)
    Oslo, Grefsen

    Radio: Spektrum DX6i & DX8
    Ultra Micro: Mange forskjellige
    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

  • #2
    Du har bytta om på hva DR og expo er, men ellers VELDIG, VELDIG BRA!
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #3
      Originally posted by jeeeeeeright View Post
      Du har bytta om på hva DR og expo er, men ellers VELDIG, VELDIG BRA!
      Takker! Fort gjort i en i jungelen av nye uttrykk og inntrykk i modellflyverdenen!
      Thomas Kristensen (30)
      Oslo, Grefsen

      Radio: Spektrum DX6i & DX8
      Ultra Micro: Mange forskjellige
      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

      Comment


      • #4
        Flott guide/ historie
        Kristoffer Rosmo
        Vingtor RC Klubb
        Great Planes Super Sportster 40
        SebArt Wind S110
        Clik 2.0

        Comment


        • #5
          Spennende å høre historien til en som valgte HELT andre veien enn meg. Du valgte fet radio, og lite fly. Jeg valgte stort fly, og billig radio. Stort fly har jeg ikke direkte angret på, men billig radio ble fort byttet ut med en litt dyrere med flere muligheter. Hvis du liker å bygge og/eller reparere, så kan jeg anbefale å prøve å bygge fly. Mitt tredjefly (om man ikke teller med biltema-topropellers) ble et egenbygd av depron. Cheap-n-easy heter det. Flyr som ei full kråke, og krasjer mer enn det lander, men jeg har lært ENORMT mye av den, og har MYE morro med det. Jeg fant oppskriften på rcgroups.com. Absolutt å anbefale!

          Comment


          • #6
            Originally posted by bjornendre View Post
            Spennende å høre historien til en som valgte HELT andre veien enn meg. Du valgte fet radio, og lite fly. Jeg valgte stort fly, og billig radio. Stort fly har jeg ikke direkte angret på, men billig radio ble fort byttet ut med en litt dyrere med flere muligheter. Hvis du liker å bygge og/eller reparere, så kan jeg anbefale å prøve å bygge fly. Mitt tredjefly (om man ikke teller med biltema-topropellers) ble et egenbygd av depron. Cheap-n-easy heter det. Flyr som ei full kråke, og krasjer mer enn det lander, men jeg har lært ENORMT mye av den, og har MYE morro med det. Jeg fant oppskriften på rcgroups.com. Absolutt å anbefale!
            Er det en ting jeg har skjønnt, er at det er tusen måter å utøve denne hobbyen på. Så lenge det er morsomt, så er det greit spør du meg.

            Vet ikke om jeg har helt tålmodigheten til å bygge. Satt 1-2 timer med skalpell når jeg mekka meg koffert til radio, batterier og diverse utstyr. Det gikk jo forsåvidt greit. Men når jeg ennå er i lærefasen på selve flydelen, så liker jeg at det er ferdig og funker fra start, og at min kompetanse innen bygging ikke er en faktor i det hele.
            Thomas Kristensen (30)
            Oslo, Grefsen

            Radio: Spektrum DX6i & DX8
            Ultra Micro: Mange forskjellige
            Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
            Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

            Comment


            • #7
              Originally posted by Grumps View Post
              ...Så lenge det er morsomt, så er det greit spør du meg.
              ...
              BINGO

              Angående det å bygge kontra kjøpe ferdig, så er det fint å vite at alt funker som det skal. Da står man i prinsippet igjen med èn variabel - nemlig seg selv. Men ferdig ut av esken er ikke det samme som perfekt. Billige RTF'er produseres sansynligvis i et vanvittig tempo, så litt variabel kvalitet må man nok regne med. Bygger man selv, vet man også hvordan flyet er bygget opp, noe som vil være en fordel når ting skal fikses.
              Knut

              Diverse fly; de fleste med propell...

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tipstall View Post
                BINGO

                Angående det å bygge kontra kjøpe ferdig, så er det fint å vite at alt funker som det skal. Da står man i prinsippet igjen med èn variabel - nemlig seg selv. Men ferdig ut av esken er ikke det samme som perfekt. Billige RTF'er produseres sansynligvis i et vanvittig tempo, så litt variabel kvalitet må man nok regne med. Bygger man selv, vet man også hvordan flyet er bygget opp, noe som vil være en fordel når ting skal fikses.
                Satser på å først lære meg smoothe og små bevegelser med DX6'en først, så begynne å reparere/bygge når det sitter. Har litt bedre forutsetning da. Virker som ParkZone stort sett leverer bra kvalitet, og gode bygg på sine varer. Han jeg flyr sammen med har vel 4 eller 5 fra ParkZone og jeg 2, og utenom litt lakkskader etter tape etc så er det ingenting å utsette på byggkvalitet.

