Announcement

Collapse
No announcement yet.

400 grams elektro-Cub rett i torva

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 400 grams elektro-Cub rett i torva

    Click image for larger version

Name:	Krasj110428Bogstad1.jpg
Views:	3
Size:	21.5 KB
ID:	629130 Beklager dårlig bildekvalitet, det er tatt med en gammel mobil.

    Har oppgradert radioen til 2,4GHz med Spektrum modul og dette var første flydag med denne og en ny AR6100e mottaker. Rekkevidde sjekket på bakken, OK.
    Forhold: sol og vindstille
    Forløp: Hadde nettopp startet på 7. turen denne dagen, fløy straight & level med halv gass. Det var akkurat som om modellen fløy inn i en usynlig vegg i lufta for så å sette nesa nett ned. Dro av throttle og trakk fullt høyderor, men det så ikke ut til å ha noen som helst virkning.

    Utelukker radiofeil for ingen rorbevegelser på denne trege modellen kan få den til å reagere slik. LED-en på mottakeren lyste konstant da jeg kom bort til flyet, så det har ikke mistet spenningen til mottakeren (brown out). Radioen fungerte også da jeg koblet sammen igjen og testet noen dager etterpå. Borrelås holder faktisk ikke en 5,5 grams mottaker når flyet bråstopper; mottakkeren lå forrest i flyet og kontaktene til servoene var trukket ut. Dette kan umulig ha skjedd i lufta og forårsaket krasjet.

    Utelukker også værforhold, det var helt topp.

    Det gjenstår bare strukturell feil, men jeg kan ikke begripe at noe skulle bryte sammen når modellen flyr rolig rett fram på halv throttle. Begge vingestagene satt på plass.

    Modellen har vært utsatt for mange krasj og reparasjoner tidligere og det kan jo tenkes at en gammel limskjøt har gått opp i halen. Halen var knekt igjen selv om den tilsynelatende sitter på plass på bildet, men det kan like gjerne ha skjedd idet modellen tok bakken som i lufta.

    Kunne krasjet vært unngått? Må innrømme at jeg kunne vært flinkere til å sjekke modellen grundig mellom hver tur.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

  • #2
    Sorry med Cub`n, men gamle "Murphy" har vel slått til igjen. Det er som du skriver ikke lett å finne feilen, kan du få satt den sammen?

    Comment


    • #3
      Har en til som er klar med 2,4GHz nå, den første jeg kjøpte i 2007. Fornying av RC-utstyret i CC Lee Grashopper (J-3 Cub lignende) - Blogs - (MFN) ModellflyNytt.no

      Vet ikke sikkert om jeg kommer til å reparere denne kroppen, som er en reservedel (har blitt byttet ut før). Jeg har reparert originalkroppen til denne og det er enkelt å flytte over finne/sideror og stab/høyderor. Motoren er det værre med, akslingen er bøyd. Vingen knakk også, på samme sted som på den først Cub-en. Typisk, kunne ikke Murphy gitt meg en hel høyre- og en hel venstre-vinge?! Men bruddet er ganske rent, så jeg limer det bare butt-i-butt med Beli-Zell og kanskje forsterker med en tape, slik som på den første.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        Er flere komponenter med, kan være høyderorserven som peaket?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Peaket, du mener at den gikk til fullt nedror og vel så det?

          På de fleste andre modeller ville jeg trodd at det kunne være årsaken, men denne modellen må nærmest kalles en radiokontrollert frifluktmodell. Ikke noe rorutslag kan gi en slik oppførsel i lufta.

          Har 6 turer med en annen Cub med servoen som satt på høyderoret i denne.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment

          Working...
          X