Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner med spørsmål.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner med spørsmål.

    Ja jeg er nybegynner innen modellfly, har en kyosho fazer RC bil og en flying fish RC båt.
    Kan nevne at jeg bor cirka 20-25min fra Hamar hvor absolutthobby har sin butikk.

    Har noen sprøsmål om hvilket fly jeg skal kjøpe :P

    Pris jeg kan gå ut å bruke max 2000kr, helst 1500kr.
    Har sett på Champ RTF på smallsize og Piper J-3 med Spektrum dx5e/ en annen radio dx6i? Har ganske lite lyst til å kjøpe simulator da dette koster mer enn de fleste fly.
    Har jo også sett på hobbyking sine fly og diverse og har kommet fram til:
    Clouds fly / AXN floater-jet. = 50$ + Turnigy 9x Radio = 55$ + Lader + kabel for bruk i Norge = 30$ + Batteri 2x Turnigy Nano-tech = 40$ alt dette kommer på 175$ + moms og toll og frakt = ?

  • #2
    Jeg er ikke så gammel innen modellfly jeg eller og vil absolutt anbefale clouds fly. Den har gitt meg utrolig mye ihvertfall.
    Robert Martinsen

    Comment


    • #3
      Hepps,

      Og velkommen til hobbyen. Jeg var nybegynner i fjor, og starta med Parkzone Ultra Micro J-3 Cub og en DX6i fra Spektrum.

      For meg var det et flott trinn inn i sporten, det var lett å fly kun med gass, høyderor og sideror, og jeg kunne fly litt loops og enkle akrobatiske øvelser.

      Minuset med denne er at den ikke er glad i vinn, men kan fly ute om det er lite vind. Plusset er at du kan fly den inne selvfølgelig. Jeg har kræsja min sikkert 10-20 ganger, og aldri har noe blitt ødelagt.

      Men de har større lignende modeller. Om du skal kjøpe deg en radio, så anbefaler jeg DX6i, den er rimelig og veldig bra, og du kan lagre flere modeller.

      Den får du alltids solgt igjen, om du ikke skulle fortsette.

      Sist, om jeg skulle valgt på nytt, så ville jeg starta med en Ultra Micro Parkzone P-51 Mustang med DX6i, istedet for J-3 Cub, for det gikk bare 15-20 flyturer med Cub'en før jeg hadde lyst på noe mer avansert.

      Men dette er da micro-modeller. Men mange av de forskjellige størrelsene J-3 Cubs/Champ og Mustanger flyr likt, i allefall de fra Small Size, så om du går opp en størrelse, slik at du kan fly litt mer i vind, så er det mulig.

      HobbyKing er det sikkert masse snacks å velge i, men har selv tråder ute for å få hjelp å bygge meg et fly #5 som nå er oppi 140cm vingespenn, så her er det andre mer erfarne folk som bør svare!

      Men en fin sak å gå etter som jeg hørte når jeg starta er å gå etter fly med vinger på toppen av cockpit, og/eller motor bak. Gjør de litt mer lettflydd og kræsjsikre.

      To av mine tråder, med samme spørsmål som deg som du kan dra nytte av:
      (MFN) ModellflyNytt.no
      (MFN) ModellflyNytt.no

      Noen andre som også er greie å lese:
      (MFN) ModellflyNytt.no
      (MFN) ModellflyNytt.no
      (MFN) ModellflyNytt.no


      Lykke til, og fortell gjerne hva du bestemmer deg for.
      Thomas Kristensen (30)
      Oslo, Grefsen

      Radio: Spektrum DX6i & DX8
      Ultra Micro: Mange forskjellige
      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

      Comment


      • #4
        Du kan jo kjøpe denne: 5500456 ESCALE PHOENIX (RTF) (COMPLETE 2.4GHZ) (EU)
        Propellen burde byttes ut, men ellers skal den fly greit.

        Kjøp noe annet enn micromodellene. De kan være følsomme på utslag og tåler dessuten ikke vind i det hele tatt.
        En 40 size trainer hadde nok vært det beste. Selv begynte jeg med en Goldberg Freedom 20 for over 20 år siden.

        Ta en telefon til Elefun og spør om et tilbud derfra også og forklar dem ca. hvor mye du kan tenke deg å bruke. Pleier å få gode priser derfra.

        Mvh.
        Knut I.

        Comment


        • #5
          Originally posted by hyper View Post
          Kjøp noe annet enn micromodellene. De kan være følsomme på utslag og tåler dessuten ikke vind i det hele tatt.
          Har du i det hele tatt flydd disse micro-modellene? Senest lørdag fløy jeg i 3.7 m/s. Ja det var som å se Twin Otter'n komme inn for landing på Hammerfest Lufthavn til tider, men jeg greide å fly basic øvelser som rolls, loops, halvveis stallturns etc.

          Selv RTF utgaver kommer med radioer som har low-rate og high-rate, og med en Spektrum-radio så kan man gjøre ting så bra som man vil. Jeg har flydd stort sett 1-2 ganger ute hver uke siden midten av april.

          Det som virkelig gjør at disse flya glitrer er at du kan kræsje de igjen og igjen og enda litt til.. å bare fly videre.

