Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plassering av 2,4 mottaker antenne + 2 batt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plassering av 2,4 mottaker antenne + 2 batt.

    Hei

    Fikk veldig god hjelp her med mine spm. , men jeg har ett par til som jeg håper
    det er noen som kan hjelpe meg med.

    Har lagt antenna til Optima 9 mottakeren opp under canopy på flyet, dvs antenne endene. Ingen ting stikker ut, men jeg lurer på om det er tilstrekkelig, eller må jeg føre de helt ut av kroppen?

    Flyet, ett Phoenix Tiger 60, ble litt lett i nesa. Jeg har ett extra rx batteri og mulighet etter det jeg forstår til å koble til 2 batt. på denne mottakeren. (Hitec Aurora , med Optima 9) Bakdelen er att displayet i Auroran bare vil vise status på batt. som forsyner motakeren. Batteri status på det som gir power til servoer, vil jeg da ikke få opp.

    Fordelen er vel kanskje att jeg da burde ha plenty power, og att jeg på en lett måte vil få c.g på flyet der det skal være.

    Bruker 8 servoer, 7 digitale Hitec standard servoer som kan dra 6,4 kg. og en Sanwa servo på throttle.

    Rx pakkene er av typen NiMh, bronto 6.0 v og 2000 mAh. Det hadde kanskje vært nok uansett?

    Alle svar og tips taes imot med stor takk
    Attached Files

  • #2
    Originally posted by tberget View Post
    .
    .
    Har lagt antenna til Optima 9 mottakeren opp under canopy på flyet, dvs antenne endene. Ingen ting stikker ut, men jeg lurer på om det er tilstrekkelig, eller må jeg føre de helt ut av kroppen?
    .
    .
    På mine små skummplast fly så er antenne på 2,4Ghz veldig enkelt de blir der hvor
    mottakener er, har aldri opplevd at 2,4 har sviktet i lufta.

    Har testet på bakken og funnet maks rekkevidde for motaker med GPS. Det jeg gjorde
    var å montere opp mottaker med led lys i flere farger for servoer. Så ruslet jeg avgårde
    med sender + GPS og slo på og av lys inntil dette ikke virket mere + målte avstand.
    Resultat var det samme som beskrevet i spesifikkasjonen for radio og mottaker.

    Antar at du kan gjøre det samme med ditt fly altså teste rekkevidde og dermed få
    sjekket om antenne installasjonen din funker.

    NB! I lufta øker rekkervidden så lenge du har fri sikt.

    mvh
    Odd H.

    Comment


    • #3
      Hei

      Det høres betryggende ut. Takk for tipset. For å teste vil jeg bruke omtrent samme metode som Du beskrev.
      Takker så mye

      Mvh terje

      Comment


      • #4
        Hei. Trenger du ikke bare 1stk mottakerbatteri? Er jo samme batteri som forsyner både mottaker og servoer med strøm.
        Skal du kjøre 2stk batterier må du nok ha noen form for battshare e.l. De selger det på elefun.

        Comment


        • #5
          Hei
          Trenger egentlig bare 1 motaker-batteri, men Hitec Aurora har mulighet for å bruke 2 stk.

          1 batt. gir power kun til motaker og 1 kun til servoene, det er 2 power "busser" som blir separert ved å ta vekk 1 jumper. Bakdelen er att jeg da ikke får lest av spenning på batt. som gir servoene power.

          Får kun lest av spenning på mottaker-batteriet.
          Bruker to 6.0V NiMh batt. på 2000 mAh , men er ikke sikker på hva disse Hitec servoene bruker av strøm.

          Mvh terje

          Comment


          • #6
            Originally posted by tberget View Post
            Hei
            Har lagt antenna til Optima 9 mottakeren opp under canopy på flyet, dvs antenne endene. Ingen ting stikker ut, men jeg lurer på om det er tilstrekkelig, eller må jeg føre de helt ut av kroppen?
            Ser ut som en veldig bra plassering av antenner; mest mulig vertikalt og 90 grader vinkel mellom dem - forutsatt at det er diversity antenner (kjenner ikke Optima 9). Du bør også rette senderantenna mest mulig vertikalt.

            2,4GHz radiosignaler oppfører seg som lys, dvs at signalet går i rett linje og forskjellige ting kan kaste skygge. Balsa, glassfiber og skum-materialer kaster ingen eller svært svak skygge. Karbonfiber, batteri og ting av metall skygger veldig!
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #7
              Originally posted by tberget View Post
              Hei
              Trenger egentlig bare 1 motaker-batteri, men Hitec Aurora har mulighet for å bruke 2 stk.

              1 batt. gir power kun til motaker og 1 kun til servoene, det er 2 power "busser" som blir separert ved å ta vekk 1 jumper. Bakdelen er att jeg da ikke får lest av spenning på batt. som gir servoene power.

              Får kun lest av spenning på mottaker-batteriet.
              Bruker to 6.0V NiMh batt. på 2000 mAh , men er ikke sikker på hva disse Hitec servoene bruker av strøm.

              Mvh terje


              Ahh, in that case, da kan du jo fly så lenge du lyster

              Comment


              • #8
                Hei

                Takker så mye for svarene, er jo ikke på noen måte "up to date" når det gjelder disse "ny-motens" greiene.
                Mener Du att batt. klarer å drive servoene 1 god stund?
                Hadde håpet att det holdt til 1 dag på stripa

                Mvh terje

                Comment


                • #9
                  For å si det sånn, senderen din går tom lenge før de 2 andre batteriene dine. Standard størrelse servoer som er montert i ett slikt fly trekker ikke særlig mye strøm. Hadde du hatt servoene i ett acro/3d fly hvor du bruker rorene på fulle utslag hele tiden så hadde de brukt noe mer. Men til og med da kunne du flydd leeeenge. Du må ikke være redd for at det ikke skal holde til en flydag om de er full ladet. Når du kommer hjem fra stripa så kan du lade den på computerladeren og se hvor mye du har brukt Da får du en fin oversikt over hvor du ligger i løypa. Lykke til!

                  Comment


                  • #10
                    Hei

                    Så bra

                    Kjempefint å høre dette , da er det bare å håpe på fine forhold til helgen
                    Skal huske å sjekke med laderen etter 1 flydag, tusen takk for hjelpen

                    Mvh terje

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tberget View Post
                      H
                      Mener Du att batt. klarer å drive servoene 1 god stund?
                      Hadde håpet att det holdt til 1 dag på stripa

                      Mvh terje
                      I "gamle dager" fløy vi 10 turer acro på 8 - 10 minutter med 4,8V/450 mAh NiCd mottakerbatteri og 4 servoer.

                      Tror ikke du klarer å tømme 2000 mAh på en dag uansett hvor mye du flyr.
                      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                      Comment


                      • #12
                        Hei

                        Godt å høre, tusen takk for hjelpen

                        mvh terje

                        Comment

                        Working...
                        X