Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hawker Tempest Mk V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Satte på vingen i kveld, måtte jo bare sette halen løs på Begynner å ligne noe.
    Attached Files

    Comment


    • #47
      Nydelig jobb du har utført Bjørn! Må snart ut te Kjose og fly igjen, var sabla gøy Var meg du hjalp den dan du mista P-38n din... Fortsett med den gode jobben du gjør!
      Last edited by Flyfreaken; 02-11-11, 21:20.

      Comment


      • #48
        Fantastisk flott arbeid Bjørn! Snart kan du vel begynne på Albatrossen med denne farten
        Balsa

        Comment


        • #49
          Jeg synes også Tempest V er et fantastisk fly. Forelsket meg i maskinen da jeg som tenåring på 70 tallet leste bøkene til Pierre Clostermann. For noen år siden kjøpte jeg tegninger og deler fra Roy Vaillancourt. Har siden også kjøpt byggesett fra Precision Cut Kits og diverse dokumentasjon fra Bob Banka. Men alt ligger foreløpig urørt. Må prøve å komme i gang snart. Men har en Mustang som må gjøres ferdig først så det blir ikke denne vinteren heller. Men må bare innrømme at det begynte å klø i fingrene etter å ha lest denne tråden. Men så var det denne tidsklemma da og alt for mange fly i hangaren.

          Det er virkelig synd at det nesten ikke finnes fullsize maskiner igjen i verden. Så derfor er det vanskelig å få tak i dokumentasjon. Har vært i museet i London men ettersom det flyet henger i taket er vanskelig å få tatt noen bra bilder. Ikke liker jeg fargene heller. Ble engang brukt til å slepe skytemål og er derfor malt i gult og svart. Men nå er kanskje Typhoon så pass lik at man kan bruke detaljer fra denne også.
          Hawker Tempest V airplane pictures & aircraft photos - RAF Museums

          For de som ikke vet det så finnes det en svensk side som omhandler Tempest:
          The Hawker Tempest Page


          Lykke til med prosjektet. Blir nok flott den der
          Mvh
          Lars Erik Arntsen

          Comment


          • #50
            Originally posted by Flyfreaken View Post
            Nydelig jobb du har utført Bjørn! Må snart ut te Kjose og fly igjen, var sabla gøy Var meg du hjalp den dan du mista P-38n din... Fortsett med den gode jobben du gjør!
            Takker

            Bare å komme til kjose vet du, det grilles, juges og flys på et passe nivå med lave skuldre

            Comment


            • #51
              Originally posted by Tally-ho View Post
              Jeg synes også Tempest V er et fantastisk fly. Forelsket meg i maskinen da jeg som tenåring på 70 tallet leste bøkene til Pierre Clostermann.

              Lykke til med prosjektet. Blir nok flott den der
              Var nok den samme mannen som fikk meg interessert i Tempesten også

              Comment


              • #52
                Cowling tilpasset og på plass

                Click image for larger version

Name:	Tempest_cowl_2.jpg
Views:	1
Size:	121.8 KB
ID:	583118


                Enorm cowling på dette flyet. Bildene under viser en halvliter farris inni cowlingen og motoren er en O.S FS200. Burde gå an å lage ting slik at ingenting stikker på utsiden her

                Click image for larger version

Name:	Tempest_cowl_1.jpg
Views:	1
Size:	128.3 KB
ID:	583120Click image for larger version

Name:	Tempest_cowl_4.jpg
Views:	1
Size:	140.3 KB
ID:	583121

                Comment


                • #53
                  Motorinnstallasjon klar. lagde M4 gjenger rett i bukken til festeskruene. Satte også på en Dubro firetaktslink. Og allt passer fint inni cowlingen

                  Click image for larger version

Name:	Motor_1.jpg
Views:	1
Size:	151.3 KB
ID:	583141Click image for larger version

Name:	Motor_3.jpg
Views:	1
Size:	118.1 KB
ID:	583142Click image for larger version

Name:	Motor_5.jpg
Views:	1
Size:	144.1 KB
ID:	583143Click image for larger version

Name:	Motor_6.jpg
Views:	1
Size:	135.7 KB
ID:	583144Click image for larger version

Name:	Motor_7.jpg
Views:	1
Size:	92.7 KB
ID:	583145

                  Comment


                  • #54
                    Du kan jo bygge jo, skjønner ikke hva de andre snakker om. men vi får se hva den veier når den er ferdig
                    BOOMA Intelliswitch

                    Odd A Eriksen

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by xxl View Post
                      Du kan jo bygge jo, skjønner ikke hva de andre snakker om. men vi får se hva den veier når den er ferdig
                      He he, ikke sant

                      Comment


                      • #56
                        En liten formiddagsøkt i furtebua i dag. Tenkte å få på plass lufttanken og luftventilen, begge skal sitte rett bak motoren og over tanken. Fant ut at det enkleste var å lage to festeringer som tanken kan henge i. Laget disse av 2mm plywood.

                        Tegnet først på selve ply platen og grovskar på sirkelsaga.

                        Click image for larger version

Name:	Tempest_air_system01.jpg
Views:	1
Size:	116.9 KB
ID:	583171Click image for larger version

Name:	Tempest_air_system02.jpg
Views:	1
Size:	98.6 KB
ID:	583172Click image for larger version

Name:	Tempest_air_system03.jpg
Views:	1
Size:	127.0 KB
ID:	583173

                        Så var det finpuss av outline på pusseskiva. Brukte stikksag og dremel for å ta bort den indre delen.

