Announcement

Collapse
No announcement yet.

CC 120A Ice på trex 700e, dårlig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CC 120A Ice på trex 700e, dårlig?

    Svært mange sender denne escen med i pakka, og noen har den tatt fyr. Er escen direkte dårlig, eller er det bare misbruk/feilbruk fra bruker?

    Bestilte helien idag, og lurer på om escen er direkte dårlig til det heliet. Er den det, så putter jeg den inn i ett fly som ikke krever så mye strøm.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Det er mange som har opplevd at den tar fyr ja. Noe av problemet er visstnok at kondensatorene som er koblet på batterikablene er for små. Hvis kablene er for lange (over 30 cm, hvis jeg ikke husker feil), så oppstår "voltage ripple" (spenningssvigninger). Kondensatorene er der for å jevne ut disse svigningene, men de takker for seg hvis voltage ripple blir for høy.

    Løsningen er å ha veldig korte kabler til batteriene, lodde på større kondensatorer eller bruke en annen ESC. HobbyWing 120HV Pro blir rost i skyene og er billig. Den har forresten mye større kondensatorer.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • #3
      Subber gjennom andre fora jevnlig, og mitt inntrykk er at særlig HV-ESCene til CC er overrepresentert i branner for tida. Men dette er bare noe jeg LESER om, skygget konsekvent unna CC de siste 4-5 åra uansett. Ble lei av uendelig med oppgraderinger og nye bugs og FETer som poppet Der er andre som lager saker som bare fungerer og fungerer, både billige og dyre ESCer.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Hei,

        Har også sett igjennom en del forum og sett at folk har mye problemer med CC regulatorene. Selv har jeg brukt Kontronik i mange år og er super fornøyd. De er ikke billige, men de fungerer hele tiden. I tillegg har de en governor-funksjon som virkelig fungerer.
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #5
          Min CC 80HV brant opp for et par uker siden på maiden, en intresang opplevelse! Så jeg tok også en leserunde, og er av samme oppfatting som Joo at de representerer litt for mange av branner/nedsmeltninger for tiden. Riktignok har mine andre CC funket fin fint.
          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

          Comment


          • #6
            Jeg må bare skyte inn at jeg har fløyet CC i et par år - en HV110 på en T-Rex 600E og en HV75 på en T-Rex 500. Det har fungert knirkefritt.

            CC hadde jo et veldig bra omdømme for noen år siden, men jeg lurer på om de har vært litt slappe med kvalitetssikring i det siste.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Originally posted by jotto View Post
              Jeg må bare skyte inn at jeg har fløyet CC i et par år - en HV110 på en T-Rex 600E og en HV75 på en T-Rex 500. Det har fungert knirkefritt.

              CC hadde jo et veldig bra omdømme for noen år siden, men jeg lurer på om de har vært litt slappe med kvalitetssikring i det siste.
              Enig med du. Ser slik ut.
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

              Comment


              • #8
                Click image for larger version

Name:	22052011029.jpg
Views:	3
Size:	155.8 KB
ID:	579729

                Sånn endte min erfaring med CC Ice 120HV (dette var min EF Extra 300, 78" Elektro på 12S).
                Granskingen av brannen var selvsagt litt vanskelig med kun halehjulet som eneste hele del, men er rimelig sikker på at det var ESC som feilet og tok fyr.

                Når det er sagt så knuste jeg min 12S T-Rex 600 også for et par år siden. Den gang fant min Kontronik Jive ut at den ville kutte for å "beskytte seg selv". Fint med mange sikkerhetsfunksjoner, men det hjalp lite på humøret..........

                Har en CC Phoenix 180 som fungerer lytefritt i min F5B Surprise, men har lest at mange også har problemer med ICE serien i denne type fly.
                Last edited by OTA; 23-06-11, 23:20.
                Øystein T.

                EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

                www.artistic3d.net

                Comment


                • #9
                  Hmm...begynner å bli litt engstelig etter å lese skrekkhistorene og se slike bilder da jeg har et fly som straks er klart til å prøves med CC Phoenix ICE 160HV.

                  Dere som har hatt dårlige erfaring, har det oppstått plutselig etter en tids bruk, eller har dette inntruffet relativt tidlig i kontrollerens liv?

