Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitt andre fly: Cessna fra TS, hvilken modell/str burde jeg velge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mitt andre fly: Cessna fra TS, hvilken modell/str burde jeg velge?

    Hei, jeg er nå lei av å teipe sammen det stusselige 100cm 3-kanals flyet jeg har hatt ei lita stund nå. Det er ustabilt og jævlig. Føler jeg mestrer Realflight simulatoren bra og er nå på utkikk etter et mere stabilt andre fly. Etter mye lesing og vurdering kan det se ut som valget faller på en Cessna 182/185 fra Throttlestore.

    Har noen her erfaringer med flere av de størrelsene de har her? 141 - 150 - 156 - 189
    Prismessig ser det ut som alle vil havne på ca rundt 2000,- Pros og cons på disse modellene? Er ofte vind her, bedre med større modell? Mindre modell bedre for mindre områder? Noen av disse vesentlig mye bedre enn de andre?

    Må også si meg litt skeptisk til materialet EPO, er dette virkelig så solid som de skal ha det til? Jeg ser nesten for meg at det må være bedre med plast. Har sett litt på Cessna 177 Cardinal on floats med bensinmotor, havner jo på over det dobbelte i pris. Er dette dobbelt så bra? Har også sett litt kjapt på en STM Easy Fly som det billigste alternativet på mitt neste steg innenfor moddelflyvning.

    Skal forøvrig handle inn en Futaba C7 FASST, kan jeg bruke 2.4GHZ mottakerne i RTF pakkene sammen med denne eller må jeg kjøpe inn en Futaba mottaker?

  • #2
    Du vil finne svar på mye av det du lurer på i andre tråder da disse Cessnaene er blitt diskutert en del ganger allerede. Fordelen med Epo er at når det går i stykker er det ofte lett å reparere igjen. Og du kan ikke bruke noe annet enn Futaba mottakere med Futaba radio, alle produsenter av 2,4 ghz har unike system som ikke går om hverandre i motsetning til FM radioer/mottakere.

    Comment


    • #3
      Denne er skikkelig bra! Tåler en god trøkk, og flyr fint som på skinner. Meget snill, og litt akrobatisk om man vil.

      Jeg tør påstå at EPO er mye bedre enn plastik i og med at det er mulig å reparere om det skulle gå sunt. Plastikkfly er et helt eventyr å reparere.

      Når det gjelder Futabaen så kan du kun bruke mottakere av samme produsent.

      Cessna Skywagon 185 EPO 150 BL RR/RTF - ThrottleStore.Com

      Lykke til, og velkommen til modellflynytt.no
      Last edited by JayBee; 17-04-11, 22:14.
      Jon-Brage Hoel Andorsen
      -------------------------------------------------------------------------
      Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

      Alt flyr bare du har nok motor!

      Comment


      • #4
        Hvis du skal lære deg å fly så tror jeg jeg vil anbefale deg å kjøpe noe mer robust enn en cessna. Her er et fly med bakmontert motor, noe som gjør at du ikke ødelegger propell, og motorfeste ved en uheldig landing. Den er meget robust, og fin å lære seg å fly på. Dette kan nok kyrre også si det samme om hvis jeg ikke tar helt feil HobbyKing Online R/C Hobby Store : AXN Floater-Jet w/ Servo, Motor, ESC (EPO) PNF

        Den flyter fint som en trainer, og skyter som en rakett mot himmelen om man gir full gass.
        Jon-Brage Hoel Andorsen
        -------------------------------------------------------------------------
        Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

        Alt flyr bare du har nok motor!

        Comment


        • #5
          Floater Jet'en er knall den, som du sier så glir den fint i lav hastighet, men har nok futt til ikke å bli kjedelig med det første. Bakmontert motor er også en kjempefordel da motoren sitter godt beskyttet. Jeg kjøpte en slik nybegynner Cessna som gikk i bakken pga dårlig lodding (av meg) og det resulterte i bøyd aksling, brukket motor- og nesehjulsfeste, smadret cowling og selvfølgelig brukket propell. Floater Jet'en hadde bare fått en liten bulk i nesa og kunne sikert ha flydd igjen uten problem.

          Comment


          • #6
            Om trainere.

            Hei du. Med mindre du er en rimelig habil pilot, så styr unna Thunder Tiger Cessna Cardinal. Den er tung (ift vingeareal), og med tilnærmet symmetrisk vingeprofil har den landingshastighet i øvre del av registeret. Til gjengjeld er den ikke så utsatt for vind, og den tåler rimelig mye. Ellers selger Norwegian modellers (Hjem - Norwegian Modellers) et fly som burde gjøre jobben; Hobbico Nexstar. Den er stor nok til å være stabil, og har en mye lavere vingebelastning(bedre flyegenskaper) enn cessnaen. Lykke til!
            For true success, ask yourself these four questions; Why? Why not? Why not me? Why not now?

            Comment


            • #7
              Hei alle sammen,
              takk for tilbakemelding, har ikke helt bestemt meg enda men heller noe over mot 150cm Cessnaen. Hvordan er det å handle fra Hobby King med tanke på leveringstid, toll osv. Virker interesant men har nesten litt lyst å handle fra norsk nettbutikk, noen tilsvarende fly å finne her til lands?

              En annen ting jeg tenkte på var å kjøpe meg en ca 80cm stor indoor/outdoor 3D parkflyer, mye rimelige modeller, det jeg lurer på er hva som kan lønne seg å investere i av elektronikk (servo/motor/batteri). Er denne senderen grei å bruke på et slikt fly? Ser jo for meg noe som tåler litt ala denne modellen fra elefun.

