Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilflyging på Høstlige Vinder..!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilflyging på Høstlige Vinder..!

    Stafettpinnen er i handa deres nå, og mange har kontakta meg.. På å få vite hva som skjer, hva ting kan se ut som etterhvert.
    Jeg foreslår at dere presenterer mulighetene for hang til de som ikke har fått med seg hva dere faktisk kan tilby..
    Og sier så enkelt som jeg gjorde med Vårlige Vinder, at det er bare å komme. Akkomodering og fasiliterer, hang og adkomst. Da er det faktisk igang..
    Og om noen tror det er noe arbeid med det, så er det ikke det. Fordi det er voksne karer som kommer og tar til seg opplysninger dere måtte komme med.
    Men det er faktisk viktig at de som flyr seilfly har et serdeles godt alternativ til sine egne hang på høsten, når dere har hang i absolutt verdensklasse som dere selv flyr på, og ønsker at det var flere der.
    For dere som ikke har flydd på definisjonen av vertikal vind, den finnes flere plasser enn i området rundt Bud..
    Dette de gutta kan tilby er helt i verdensklasse, og tåler enhver sammenligning.

    Nå er det på høy tid at Ålesund ikke ser sin begrensning, men sin mulighet..
    Haramsøya med alle vindretninger og enten lyng eller gress, digre hang og ikke minst landingsområder, Knusern på Valderøya med det desdert RÅESTE hanget i Norge!
    Dere gutta sitter på ting folk ikke veit om. Og jeg synes at flere enn dere fortjener å oppleve og vite om det, og oppleve hva slikt kan være. Derfor denne dytten i ryggen..

    Dørstokkmila er vel lengst, men også lettest om en prøver.
    Last edited by Soarer; 19-05-11, 04:37.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Ja, vi ute i havgapet, litt sydvest for Bud, har selvsagt lyst å få til et treff på Haramsøya til høsten.
    Gule Sider® Kart

    Utfordringen blir å finne en passende helg, men det får vi komme tilbake til etterhvert. Det har med hvem som ønsker å delta, og slike detaljer som at det er praktisk å komme dit når slåtten på platået er tatt. Da har vi kilometervis med landingsplass. Ser vel for oss perioden fra slutten av august til slutten av september som mest aktuell.

    Det skal i utgangspunktet ikke være noe hokus pokus å arrangere selve treffet, som vil foregå etter samme prinsipp som Vårlige Vinder: Nyte mulighetene på øya, med minst mulig stress. Det skal være et fristed til alle som har lyst å sende avgårde sine seilfly i naturskjønne omgivelser og forhåpentligvis i kjempegode løft

    Her er noen smakebiter for høsttreffet for to år siden:
    YouTube - Haram Soaring - Autumn 2009

    Her er et klipp fra fjorårets ekspedisjon til nordøst-hanget. I starten på videon får en godt inntrykk av nordøst-veggen, for å ikke nevne landingsområdet
    YouTube - Soaring Haram - Autumn 2010

    I og med at platået på øya er kjørbar, og fremkommelig til de fleste hangkanter, kan en laste opp bilen med de grommeste sakene en har. Landingsplass er det rikelig av på de fleste vindretninger. Og nettopp fordi en kan kjøre såpass nært kanten, så koster det lite å sikre seg ved å ta med elektroseilere om forholdene skulle være litt tamme. Noe vi håper det ikke skal bli selvsagt. Men været langs kysten er som det er - skiftende.

    Vær og vind:
    Gjennomsnittelig frekvensfordeling av vindretning/hastightet for september de 10 siste årene. Dataene er fra målestasjonen på Vigra som statistisk har tilnærmet identisk værprofil som Haramsøya. Det er mao temmelig sannsynlig at vi får prøvd sørvest-hanget i skikkelige forhold
    Click image for larger version

Name:	vindrose_Vigra_september.jpg
Views:	1
Size:	25.2 KB
ID:	580897


    Værvarsel time for time for Haramsøya i Haram (Møre og Romsdal)


    Nordøst-hanget:
    Gule Sider® Kart

    Nordvest-hanget:
    Gule Sider® Kart

    Sør-sørvest-hanget:
    Gule Sider® Kart

    Sør-hanget:
    Gule Sider® Kart

    Det er noen mindre hang for retningene nord og for sørøst, men i utgangspunktet håper vi på nordøst og sør-hanget.