                  Comment


                  • #10
                    Hadde hatt 10-12 turer med min før flammehavet tok overhånd. Det poffet mens jeg fløy (og røyk dannet raskt en hale bak flyet) på ganske så lav throttle og jeg fikk gjort en regulær landing ett stykke unna. Når jeg kom frem til flyet var det bare å trekke unna da flammene hadde fått bra tak. Vanskelig å svelge at hele skiten brant ned til grunnen.

                    Det hele skjedde relativt nylig, og jeg vet ikke om CC har modifisert sine kontrollere i stillhet basert på endel hendelser ? Vanskelig å vite i grunn, fordi de nødig proklamerer at sine egne produkter har potensielle feilkilder.

                    Brukte standard kabel lengder og skjøtestykke for seriekobling. Blir jo relativt lange kabler totalt......

                    Det skal en Kontronik Koby 90LV i min nye EF Extra 58" som jeg holder på med nå, uten at jeg på noe slags vis skal påstå at CC er dårlig. Det må også nevnes at CC tok "ansvar" og sender meg en ny ICE "free of charge". Det gjorde også Kontronik når deres Jive fikk mitt helikopter til å kveile seg.
                    Øystein T.

                    EF Extra 300 70"
                    Speedfire F5B
                    Baudis Fosa F3B
                    Ascot F3B
                    Lynx Carbon
                    EF Extra 300, 58" Electric
                    T-Rex 700N

                    www.artistic3d.net

                    Comment


                    • #11
                      Det har som sagt aldri skjedd meg (eller noen jeg kjenner), men jeg har inntrykk av at det enten skjer med en gang eller i løpet av de første turene.
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #12
                        Jeg lurer på om jeg skal kjøre noen pakker med motor i benk heretter på nye fly. I allefall på større og mer kostbare prosjekter. De tilfellene jeg har hørt og sett så har det skjedd svært tidlig. Men 10-12 turer synes jeg er relativt sent i forhold til hva jeg hadde trodd. Da hjelper det lite å kjøre 2-3 pakker i benk først.
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          Vel, min hadde en rar "bankelyd" som ingen helt skjønte alvoret av før det var for sent, på første turen. Men, må nok ta på min egen kappe at jeg ventet såpass lenge med å lande.



                          Slapp heldigvis unna med mindre kosmetiske skader kontra. OTA! Ganske kjip den der. :\

                          Fikk ny CC 80HV i posten idag, tok litt tid å få ny på garantien fra AP "ferieavvikling der borte tro..?!" så jeg kjøpte en ny fra Elefun så jeg har noe å fly med helgen. Selger nok den 80`n som kommer i posten etterhvert, om noen er intresert.

                          Det jeg la merke til, er at denne ser ut til å være av nyere versjon enn min gamle, med ny casing. Godt kvalitetsinntrykk i alle fall.

                          Click image for larger version

Name:	CC80HV_ny.jpg
Views:	1
Size:	91.2 KB
ID:	579732
                          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                          Comment


                          • #14
                            Det er jo mye bruk av redusert gass på et acro fly og er ikke overbevist om at CC regulatorene liker dette spesielt godt.
                            Akkurat den turen det hele gikk åt skogen så lurket jeg av en eller annen grunn bare forsiktig rundt på lav gass, men om det da utviklet så mye varme at det er grunnen er vanskelig å si.

                            I noen tilfeller kan en motor som feiler (kortslutter) også få regulatoren til å gå opp i røyk. Tror ikke CC har noen innebygd beskyttelse mot dette, men Kontronik har beskyttelse for dette. har selv opplevd en motor som kortsluttet, som kun resulterte i at Jiven shuttet ned og beskyttet seg selv. Langt hyggeligere enn brann tross alt.

                            Kontronik har jo sitt "free wheeling" system som etter sigende skal gi svært god "part throttle" kapasitet.
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • #15
                              Har en ny ferdigmontertT-Rex 700 e F3C klar med denne potensille 120 hv ice regulatoren , den har også den nye casingen så regner med at det kanskje er en oppdatert versjon , har oppdatert den også med siste 3.40 software på nettet . Kommer til å kjøre kortest mulig kabler og ha den oppe bak på helien så den får god kjøling ,har også skikkelig hjemmesnekra seriekobling så får vi håpe at den holder.......kjipt og lese på diverse forumer om at man bør ta med brannslukkings apparat ut på feltet
                              Øyvind

                              www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                              Comment

                              Working...
                              X