Announcement

Collapse
No announcement yet.

En nybegynners lufteventyr & guide

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Grumps, jeg sier også hjertelig velkommen!
    Du har startet bra, forstår utålmodigheten din med å komme i lufta
    Etter hvert som du har prøvd forskjellige fly/størrelser/ARF o.s.v. og når du en dag sender ditt selvbygde fly i lufta vil det være som en ny verden åpner seg. Senere vil du ikke forstå at du "gadd" å kjøpe ferdigfly, men det er del av din erfaring.

    Comment


    • #17
      Takk takk! Problemet som du sier er vel tålmodigheten.. men skal nå fikse denne Hydrofoil-tingen en gang, samt at mitt neste fly blir fort en ARF i allefall...

      Får se, tiden vil vise.. men tror ikke det blir dette året jeg bygger mitt eget balsa-fly for å si det sånn
      Thomas Kristensen (30)
      Oslo, Grefsen

      Radio: Spektrum DX6i & DX8
      Ultra Micro: Mange forskjellige
      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

      Comment


      • #18
        Originally posted by Grumps View Post
        .
        .
        tror ikke det blir dette året jeg bygger mitt eget balsa-fly for å si det sånn
        Øh du trenger ikke bygge i balsa! Skummplast plater som Depron og EPP er mye bedre
        materialer til å bygge elektro modellfly. Balsa kan brukes som avstivning men det finnes også
        der bedre materialer karbon, PP stropper, o.s.v. De som sverger til tre er mest de som flyr
        fuel. Skummplast og gloheite eksosrør er en dårlig kombinasjon. Skal du bruke balsa så prøv
        å få tak i "lite ply" lett balsa finer, den skal vere av jevnere kvalitet. Ellers kan jeg anbefale
        å bygge selv. Trikset er å lære seg å lime (reingjøring, avfetting , rødsprit) rett lim til rett
        materiale og fuge.

        mvh
        Odd H.

        Comment


        • #19
          Tja, får se. Fikk vite at det ikke var dyrt for noen depron-plater (tror det var depron jaffal), og mange schematics å finne på RCGroups. Så kanskje kanskje. Får se.. ufattelig lett å bli bitt av basillen i denne hobbyen gitt.
          Thomas Kristensen (30)
          Oslo, Grefsen

          Radio: Spektrum DX6i & DX8
          Ultra Micro: Mange forskjellige
          Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
          Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

          Comment


          • #20
            Originally posted by Ofly61 View Post
            Trikset er å lære seg å lime (reingjøring, avfetting , rødsprit) rett lim til rett
            materiale og fuge.

            mvh
            Odd H.
            Skjønner at jeg har mye å lære enda med nye (for meg) byggematerialer! Fuging trodde jeg det bare var flisleggeren som praktiserte!?
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #21
              Originally posted by Grumps View Post
              Tja, får se. Fikk vite at det ikke var dyrt for noen depron-plater (tror det var depron jaffal), og mange schematics å finne på RCGroups. Så kanskje kanskje. Får se.. ufattelig lett å bli bitt av basillen i denne hobbyen gitt.
              På regnfulle dager og/eller når det blåser for mye er det greit å bygge - eller planlegge/forberede neste prosjekt - mens man drømmer om den perfekte flydagen.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #22
                Originally posted by Biplan View Post
                Skjønner at jeg har mye å lære enda med nye (for meg) byggematerialer! Fuging trodde jeg det bare var flisleggeren som praktiserte!?
                Fuge = sprekk/tilpassning mellom delene. Dersom det er en skade du skal lime så kan delene
                ha dårlig tilpasning da er f.eks smeltelim eller polyuretan lim å foretrekke. Er derimot fugen
                perfekt kan CA (foam safe) eller UHU por (kontakt lim) brukes.

                mvh
                Odd H.

                Comment


                • #23
                  Om du lurer på å bygge, så ta en titt på mikeysrc.com og f.eks bygg sportstraineren hannes der. Da får du steg for steg video, der han forklarer deg ALT du skal gjøre. Bygde det flyet selv for å lære, og i sum kostet det vel rundt hundrelappen selve flyet, pluss elektronikk. Jeg krasja flyet første tur, men kunne samtidig nok til å fikse det igjen etterpå. Akkurat nå har jeg tre hjemmelagede fly, et Extra 300 fra rcpowers.com, en cheap-n-easy fra rcgroups, og sportstraineren fra mikeysrc. Sportstraineren er lettest å fly, men cheap-n-easyen er gøyest. Akkurat den har jeg krasjet i stykker, men du verde, etter å ha tapet hele flyet med blank biltema pakketape, så tåler den så og si ALT! Og for å styrke opp flyet etter utallige krasjer, bruker jeg blomsterpinner, eller grillspyd av tre, i tillegg til ispinner og tannpirkere. Ser stygt ut, men man lærer utrolig mye av det! Du vil også oppdage at det blå vannflyet du allerede har, ikke er store saken å fikse også.

                  PS: Pass på! Du VIL bli hekta! Akkurat nå er til og med hylla på soverommet vårt fult av fly, og det bare etter en halv sesong... Farlig!!

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by bjornendre View Post
                    .
                    .
                    etter å ha tapet hele flyet med blank biltema pakketape, så tåler den så og si ALT! Og for å styrke opp flyet etter utallige krasjer, bruker jeg blomsterpinner, eller grillspyd av tre, i tillegg til ispinner og tannpirkere. Ser stygt ut, men man lærer utrolig mye av det! Du vil også oppdage at det blå vannflyet du allerede har, ikke er store saken å fikse også.
                    .
                    .
                    Høres ut som meg for et par år siden Startet med å kopiere en GWS 3D Tiger Moth. Brukte grunnmurs plate
                    til kropp og styrte på en masse. Endte opp med å lære leksa at dersom du bare bygger lett og stivt nok
                    nok så trenger du ikke alle disse forsterkningene. Har en Depron "Gloster Gladiator" fra den tiden som flyr
                    fremdeles. DH-2 min ligger på hylla med brukket hale (av blomster pinner) må få fikset den ... snart.

                    mvh
                    Odd H.

                    Comment


                    • #25
                      Det har skjedd mye siden sist ja.. ting tok så j**la fart plutselig. Blei skummelt hekta!

                      Har jo kjøpt meg en Supra .40 som jeg driver å bygger. På fredag kjøpte jeg en E-flite UMX Beast som jeg hadde maiden med i dag. Flott fly! Flyr mye større enn de andre Ultra Micro-modellene, og virker veldig stabil og mer enn nok power til å leke med!

                      Overtok også samtidig en RC Tiger Star EPP 3D som jeg planlegger å bruke i vinter eller de heeelt vindstille dagene. Skal lage meg en tråd om tips til utstyr til den. Kjøpte den uten motor, så trenger alt.

                      Det er skummelt lett å bli bitt av basillen, og det føles mer ut som en hel pandemi har truffet meg, men det er moro, og enn så lenge så holder økonomien stabil nok...!

                      Blir mye moro i sommer ja!
                      Thomas Kristensen (30)
                      Oslo, Grefsen

                      Radio: Spektrum DX6i & DX8
                      Ultra Micro: Mange forskjellige
                      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                      Comment

                      Working...
                      X