Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har lyst å lære meg å fly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Her har du en balsa trainer for elektro som jeg er sikker på vil fly like bra. Og handler du resten av elektronikken fra feks Hobbyking vil du komme under 2000 hvis du går for en billig radio. Du har jo allerede nevnt at du ikke ville over 2000 for fly, og Nextstar koster såvidt jeg så 430$ før både frakt og moms, alltså langt over. Det er sikkert en bra trainer, men jeg synes den er altfor dyr, og jeg er sikker på at et billigere fly vil fungere like bra. Og tro meg; epo, elapor og alt det andre er minst like skikkelig som balsa.

    Comment


    • #32
      Hmm... Greit, hvis de tåler like mye ser jeg heller ingen vits i å kjøpe Nexstar.. Tar Hype Cessna 182 jeg da
      edit: The resource cannot be found.

      Det er en norsk nettside, ikke sant? Noen som har erfaringer med den?
      Last edited by Alfi27; 07-07-11, 14:06.

      Comment


      • #33
        Men skal du ha forbrenningsmotor? Flere steder å fly hvis du velger elektro. Jeg syntes den Phoenix som Kyrre linket til virket som en OK modell.
        Nå har du jo Hobbico Superstar fra Modellers. Der sitter det jo en 600 børstemotor i nesa, ikke noe problem å bytte til børsteløs, hvis du blir lei.
        Har du vurdert HZ Super Cub fra Smallsize?
        Der får du jo hele pakka for kr 1945! HZ Super Cub er en anerkjent trainer, som du kan lese mer om på RCG
        Les masse på RCG, mye tips å hente der.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #34
          Ops, den jeg linka til var visst brenselversjonen av Nexstar ja, heheh.. Men i følge nettsiden til Hobbico/Nexstar står det at motoren ikke krever noe justering, og er lettstartet.. Hvis det stemmer, ser jeg egentlig ingen problemer med at det er brenselmotor.. Bensin/Nitrobilen jeg hadde/har hadde jeg mye problemer med fordi den måtte stilles på hele tiden, og var så sinnsykt tungstartet.
          Men det er klart at elektro er greiest med tanke på støynivå og sånt... Kanskje Modellers får inn/kan ta inn Nexstar EP...
          Hvis ikke ser jo Superstar grei ut, ja. Er det "enkelt" å bytte motor i den Super Cuben?

          Comment


          • #35
            det er egentlig masse masse og velge mellom idag.
            vil selv gjerne anbefale dennehttp://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=17447
            Får håpe linken funker.
            er utrolig sakteflygende og oppfører seg veldig pent i luften.
            MEN..........ingen modeller er så lettflygende at du ikke trenger og trene eller få litt hjelp av andre, eller simulator.
            denne modellen har riktignok neselegg, men nle selv lært opp på det i 80 åra en gang. er egnetlig bare en treningssak.
            (taildraggere er som regel noe lettere og håndtere ved take off)

            Comment


            • #36
              Originally posted by arvid View Post
              det er egentlig masse masse og velge mellom idag.
              vil selv gjerne anbefale denne
              Får håpe linken funker.
              er utrolig sakteflygende og oppfører seg veldig pent i luften.
              MEN..........ingen modeller er så lettflygende at du ikke trenger og trene eller få litt hjelp av andre, eller simulator.
              denne modellen har riktignok neselegg, men nle selv lært opp på det i 80 åra en gang. er egnetlig bare en treningssak.
              (taildraggere er som regel noe lettere og håndtere ved take off)
              STM Cessna 350 Corvalis RTF 2.4GHz - elefun.no - Radiostyrt hobby

              Comment


              • #37
                Originally posted by arvid View Post
                det er egentlig masse masse og velge mellom idag.
                vil selv gjerne anbefale dennehttp://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=17447
                Får håpe linken funker.
                er utrolig sakteflygende og oppfører seg veldig pent i luften.
                MEN..........ingen modeller er så lettflygende at du ikke trenger og trene eller få litt hjelp av andre, eller simulator.
                denne modellen har riktignok neselegg, men nle selv lært opp på det i 80 åra en gang. er egnetlig bare en treningssak.
                (taildraggere er som regel noe lettere og håndtere ved take off)
                Det er derfor jeg flyr de 5-10 første timene på simulator