          Men som jeg sa i min post også, lignende og større modeller av Cub fra Small Size er mindre følsom, og når det er sagt så er modellen Escale Phoenix sikkert også et flott nybegynnerfly. Måtte bare kjempe litt Ultra Microenes sak
          Thomas Kristensen (30)
          Oslo, Grefsen

          Radio: Spektrum DX6i & DX8
          Ultra Micro: Mange forskjellige
          Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
          Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

          Comment


          • #6
            Hvor stor plass har du å fly på? Det er nemlig viktig for hvilket fly du skal velge. Cloudsfly'en feks vil trenge en del plass da den faktisk kan få god fart, samme med Phoenix'en vil jeg tro. Forøvrig fikk Hobbyking nettopp inn denne, og det ser ut som en glimrende trainer å fly på feks en fotballbane. Du skal jobbe hardt for å skade denne nevneverdig.
            Last edited by Kyrre; 17-05-11, 07:37.

            Comment


            • #7
              Jeg skjønner ikke hvorfor noen i det hele tatt kan anbefale fly fra HK til en nybegynner. Null support, lang leveringstid, crappy elektronikk på RTF modellene osv.

              Har du plass å fly på så ER dette en simulator: 404 Not Found

              Comment


              • #8
                Trådstarter har jo nevnt HK selv som et alternativ. Og elektronikken er da ikke mer crappy enn det som tilbys her til lands på Kina pakker. Leveringstid og support er derimot gode motargumenter og det finnes nok av rtf pakker her til lands, inkludert Cloudsfly. Flyet jeg linket til er forresten en TechOne model som flere fører her til lands så det kan vel hende den dukker opp snart her på berget. Selv er jeg egentlig tilhenger av pusher/skyver modeller som nybegynner fly, det er en stor fordel å ha motoren beskyttet på ryggen av flyet, det har jeg selv erfart.

                Comment


                • #9
                  Det er klart trådstarter har nevnt hk som et alternativ når alle trådene som omhandler temaet anbefaler hk pga pris. Forøvrig er jeg enig med deg kyrre angående propell bak.

                  404 Not Found

                  Der er et godt alternativ om man plusser på en futaba 6ex, futaba 7c, wfly 7ch, spektrum 6ch evnt 7ch..

                  Til trådstarter: om du kjøper noe fra hk som ikke virker kan du anse pengene som tapt. Reservedeler er også et problem. Ta dette i betraktning når du vurderer et fly.

                  Comment


                  • #10
                    Ja sånn som jeg ser det nå så blir HK utelukket pga service og support.

                    Og skal jeg kjøpe Cloudsen må jeg kjøpe radio, Cessna er det mange som har hatt som begynner fly. Så tror jeg kanskje kommer šbestš ut av det hvis jeg kjøper en Cub eller noe med Spektrum dx6i, men hva er den store forskjellen fra dx6i til dx5e?

                    Comment


                    • #11
                      DX6i er en såkalt computerradio som tilbyr en god mengde justeringsmuligheter samt mulighet til å lagre innstillinger for ti forskjellige fly/helikoptre i minnet, en DX5 har ingen av disse funksjonene. Skal du bare ha et fly så duger en DX5, men ser du for deg at du kommer til å få lyst på flere kan du like gjerne gå for en DX6i med en gang.

                      Comment


                      • #12
                        Hvis jeg liker denne hobbyen vil jeg selvfølgelig fortsette, så da er vel Spektrum dx6i best for videre fly.

                        Jeg vurderer en Smallsize micro-modell men hvor lang tid tar det å lade batteriet? og hvor lenge får du flydd pr batteri?

                        Så også på HK at de selger noen små batterier ala de som sitter i disse micro-modellene, men de har litt flere amperetimer. Vil disse passe? de koster jo ikke mer enn 1 dollar pr stykk.

                        Comment


                        • #13
                          Går du for feks Champ'en så trenger du ikke noen radio, den som følger med er mer enn bra nok til det flyet. Og har du tre-fire batterier har du ladet det første når du har tømt det siste og kan fly "kontinuerlig". Skal du kjøpe batterier fra HK så kjøp Nano tech batteriene, de kommer i 130 og 160 mah. Tviler sterkt på at du merker den esktra vekten fra 160 batteriet så jeg hadde valgt det.

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har 5 batterier og flyr mer eller mindre non-stop. Kjøpte 3 Hyperion-batterier fra Elefun. Koster vel rundt 70-80 pr stk.

                            Siden det ikke koster så mye for disse har jeg ikke orka å bestille fra HK.

                            Ellers har jeg jeg et 180 mah fra Small Size som også funker helt greit. Får litt ekstra tid i lufta med det.


                            Sent from my LG-P990 using Tapatalk
                            Thomas Kristensen (30)
                            Oslo, Grefsen

                            Radio: Spektrum DX6i & DX8
                            Ultra Micro: Mange forskjellige
                            Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                            Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                            Comment


                            • #15
                              Hyperion batteriene er bedre enn HK sine, i min Sukhoi så virker det som Nano batteriene mister futten veldig fort selvom jeg kan fly lenge med de. Man kan også bruke de løse cellene til HK, de er ganske bra, men man må lodde på kontakt selv.

                              Comment

                              Working...
                              X