Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har lyst å lære meg å fly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Seilflyet jeg nevner har motor og det flyr like bra i medvind som i motvind, faktisk flyr det vedlig bra i vind. Her er en video av en litt modifisert versjon fløyet av en erfaren pilot som viser hva det faktisk duger til.

    Comment


    • #47
      Originally posted by Alfi27 View Post
      Leste litt på RC Groups, stod mye interessant der.

      Dette med seilfly.. Kan de kun fly med vinden, eller kan de fly mot vinden også?
      Høyvinget fly virker absolutt lurest å velge, men problemet er at de krever jo landingstripe..
      som jeg sa i en post ovenfor så er det masse masse og velge imellom i prisklasse under 2000 for komplett pakke..
      El.glidere finnes det mange av og de fleste er faktisk veldig gode som begynnerfly og for alle andre også seff. De må riktignok håndkaste da de ikke har landingshjul, men kan flys utrolig sakte(noe som er viktig for begynnere) . du kjører opp i høyde med motor, kutter motor i lufta og seiler så lenge luften bærer deg oppe. Når det begynner og dale gir du bare motor igjen og sånn kan du holde på lenge.
      Skulle gjerne linket til alle typer jeg kjente til, men visst du gurgler litt og søker litt her på forumet vil du får mye innputt enn det jeg klarer for øyeblikket.
      Er dessuten ikke flink med dette med linker = gammal mann...hehe

      Comment


      • #48
        For å være heelt ærlig, så det glideflyet der litt kjedelig ut å fly, hahah. Men sånn med landing, er det et problem å lande på gress hvis flyet har grei størrelse på landingshjulene? De fleste fly kan vel kastes, så take off er vel null problem uansett..

        Comment


        • #49
          Nå har jeg snart ikke fler stalltips og komme med. Den ovenfor nevnte modell er sikkert veldig bra.
          Kort oppsummert. ikke velg liten warbird.se på noe høyvinget trainer type. Den cessna fra kyosho er sikkert kjempelett og fly, og det er også de fleste el-glidere. Den cessna er ikke sikkert er så lett og kaste opp, hvertfall ikke hvist du er alene. Sikkert mulig.men---
          nå drar jeg på ferie så lykke til med valget.
          du har fått mange gode tips her nå
          god sommer til alle forum medlemmer

          Comment


          • #50
            Du skal være ganske erfaren for å fly slik som i videoen jeg linket til, så hvis du synes det så kjedelig ut så får du satse på at du er et talent utenom det vanlige hvis du vil fly bedre enn det uten trening. Og du kan også glemme Cessnaer, Cuber og Messerschmidter for de er enda "kjedeligere".

            Comment


            • #51
              Ja, har fått mange gode tips nå, skal prøve å finne ut litt på egen hånd. Skal etterhvert melde om hvordan ting og tang går
              Og jeg har som sagt litt trening, har sittet en del timer på simulator nå.
              Last edited by Alfi27; 08-07-11, 11:46.

              Comment


              • #52
                Det hjelper ikke med simulatortrening, tro meg jeg vet. Jeg satt inne en hel påske med en skikkelig simulator og kunne tilslutt både hovre og fly turbin fly i over 300 kmt uten problem, og tenkte at nå var jeg klar, men min første flytur med en Wingdragon varte i 30sekunder før den satt i en tretopp etter å ha blitt tatt av vinden. Og det var ikke siste gang den måtet plukkes ned heller. En simulator vil nemlig aldri kunne gi deg den skjelven man får når flyet er i lufta, og heller ikke forberede deg på uforutsette ting som feks vindkast. Jeg skjønner at du vil gå for noe som er "kulere" enn en trainer, men man må lære å krype før man kan gå, du så hvordan det gikk med edf piloten høyere opp, det var rett opp og rett ned.

                Comment


                • #53
                  En "vanlig" høyvinget trainer kan jeg godt gå for, men det seilflyet så liitt kjedelig ut.. Jeg snakket med en kar i den lokale sjappa, og han mente at man mer eller mindre kunne lære seg selv å fly med Hype Cessna 182/U Can Fly eller et slikt.

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Alfi27 View Post
                    Og jeg har som sagt litt trening, har sittet en del timer på simulator nå.
                    Simulator har ingenting med trening å gjøre i denne sammenhengen. Du aner ikke hva det her går ut på før du har prøvd live.
                    Om du synes første flight med en trainer er kjedelig. Ja, da er ikke denne hobbyen noe for deg.

                    De fleste husker sine første flighter som noe magisk og utrolig spennede. Jeg tror ikke modellens utseende hadde noe som helst med saken å gjøre for noen. Det er opplevelsen. Derfra utvikler man seg i forskjellig retning. Noen liker det ene og noen det andre.

                    Men for de som trodde dette var playstation, og drar i gang med kule jet modeller el. som i filmen over her, så var det neppe hverken magisk eller spennede. Bare irriterende, kjedelig og kanskje litt dyrt. Men om du skulle tilhøre unntakene som tar dette med en gang, så ta det heller som en bonus, selg det kjedelige flyet og ta steget videre.

                    Så om du ønsker å lære å fly så har du fått masse tips i denne tråden.
                    Ønsker kun å kjøpe en speiell modell så dra kortet og kjør på.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #55
                      Så det du sier er, at jo fortere jeg får tak i et "ekte" fly, jo bedre (siden du sier at sim er langt fra virkeligheten)?
                      Etter jeg prøvde seilfly på simulatoren (hehe), så syntes jeg det virket spennende. Lange flytider får man vel også, siden motoren ikke er aktiv hele tiden.
                      Men hva er egentlig neste steg etter du har lært deg å fly seilflyet? Høyvinget trainer?

