Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tilbake etter +15 års fravær

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tilbake etter +15 års fravær

    Hei
    Etter en tur på den lokale rc-stripa ble det innkjøp av radio, fly og motor + div, og jeg gleder meg stort Det ble ett Phoenix Tiger 60 fly og Hitec Aurora radio. Flyet er ferdig, og satt opp sånn noenlunde. En Super Tiger F75 4T satt jeg fremme i nesa på den. Må si ting har forandret seg mye siden sist ,ikke minst med tanke på ARF,RTF flyene.

    Dessuten er prisen idag lavere enn sist gang, heldigvis. Jeg har noen spørsmål jeg håper det er noen som kan hjelpe meg med:

    Kjøpte bla 2 motaker-batt. av typen: bronto 6.0V 2000mAh NiMh og
    1 Imax B6AC lader. Hvordan skal disse lades best mulig og hvor-
    mye tør jeg hurtig-lade med, og hvor lenge?

    Har jeg tilstrekklig med motor, 1.70 Vs og ca 3,5 kg+

    Tx batteri til Hitec, følger med en enkel vegg-lader, men det går
    fryktelig tregt. Kan vel lade dette med Imax laderen, men er det
    noen fordel hva gjelder lade-tid?

    Er takknemlig for alle svar/tips

    Mvh Terje

  • #2
    Hei! Velkommen tilbake til hobbyen! Knallbra valg av fly, motor og utstyr. Har samme flyet selv, og samme radioen. Helt topp!
    Motoren er plenty i det flyet Lykke til!

    Comment


    • #3
      Hei Takk for svar,
      betryggende å høre, takk for det

      Mvh terje

      Comment


      • #4
        Velkommen tilbake til hobbyen!

        Flyet ditt kan jeg ikke si så mye om, men det høres ut som andre her har testet det med stort hell.

        Radiobatteriet ditt kan du lade med imaxen, men da må/bør du ta det ut av radioen først. Deretter kan du lade det på i alle fall 2 ampere (det gjør jeg).
        Eventuelt kan du vurdere å bytte det ut emd et 2s lipo, men her er det et puslespill å finne fram til et batteri med riktig formfaktor.
        Remi A. Sørensen - 94877903
        Leder i Lofoten RC-Klubb

        Comment


        • #5
          Originally posted by jeeeeeeright View Post
          Velkommen tilbake til hobbyen!

          Flyet ditt kan jeg ikke si så mye om, men det høres ut som andre her har testet det med stort hell.

          Radiobatteriet ditt kan du lade med imaxen, men da må/bør du ta det ut av radioen først. Deretter kan du lade det på i alle fall 2 ampere (det gjør jeg).
          Eventuelt kan du vurdere å bytte det ut emd et 2s lipo, men her er det et puslespill å finne fram til et batteri med riktig formfaktor.
          Hei Takk for svaret, ang Radiobatteriet, sikkert dumt spørmål: 2 ampere, vet Du hvor lenge? Er det slik att laderen går over til vedlikeholds-ladning når det er fullt? Eller er ladetiden noe jeg må velge på forhånd?

          Mvh Terje

          Comment


          • #6
            Laderen slutter å lade batteriet når det er fullt. Ladetiden avhenger av hvor tomt batteriet var da du begynte å lade det. Jeg pleier å lade senderbatteri i ca.20 min, da dette aldri blir særlig tomt. Du må ikke stille noen ladetid. Hva du må stille inn på laderen før du lader finner du sikkert i manualen Ikke bruk den veggladeren som fulgte med, den har jeg veldig dårlig erfaring med.
            Kristoffer Rosmo
            Vingtor RC Klubb
            Great Planes Super Sportster 40
            SebArt Wind S110
            Clik 2.0

            Comment


            • #7
              Hei
              Takker, da ordner det seg. Nei den veggladeren var det ikke mye fres i

              Noen som vet noe om bronto NiMh på 6.0V og 2000mAh ang. ladestrøm til både
              vanlig lading og hurtig-ladning. Beste måte å lade disse på?

