Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hawker Tempest Mk V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hawker Tempest Mk V

    Nytt prosjekt

    Click image for larger version

Name:	tempest_Mk_V.jpg
Views:	1
Size:	8.3 KB
ID:	629222

    Click image for larger version

Name:	tempest5_1_3v.jpg
Views:	1
Size:	52.2 KB
ID:	629223

    Egentlig et prosjekt som er hentet frem fra glemselen. Begynte på denne for en del år siden men la den vekk pga andre ting. Har hatt den fremme med jevne mellomrom slik at vingen og halefjærene er i sluttfasen, men kroppen har jeg tråkket godt ned i søplebøtta da den hadde blitt veeldig skjev etter å ha stått i et hjørne lenge.

    Tegningen er laget av en engelskmann ved navn Ian Bailey og er i skala 1:6,5. Klassisk balsabygge med spanter og helplanking, glasses til slutt.Motor blir enten O.S FS200 firetakt eller O.S FX160 totakt

    Her må alle spanter, lister og balsastrips lages så det vil bli masse balsalukt Skal prøve å dokumentere prosessen så godt jeg kan
    Last edited by Jamie; 07-06-11, 21:07.

  • #2
    Detta blir hyggelig lesing!
    Stig-Arne Isaksen

    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

    Comment


    • #3
      Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
      Detta blir hyggelig lesing!
      Håper det

      Comment


      • #4
        En liten start i kveld, var en tur på biltema og kjøpte en furu hobbyplate. Disse er flotte å legge tegningene på og lette å sette eventuelle byggenåler i. Begynner som alltid med å spenne tegningen opp på platen og drar så gladpack over og stifter denne fast.

        Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_1.jpg
Views:	1
Size:	92.9 KB
ID:	579335

        Kroppen på denne bygges med en indre og en ytre del. Den indre er laget av 1/4" balsa i flak og lister og danner en ramme som alle spantene festes i. Den ytre delen er et helt balsaskall som blir laget ved å lage strips og lime disse på utsiden (mere om det siden)

        Min venn Proxxon lager perfekte lister
        Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_2.jpg
Views:	1
Size:	74.0 KB
ID:	579336

        Måten å lage den indre rammen er å lage sidene først, disse bygges rett på tegningen (derfor gladpack, zap limer seg ikke til denne plasten). frontdelen er av et flak med relativ hard balsa. Så er det stringere bakover til halen, her er det vesentlig å sortere balsaen. Tung balsa bør i utgangspunktet ikke brukes bak CG så jeg velger lett men stiv balsa her, hardere og litt tyngre foran da firewallen skal festes her.

        Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_6.jpg
Views:	1
Size:	90.8 KB
ID:	579337Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_5.jpg
Views:	1
Size:	104.5 KB
ID:	579338Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_4.jpg
Views:	1
Size:	100.2 KB
ID:	579339

        En side ferdig, et par tre timer til og jeg kan begynne å sette sammen den innvendige rammen
        Last edited by Jamie; 07-06-11, 23:26. Reason: tyrkleif

        Comment


        • #5
          Hei Jamie!
          Dette blir ekstra spennende å følge med på ! Jeg kjøpte for et godt år siden fra en god venn, en stort sett tre-ferdig Tempest som er scratchbygget fra nettopp Ian Bailey tegninger. Planen er at Tempesten skal på byggebordet til høsten, når ESM LA-7 forhåpentligvis er vekke fra byggebordet.
          Tror at de motoralternativene du antyder er gode. Vil nok bli behov for vekt i nesa, selvom du bygger lett bak CG. Jeg har fundert på en Laser 180 til min Tempest. Tenkte også på Laser 160V, men den går ikke inn i cowlingen tror jeg .

          Gleder meg til å følge tråden !

          Mvh. Olav E.

          Comment


          • #6
            Hei Olav, legg gjerne ut noen bilder av Tempesten din Litt artig at noen andre har den samme som meg Se også på denne websiden, her finnes det meste om denne fuglen
            Last edited by Jamie; 10-06-11, 08:52.

            Comment


            • #7
              En ørliten progresjon Begge sidene er ferdige og firewall og et innvendig spant satt inn. De bakre stringerne skal skjæres ved det bakre spantet og knekkes inn så de møtes helt bakerst. Knekken skal så få et lag med glassfiberduk og epoxy. Firewallen skal også festes bedre, glassfiberduk og epoxy her også. Ble mye måling før limet ble smurt på, det er jo her jeg setter referansen på hvor rett kroppen vil bli. Lønner seg absolutt å bruke litt tid på disse delene slik at man er helt sikker på at det blir rett.

              Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_08.jpg
Views:	1
Size:	98.2 KB
ID:	579471Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_07.jpg
Views:	1
Size:	87.9 KB
ID:	579470Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_09.jpg
Views:	1
Size:	103.1 KB
ID:	579472Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_10.jpg
Views:	1
Size:	105.0 KB
ID:	579473

              Nå skal denne boksen festes i byggebordet med klosser. Neste blir da å rette inn den bakre delen og lime inn tverrbjelker slik at den blir stiv. Når det er gjort må jeg titte litt på halehjulsopphenget, dette trekkes inn forover og er styrbart.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Olei View Post
                Hei Jamie!
                Planen er at Tempesten skal på byggebordet til høsten, når ESM LA-7 forhåpentligvis er vekke fra byggebordet.


