Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mye vind, lite stikketid.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mye vind, lite stikketid.

    Nå har det vært så mye vind i det siste, at jeg seriøst tenker på å begynne å fly drage.
    Jeg har en Slow Stick, Radian, Chopstick og en HZ Champ, som er fine å lære seg å fly med.
    Men de er ikke lette å fly når det kommer et vindpust.
    Men det blåser såpass mye hver dag at det er vanskelig å få den treningen jeg virkelig trenger.
    Går på kurs i klubb, men det blir lite flyging og mye panisk stikking. Kunne tenke meg et fly som gikk an å fly i litt bris. Er det noe nybegynnerfly som takler vind? eller må jeg bare være tålmodig, og fortsette med simulatoren.
    Hadde jeg bodd ved et hang, hadde jeg selvsagt vært fornøyd med vinden. Men våren er vel en tid med vind, uansett.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Hva med .40 size balsatrainere med ca. 170-180 VS? Mitt første fly var en Kyosho Calmato Trainer .40, denne flyr veldig bra også i vind Den flyr også enkelte akroøvelser, som f.eks. roll, loop, stallturn, immelmann osv.
    Mestrer du trainere fint kan du jo kjøpe en lavvinget sportsmodell i .40 size. Jeg har en Great Planes SuperSportster .40 som funker bra. De fleste sånne trainere bruker glowmotorer da, så om du vil ha elektro er jeg ikke helt sikker på hva det finnes av fly som egner seg og har passende størrelse.
    Kristoffer Rosmo
    Vingtor RC Klubb
    Great Planes Super Sportster 40
    SebArt Wind S110
    Clik 2.0

    Comment


    • #3
      Originally posted by patternplanes View Post
      De fleste sånne trainere bruker glowmotorer da, så om du vil ha elektro er jeg ikke helt sikker på hva det finnes av fly som egner seg og har passende størrelse.
      Det er enkelt å montere elektromotor i stedet for glow og batteriet passer fint der tanken satt. Det blir lettere i vekt også (ihvertfall i mine tilfelle med ca 8 minutter flytid).
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        Jeg fløy 3 turær med en heilt fersk pilot igår med en ST-Model Easy Fly i litt vind. Vi plaserte et AA bateri i nesa som balast og det gikk fint som bare det Den kan jeg annbefale deg på det varmaste!

        Comment


        • #5
          Det er vel vekt, og vingeflater som har en del å si hvordan modellen oppfører seg i vind. På kurset i klubben har vi en Sebart Shark, og en eldre Miss Stick type. Begge elektro. Vi nybegynnere har problemer med begge to i vinden. Men Sharken tåler kanskje litt mer, før den blir kastet avgårde. Er ikke helt moden for sports-modeller ennå, men det kommer vel etterhvert. Bare vinden legger seg litt.
          I dag ser det ut til at det blir bygge eller simulator vær.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Jeg kan anbefale denne traineren. Har flydd den i 14m/s på første og andre tur.
            Skjer ikke mye kritisk i vinkastene Noen ganger er stort bra sorry for litt ot.

            Click image for larger version

Name:	IMG_2417.jpg
Views:	3
Size:	84.5 KB
ID:	579016


            Men jeg er også drit lei vind !

            Comment


            • #7
              Må bare hive meg på klagingen mtp. vinden her!!! Utrolig irriterendes, været er forsåvidt OK men den pokkers vinden ødelegger. Skulle ta meg en tur opp på Ekeberg nå, men selvfølgelig begynte det å blåse opp nå...

              Det er som du skriver, hovedsakelig vekt/vinger som har mye å si i vind, samt designet helhetlig - hvor godt vinden får "tak" i flyet. Men havner man rundt 1-1.3m vingespenn i sånn blåsevær som det er nå, så er det ikke noe behagelig å fly uansett. I alle fall ikke lav 3D annet enn hovring mot vind - som blir fort kjedelig synes nå jeg.

              Evnt. kan du jo kjøre en 35-37% størrelse, da betyr vinden litt mindre.. Men da er ikke Ekeberg/Oslo området noe særlig egnet..

              Edit: Du kom meg i forkjøpet med å nevne stor modell Anders! Hjelper nok litt med litt egenvekt/dimensjoner i dette blåseværet ja..
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • #8
                Der har du "Trainer" etter min smak Anders! Skal litt vind til for å vippe den av pinnen.
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #9
                  Easyglideren min tåler fint at det blåser litt, og noe særlig mer lettflydd med balanseror skal man lete lenge etter, det er som å fly på "easy" på simulator. Easyfly'en fra STM er sikker like bra da den så og si er en direkte kopi med litt lenger vingespenn.
                  Last edited by Kyrre; 22-05-11, 12:12.

                  Comment


                  • #10
                    Ser det er ganske mange pålogget nå. Vil tro det har noe med vær og vind å gjøre. Søndag på denne tiden er det lite folk på forumet.

                    Comment


                    • #11
                      Nå var jeg på vei opp i parken for å fly litt EPP. Og hva skjer halveis oppi bakken?! REGN?! Hva F!!!

                      Ny hobby snart?!
                      Last edited by alflovvold; 22-05-11, 12:51.
                      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                      Comment


                      • #12
                        Nesten det samme skjedde med meg, det var vindstille da jeg gikk, men på de drøye fem minuttene det tar meg å gå til parken så begynte det å blåse kraftig. Heldigvis rakk jeg hjem før det bøtta ned.

                        Comment


                        • #13
                          Ja, er det ikke typisk!? Ikke i byggehumør heller idag.. Njeee.. Det får bli filmdag med unga, er jo litt hyggelig det og..
                          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                          Comment


                          • #14
                            Jeg slår meg til ro med litt Balsa og lim.

                            Virker som om Easy Glider (eller kloner) tåler mer vind enn Radian. Angrer litt på at det ikke ble en Easy Glider i stedet.
                            Last edited by ArneH; 22-05-11, 13:28.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #15
                              Dere får vurdere å begynne med helikopter gutter
                              Jeg tok turen ut i dag og det går helt fint å fly helikopter i vind der jeg ikke hadde giddet tenke på å sende avgårde et fly.

                              Men Jan Egil T her på forumet fløy som bare det med Parkzone Corsair.
                              Har og sett han fly mye Extra 300 i sånne forhold. Ser ut til å funke bra selv om det blåser fælt.
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X