                Men det blir vel en annen historie når man skal kjøpe 1 av 10000 fly en smågærn kineser satt sammen før lunsj tipper jeg ja.
                Thomas Kristensen (30)
                Oslo, Grefsen

                Radio: Spektrum DX6i & DX8
                Ultra Micro: Mange forskjellige
                Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Grumps View Post
                  .
                  .
                  Men det blir vel en annen historie når man skal kjøpe 1 av 10000 fly en smågærn kineser satt sammen før lunsj tipper jeg ja.
                  Har ikke prøvd Parkzone men min E-flite Warhawk 300 P-40 var noe herk, inntil jeg bygde den
                  fullstendig om (nå P-36). Det eneste som var bra var kvaliteten på bruksanvisning.

                  Min erfaring er at de fleste RTF'er er for tunge og under motorisert. Med litt erfaring så finner man bedre
                  og lettere utstyr enn det som blir fabrikkmontert. Kyosho har en aiRium 540 Edge med 700mm vingespenn
                  de vil slippe på det Europeiske markedet i vår/sommer. Sjekket litt rundt den i går kveld den
                  veier f.eks bare 320g ... sukk!

                  Det er riktignok med et 800mah batteri men
                  Syns ikke video'n imponerer så voldsomt, antar Spitfire'n min kunne gjort det samme med en
                  god pilot (ikke meg ... )

                  mvh
                  Odd H.

                  Comment


                  • #10
                    De fleste RTF produsenter velger nok oppsett som er på den trygge siden da produktene deres ofte kjøpes av ferske piloter som ikke er vant med annet. Billigere er det også, både med tanke på motor og batteri. Skal man drive denne hobbyen skikkelig får man bare lære seg å bygge/montere ARF kit først som sist, det er tross alt ikke altfor krevende å bygge feks en Multiplex modell. Og da ender man opp med noe RTF markedet ikke kan matche uansett.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Kyrre View Post
                      Skal man drive denne hobbyen skikkelig får man bare lære seg å bygge/montere ARF kit først som sist,.
                      Nesten enig...
                      Synes de fleste burde bygget ett fly eller fler fra byggesett, ARF kit er ikke bygging. Det er greit å kunne litt om/når uhellet først er ute og det trengs reparasjoner.
                      EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                      EF Yak-54. 110"
                      EF MXS 83"
                      GB Yak-55 2,2m

                      Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                      Takk til:
                      Autopartner.se
                      http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                      Comment


                      • #12
                        ARF kit er ikke bygging.
                        Enig der, det er montering. Nå er det å bygge byggesett, nok den viktigste delen av hobbyen for meg. Anbefales på det sterkeste! Finnes ikke noe bedre enn å sitte å bygge en regnværsdag.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Grumps View Post
                          Virker som ParkZone stort sett leverer bra kvalitet
                          Veldig bra kvalitet på den meters F4F Wildcat jeg kjøpte i hvertfall. Omtale på ParkZone Bind-N-Fly isopor Grumman F4F-3 Wildcat - Blogs - (MFN) ModellflyNytt.no

                          Du vet ikke hvor heldig du er som begynner med modellfly nå. "I gamle dager" gikk det med en hel vinter og vel så det til bygging, trekking, doping og montering av radio.
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment


                          • #14
                            Og det var mye av grunnen til at jeg holdt meg unna så lenge enda jeg har hatt flydilla i snart 30 år. Tanken på å bruke vinter og vår på å bygge et fly som meget sannsynlig ville blitt pinneved på første tur gjorde at jeg holdt meg til plastbyggesett isteden.

                            Comment


                            • #15
                              Start med litt bygging på si, ved siden av ferdigflyene, det er etter min mening interessant og utviklende. Det er dessuten i overkant spennende å sende et fly du selv har bygget fra grunnen opp på første jomfrutur. Og jo lengre tid du har brukt desto større kick når alt først virker som det skal. Dessuten kan en unnskylde innkjøp av mye flott verktøy, og ikke minst kan en lage mye flott verktøy selv som letter byggeoppgaven. For min del er byggeprosessen halve morroa. Sjekk denne linken for litt inspirasjon:
                              Airfield Models - Radio Control Flying Aircraft and Display Models
                              og denne siden fikk meg til å sitte timesvis foran pc`n og beundre hva som kan bygges om en har litt erfaring med det.
                              Ivan Pettigrew Planes - Build Threads and Videos - RC Groups
                              MVH
                              Eystein.
                              Last edited by roffe_ek; 21-04-11, 18:08.

                              Comment

                              Working...
                              X