Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner med spørsmål.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Jeg har følgende batterier:
    3 stk 130 mAh Hyperion fra Elefun
    1 stk 180 mAh No-name fra Smallsize
    1 stk 130 mAh Parkzone batteri (som fulgte med)

    Jeg har en 4-ports lader (Celectra), jeg lader alltid på vei hjem fra tur, slik at jeg alltid har fulladete batterier i og med at jeg flyr veldig ofte. Om du skal lagre batteriene over lengre tid så skal de vel bare vel 50% full for å bevare de best slik jeg har skjønnt.

    Når jeg flyr så putter jeg batterier fortløpende i laderen etterhvert som jeg bruker de, og stort sett så når jeg er ferdig med 3. batteri så er det ett ferdigladet. Jeg kan omtrent fly så lenge jeg orker, men det hender jo du enten titter litt på andre, småprater litt innimellom, eller justerer litt på flyene, så med dette oppsettet så står jeg _aldri_ å venter på batterier.

    Blir vel noe annerledes når jeg nå skal få en større maskin i lufta og batteriene fort koster 300 pr stk, men det er da det er perfekt å ha disse små Ultra Micro flyene, da leker jeg med de i mellomtiden.

    Håper det oppklarer noe.
    Thomas Kristensen (30)
    Oslo, Grefsen

    Radio: Spektrum DX6i & DX8
    Ultra Micro: Mange forskjellige
    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

    Comment


    • #47
      Originally posted by Biplan View Post
      Det finnes batterier som fabrikanten oppgir kan lades på 30 minutter (2C) og enkelte til og med på 20 minutter (3C). Men så rask lading går ut over levetiden.

      Jeg ville kjøpt 4 batterier først forutsatt at du har en lader. Da kan du lade alle 4 og dra ut og fly 4 turer etter hverandre. Da finner du også lettere ut hvor stor lader du trenger. En vanlig nybegynner"feil" er å kjøpe for liten lader.
      Dette kan vel kanskje stemme. I fjor når jeg starta med dette så hadde jeg 4-5 sånne "no-name" batterier. En del av de er forferdelig dårlige nå, slik at jeg i år kjøpte nye. Det kan være fordi jeg lader de på 2C slik at det går fortere. Står ikke på disse Parkzone laderene hvor mance C de lades med, men regner med det er 2C siden det går ca. 20-25 minutter.

      Er kanskje sløvskap, men liker å lade kjapt og fly mye, og om det gjør slik at jeg må kjøpe 3-5 nye batterier hvert år (som koster 2-300 kr) så får det så være..
      Thomas Kristensen (30)
      Oslo, Grefsen

      Radio: Spektrum DX6i & DX8
      Ultra Micro: Mange forskjellige
      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

      Comment


      • #48
        Originally posted by Biplan View Post
        Det er visst ingen som har svart på det spørsmålet enda. Generelt tar det en time å lade et batteri, uansett størrelse. Til større batteri bruker man høyere ladestrøm slik at tiden blir omtrent den samme.
        Dette er forsåvidt riktig, men det tar ikke en time å lade disse mikro batteriene med orginal lader, hverken PZ sin eller E-Flites for 4 batterier. Hvor lang tid det tar har jeg ikke sjekket men jeg tipper det er rundt 15 min, avhengig av størrelse.

        Comment


        • #49
          Location Sykkylven. Velkommen.

          Nei; tror det ville generert mer bry både for evt klubber og meg.

          Har forsøksvis gjennom tiden gitt bort/solgt billig ting og tang.
          Aldri har man mer hefte og bryderi enn med disse sakene.
          Så av erfaring er det lurt å være rimelig klar i slike saker.

          Averterte og til slutt solgte et mikrofly ganske rimelig for en tid tilbake.
          Aldri har så mange wannabes telefonert og inspisert uten å være i nærheten av å kunne finansiere kjøpet.
          Så bekjeden ble ganske klar til slutt.
          Den som kommer og henter flyet, ikke maser og betaler det omg får det.

          Så tidlig en morgen kom to karer fra Oslo, lastet flyet på en henger betalte og dro uten knappt å si et ord.
          Har ikke hørt noe siden fra de heller.
          Håper det gikk bra med både flyet og de.

          RC Modeller

          Comment


          • #50
            Hvor mange kan jeg ta med om jeg kommer og henter? Vi er tre kompiser som vil ha hver sitt + biplan her vil ha ett.

            Comment


            • #51
              Det blir fire da, hvis alle kommer.

              RC Modeller

              Comment


              • #52
                Originally posted by Trulsen View Post
                Hvor mange kan jeg ta med om jeg kommer og henter? Vi er tre kompiser som vil ha hver sitt + biplan her vil ha ett.
                Det er langt fra Bergen også, Trulsen.

                Det er fristende å ta turen fra Oslo med den 10 år gamle elbilen, men det tar meg nok en uke med alle ladepausene. Det hadde blitt mest for utfordringen og kjøreturen sin skyld, da.

                Skulle hatt råd til en Tesla Roadster, så hadde jeg ikke behøvd å lade underveis, bare tatt en overnatting med lading i Sykkylven.
                Click image for larger version

Name:	Tesla_driver.jpg
Views:	1
Size:	120.8 KB
ID:	578979
                Skulle alltids klart å dele opp Citabria-en slik at den fikk plass i bagasjerommet!
                Last edited by Biplan; 18-05-11, 22:15.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #53
                  Jeg er fra sunnmøre og er i ålesundsområdet nå Kanskje jeg tar turen og henter fly da

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Trulsen View Post
                    Jeg er fra sunnmøre og er i ålesundsområdet nå Kanskje jeg tar turen og henter fly da
                    Heldige Trulsen! Gjør det!
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #55
                      Velkommen.

                      Stikk innom TS.Com AS også da, siden du er i området.

                      RC Modeller

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by rcmodeller View Post
                        Velkommen.

                        Stikk innom TS.Com AS også da, siden du er i området.

                        RC Modeller
                        Er det ikke slutt på å få besøke butikken der da? Var innom i fjor og kjøpte noe dill.. Alltid hyggelig med butikkbesøk

                        Comment


                        • #57
                          TS.Com AS

                          Hente varer på vårt lager:
                          Kunder som benytter rabattkoden "Hentes" i kassen kan hente varene på vårt lager. Vi tar desverre ikke imot drop-in kunder på lageret lengre. Kun besøk etter avtale.

                          RCModeller

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by rcmodeller View Post
                            Har sikkert +100 ARF Citabria (ca150 cm vsp) uten cowling, motorbukk og frontrute liggende.
                            Avhentes gratis en og en for den som gidder, og som lover å få den i lufta innen rimelig tid.
                            Originally posted by rcmodeller View Post
                            det som blir igjen blir brennt rundt fellesferien.

                            Location Sykkylven. Velkommen.

                            RC Modeller
                            Nå er en Citabria reddet fra flammene av en venn av meg i Sykkylven og den er snart underveis med posten til Oslo. Tusen takk, RC Modeller! Jeg har så smått startet en byggetråd på (MFN) ModellflyNytt.no og håper at andre med samme modell henger seg på. Kan være nyttig å utveksle ideer til hva man skal lage cowling og frontrute av.

                            Motorbukk, motor og ESC tar jeg fra Chocker D I, det er akkurat passe størrelse.
                            Last edited by Biplan; 18-06-11, 09:38. Reason: La til link
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                            Comment

                            Working...
                            X