Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hawker Tempest Mk V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Noen spesiel grunn til at du har valgt å montere servoene så langt bak i kroppen? De fleste Tempest modellene har jo en tendens til å trenge mye vekt i nesen og da er det naturlig å montere servoene så langt framme som mulig også, for å slippe dødvekt i form av bly .e.l. når CG ska justeres.

    - Thomas

    Comment


    • #77
      Originally posted by thnilsen View Post
      Noen spesiel grunn til at du har valgt å montere servoene så langt bak i kroppen? De fleste Tempest modellene har jo en tendens til å trenge mye vekt i nesen og da er det naturlig å montere servoene så langt framme som mulig også, for å slippe dødvekt i form av bly .e.l. når CG ska justeres.

      - Thomas
      Servoene står omtrentlig i CG punktet og er plassert der for enkelthetens skyld. Det ville blitt mye overføringer hvis servoene skulle stått helt foran da tanken på 1000cc tar fryktelig mye plass. Skal man ha stor motor så blir det noen kompromisser underveis

      Comment


      • #78
        Originally posted by Jamie View Post
        Wiretrekk til halehjul og sideror på plass. Trenger å justeres litt men i all hovedsak så virker det

        Ser du ikkje e redd for å ta knekken på siderorservoen....
        Trur eg ville valgt ei anna løsning. Du kunne strekt en wire bak til litt forenfor halehjulet med en løkke i. Derifra en liten wirestubbetil sideroret. Til halehjulet kunne du brukt 2 fjærer fra samme løkka.
        E jo litt kjedelig å smelle tannhulene på servoen når du svinger rundt i enden av stripa.
        Bare en tanke....
        Svein Roe
        ----------------
        Skymaster F-15 - Nexus Mk II
        Boomerang Sprint - Simjet 2250
        Starfire II P-60
        C-arf Extra 2,3 - DA 50
        EF Extra 91" - DA 60
        EF Edge 48"
        Ventus 4m
        Mini Nyx

        Comment


        • #79
          Originally posted by Aviator View Post
          Ser du ikkje e redd for å ta knekken på siderorservoen....
          Trur eg ville valgt ei anna løsning. Du kunne strekt en wire bak til litt forenfor halehjulet med en løkke i. Derifra en liten wirestubbetil sideroret. Til halehjulet kunne du brukt 2 fjærer fra samme løkka.
          E jo litt kjedelig å smelle tannhulene på servoen når du svinger rundt i enden av stripa.
          Bare en tanke....
          Og en god tanke men det vil ikke fungere her (hvis jeg forstår deg rett) da halehjulet går inn forover og så skal det på luker slik at alle linker og wirer må ligge inne i kroppen. Har vurdert å sette på fjærer mellom wire og servo men lot det være. Litt av utfordringen med denne her var å få hjulet inn uten at wirene kan henge seg fast i leggen og hindre hjulet i å gå ut (relativt trangt inne i brønnen). Løsningen var å legge wirene i to semiflexible plastrør som ligger i høyde godt over leggen når den er inne. Rørene stikker ca 5cm ut fra spantet slik at når hjulet går ut vil det dra med seg wirene og bøye rørene nedover. Wirene er passe stramme når hjulet er helt ute og rørene vil faktisk virke som fjærer slik at det kan vris noen grader begge veier uten å skade servo. Når hjulet går inn vil rørene rette seg og trekke wirene opp i brønnen og holde disse borte fra leggen.

          Dette løste problemet mitt med wirer når hjulet er inne og som en bonus fikk jeg litt fjæring i wirene når hjulet er ute. Skal se om jeg ikke kan få laget en liten videosnutt som viser hvordan det virker.

          Men jeg takker for innspill. Det finnes ingen fasit på dette med å bygge så kom gjerne med flere tanker, det er slik vi blir bedre

          Comment


          • #80
            Har da kommet igang med bygging igjen.

            Fikk "tettet" igjen overgangen mellom horizontal og vertical stab og lagt inn nav lamper bak, brukte 1mm balsa på sidene og 6mm i fremkant av finnen.

            Click image for larger version

Name:	Tempest_tail_07.jpg
Views:	1
Size:	70.4 KB
ID:	585037 Click image for larger version

Name:	Tempest_tail_12.jpg
Views:	1
Size:	63.5 KB
ID:	585038 Click image for larger version

Name:	Tempest_tail_13.jpg
Views:	1
Size:	58.1 KB
ID:	585039 Click image for larger version

Name:	Tempest_tail_14.jpg
Views:	1
Size:	69.8 KB
ID:	585040 Click image for larger version

Name:	Tempest_tail_15.jpg
Views:	1
Size:	83.6 KB
ID:	585041 Click image for larger version

Name:	Tempest_tail_17.jpg
Views:	1
Size:	64.2 KB
ID:	585042

            Litt sparkel, pussing og glassing så er halen klar

            Comment


            • #81
              Hei
              Nå er jeg fersk på forumet.. meeen.. klarer ikke lav være.. fin modell.. meeeeen.. klossen forran rudderfinnen.. hvis du vil ha den skala skal vel den strengt tatt strekke seg litt lengre fremover
              litt mykere overgang...

              sært å bli opptatt av en sånn liten detalj..
              ellers syns jeg du har gjort en kjempebra jobb bedre enn meg uansett.. har ikke kommet så langt på min Tempest enda
              videre god påske
              /Rob
              Har i dag:
              Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
              Parkzone Spitfire IX
              EFlight Hawker Hurricane 25e
              Påbegynt:
              Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