              Comment


              • #8
                Originally posted by jeemsi View Post
                Hei alle sammen,
                takk for tilbakemelding, har ikke helt bestemt meg enda men heller noe over mot 150cm Cessnaen. Hvordan er det å handle fra Hobby King med tanke på leveringstid, toll osv. Virker interesant men har nesten litt lyst å handle fra norsk nettbutikk, noen tilsvarende fly å finne her til lands?

                En annen ting jeg tenkte på var å kjøpe meg en ca 80cm stor indoor/outdoor 3D parkflyer, mye rimelige modeller, det jeg lurer på er hva som kan lønne seg å investere i av elektronikk (servo/motor/batteri). Er denne senderen grei å bruke på et slikt fly? Ser jo for meg noe som tåler litt ala denne modellen fra elefun.
                Hobbyking er ei kjempesjappe! God service til å være kinesisk, billig, mye for pengene. Det er produktomtaler på nesten alle produkter så det er lett å sortere bort det som er "kinakvalitet".

                Når det gjelder den mottakeren du linket til så kan jeg si at den vil passe bra til indoor fly. Det indoorflyet du har linket til er også veldig bra. Det flyr lett, og fint, pluss at det er et fly du kan herje skikkelig med. Tåler en grei støyt.

                Jeg vil anbefale en hacker A10-9l til blade flyet, samt en flighttech 12a regulator.

                Hvis du ikke har tenkt å putte så mye penger i flyet så har de billige indoor motorer på hobbyking. HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 2403 Brushless Outrunner 2100kv

                Regulator: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC

                Disse servoene bør du kjøpe!: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo

                De er holdbare, rask nok, nøyaktig, og billigst på markedet.
                Jon-Brage Hoel Andorsen
                -------------------------------------------------------------------------
                Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                Alt flyr bare du har nok motor!

                Comment


                • #9
                  Kjapt svar!

                  Høres jo ikke så verst ut, greit å sjekke litt rundt før man bestiller, kan du anslå ca leveringstid fra HobbyKing? Snakker vi en uke, to uker, en måned? Bor i Troms så lengst tid er vel fra Oslo og opp
                  Er ikke sånn at jeg MÅ ha det innen en uke, men orker ikke vente en måned om det ikke er en formue å spare.

                  Comment


                  • #10
                    Spørs hva du betaler for frakt. Billigste frakt så tar det 1 måned. Dyreste så tar det ca 1 uke fra sending til pakken er levert på døra.
                    Jon-Brage Hoel Andorsen
                    -------------------------------------------------------------------------
                    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                    Alt flyr bare du har nok motor!

                    Comment


                    • #11
                      Pass også på om det du bestiller er inne eller i backorder. Er det i backorder kan det ta litt lenger tid enn en uke. Om du har virkelig hastverk, så har throttlestore det samme flyet inne. Den heter da Clouds Fly. Et fantastisk fly som tåler en trøkk. Jeg hadde bånn pinne når elevator streika (usikker på om det var mottaker-feil eller pilotfeil.) og kjørte RETT i bakken. Knørva litt snuten, bulka litt vingen, bulka litt batteriet, men etter en rask sjekk og batteribytte, så var den opp igjen. Samme skjedde igjen, denne gangen fra ENDA større høyde, og snuten fikk seg en ekstra trøkk, og elevatorservoen tok kvelden. Fremdeles er flyet flygendes. Og det har vært innom de fleste trær, har krasjet i et quadrocopter, osv osv. Et fantastisk fly med andre ord! Pass bare på å bestille noen ekstra billige servoer, da de er de første som ryker i en HARD landing.

                      Comment


                      • #12
                        Har cessna 156 bl fra throttlestore,er et godt fly....men pass på å vere veldig nøye med ror innstillinger for det er veldig følsomt på det....i tillegg så er understellet et svakt punkt på dette flyet,skal konstruere meg noe selv som tåler litt mer..

                        Comment


                        • #13
                          Kan se ut som jeg går for Clouds Fly fra throttlestore. Virker som man kan få mye bruk for et slikt ett, og alle burde vel ha ett som man ikke er altfor redd for og som i tillegg tåler en støyt! Den virker uansett 10 ganger bedre enn det jalla flyet jeg har fra før av. Også blir det litt lim og en ekstra propell! Pluss ett par micro servoer. Kommer nok til å bli en Cessna om ikke så altfor lenge vil jeg tro, men denne får duge til da!

                          Comment


                          • #14
                            Du kommer neppe til å angre, det er nok det nybegynnerflyet som gir mest for pengene på det norske markedet nå. Bare husk å kaste det rett frem, ikke opp, når du kaster det igang.

                            Comment


                            • #15
                              Når det gjelder lim, så vil jeg anbefale limpistol. Om du skulle knekke noe (f.eks en vinge...) så kan du trykke tannpirkere inn som "styrking", punktlime med limpistol, og tape over med strietape. Jeg knakk ene vingen etter et ublidt møte med ett tre med bånn pinne og har fikset det på den måten. Ser ikke nydelig ut, men flyr fremdeles nyyydelig!
                              Treet var forresten selv skyld i uhellet, da den ikke overholdt vikeplikten. Jeg kom nemlig fra høyre...

                              Comment

                              Working...
                              X