Announcement

Collapse
No announcement yet.

Papirmodeller depron og kjevle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Papirmodeller depron og kjevle

    Da jeg flyttet til Tromsø ble jeg interessert i hvordan en kan drive hobbyen når en har liten plass og lyst til å bygge egne modellfly. Jeg tenkte da at mikro skala balsa modeller var tingen med de nye greiene som er kommet av radioutstyr og nesten ikke veier noe. Jeg var i kontakt med butikken Great wings norge som er spesialister på mikro rc og ble der tipset om fiddlers green papirmodellene. En kunne bruke durobatic plater i stedet for papir og sette radioutstyr i disse og dermed få en flygende mikromodell. Jeg så en video av en liten DC3 som fløy veldig skalalikt og sakte. Jeg begynte å søke rundt omkring angående disse fiddlers Green modellene og det er jo ikke bare små fly en kan lage ved hjelp av disse enkle papirflya. Neffwaffe som verserer rundt på youtube med div videoer av skala airlinere bruker ofte papirmodeller når han konstruerer sine kjempe depron airlinere og andre fly eks hans B17 som er fidders green skalert opp 300%.

    Neffwaffe | Live The Neffwaffe Lifestyle
    Ellers er websiden til fiddlers green her:

    Har ellers sett på Rc groups noen karer der som drar konseptet med papirmodeller til nye høyder sjekk denne DC3 på 3 meter i vingespenn basert på Fiddlers green papirfly

    Eller denne en større B17 laget av en i klubben til han som lagde kjempe DC3 maskina:

    Så hvordan kan en skalere opp disse papirflygreiene?
    Jo her er en tråd om tile printing dvs at en printer tegninga ut i eks 300% og taper sammen arkene som kommer ut av printeren:
    Priting up your plans, tile printing - RC Groups
    Programmet tileprint er det en link til helt i starten på tråden den linker til en hjemmeside for modellfly, siden inneholder en download av et gammelt tileprint program. Fordelen med dette programmet er at det er gratis, det håndterer ikke pdf filer men andre bildeformat går greit, lenger ned på sida er det også lagt inn et program en kan laste ned som heter: pdf_image_extraction_wizard_10_setup.zip(722.9 KB, 2873 views)
    Det er et lite program som omdanner pdf til eks gif eller jpg filer. Jeg har testet ut begge programmene, og kjøpte DC3 modellen fra Fiddlers green, deretter brukte jeg pdf image extraction wizard til å gjøre pdf fila om til jpg. Og åpnet så denne i tileprint hvor jeg skalerte opp tegninga til 300%, printet ut og fikk ut mange sider som når jeg limte de sammen ble til en enorm papirmodell, dette kan enkelt klippes ut og brukes direkte som mal over depronplater, og plutselig har en en kjempe stor scratchbygget depron skalamodell. Husk bare å kjøpe inn kjevle for å valse depronplatene så de kan innta kurveform og form som en rørformet flykropp se byggetrådene under:
    10 Foot Indoor C-47 Now with build pictures added - RC Groups
    8 Foot Indoor B-17 - RC Groups
    Papirmodeller som anbefalt på neffwaffes hjemmeside er bla fra denne produsenten, jeg tror en også får med spanter til flykroppen på disse modellene som kan skaleres opp på samme måte som jeg beskrev over:
    ECardmodels.com Shop
    Har noen av dere prøvd dette? Depron har ikke så pen overflate og den hvite varianten er vanskelig å få tak i, da jeg bodde i Bærum fikk jeg tak i glimrende depron kalt kapron fra:
    KAPRON ISOLASJON OG PARKETTUNDERLAG perfekt som underlag for gulvvarme, eller noe mer enn et vanlig parkettunderlag
    Her i Tromsø har jeg hittil kun fått tak i den grønne varianten de selger på megaflis, den blir jo ikke så pen, men mulig en kan forbedre finishen ved å trekke hele modellen med japanpapir og bruke utspedd alifatisk hvitlim for å feste det til modellen og så bruke vannbasert modell lakk over dette?? Vet også at noen få har trukket depronmodeller med econokote film som kun festes i bunnen av depronmodellen som et rør av plastfilm og så varmer dette med en varmepistol så filmen krymper og legger seg på kroppen. Silent hunter gjorde dette i denne byggetråden:
    1/20 Glass/Depron MD-80, future kit prototype build - RC Groups
    Noen kommentarer?
    MVH Eystein

