Announcement

Collapse
No announcement yet.

De Havilland D.H. 6.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • De Havilland D.H. 6.

    Click image for larger version

Name:	SANY0272.jpg
Views:	1
Size:	35.2 KB
ID:	629252

    Click image for larger version

Name:	SANY0269.jpg
Views:	2
Size:	28.9 KB
ID:	629251 Click image for larger version

Name:	SANY0270.jpg
Views:	2
Size:	24.3 KB
ID:	629253


    Link til bestilling av byggetegning: Key Publishing Limited De Havilland DH 6


    Click image for larger version

Name:	data_byggetegning.jpg
Views:	1
Size:	57.9 KB
ID:	629248

    Greit å ha noen byggetegninger liggende da det er dårlig flyvær om dagen. Starter med denne, så får jeg se når jeg starter på DH 4 og Vickers Vimy.


    Click image for larger version

Name:	Kopiering_spanter.jpg
Views:	1
Size:	45.3 KB
ID:	629250


    Begynner først med å kopiere vingeribben og spantene på stekepapir.



    Click image for larger version

Name:	Kopiering_vingeribber.jpg
Views:	1
Size:	34.2 KB
ID:	629249

    Et nærbilde av vingeribbe.
    Last edited by bth; 12-06-11, 23:13.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

  • #2
    Tøfft prosjekt Veldig greit å ha noe fornuftig å fylle regnværsdager med. Legger du flere balsaflak i en stabel og skjærer ut spantene på den måten? Ser ut tilå være litt pirk med alle disse lettehullene

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jamie View Post
      Tøfft prosjekt Veldig greit å ha noe fornuftig å fylle regnværsdager med. Legger du flere balsaflak i en stabel og skjærer ut spantene på den måten? Ser ut tilå være litt pirk med alle disse lettehullene
      Vurderer litt frem og tilbake. De er egentlig ment å lages av 0,8 mm ply, men jeg kommer til å bruke 1.5 mm balsa i stedet. Er litt usikker på om letthullene svekker ribbene for mye da, eller om capstripsene hjelper til med å styrke ribbene.

      Noen som har erfaringer med det ?
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Mal vingeribbe.

        Click image for larger version

Name:	Vingeribbe_mal_grovskjert.jpg
Views:	1
Size:	68.6 KB
ID:	579475

        Grovskjæring med løvsag.

        Click image for larger version

Name:	vingeribbe_mal.jpg
Views:	1
Size:	83.1 KB
ID:	579474

        Malen etter pussing
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Originally posted by bth View Post
          Vurderer litt frem og tilbake. De er egentlig ment å lages av 0,8 mm ply, men jeg kommer til å bruke 1.5 mm balsa i stedet. Er litt usikker på om letthullene svekker ribbene for mye da, eller om capstripsene hjelper til med å styrke ribbene.

          Noen som har erfaringer med det ?
          DeHavilland har laget mange nyyydelige fly.

          Cap strips styrker balsa-vingeprofilene mye!

          Click image for larger version

Name:	BWing_Lbottom_dam.JPG
Views:	2
Size:	81.5 KB
ID:	579485
          Tok en snarvei for mange år siden og droppet cap strips. Nylon-betrekningen strammet seg av dopen og bøyde profilene - til og med den ytterste som var laget av laminert balsa og 1 mm kryssfiner. Selv etter at vingen er flådd beholder profilene bøyen. Den vingeprofilen som ser rett ut har presset seg inn i bakkantlista.

          Cap strips hjelper også på vridningsstivheten til vingen.
          Last edited by Biplan; 11-06-11, 20:36.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #6
            hei
            Denne blir fin, gleder meg til å se progresjonen i bygginga.
            MVH
            Eystien

            Comment


            • #7
              Et lite dilemma....

              Har på tidligere fly laget en vinge-mal og skjært ut hver ribbe for seg.

              Laget 2 maler i plywood nå for å prøve med utskjæring av flere samtidig, og skar ut noen rektangulære balsa flak og stablet mellom.
              Går utrolig raskt når jeg har herdet kantene på malene med lyn-lim, og følger mal-kantene med tynt knivblad. Nesten som å skjære isoporvinger.
              Det største problemet er at jeg bare får 6 ribber pr flak, mot 12 hvis jeg skjærer ut enkeltvis. Ser ut til at jeg får grovskjære ut enkeltribbene, og sette de mellom malene for finskjæring.


              Click image for larger version

Name:	enkeltskjering_12_pr_plate.jpg
Views:	1
Size:	49.2 KB
ID:	579513

              Opptegning av 12 vingeribber..