                        Click image for larger version

Name:	Tempest_air_system04.jpg
Views:	1
Size:	119.0 KB
ID:	583174Click image for larger version

Name:	Tempest_air_system05.jpg
Views:	1
Size:	104.0 KB
ID:	583175Click image for larger version

Name:	Tempest_air_system06.jpg
Views:	1
Size:	102.2 KB
ID:	583176


                        Og vips så har man fester til tanken, tok under 10 minutter å lage

                        Click image for larger version

Name:	Tempest_air_system07.jpg
Views:	1
Size:	117.2 KB
ID:	583177

                        Det bakre festet er limt inn, det fremre skrudd fast slik at det går an å få tanken ut hvis det skulle bli nødvendig. Kroppen ligger her opp ned.

                        Click image for larger version

Name:	Tempest_air_system09.jpg
Views:	1
Size:	72.6 KB
ID:	583179Click image for larger version

Name:	Tempest_air_system08.jpg
Views:	1
Size:	91.4 KB
ID:	583178Click image for larger version

Name:	Tempest_air_system10.jpg
Views:	1
Size:	92.0 KB
ID:	583180

                        Laget en brakett til luftventilen og fikk plassert servoen også

                        Click image for larger version

Name:	Tempest_air_system12.jpg
Views:	1
Size:	92.5 KB
ID:	583181
                        Last edited by Jamie; 06-11-11, 15:00. Reason: Tyrkleif

                        Comment


                        • #57
                          La på glassfiberduk og epoxy på kroppen i dag. Bruker 25g/m² duk og Zpoxy Finishing resin.

                          Begynte med å sette fast to hylleknekter i benken min, festet så flykroppen i hver ende. I firewallenden kan jeg skru fast adapteren som sitter fast i firewallen til knekten slik at jeg kan sette kroppen i den stillingen jeg vil.

                          Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_01.jpg
Views:	1
Size:	129.1 KB
ID:	583358 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_02.jpg
Views:	1
Size:	114.5 KB
ID:	583359 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_03.jpg
Views:	1
Size:	111.0 KB
ID:	583360 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_04.jpg
Views:	1
Size:	111.9 KB
ID:	583361


                          La duken løst på kroppen og bare strøk den"fast" med hånda, statisk elektrisitet er en god ting da den holder duken relativt godt fast. Bruker en korthåret lakkrulle til å legge epoxy på duken. Blandet opp epoxy og tynnet med etanol 33%. Eller for enkelthetens skyld, en del resin, en del herder og en del etanol. 20 ml av hver holder akkurat til denne kroppen her.

                          Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_09.jpg
Views:	1
Size:	120.5 KB
ID:	583366 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_08.jpg
Views:	1
Size:	93.7 KB
ID:	583365 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_07.jpg
Views:	1
Size:	91.7 KB
ID:	583364 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_06.jpg
Views:	1
Size:	113.6 KB
ID:	583363Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_05.jpg
Views:	1
Size:	136.8 KB
ID:	583362

                          Begynner alltid på midten og fobber meg ut til siden, eller som i dette tilfellet, øverst og jobber nedover. Siden det er dobbelkurvatur må duken jobbes litt med for å ligge flatt. Skjøten blir under. Greit å bruke litt tid her da det lett blir bobler i duken hvis den ikke blir fuktet og festet til underlaget. Gjør ferdig ene siden og klipper duken midt under, setter en tusj strek for referanse på hvor skjøten blir. Vippet kroppen rundt og tok andre siden med en liten overlapp på bunnen. Herde til i morgen og så få et strøk til med epoxy og da er kroppen ferdig glasset.

                          Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_18.jpg
Views:	1
Size:	145.2 KB
ID:	583375 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_17.jpg
Views:	1
Size:	115.3 KB
ID:	583374 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_16.jpg
Views:	1
Size:	109.4 KB
ID:	583373 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_15.jpg
Views:	1
Size:	103.0 KB
ID:	583372Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_14.jpg
Views:	1
Size:	92.1 KB
ID:	583371 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_13.jpg
Views:	1
Size:	135.4 KB
ID:	583370 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_12.jpg
Views:	1
Size:	114.6 KB
ID:	583369 Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_11.jpg
Views:	1
Size:	118.5 KB
ID:	583368Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_glassing_19.jpg
Views:	1
Size:	135.6 KB
ID:	583376
                          Attached Files

                          Comment


                          • #58
                            Skikkelig gøy å se hva du gjør, tipsene du kommer med er geniale! Etter at byggetrådene her har begynt og blomstre merker jeg at behovet for å pusse balsa melder seg. Det er ikke like givende og putte saker og ting inn i et glassfiberskråg! Er skikkelig i tenkeboksen om dagen etter noe gromt å bygge på, uansett er det nødt til bli en warbird. Tråder som dette Bjørn, er virkelig innspirende!
                            Christen
                            http://jetsofnorway.com/

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Christen View Post
                              Skikkelig gøy å se hva du gjør, tipsene du kommer med er geniale! Etter at byggetrådene her har begynt og blomstre merker jeg at behovet for å pusse balsa melder seg. Det er ikke like givende og putte saker og ting inn i et glassfiberskråg! Er skikkelig i tenkeboksen om dagen etter noe gromt å bygge på, uansett er det nødt til bli en warbird. Tråder som dette Bjørn, er virkelig innspirende!
                              Takk for det Christen alltid hyggelig å få tilbakemelding på det man holder på med

                              Tør jeg foreslå en Avro Vulcan med to turbiner???? I min verden er det GROMT

                              Comment


                              • #60
                                Yesss!!! høres gromt ut.. Det har vi heller aldri hatt på Warbird weekend.. Hint hint Christen
                                WBW 2012 er forresten berammet til 24-26 august neste år ..
                                __________________________________________________ ___
                                Jørn Kaasbøll
                                Scale Warbirds of Norway

                                Comment

                                Working...
                                X