  • #2
    Og her GEE BEE i depron fra Fiddlers green papirmodell:
    GeeBee R-1 full fuse from Fiddler's Green free plan - RC Groups
    Gee Bee modellen kan angivelig lastes ned gratis på Fiddlers Green hjemmesidene.
    MVH
    Eystein

    Comment


    • #3
      Artig byggemetode, har vært inne på siden til Fiddlers Green før også. Da jeg bygget denne:


      Babe-Moth fra Retro Rc USA

      Fikk jeg tilsendt modellen i papirformat i en e-post mens jeg ventet på at flyet skulle komme. Det er den eneste erfaringen jeg har med papir modeller.
      Men takk for interessante tips! Da ser det ut til at jeg må få meg en ny printer.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Ja og da må det også være mest mulig rett papirgang gjennom printeren, da kan du kjøpe durobatic plater og printe fiddlers green modellene direkte. Blir knall. Siden du bor på Hosle er det jo også enkelt å skaffe hvit kapron fra elektroplast, ideelt å bygge med om du skal skalere opp papirmodell tegninger, husk å kjøpe kjevle så du kan valse depronen til kurvede former. Kult fly på bildet forresten
        MVH
        Eystein.

        Comment


        • #5
          Hei igjen her er noen fine papirmodeller og de er helt gratis, nesten bedre enn fidders green modellene da de har vingeribber og spanter til flykroppen.
          GlidersUSA! & Maly Modelarz - Uniti contro gli ARF!!!
          MVH
          Eystein

          Comment


          • #6
            Her var det mye interessant. Synd at lommeboken er så fordømt tom for tiden. Har ikke muligheten til å starte med noen prosjekter nå. Får heller gjøre ferdig de jeg holder på med, til restskatt er betalt, og bedre tider.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Depron F22

              Depron kan brukes til mye. Jeg bygde denne F22 for ett par år siden. Jeg bruker de grå platene, da de er lettere enn de hvite. Bruker også varmluftpistol for å forme kurver.
              Maler med akrylmaling.
              Med utstyr fra Hobbyking kom den seg på en 500-lapp klar for mottaker.
              De fleste flisbutikker har depron i 3 og 6 mm.

              trmfk.no :: Vis Temaet - F/A22 Raptor twin EDF
              Attached Files
              Last edited by gadyrdal; 07-06-11, 22:22.
              Geir Dyrdal
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #8
                Heisann her er nok en side med gratis papirmodeller som kan egne seg for konvertering til depron modeller, bla flere airlinere for de som skulle interessere seg for slikt. På rcgroups er det et forum scratchbuilt edf og der er det flere som viser teknikker for bygging av airlinere bla. airbuzz, demondriver og silent hunter. Modellene i linken under inneholder "alt" vingeribber, vingebjelker, kroppspanter, tror disse vil la seg bygge i store depron skala fly ganske enkelt.
                Vehicles - Paper Craft - Canon CREATIVE PARK
                MVH
                Eystein.
                Last edited by roffe_ek; 11-06-11, 16:55.