                Comment


                • #38
                  lykke til og hold oss gjerne oppdatert

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Alfi27 View Post
                    Ofly61:
                    aiRium Piper J-3 Cub er laget i samme materiale som Spitfire/Messerschmitt.. Hvor godt tåler materialet krasj?
                    .
                    .
                    Skummplasten i aiRium flyene er bra og er lett å reparere
                    Kyosho aiRium Spitfire landing - RC Groups

                    Du bruker Casco D4 (polyuretan lim) til å reparere skummplasten. Husk
                    å låse fast delene med knappenåler eller liknende fordi limet ekspanderer
                    og vil skubbe disse ut av stilling.

                    Jeg har tilnærmet smadret et tilsvarende fly E-flite P-40 og limt det
                    sammen igjen både vinge og kropp. Hadde det vært i balsa hadde det
                    vært ødelagt for godt ved første kræsj. Så fly av tre er fullstendig
                    feil for nybegynnere uansett hva enkelte sier. Jeg har flydd balsa
                    i mange år og vil aldri fly det mere det er bortkastet tid.

                    Skummplast har et problem punkt last. De som konstruerer
                    RTF fly har ofte ikke tatt nok hensyn til dette så ting løsner og
                    må limes igjen av og til og aller helst forbedres.

                    F.eks så løsner motorfeste på aiRium flyene for et godt ord.
                    Casco D4 eller smelte lim kan ordne dette. Det er også andre
                    tekniske problemer men du kan ta hvilken som helst RTF og
                    finne tilsvarende fatale feil.

                    Et tips til: Det er lurt å standardisere på batteri størrelse. Jeg bruker
                    450mah 3S og 450mah 2S. Jeg kjøper/bygger fly motorer og utstyr som
                    passer til dette. Det er mulig å fly f.eks Alfa Model på 450mah 3S men
                    med noe kortere flytid enn med anbefalt 1200mah.

                    Tilbake til fly størrelse: Store fly større kostnader altså større risk.
                    Jeg lærte å fly med et 800mm vingespenn. Tror jeg lett kunne lært å fly
                    med et mindre fly men det bør males slik at det er lett å se hva som er
                    foran og bak + under og overside. Det bør også kunne fly sakte uten
                    å ramle i bakken (stall) dobbeltdekkere er ofte slik. Det bør kunne ta av
                    og land mes du har fingrene på spakene altså hjul. Proppelen bør vere
                    godt beskyttet. Det finnes et virkelige "warbirds" fly som er slik! Tidlige fly
                    fra første verdenskrig f.eks DH-2.

                    Dersom du vil spare penger så kan du relativt enkelt bygge deg selv et slikt fly.
                    (MFN) ModellflyNytt.no

                    (Sorry litt skamløs egen reklame ... )

                    mvh
                    Odd H.

                    Comment


                    • #40
                      Hmm... Interessant. Jeg heller mer og mer mot Spitfire/Messerschmitt som første fly (etter en stund på simulator naturligvis), mye pga at jeg ikke har en skikkelig flystripe her, bare en vei (som det forøvrig kjører lite biler på). Jeg har veldig stor plass å fly på, men som sagt er landing et problem.. Derfor virker disse aiRium Warbird'ene gode, fordi man bare kaster dem, og lander på gresset.
                      Jeg har, som nevnt tidligere, lite peiling, så jeg vingler MYE mellom mange rare alternativer, hehe.