              Click image for larger version

Name:	Vingeribber_lammelkuttes_6_stk_pr_plate.jpg
Views:	1
Size:	49.9 KB
ID:	579514

              Den 3 delen i høyden blir for smal. Går bare 3 deler i lengderetning.
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment


              • #8
                Originally posted by bth View Post
                Den 3 delen i høyden blir for smal. Går bare 3 deler i lengderetning.
                Blir det ikke plass til 3 i høyden hvis du snur den midterste, slik at oversiden kommer samme vei på alle 3?
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Biplan View Post
                  Blir det ikke plass til 3 i høyden hvis du snur den midterste, slik at oversiden kommer samme vei på alle 3?
                  Jeg hadde tenkt å lage småflak ved å kutte med en linjal, men hvis jeg skjærer i bue går det. Får da 9 pr flak. Kommer til å grovskjære enkeltribber så jeg får 12 pr flak.
                  Bfight 210
                  De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                  De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                  Phoenix RC Club

                  Comment


                  • #10
                    Gleder meg til neste innlegg
                    Vet du hvordan du får duken til å feste på undersiden av vingen(undercambert)?
                    Svar: Før du trekker smør på snekker lim på capstripen og la den tørke. Legg på duken og fest den med varme fra midten av ribbene og utover, fest den godt til hver ribbe. Bruk lavest mulig varme for stramming av trekket. Det er sikkert fler metoder men den funket for meg

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by farmann View Post
                      Gleder meg til neste innlegg
                      Vet du hvordan du får duken til å feste på undersiden av vingen(undercambert)?
                      Svar: Før du trekker smør på snekker lim på capstripen og la den tørke. Legg på duken og fest den med varme fra midten av ribbene og utover, fest den godt til hver ribbe. Bruk lavest mulig varme for stramming av trekket. Det er sikkert fler metoder men den funket for meg
                      Bruker en del hvitlim for å feste Litespan trekk på småmodellene mine i stedet for Balsaloc. Ble lei av Balsaloc beholdere som stadig tørket inn. Mener å ha lest på en byggeblogg at noen brukte lynlim på undersiden også.
                      Bfight 210
                      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                      Phoenix RC Club

                      Comment


                      • #12
                        Vingeribber til en vingehalvdel.

                        Her er de 13 ribbene som går med til en av de 4 vingedelene.


                        Click image for larger version

Name:	13_ribber_for_pussing.jpg
Views:	1
Size:	66.0 KB
ID:	579647

                        Ribbene grovskjært.



                        Click image for larger version

Name:	13_ribber_pr_vingehalvdel_pusset.jpg
Views:	1
Size:	64.5 KB
ID:	579646

                        Etter pussing. 3 til med denne stabbelen, så har jeg alle ribbene.
                        Bfight 210
                        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                        Phoenix RC Club

                        Comment


                        • #13
                          Effektiv metode for å masseprodusere spanter

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bth View Post
                            Her er de 13 ribbene som går med til en av de 4 vingedelene.
                            (MFN) ModellflyNytt.no
                            Metoden er velprøvet. Fungerer best til vinger med konstant korde, men kan også brukes til vinger som smalner av ut mot tippen.
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                            Comment


                            • #15
                              Litt spesiell balanseror overføring.

                              Ser visst ut til at jeg må forandre litt på byggetegningen angående ror-overføringene til balanserorene. Etter å ha sett nærmere på originalen, har den en litt spesiell måte for å kontrollere balanserorene.


                              Click image for larger version

Name:	Balanseroroverføring_byggetegning.jpg
Views:	1
Size:	67.2 KB
ID:	579725

                              Her er byggetegningen med en halvveis skalaløsning med wirer utenfor vingen mot midten av vingen. Men plutselig går de inn i vingen, og fortsetter som på en vanlig dobbeltdekker med balanserorhorn.


                              Click image for larger version

Name:	Trinse_balanseroroverføring.jpg
Views:	1
Size:	59.6 KB
ID:	579727

                              Her er et bilde av orginalen med trinse. Det satt en trinse foran hvert balanseror, på toppen på nedre ving, og underside på toppvingen.

                              Wirer gikk da ut fra kroppen, ut til trinsen på nederste ving, og til midten på øvre balanseror.

                              Støtter i tre var festet mellom øvre og nedre balanseror.

                              Den andre wiren gikk fra midten på nedre balanseror, opp til trinse foran øvre balanseror, derfra på underside av vingen til trinse på motsatt ving, og ned til midten av nedre balanseror.

                              Click image for larger version

Name:	Skalategning_balanserortrinser.jpg
Views:	1
Size:	48.5 KB
ID:	579728

                              Click image for larger version

Name:	Wire_fra_balaseror.jpg
Views:	1
Size:	65.1 KB
ID:	579726

                              Her er et tydeligere bilde av wiren som går opp til trinsa på undersiden av topp-vingen.
                              Bfight 210
                              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                              Phoenix RC Club

                              Comment

                              Working...
                              X