    Det er flere overnattingsmuligheter på øya. I sentrum, like ved ferjekaia ligger ei sjøbu med romutleige:
    http://www.xn--haramsy-smbtlag-qlbb94a.com/sjobuda.html

    En km sør for sentrum ligger en campingplass med 4 store sjøstuer.
    Sjstovene

    På nordspissen av Haramsøya ligger Ulla Fyr, som også kan leies:
    Ulla Fyr

    Like ved Ulla Fyr ligger Ulla Havsportsenter & Rorbuer
    ULLA HAVSPORTSENTER

    Det burde ikke by på problemer å finne et sted å overnatte!
    Last edited by morsan; 17-08-11, 15:32. Reason: Vindfordeling

    Comment


    • #3
      Høstlige Vinder 2011

      Vi har fått OK fra grunneierne på Haramsøya, så da er bare fylle opp hangkanten til høsten

      Dato for HV-treffet er satt til 30.9 - 2.10. Så er det bare å krysse fingrer og tær for at det blir godt vær og ditto vindforhold den helgen!

      Praktisk:
      Ref. forrige innlegg for info om overnatting, vær etc.

      Ferjerute (avgang fra Skjelten):
      http://www.tide.no/uploads/documents...jeltene_4s.pdf

      Som kjent er det grusveg (bomveg) over øya, og selv om den er kjørbar, så er den ikke egnet for de laveste sportsbilene Gjelder uansett å ta det piano på disse vegene. Legg gjerne igjen litt ekstra i bomstasjonene, så beholder vi godviljen fra grunneierene.

      De som har mulighet til å kjøre 'kollektivt' opp på platået, oppfordres til det. Særlig om treffet blir blir godt besøkt.

      Et par 'road movies' fra øya:

      Den første er fra en atv-tur fra den sørlige enden av øya, og til omtrent midt på platået.
      YouTube - Haramsøya

      Den andre er fra en ekspedisjon til nordvesthanget for et par år tilbake, og som bla viser veien opp på nordsiden (ved Ulla fyr).


      Det lokale vannhullet:
      Barius & Kaktus - Facebook

      Comment


      • #4
        Genialt!
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #5
          Ser datoen kan være fin for meg
          Jo Grini
          http://vimeo.com/jojoen
          http://www.youtube.com/jojoenno
          http://www.jojoen.no/

          Comment


          • #6
            Og den helgen her kommer det mest sannsynlig Kobra DS former til Norge, så da håper jeg at det kan bli storproduksjon og missbruk her hjemme
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #7
              Melder meg gjerne som missbruker

              Comment


              • #8
                Originally posted by morsan View Post
                Vi har fått OK fra grunneierne på Haramsøya, så da er bare fylle opp hangkanten til høsten
                Dato for HV-treffet er satt til 30.9 - 2.10. Så er det bare å krysse fingrer og tær for at det blir godt vær og ditto vindforhold den helgen!
                Er så sjeldent her inne nå om dagen at jeg nesten gikk glipp av denne........

                Helt topp! kommer oppover hvis jeg får fri fra jobben.
                Denne gangen blir det alene så slipper jeg å forholde meg til noen "usikkerhets" elementer.....

                Litt info om overnattings muligheter hadde hjulpet bra for newbies som meg
                Last edited by Quadrocopter; 02-06-11, 21:14.

                Comment


                • #9
                  Se lenger opp Quadrocopter, der er det linker med info.

                  Comment


                  • #10
                    Huff - flaut, trenger sterkere briller.........
                    Last edited by Quadrocopter; 02-06-11, 21:52.

                    Comment


                    • #11
                      La til Ulla Havsportsenter under overnattingsmuligheter. Rorbu delt opp i 2 'leiligheter' a 80m2, 8 sengeplasser pr leilighet.

                      Comment


                      • #12
                        tror nok jeg blir med på dette Quadro, kan vi koordinere å evt kjøre sammen?
                        Leif Bjørgo
                        Cirrus-RCFK

                        Comment


                        • #13
                          Om det blir DS-forhold på sør-hanget i løpet av treffet, tror jeg det kan bli rett så underholdende mht DS Kobraen

                          FINN 3D-kart
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            jepp, og jeg har en opus 3xDS som må testes litt også dette kan bli ordentlig moro
                            Leif Bjørgo
                            Cirrus-RCFK

                            Comment


                            • #15
                              Og jeg kaprer herved plass med deg, Leif
                              Jo Skavhaug

                              ..sånn ca..

                              Comment

                              Working...
                              X