              Mvh terje

              Comment


              • #8
                Jeg pleier aldri å hurtiglade bronto pakkene mine da det ser ut som de holder dårligere på spenningen da.
                Pleier bare å lade de med veggladeren over natta, så flyr jeg hele dagen

                Comment


                • #9
                  Å la det stå på lading over natta gjorde jeg også i noen år før jeg ankom stripa med tomt batteri. Problemet med veggladeren er at man ikke kan kontrollere hva den gjør. Om du setter opp ladestrømmen på laderen vil batteriet lades fortere. Men pass på at batteriet ikke blir for varmt under lading. Ideelt for batteriet er om du lader det på så lav som mulig ladestrøm Jeg pleier å lade på 1C, altså i ditt tilfelle 2000 mAh.
                  Last edited by patternplanes; 09-06-11, 14:02.
                  Kristoffer Rosmo
                  Vingtor RC Klubb
                  Great Planes Super Sportster 40
                  SebArt Wind S110
                  Clik 2.0

                  Comment


                  • #10
                    Her var det mye utydelig...

                    Ladetiden avgjøres av både hvor lav spenning batteriet har før lading, og hvor høy ampere du lader med. Når du lader batteriet så bør du ALLTID lade på 0,1C om du ikke har dårlig tid. Det vil si at ladestyrken skal være 0,1 ganger kapasiteten til batteriet. Altså på din 2000mAh pakke så skal du lade med 200mA. På imaxen vil det da stå 0.2A, som da er det samme som 200mA. Du kan selvfølgelig lade på 1c (2A) hvis du skal fly snarest mulig, men batteriet har ikke godt av å lades med for høy styrke hele tiden. Husk å stille inn laderen på NIMH Charge 6.0V!

                    Følger du dette så vil batteriet ha lang levetid.
                    Jon-Brage Hoel Andorsen
                    -------------------------------------------------------------------------
                    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                    Alt flyr bare du har nok motor!

                    Comment


                    • #11
                      Hei
                      Takker for alle svar , stor takk til Deg JayBee ,for dette har jeg vært veldig i tvil om. Har søkt endel på det , men det har vært mange forslag(på andre forum, samt hos mr. google) og litt utydelig for meg. Nå er jeg ikke lenger i tvil og kan sette laderen i arbeid

                      Mvh terje

                      Comment


                      • #12
                        ikke skyt meg hvis jeg har feil nå,men har ikke imax,en autoprogram for nimh??da ordner den det meste selv.
                        Terje syvertsen
                        www.ModumModellSportklubb.com
                        3dhs edge mintor 38
                        C-arf edge dle 111 v3.
                        C-ARF extra 330l da 100.

                        Comment


                        • #13
                          Hei
                          Når jeg går på progr. kommer det forslag om 1A.
                          Kan godt være jeg gjør noe feil, er ikke kjent på den. Men finner egentlig ikke noe annet i menyen heller.

                          Mvh terje

                          Comment


                          • #14
                            Du må trykke en gang på start knappen når du er i nimh charge , nå kan du regulere opp og ned med de to midterste knappene. Når du har stit alt rett er det bare å holde inne startknappen helt til høyre. Les bruksanvisningen og følg den punktvis. Den fungerte bra for meg.
                            Jon-Brage Hoel Andorsen
                            -------------------------------------------------------------------------
                            Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                            Alt flyr bare du har nok motor!

                            Comment


                            • #15
                              Hei Ja det er ikke noe problem, men jeg tenkte på autoprogram, forslaget er 1A .

                              Får stilt opp og ned og satt den igang. Satt den til å lade ett av batteriene for 1 times tid siden , 200mA.

                              Tenkte den ble stående en stund, men nå nettopp gav den noen lyder ifra seg og da jeg så i displayet--- blinket NiMh og Time--- vekselvis. Går utifra att batteriet da er ferdigladet.

                              Isåfall prøver jeg å bytte til neste. Dette er noe mer brukt(testet oppsettet til flyet), det jeg ladet nå var ikke benyttet ennå. Gikk utifra att de ikke var fulladet da jeg kjøpte dem på Elefun.

                              Mvh terje

                              Comment

                              Working...
                              X