Announcement

Collapse
No announcement yet.

Acucell 6 - lading av lipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Acucell 6 - lading av lipo

    Hei.

    Jeg har en lader av typen Acucell 6 og har lipobatterier tilhørende T-Rex 250 (850 mah) som jeg skal lade. I forhold til dette har jeg et par spm.

    Kapasitet
    Man skal ikke lade inn høyere mah enn hva batteriet er ment for. På Acucell 6 har man i menyen noen som heter "Capacity cut-off". Bør man her sette verdien til batteriet, altså i mitt tilfelle 850 mah? Og representerer "Capacaity cut-off" den totale mah som er i batteriet, eller bare så mye som laderen har puttet inn i løpet av ladingen? Dersom det siste er korrekt synes det å være vanskelig å vite hvor mye som er i batteriet fra før.

    Jeg ladet nylig opp et batteri gjennom balansefunksjonen på laderen. Cut-off var satt til 850 mah. Laderen stoppet å lade før batteriet nådde makgrensen ved 12,6V (3 celler), da den ved ca 12,5V nådde grensen på 850 mah.


    Beklager om dette er dumme spørsmål, men jeg finner bruksanvisningen til laderen meget tynn. Ellers er jeg også ny i dette, som nok er hovedgrunnen til min manglende kunnskap.




    Frank

  • #2
    har samme lader, cut off greie har jeg ikke brydd meg særlig om.
    sett inn i balanseringsfunksjonen på ladern, 3s aka 11.1v og 0.8A. dvs da vil den stoppe når batteriet er fullt, ekke noe sånt at den fortsetter å lade. da kan du ikke gjøre så mye feil
    dx7

    Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
    Løten MFK
    Stay Frosty

    Comment


    • #3
      Originally posted by frankov View Post
      Og representerer "Capacaity cut-off" den totale mah som er i batteriet, eller bare så mye som laderen har puttet inn i løpet av ladingen?
      Frank
      Ingen av delene strengt tatt. Men hvis denne slår inn som du sier på 850 har den puttet inn 850mAh men da må du strengt tatt ha tappet batteriene drøyt langt ned.
      "Capacity CutOff" er en funksjon som kutter ut ladingen når laderen har levert angitt mengde mAh til batteriet. Du skal ikke behøve å bruke den funksjonen på LiPo. Laderen skal kutta ladingen når spenningen i alle cellene er på max, altså ca. 4,2V.

      Jeg bruker den funksjonen i noen tilfeller:

      - Hvis jeg cycler NiXX-batterier og skal sikre meg at laderen ikke står og overlader dem. Da setter jeg funksjonen til ca. 120% av batteriets kapasitet. Men da må man lade med lite strøm og heve delta-Cutoff mye...

      - Jeg bruker funksjonen mye på LiPo, selv om jeg sa du ikke trenger den. Når jeg har vært på stripa og tømt en del batterier og vet de ikke skal brukes på minst ei uke så lader jeg inn ca. halvparten av kapasiteten på batteriene før jeg putter dem i kjøleskapet. (LiPo skal ikke lagres fulladet men omtrent halvladet...) På 5000mAh batterier som jeg vet jeg har tatt ut ca 4000mAh av på stripa setter jeg denne cutoffen til 2000mAh. Når ladinga stopper er de drøyt halvladet og klar til kjøleskapet. Dagen før jeg skal fly fullader jeg batteriene, og da tar det kort tid
      Last edited by joo; 18-06-11, 16:15.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Denne cut-off funksjonen er vel tenkt som en sikkerhets funksjon. Som om laderen av en eller annen grunn ikke skulle stoppe så stopper den på cut-off verdien. Men for min del må denne settes veldig høyt skal den tillate at jeg paralell lader 6 stk 5000 pakker, og da har den liten funksjon på mindre batterier. Jeg kunne selvsagt stilt den inn for hver ladeoppgave, men det gidder jeg ikke.
        For din del kan du sette den på 0,85 eller 0,9 eller noe. Men skulle du skaffe deg større batterier senere må du huske å justere opp denne verdien.

        For lagrings lading som joo nevner bruker jeg store funksjonen. Da stopper laderen på den gunstigste lagrings spenningen uansett batterikapasitet. Ikke alle ladere har dette. Vet ikke med din...
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          Takker for gode svar

          Konklusjonen er at jeg må være mer påpasselig med hvor mye jeg tapper batteriene. Bør vel da ha igjen typisk 20 % av batteriets kapasitet (170 mah av 850 mah). Har dere forøvrig noen gode tips i forhold til å holde kontroll på dette?

          Ellers har Acucell 6 egen funksjon for lagring som jeg kommer til å bruke dersom jeg vet at batteriet skal lagres over en lengre tidsperiode.

          Comment


          • #6
            Du er oftest trygg når du setter cutoffen på regulatoren (ESCen) din passe høyt. Den er strengt tatt det eneste du trenger. Jeg bruker å sette den til 3,2V/celle eller 3,3 hvis det er ei sånn setting tilgjengelig. Men da må du kjapt inn å lande når du får varsel, ikke tøy ut tida for mye
            (Du vet sikkert at der er to typer cutoff (varsel). Ikke sett den til hard men soft.
            Ja, det skal være omtrent 20% igjen, da skal du ikke ødelegge batteriene på grunn av for lav spenning i alle fall. Som du sier, du ser hvor mye du lader inn igjen så har du en idè om sakene er riktige. Følg med på sluttresultatet hver gang, så du kjenner batteriene dine.

            For at denne cutoffspenninga skal være "trygg" må det være en del belastning på batteriene. Hvis du med tiden setter inn LiPo som mottakerbatteri skal du ikke så langt ned i spenning. Typisk 3,6 V/celle med f.eks 1A belastning. Dette kommer av at spenninga ikke synker så mye med lite belastning.

            Håper du ikke har skadet batteriene dine så du får opp T-Rexen
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            Working...
            X