Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reichard Grob G103 Twin III 3,6m ARF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reichard Grob G103 Twin III 3,6m ARF

    Jeg har alltid hatt lyst på en storseiler, men helst så liten som mulig...
    Så fant jeg Reichard Grob G103 på elefun sine sider. Denne er 3,6 m og veier ca. 2,8 kg.
    For meg høres det ut som en perfekt liten storseiler (?) Med en vingebelastning på 36,5 g/dm2 må jo denne kunne brukes både til termikk (slep) og på hangkanten i Lofoten? Håper noen med erfaring kan si noe om denne modellen.
    Jeg har lite erfaring med seilfly, 45 minutt på ett opptrekk med Blue Phoenix (termikk) og et par turer i Ballesvika (nordvestkuling) med SIG Ninja, alt dette for ca. 20 år siden...
    Erling Svegre
    Vangsvik
    Senja Modellflyklubb

    ____________________________________
    Futaba 9C super
    Edge 540 (60size) Saito 100 GK
    E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
    Mustang P-51 - OS 25FX
    SIG Ninja
    Blue Phoenix
    ArtHobby Colibri-V
    Reichard Grob G103C Twin Acro III

  • #2
    Du legger vel ut noen bilder underveis?
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Dette skal følges med på, supert prosjekt!
      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

      Comment


      • #4
        Jeg kan så lite om storseilfly, at noen må trå til og hjelpe meg med kunnskap.
        For eksempel, vingebelastning i forhold til termikkegenskaper?
        Hvor lett bør et storseilfly være for å fly godt på termikk, og lette vinder på hang (4-6 m/s)?
        Jeg ser for meg ca. 45 g/dm2? Men er dette utopi?
        Reichard Grob 3,6 meter er oppgitt til 2800 gram tomvekt. Hvor mye blir dette flyklart? 3,3? Da er vi vel rundt 45 g/dm2.
        Har også fått et tilbud fra en kompis: AMD Discus 4 meter, nesten halve prisen av Reichard Grob, men 3800 g tomvekt og bare 66 dm2.
        Da gjetter jeg at dette blir for tungt både til termikk og lette vinder på hang. Har jeg rett??
        Eller er jeg på bærtur?
        En annen ting er at Reichard Grob 3,6 meter har oppgitt tomvekt 3880 hos Espritmodels, så her er det forvirring så det holder.
        Nesten spennende i seg selv å klare å finne rett informasjon
        Erling Svegre
        Vangsvik
        Senja Modellflyklubb

        ____________________________________
        Futaba 9C super
        Edge 540 (60size) Saito 100 GK
        E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
        Mustang P-51 - OS 25FX
        SIG Ninja
        Blue Phoenix
        ArtHobby Colibri-V
        Reichard Grob G103C Twin Acro III

        Comment


        • #5
          Takket være hurtig service fra Elefun, er vekta på Reichard Grob korrigert til 3800 gram. Da snakker vi om ca. 60 g/dm2 flyklart.
          Det blir jo et litt annet bilde...
          Erling Svegre
          Vangsvik
          Senja Modellflyklubb

          ____________________________________
          Futaba 9C super
          Edge 540 (60size) Saito 100 GK
          E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
          Mustang P-51 - OS 25FX
          SIG Ninja
          Blue Phoenix
          ArtHobby Colibri-V
          Reichard Grob G103C Twin Acro III

          Comment


          • #6
            Er ingen ekspert på dette, men 60 g/dm2 er en del tyngre enn min Valenta Thermik XL (4m) som også er oppgitt til 3800g av produsenten (elektroversjon). Da har den en vingebelastning på 46,51 g/dm2. Reicharden flyr sikkert lell

            Såvidt jeg husker rundet jeg 4kg med mitt oppsett med relativt tunge 4S 5000mah batteripakker. Holder til mange opptrekk og laaang flytid.

