Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hawker Tempest Mk V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Takker for gode tips. Jeg skal legge balsa inn i en hjulbrønn og da blir det jo en bra bøy. Det blir riktignok ikke i treets lengderetning, men allikevel er det lurt med noe som gjør det enklere å bøye det. Så var det dette med etanol. Er det noe "industrisprit" å få tak i, eller blir det 60% fra polet? Eller skal en lete i barskapet å ta det som en absolutt ikke orker å drikke? Eller er rødsprit OK? Har vel noe "fusel" en plass, det kan sikkert brukes. Og hvis isopropanol er brukanes så finnes det å få tak i å. Har du noen tips?
    Olav Moe

    -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

    Innholdet i min hangar, sånn ca

    Comment


    • #32
      Lurer litt jeg også. Mener vi brukte et eller annet stoff før i tida, kan det ha vært natron eller noe med et navn som ligner?
      Vet jeg bare la flak i varmt vann ei stund og strikka dem fast rundt ei flaske for å forberede dem for å kle hjulbrønner med.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #33
        Originally posted by joo View Post
        Vet jeg bare la flak i varmt vann ei stund og strikka dem fast rundt ei flaske for å forberede dem for å kle hjulbrønner med.
        Det var jo faktisk et supertips. Takk for det.

        Bestefar til kona (oldefar til ungene mine ) var båtbygger og han brukte varmt vann (kokendes) for å mykne bordene før de skulle på plass. Har og sett steamkasser som bordene legges inn i for å varme de. Vil tru badekaret holder for oss modellbyggere . Flaske el lign er vel ypperlig for å få til foring til en hjulbrønn.
        Last edited by E&E; 30-06-11, 20:54.
        Olav Moe

        -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

        Innholdet i min hangar, sånn ca

        Comment


        • #34
          Click image for larger version

Name:	DSC_8403-1.JPG
Views:	1
Size:	91.9 KB
ID:	579893
          Det er en fornøyelse å se bildene dine(skryt). Jeg har god erfaring med å bruke 0,4mm finer til forskjellige formål, så lenge det er enkeltkrommet. Cowlingen til min Fokker laminerte jeg innvendig med 2mm balsa og et ny stripe med 0.4mm finer. det ble stivt og fin overflate til maling (eller hjulbrønner)



          M000!
          Last edited by xilian; 03-11-11, 21:29.

          Comment


          • #35
            Oooops... For å oppklare min terminologi littegrann. Jobber i en kjemisk bedrift og da har man lett for å bruke "stammespråket" angående kjemikalier

            Etanol (C2H5O2) er det samme stoffet som finnes i rødsprit, vodka, whisky, øl og rumpesprit for å nevne noen, det er dette som man i dagligtale omtaler som alkohol. Et annet navn er også "Etylalkohol". Rødsprit (eller teknisk sprit) er en alkohol som er "denaturert", dvs at man kan godt drikke den men man bør da helst sitte på dette porselensmøbelet som ofte finnes i små avlukker . Halvblandet med vann er det et strålende middel for mykning av balsa da det trekker godt inn i treet. Varmt vann gjør også samme nytten, men det er mere praktisk med en spruteflaske med denne blandingen påbyggebordet da det alltid er klart til bruk

            Comment


            • #36
              Originally posted by farmann View Post
              [ATTACH=CONFIG]43238[/ATTACH]
              Det er en fornøyelse å se bildene dine(skryt). Jeg har god erfaring med å bruke 0,4mm finer til forskjellige formål, så lenge det er enkeltkrommet. Cowlingen til min Fokker laminerte jeg innvendig med 2mm balsa og et ny stripe med 0.4mm finer. det ble stivt og fin overflate til maling (eller hjulbrønner)
              Takker
              Bruker en del 0.4mm ply jeg også, perfekt for å forsterke bakkanter, luker og slike ting. Og så lenge man har enkeltkrum er det helt utrolig hvor liten radie man kan lage

              Comment


              • #37
                Originally posted by Jamie View Post
                Oooops... For å oppklare min terminologi littegrann. Jobber i en kjemisk bedrift og da har man lett for å bruke "stammespråket" angående kjemikalier

                Etanol (C2H5O2) er det samme stoffet som finnes i rødsprit, vodka, whisky, øl og rumpesprit for å nevne noen, det er dette som man i dagligtale omtaler som alkohol. Et annet navn er også "Etylalkohol". Rødsprit (eller teknisk sprit) er en alkohol som er "denaturert", dvs at man kan godt drikke den men man bør da helst sitte på dette porselensmøbelet som ofte finnes i små avlukker . Halvblandet med vann er det et strålende middel for mykning av balsa da det trekker godt inn i treet. Varmt vann gjør også samme nytten, men det er mere praktisk med en spruteflaske med denne blandingen påbyggebordet da det alltid er klart til bruk
                Høres bra ut. Da blir det rødsprit og vann til balsaen og så kan konjakken nytes ublandet, kanskje med en kaffekopp ved siden av.
                Olav Moe