                Comment


                • #9
                  Fiddlers green C47 skytrain i dobbel størrelse

                  Hei igjen
                  Kjøpte nettopp en modell fra fiddlers green papirmodell hjemmesiden. Brukte så pdf image extraction wizard som står nevnt i en av postene over fikk så pdf filene over til jpg filer, disse kan åpnes i programmet tile print som også det er link til over, papirmodellen er i A4 størrelse og ett A4 ark er 21cm bredt, siden tile print programmet opererer i tommer må man rekne om til tommer og et A4 ark er således 8,27 tommer, jeg definerte bredden på arket i tileprint til 2x8,27 tommer= 16,5 tommer og fikk skrevet ut mange ark av papirmodellen men nå i dobbel størrelse. Nå var det bare å lime i hop alle arkene med tape og vips har jeg dobbelt så store vinger som den oprinnelige papirmodellen (se bildene under). På nettet er det også et artig program som kalles profili2 som kan skrive vingeribber for modellfly
                  programmet kan lastes ned gratis her:
                  Profili 2.0 - software for wing airfoils managing, drawing and analysis - free download
                  programmet kan skrive maler for vingeribber og også ta hensyn til tykkelsen på plankingen oppå vingen. jeg skrev ut en ribbe av Clark Y foilen og satte vingeskinnet til 3mm. satte ving chord lenght til 150mm som er bredden av bunnen av den oppskalerte vingen helt inne ved vingerota. og den matchet perfekt til den oppskalerte papirmodellen. Dersom en har tid (noe jeg ikke har så mye av) kunne en muligens gå videre herfra kjøpe 3mm depron og klippe ut vingemalene skjære til ribber med ulik chord lengde, alle i Clark Y som er en foil som skulle gi bra med løft ,eller en annen ribbe om en ønsker andre egenskaper enn en sakteflygende parkflyer. en kan så bygge hele paprimodellen i 3mm depron. Sannsynlig må en gjøre noen små modifikasjoner i forhold til paprimodellen som å legge inn noen kroppspanter og muligens noen avstivende karbonfiberrør. Ved hjelp av maskeringstape på den ene siden av depronen og ei kjevle eller et lite rør kan en valse depronplatene og bøye de mye uten at de sprekker. Se forøvrig denne tråden om hvordan en kan valse depron til å anta fine kurver:
                  84" span P-61 Black Widow - RC Groups
                  Det er dette som kunne vært så morro å lage om en bare hadde plass til å holde på.
                  MVH
                  Eystein
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Hei igjen
                    Et problem med konvertering av pdf filer er at mange av disse er locked eller passordbeskyttet. Jeg prøvde å konvertere noen av de gratis modellene som jeg nevnte i en annen post og de var desverre ikke lett å konvertere, følgende gjelder modellene bla på denne siden:
                    Vehicles - Paper Craft - Canon CREATIVE PARK

                    For det første kan jeg si at programmet pdf image extractor nevnt i en tidligere post slett ikke virker bla de pdf filene en her får tilgang til, siden nevnt over er veldig flotte, og en kunne lage virkelig store flotte airlinere i depron fra noen av de papirmodellene som kan lastes ned fra siden i linken over. Etter en del søking på nettet fant jeg foxit reader, det er et program som kan fotografere pdf sider og lime sidene inn i et hvilket som helst tegneprogram eks. Windows paint bruker jeg det er i tillegg gratis, og følger med de fleste pc`er.
                    Foxit reader anbefales til dere scratch entusiaster som ønsker å konvertere og skalere opp papirmodeller programmet kan lastes ned gratis her:
                    Secure PDF Reader
                    Det hjelper imdilertid lite å ha foxit reader dersom en har en passord beskyttet pdf fil eller om fila er locked, da må en unlocke pdf fila før en fotograferer, foto funksjonen virker kun når pdf fila er unlocked. Jeg har trålet nettet for gratisprogrammer som kan gjøre dette, og alt jeg finner koster relativt mye penger, mange programmer kommer i en gratisversjon men det er så store begrensninger at det ikke er brukbart. Heldigvis fant jeg denne hjemmesiden som reddet mine fremdidige prosjekter:
                    FreeMyPDF.com - Removes passwords from viewable PDFs
                    siden har den begrensining at den ikke takler filer over 150mb men det er sjelden noe problem vedr. papirmodellene. Så fort du har fått filene konvertert til jpg eller et annet bildeformat er det bare å åpne dem i tile print og så skrive modellen ut i den størrelsen en måtte ønske
                    Lykke til med koverteringa
                    MVH
                    Eystein.
                    Last edited by roffe_ek; 04-08-11, 17:23.