            Comment


            • #7
              Når du går opp i size på modellene så flyr dem gjerne like godt/bedre på termikk selv om vingebelastningen øker betraktelig i forhold til de mindre. Du kan jo sjekke litt på den mest populære sizen innen IGG (rundt 1:3/6m vingespenn) og så ser du at der er det 95g/dm2 - 110g/dm2 på sakene. Og jeg kan love deg at dem skrur termikk

              Size matters (too).
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Hei Jarle!
                Takk for innspill, det er litt godt å høre fra folk som vet litt
                Det står altså da mellom en Reichard Grob G103 3,6 meter og en Discus 4 meter. Begge veier 3,8 kg tomvekt.
                Discusen er halve prisen, er en kompis som selger, så jeg føler at jeg går for den. Vil du anse Discus for en OK seiler til slep/Termikk og på Hang i Lofoten?
                Mvh Erling.
                Erling Svegre
                Vangsvik
                Senja Modellflyklubb

                ____________________________________
                Futaba 9C super
                Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                Mustang P-51 - OS 25FX
                SIG Ninja
                Blue Phoenix
                ArtHobby Colibri-V
                Reichard Grob G103C Twin Acro III

                Comment


                • #9
                  Ville nok ha valgt Reicard Grob en for den kan du også fly acro med og den tar termikken veldig greit også, og de er en fin størrelse på hang, har en venn som flyr fox fra samme produsent og den flyr sykt bra og den veier 6kg og har et vingespenn på 3.5m den tar også termikken godt. Discus`en er mere et termikk fly
                  Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                  På vei inn i Hangaren.
                  Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                  Comment


                  • #10
                    Huffda, vanskelig å mene så altfor hardt men heller nok til samme konklusjon som Stin...

                    Grunnen til det er først og fremst at Reichard er noe kjent, mens AMD er helt ukjent og jeg finner ikke noe om hvordan folk opplever den i lufta. Og kanskje viktigst; finner ikke noe om airfoilen på Discusen! På seilfly ser jeg alltid etter den. Syntes det er useriøst å ikke kunne oppgi airfoil. Reicharden har en noe "tykk" tidlig HQ. HQ-profilene er mye brukt på litt store skalaseilere.
                    Bare ut fra tabellene til HQ tror jeg at du vil få i pose og sekk, litt snillere enn de hotteste, men samtidig litt "tregere" enn de hotteste. Forholdvis høy stallvinkel, men ikke allverdens toppfart En helt ubegrunnet og subjektiv mistanke om tregere rorrespons enn dyre skallstøpte vinger med HQ(W). (Med andre ord; har ikke modeller med 3.0/13 selv).

                    Men man skal ikke tro at en såpass tykk profil nødvendigvis er treg, jeg tror den er ganske effektiv sammenlignet med Selig 3021 som Reichard ellers har brukt på mange av seilflyene sine. Jeg har et par seilfly fra Reichard med S3021, og kjenner at de lugger mer i lufta. Men; jeg bruker dem stadig, og angrer ikke på at de ble kjøpt.

                    Subjektivt om Reichard; pen finish og modeller som flyr OK. Selv om dem er godt laget mangler "det lille ekstra" i stivhet som mye dyrere modeller har. Altså generelt mye modell for pengene, man må legge mye mer penger i bordet for å få noe som er vesentlig bedre.
                    Canopy-løsningene er ikke alltid av de beste, men vet ikke med Groben! Og det som følger med til roroverføringer har jeg aldri brukt! Ymse vingefesteløsninger, men Groben er vel av de nyere designene deres?

                    Ingen flaps på Groben... Regner med HQ-airfoilen reagerer fint på camberchange, men den muligheten blir ikke så stor uten flaps. Litt speedsetting kan du sikkert bruke likevel.


                    Bare for å ødelegge noen kveldstimer, lesekos:
                    Airfoil history class
                    HQ-Modellflug

                    I Lofoten trives det meste av fly og folk når bare vinden kommer inn Nappstraumen på storhanget og det ikke regner!!!