                -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                Innholdet i min hangar, sånn ca

                Comment


                • #38
                  Originally posted by E&E View Post
                  Høres bra ut. Da blir det rødsprit og vann til balsaen og så kan konjakken nytes ublandet, kanskje med en kaffekopp ved siden av.
                  Konjakk og kaffe som en liten belønning til seg selv etter en vel utført jobb Alle unskyldninger er vel gode nok, eller............??

                  Comment


                  • #39
                    Hva er best i de tilfeller man bare skal ha en "enkel" bøy på et flak.. og på hvilken side skal man væte balsaen / fineren ? (innsida eller utsida ??)
                    __________________________________________________ ___
                    Jørn Kaasbøll
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by chewbaca View Post
                      Hva er best i de tilfeller man bare skal ha en "enkel" bøy på et flak.. og på hvilken side skal man væte balsaen / fineren ? (innsida eller utsida ??)
                      Et enkelt spørsmål som ikke er veldig lett å gi et enkelt svar på. Skal det bare krumme svakt så holder det å fukte den ene siden (den som skal bli konveks), men det er mye som spiller inn her. Tykkelsen på balsaen har mye å si og hva slags balsa man har. Gjennomfukting gir alltid det mykeste flaket og man kan lage relativt små radier med den rette balsaen.

                      Men!.... hvordan flaket er skåret ut av stokken har fryktelig mye å si på hvor lett det kan bøyes. her må jeg nesten bli litt teknisk, så alle som ikke liker teori bes se bort nå

                      Vi har tre hovedsorteringer av balsa, A-grain, B-grain og C-grain. Alle med forskjellige bruksområder. Hvordan se forskjell på de tre, se rett inn på enden av flaket og se hvordan årringene ligger i treverket (hold flaket horisontalt). Hvis årringene buer fint fra ene til den andre siden av flaket er det A-grain man har. Går årringene slik ((((((((((((((((((((((((((((((( er det C-grain. B-grain vil da være mellomtingen.

                      A-grain er veldig lett å bøye, og gjennomfuktet kan man nesten rulle den rundt en blyant uten at den sprekker.
                      B-grain er litt stivere men fortsatt fin å bøye når den er fuktig
                      C-grain er håpløs å bøye, så fort man begynner å bøye vil den sprekke langsetter flaket.

                      Finer må gjennomfuktes før man prøver å bøye og så er det slik at ikke alle finertyper er egnet for bøying, den beste er bjørkefiner. Dobbelkurvatur på finer bør man ikke prøve på med mindre man kan legge det i en presse eller lignende, enkelkrum går helt strålende.

                      Comment


                      • #41
                        Litt progresjon i kveld. Kroppen er nå ferdig planket og skal få en runde med grovt sandpapir for å ta de verste kantene bare den blir tørr

                        Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_72.jpg
Views:	1
Size:	82.9 KB
ID:	579978Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_71.jpg
Views:	1
Size:	67.0 KB
ID:	579977Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_70.jpg
Views:	1
Size:	96.0 KB
ID:	579976Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_73.jpg
Views:	1
Size:	96.6 KB
ID:	579979Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_74.jpg
Views:	1
Size:	77.5 KB
ID:	579980Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_75.jpg
Views:	1
Size:	99.1 KB
ID:	579981

                        Neste blir å grave frem halefjærene og gjøre disse ferdige og tilpasse til kroppen Det går sakte men sikkert fremover

                        Comment


                        • #42
                          En liten progresjon på Tempesten. Horizontal stab nærmer seg klar til å monteres på skroget

                          Click image for larger version

Name:	Tempest_stab1.jpg
Views:	1
Size:	159.0 KB
ID:	582879

                          Comment


                          • #43
                            Halvblandet med vann er det et strålende middel for mykning av balsa da det trekker godt inn i treet. Varmt vann gjør også samme nytten, men det er mere praktisk med en spruteflaske med denne blandingen
                            Flott bygg, og takk for godt tips!
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #44
                              Fikk montert inn og testet halehjulmekanismen i dag, morsomt når noe man har laget selv virker

                              Comment


                              • #45
                                Stilig ! Inspirerende når du "bare" gjør sånn
                                __________________________________________________ ___
                                Jørn Kaasbøll
                                Scale Warbirds of Norway

                                Comment

                                Working...
                                X