                      Comment


                      • #41
                        Jeg vil fraråde små warbirds som første fly, har du stor plass å fly på så gå for et stort fly. Små fly kan være morsomme, men jo større ting er jo bedre flyr de og ikke minst, jo mer vind tåler de. Siden du vil gå for kasting og buklanding så vil jeg anbefale et fly som veldig mange er fornøyd med som førstefly, Cloudsfly fra Throttlestore, har det selv og det er glimrende på mange måter. Tåler mye, er snillt men samtidig har det nok kraft til at det ikke blir kjedelig med det første. Og prisen er bra. Et annet fly er Easyfly som mange selger, en glider med nesten 2 meters vingespenn. Det er en kopi av Easyglider fra Multiplex som jeg har selv, og det er så lettflydd at man føler seg like trygg som om man flyr simulator. Når du så mestrer et av disse kan du heller gå for en warbird, sjekk bla ut Messerschmidten til Parkzone, eller den nye Focke-Wulfen fra ST-Models, for ikke snakke om myriaden av forskjellige Mustanger.

                        Comment


                        • #42
                          En lavvinget warbird, må du jobbe mer med for å holde i luften. En liten bevegelse med stikka kan være nok til at du må fylle med søppelsekken med små biter av foam. Tro meg, jeg taler av egen erfaring.
                          Et høyvinget fly med "diheral" altså v-form på vingene flyr mer av seg selv. Og retter seg opp av seg selv etter en sving. Dette er egenskaper du kommer til å sette veldig stor pris på når du skal prøve første gangen. Cloud's fly som er linket til er også et utmerket alternativ.
                          Jeg har drevet med modellfly siden jeg var gutt, men først nå i voksen alder har jeg begynt å lære meg å fly radiostyring med flere kanaler. Det har ikke vært lett, og søppelsekken har vært flittig brukt. Men nå setter jeg skikkelig pris på HZ Champ, som har alle de egenskapene jeg nevnte over. Nå samler jeg bare nok mot til å gå over til større fly, med balanseror. Fun Cub.

                          Click image for larger version

Name:	17416.jpg
Views:	1
Size:	5.2 KB
ID:	579982

                          Jeg har også hatt stor nytte av Radian Motorglider.

                          Click image for larger version

Name:	radian6.jpg
Views:	1
Size:	32.0 KB
ID:	579984

                          Selv om det var en del frustrasjoner, før jeg lærte å kontrollere throttle og høyderoret da jeg skulle lette de første gangene.

                          Click image for larger version

Name:	parkzone-radian.jpg
Views:	1
Size:	15.6 KB
ID:	579983

                          Her har du en kar som prøver seg som rc Pilot for første gang. Dette er Radian fra Park Zone. Som regnes som et fly som er greit for ferske Piloter



                          Lykke til! Håper du legger ut en video av din debut som Pilot!
                          Last edited by ArneH; 08-07-11, 08:27.
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

                          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                          Comment


                          • #43
                            Leser du noe på RC Groups? Her kan du finne mye tips for nybegynnere. Se litt nærmere på de trådene som er "sticky" øverst på siden jeg har linket til.
                            Her har du en ung kar som syntes Trainere var kjedelig. Så han kjøpte seg noe med litt mer fart i:

                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by ArneH View Post
                              En lavvinget warbird, må du jobbe mer med for å holde i luften. En liten bevegelse med stikka kan være nok til at du må fylle med søppelsekken med små biter av foam. Tro meg, jeg taler av egen erfaring. .......
                              .....Her har du en kar som prøver seg som rc Pilot for første gang. Dette er Radian fra Park Zone. Som regnes som et fly som er greit for ferske Piloter

                              Lykke til! Håper du legger ut en video av din debut som Pilot!
                              Fun cuben er jo også en utrolig sakteflygende sak som også må være fin som trainer. har den selv og er kjempehappy med den.
                              Last edited by Quadrocopter; 08-07-11, 09:56.

                              Comment


                              • #45
                                Leste litt på RC Groups, stod mye interessant der.

                                Dette med seilfly.. Kan de kun fly med vinden, eller kan de fly mot vinden også?
                                Høyvinget fly virker absolutt lurest å velge, men problemet er at de krever jo landingstripe..

                                Comment

                                Working...
                                X