                    Comment


                    • #11
                      Click image for larger version

Name:	bilde (3).jpg
Views:	1
Size:	61.6 KB
ID:	582188
                      Ok kunne jo ikke dy meg, her om dagen kjøpte jeg noe stygg grønn depron på flisekompaniet og tracet av papirsjablonene som jeg skalerte opp i post nr 9. Deretter limte jeg hele greiene sammen med UHU por. Jeg lagde meg spanter til kroppen selv, disse er ikke med i fiddlers green papirmodellen. Måten jeg gjorde det på var å finne en tegning av en DC 3 på nettet som viser flyet fra 3 ulike plan samt også spanter i fullsize modellen. Jeg importerte dette bildet inn i google sketchup og tracet spantene på fullsize maskinen. Deretter målte jeg bredden på de ulike delene i flykroppen og skalerte spantene i sketchup slik at omkretsen av spantet matchet bredden på de ulike delene av papirmodellen. I sketchup har en også en funksjon kalt offset denne brukte jeg til å trimme av 3mm rundt hele spantet slik at man tok høyde for tykkelsen på depronen som kler spantene, resultatet ble som på blidet under, ikke helt perfekt men ikke så verst til å være nesten nybegynner når det gjelder modellflybygging. Modellen her veier hittil 20 gram uten haleflater og vinger, den er laget helt og holdent i 3mm depron og er fiddlers green modellen skalert opp i dobbel størrelse.
                      MVH
                      Eystein

                      Comment


                      • #12
                        Stilig! Er dette et forsøk? Eller skal du montere motorer og elektronikk?
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          Hei igjen

                          Dette er kun en prøve så
                          det blir nok ikke elektronikk i denne, tenkte ungene skulle få leke med den etter den er ferdig. Skal lage den ferdig med vinger og dummy motorer, balansere den så den kan kastes i glideflukt, papirmodellen av DC 3 flyet flyr som en drøm når det er riktig balansert, datra til søstra mi på 2 år ble helt vill syntes det var så gøy å kaste papirflyet, denne flyr nok bedre den er større og lettere i forhold til vingearealet, tenkte å feste vingen med neodym magneter som en får på Chlas Ohlson. Jeg fester magneter der en på større modeller ville skrudd inn vingebolter.
                          Jeg selv skal bygge meg en større versjon også i 3mm depron i første omgang skal jeg skalere opp papirmodellen 3 ganger det skulle gi et vingespenn på ca 150 cm og den skal jeg sette radiostyring i.
                          Jeg planlegger å lage flere av disse, prøvde å valse ut 6mm depron med kjevle for å se om den kan brukes til å lage kurvede panel hvis jeg skal lage en gigant DC 3 av denne. Det var forbløffende greit å valse 6mm, hvis en fester maskeringstape på baksiden av delene og kjevler delene over ei litt fast sofapute som er jevn i underlaget så kan jeg lage rør av depronen som har diametre ned til 3cm, og det helt uten å bruke varme, og uten at depronen sprekker. Neste gang jeg er i Trøndelag der mora mi bor, og det er stor plass, skal jeg kjøpe inn 6mm depron og lage en på 3 eller 4 meter i vingespenn, disse kommer til å bli så lette at de vil fly SAAAAAAAKTE. Tror det blir helt kanontøft. Er det forresten noen av dere som kan fortelle meg om en skal legge inn høyre og nedtrekk på motorene når en monterer i 2 motorsfly???
                          MVH
                          Eystein.
                          Last edited by roffe_ek; 18-09-11, 22:26.

                          Comment


                          • #14
                            Ikke akkurat laget etter en papirmodell, men svær var den i såfall og laget i depron og isopor

                            Mvh
                            Eystein

                            Comment


                            • #15
                              Fiddlers Green har bl.a. B-17, Me 262 og P-40 modeller for gratis nedlasting fram til 27/1.

                              If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

                              Comment

                              Working...
                              X