                    Kjøp Reicharden og kom deg snarest på et godt hang og kos deg. Så drar dere i gang med sleping på stripa. Da vet du sikkert om du er så bitt at du vil investere i flere modeller og hvilke modeller som frister. Det er mye rålekkert å velge i på seilflyfronten der ute, og en toppklasse seiler er så mye mer performance enn det meste av motorfly
                    Det meste av modeller med en 50ccm i nesa kan brukes til å slepe opp Reicharden, bare der er styrke i kroppen til å holde slepefestet. OK, vær forsiktig med Cub da... går litt sakte.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Click image for larger version

Name:	grob.jpg
Views:	1
Size:	9.7 KB
ID:	580166
                      Da ble det fornuften som seiret. Reichard Grob er bestilt. Skal prøve å lage en fin byggeblogg/review på denne, det finnes nesten ingen ting på nettet om denne modellen. Ingen reviews, ingen tips, kun noen få videoer på YouTube, og noen linjer på et polsk forum som jeg selvfølgelig ikke skjønte noe av

                      Er det noen som har erfaringer med bruk av Hitec servoer i sånne fly? Jeg har alltid sverget til Futaba på alt som har med radio å gjøre, men nå var det ingen som hadde Futaba S3150 til vingeservoer, så jeg endte opp med å bestille Hitec HS 125 MG til balanseror, og HS 645MG til høyde/sideror. Og da blir det vel 5-cell NiMH batterier. Vil en normal Futaba-mottaker (den som fulgte med 9C-radioen) tåle 5-cell ? Kommer jo opp i 7,2 volt toppladet, men det står vel 4,8-6V på disse, så da er de vel beregnet å tåle inntil 5 celler?
                      Erling Svegre
                      Vangsvik
                      Senja Modellflyklubb

                      ____________________________________
                      Futaba 9C super
                      Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                      E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                      Mustang P-51 - OS 25FX
                      SIG Ninja
                      Blue Phoenix
                      ArtHobby Colibri-V
                      Reichard Grob G103C Twin Acro III

                      Comment


                      • #12
                        Gratulerer
                        Håper virkelig du lager en blogg/review og at sakene flyr bra!

                        Servoer; høyde/side får det bra med 645. 125MG til balanseror skal duge forsåvidt, men... Et lite men; Hitec har levert fra seg en del 125`er som ikke har vært helt til å stole på, de har endret sentrering en del blant annet. Kan strengt tatt være en serie for noen år siden, men som bruker av 125/5125 selv følger jeg mye med på de jeg har. Uten å ha oppdaget noen problemer med de få jeg har. Har mer av 5125, og en feeling jeg har sier at de ikke hadde disse nykkene. Futabaene er jo sikre stikk, bare ikke gå for brødrene som er kjappere. Ryktes at de kan skjelve litt når servokablene blir lange.

                        Usikker på mottaker og spenning. Siden jeg ikke bruker Futaba (unntatt noen servoer i blant) håper jeg ihuga Futababrukere kan hjelpe. Imidlertidig mener jeg at servoen 3150 ikke skal brukes på 5S/6V.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          For å ta det siste først: ja det er riktig at Futaba 3150 ikke kan brukes på 5S/6V. Leste på et forum at Futaba sier maks 5,8 V på disse, altså 4S topplada. Det var også litt av årsaken til at jeg valgte Hitec, for å kunne bruke 5S. Men jeg har også hørt rykter om at Hitec kan være litt ustabile. Derfor har jeg stort sett bare brukt Futaba. Men vi får sjanse på at Hitec funker, og følge med litt ekstra. Kommer uansett til å ta det rolig på de første turene, forhåpentlig med slep og litt termikk-leting. Må vite at alt fungerer optimalt før jeg kaster det ut mot Nappstraumen i stiv kuling.
                          Og om nødvendig bytter jeg til 4S pakke dersom jeg må over på Futaba til balanserorene.

                          Uansett blir dette spennende og gøy!
                          Erling Svegre
                          Vangsvik
                          Senja Modellflyklubb

                          ____________________________________
                          Futaba 9C super
                          Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                          E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                          Mustang P-51 - OS 25FX
                          SIG Ninja
                          Blue Phoenix
                          ArtHobby Colibri-V
                          Reichard Grob G103C Twin Acro III

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by r-ling View Post
                            Uansett blir dette spennende og gøy!
                            Ja garantert
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by joo View Post
                              Hitec har levert fra seg en del 125`er som ikke har vært helt til å stole på, de har endret sentrering en del blant annet.
                              Instemmer. Eier 2 av disse og begge to er blitt byttet ut av selger grunnet dette. 100% feilmargin altså...
                              Dette var riktignok ca 2 siden disse ble kjøpt, håper problemet er løst nå.
                              Peter Rahm
                              Siggerud
                              Cirrus RCFK

                              Comment

                              Working...
                              X