              Comment


              • #82
                Click image for larger version

Name:	marie-3.jpg
Views:	1
Size:	49.0 KB
ID:	587454Click image for larger version

Name:	Hawker Tempest.jpg
Views:	1
Size:	24.6 KB
ID:	587455Jeg lurte også litt på det når jeg sammenligner med denne, men fins Tempesten med forskjellige finner Jamie?
                Enig med Rob: Nydelig modell
                "Gammel fan"

                Comment


                • #83
                  Så karane følger med ja
                  det er nok riktig at den er litt kort, så en ny skal på plass. Eneste varianten på finnen er på første prototypen, da hadde den grovt sett samme finne som hurricanen.

                  Er alltid sånn når man bygger, ikke alltid at det blir riktig på første forsøk. Men da lager man bare en ny

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by Jamie View Post
                    Eneste varianten på finnen er på første prototypen, da hadde den grovt sett samme finne som hurricanen.
                    litt pirkete men du mener selvfølgelig typhoon ...

                    med mindre det var snekkere som bygde den selv om de som bygger modeller i tre strengt tatt er hobby flysnekkere
                    Har i dag:
                    Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
                    Parkzone Spitfire IX
                    EFlight Hawker Hurricane 25e
                    Påbegynt:
                    Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

                    Comment


                    • #85
                      He he, vi har vel begge rett Første Tempest var en modifisert Typhoon II, litt tynnere vinge og lengre kropp. HM 595 ble i juni '42 den første Tempest Mk V

                      Click image for larger version

Name:	Tempest_prot.jpg
Views:	1
Size:	70.8 KB
ID:	587486

                      Samme finne også på Tempest Mk II prototype. Senere kom det modifikasjoner som foldevinger, og da ble navnet Sea Fury.

                      Click image for larger version

Name:	Tempest_II_Prototype.jpg
Views:	1
Size:	56.0 KB
ID:	587487
                      Last edited by Jamie; 09-04-12, 08:48.

                      Comment


                      • #86
                        Litt progresjon på Tempestprosjektet mitt igjen

                        Retract mekanismene er satt inn i vingen og undersiden er planket og sparklet. Litt pussing og så skal undersiden trekkes med Monokote. Det som skal bli hjuldører støpes oppå monocoten.

                        Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_2.jpg
Views:	1
Size:	122.3 KB
ID:	589111

                        Flapspanelene er skåret ut, laget av 2.5mm hard balsa. Skal glasses med 25g/m² og 50g/m² glassfiberduk, blir stivt og lett.

                        Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_1.jpg
Views:	1
Size:	118.1 KB
ID:	589112

                        Comment


                        • #87
                          Vingens underside er da pusset og kledd med Monocote. Lagt på to lag med glassfiberduk ca 170g/m² og fortynnet epoxy.

                          Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_3.jpg
Views:	1
Size:	126.9 KB
ID:	589123 Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_5.jpg
Views:	1
Size:	123.1 KB
ID:	589124 Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_7.jpg
Views:	1
Size:	136.1 KB
ID:	589125

                          Flaps panelene fikk også et lag med glassfiber, denne er på ca 56g/m², også med fortynnet epoxy

                          Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_4.jpg
Views:	1
Size:	110.9 KB
ID:	589126 Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_8.jpg
Views:	1
Size:	141.2 KB
ID:	589127


                          Bruker Z-poxy sin finishing resin, tynnet med 33% etanol blir det en fin viskositet på epoxyen og man får god fukting av underlaget. Legger på med korthåret lakkrull. God kontroll på mengde under påføringen da

                          Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_6.jpg
Views:	1
Size:	127.2 KB
ID:	589128
                          Last edited by Jamie; 10-06-12, 12:53. Reason: tyrkleif

                          Comment


                          • #88
                            Utrulig bra jobb du gjør Bjørn!! Blir et nydelig fly! Du har peiling på glassfiber skjønner jeg, kan du forklare meg litt i Kjose til helga om du er der da?

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by Flyfreaken View Post
                              Utrulig bra jobb du gjør Bjørn!! Blir et nydelig fly! Du har peiling på glassfiber skjønner jeg, kan du forklare meg litt i Kjose til helga om du er der da?

                              Takker for det

                              jeg er nok ikke så mye i Kjose lenger da jeg har begynt å fly på Jarlsberg, men du finner nok noen andre der antar jeg

                              Comment


                              • #90
                                Etter å ha herdet i ett døgn var det rimelig greit å ta av epoxy/glassfiberplaten. Løsnet greit fra monocoten også Og da har jeg et perfekt utgangspunkt til å lage dører fra da platen har eksakt samme krumming som vingen

                                Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_07.jpg
Views:	1
Size:	116.0 KB
ID:	589163 Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_09.jpg
Views:	1
Size:	104.7 KB
ID:	589165 Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_08.jpg
Views:	1
Size:	120.0 KB
ID:	589164 Click image for larger version

Name:	Tempest_wing_10.jpg
Views:	1
Size:	101.5 KB
ID:	589166

                                Neste jobb nå blir å lage oleo leggene
                                Last edited by Jamie; 11-06-12, 16:58. Reason: tyrkleif igjen

                                Comment

                                Working...
                                X