                Mvh. Olav E.
                Høsten 2011?
                Balsa

                Comment


                • #9
                  Her kommer øynene til å bli våte Tempesten er rå!

                  Men Jamie? Er det noen som har fortalt deg at det er sommer ute?
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Christen View Post

                    Men Jamie? Er det noen som har fortalt deg at det er sommer ute?
                    He he, hender det blåser alt for mye til å være på stripa vår, og siden jeg ikke har bygget noe på en stund så har jeg litt abstinenser angående å bygge i balsa

                    Comment


                    • #11
                      Litt progresjon

                      Bakre delen av den innvendige rammen er klar. Begynte med å spenne opp tegningen og dra gladpac over, lagde så tre klosser som rammen skulle stå på. så var det å sette fast en "master" kloss som alle videre mål og referanser skal gå ut ifra. Her valgte jeg å sette denne på midten av kroppen. Normalt ville jeg ha brukt firewallen som referanse, men jeg har flyttet den litt bakover for å få plass til en O.S FS200 så den står nå feil i forhold til tegningen.

                      Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_11.jpg
Views:	1
Size:	104.3 KB
ID:	579503

                      Så var det å sage en bruddlinje der hvor bakdelen skal vinkles innover og feste rammen på klossene. Bruddlinjen vil få et lag med duk og epoxy sammen med firewall/fuse side så styrken blir optimal.

                      Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_12.jpg
Views:	1
Size:	71.1 KB
ID:	579504Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_13.jpg
Views:	1
Size:	57.4 KB
ID:	579505

                      Så var det bare å tilpasse og lime inn cross stringere bakover, bruker vinkelen mye undreveis for å sjekke om det er rett. Lagde en egen kloss som jeg kledde med gladpac til å ha som understøtte når jeg tilpasset og limte. Lager også disse listene parvise slik at jeg er sikker på at de er like

                      Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_15.jpg
Views:	1
Size:	77.1 KB
ID:	579506Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_16.jpg
Views:	1
Size:	82.7 KB
ID:	579507Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_17.jpg
Views:	1
Size:	69.4 KB
ID:	579508Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_18.jpg
Views:	1
Size:	47.1 KB
ID:	579509Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_19.jpg
Views:	1
Size:	85.5 KB
ID:	579510

                      Siste del inn er en trapesformet balsabit som er en filler imellom de to sidene og vil senere være feste for nedre siderorshengsle. Ikke mye å rette opp her Og vips så var første trinn på den innvendige rammen klar, neste trinn blir å sette på utvendige formere som plankingen skal ligge på.

                      Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_21.jpg
Views:	1
Size:	75.4 KB
ID:	579511

                      Første jobb nå blir å lage en halehjulsretract som passer inn. Greit å gjøre slike ting mens allt er åpent.
                      Attached Files
                      Last edited by Jamie; 12-06-11, 16:54.

                      Comment


                      • #12
                        Meget god og interessant instruksjon, Jamie.

                        Med denne byggemetoden kan jo en hvilken-som-helst kassekropp forvandles til noe skalalignende!
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment


                        • #13
                          Halehjulsretract er grovt ferdigspikket, dette var det enkleste jeg fikk til.

                          Litt metallsløyd er alltid gøy

                          Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_27.jpg
Views:	1
Size:	91.7 KB
ID:	579658

                          Gaffelen til hjulet og leggen med fjæring hadde jeg laget tidligere til dette flyet, retractmekanismen er laget i kveld Det som mangler er litt 1,5mm ply på sidene til forsterkninger pluss at det gule (nedre på bildene) staget må en tur til i fresen for å lage feste til staget som vil gå fra retractservoen.

                          I ned posisjon er det låst med en over senter lås. I opp posisjon er det bare servoen som holder hjulet oppe.

                          Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_28.jpg
Views:	1
Size:	91.6 KB
ID:	579659Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_29.jpg
Views:	1
Size:	52.9 KB
ID:	579660Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_30.jpg
Views:	1
Size:	92.6 KB
ID:	579661Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_31.jpg
Views:	1
Size:	113.8 KB
ID:	579662Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_32.jpg
Views:	1
Size:	101.8 KB
ID:	579663Click image for larger version

Name:	Tempest_fuse_33.jpg
Views:	1
Size:	79.3 KB
ID:	579664

                          En stor del av gleden ved å bygge synes jeg er å lage mine egne løsninger på ting. Og så er det jo gøy når folk spør hvor man har fått tak i ting at man kan si at den er hjemmelaget

                          Comment


                          • #14
                            Click image for larger version

Name:	temp3[1].jpg
Views:	2
Size:	25.7 KB
ID:	579665
                            I mine øyne er det ingen som Tempesten!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by farmann View Post
                              [ATTACH=CONFIG]42953[/ATTACH]
                              I mine øyne er det ingen som Tempesten!
                              Tempesten er absolutt noe for seg selv ja. Dessverre har den blitt litt glemt i historien hvilket er synd.

                              Comment

                              Working...
                              X