                      Uff... Merker at det begynner å bli litt kjedelig med kun simulator..
                      Last edited by Alfi27; 08-07-11, 12:56.

                      Comment


                      • #56
                        Det er mange som vil deg vel
                        Men det er du som skal like det du kjøper, og forhåpentlig ha det en stund
                        Originally posted by farmann View Post
                        Det er mye bra, men du får som regel ikke mer enn du betaler for
                        Multiplex har noe av det bedre men litt dyrere, og så tåler det mer enn mange av konkurentene:
                        Multiplex Easy Cub RR - elefun.no - Radiostyrt hobby
                        Easycub eller Mentor er en god start, litt avhenging av hvor "kjapp" du er
                        Mentor`n må du lære 4 funksjoner med en gang, men det er ofte like greit. Få hjelp til å trimme den inn før du prøver deg(viktig).
                        Simulator er ok, men det er ikke alle som føler de får noe utbytte av det.......
                        Skal du fly utendørs er større modeller som regel mer stabile enn små, ala Mentor. En sak, "reklame. Multiplex har meget bra bruksanvisninger som en fersk pilot virkelig trenger!
                        Lykke til!

                        Comment


                        • #57
                          Den Multiplexen koster jo 1995,- + sender, mottaker, batteri og lader.. Det blir litt mye.. Og Mentor koster 1000,- mer..

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Alfi27 View Post
                            Så det du sier er, at jo fortere jeg får tak i et "ekte" fly, jo bedre (siden du sier at sim er langt fra virkeligheten)?
                            Etter jeg prøvde seilfly på simulatoren (hehe), så syntes jeg det virket spennende. Lange flytider får man vel også, siden motoren ikke er aktiv hele tiden.
                            Men hva er egentlig neste steg etter du har lært deg å fly seilflyet? Høyvinget trainer?

                            Uff... Merker at det begynner å bli litt kjedelig med kun simulator..
                            Nei, jeg sier ikke det. Simulator er til stor hjelp etter min mening. Også senere, for å øve inn forskjellige manøvre før du prøver live. Poenget mitt er at du ikke må tro virkeligheten er som på simulator. Når du prøver live starter du fra scratch igjen, men simulator treningen vil hjelpe deg siden du har lært deg prinsippene, stikkebevegelser osv. Du har fått masse tips her så bare å velge å vrake blandt trainere av diverse slag enten det er motor seilere eller høyvingede trainere.

                            Selv startet jeg med en gammel tradisjonell balstrainer med nitro motor. Jeg hadde heldigvis hjelp til å få det i lufta og få trimmet det inn. Hadde jeg ikke gjort det hadde det blitt ca 2 sekunder gammelt for den la seg kraftig over etter første take-off (med min kompis bak spakene). Neste flight fløyu jeg selv, men kompisen tok det opp for meg. Jeg landet selv og neshjulet takket for seg. Den ble bygget om til taildragger samme kveld.

                            Jeg syntes egentlig ikke mye om flyet for det var helikopter jeg var inspirert til å prøve. Men kjøpte det allikevel for jeg fikk det så billig. 500,- for komplett fly med radio. Kunne være greit å prøve seg på noe sånt før jeg gikk på helikopteret. Men når jeg først fikk prøvd. Satan, det var som å tenne på bensin. Interressen tok helt av, og nå 4 år senere er jeg like hekta.

                            Her er et par bilder jeg tok på min første dag som modellflyger, av flyet og læreren min.

                            Click image for larger version

Name:	Hobby_20071009_001.jpg
Views:	1
Size:	178.6 KB
ID:	580013 Click image for larger version

Name:	Hobby_20071009_002.jpg
Views:	1
Size:	64.3 KB
ID:	580012

                            Ungene mine debuterte i dag. Dvs. den eldste (9) har flydd noen ganger før, men debuterte på fly med balanseror i dag med sin nye FunCub. De yngste (7) hadde sin første fligt begge to, med EasyStar. Det gikk veldig bra med alle tre, men skoleradio er fint for å si det sånn...

                            Click image for larger version

Name:	P7084453.JPG
Views:	2
Size:	188.8 KB
ID:	580015 Click image for larger version

Name:	P7084456.JPG
Views:	2
Size:	244.4 KB
ID:	580014
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #59
                              Hvis du vil handle lokalt så kjøp deg den skyvern du linker til høyere opp, den er glimrende for håndstart og buklanding. Hvis du ikke kan ta av fra gresset så bør du heller ikke lande der med understell, ihvertfall ikke med nesehjul. Det flyet minner veldig om Clouds Fly som jeg nevnte høyere opp og som har gått igjen i så og si alle "hvilket nybegynner fly skal jeg kjøpe" tråder i det siste.

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Kyrre View Post
                                Jeg vil fraråde små warbirds som første fly, har du stor plass å fly på så gå for et stort fly. Små fly kan være morsomme, men jo større ting er jo bedre flyr de og ikke minst, jo mer vind tåler de. Siden du vil gå for kasting og buklanding så vil jeg anbefale et fly som veldig mange er fornøyd med som førstefly, Cloudsfly fra Throttlestore, har det selv og det er glimrende på mange måter. Tåler mye, er snillt men samtidig har det nok kraft til at det ikke blir kjedelig med det første. Og prisen er bra. Et annet fly er Easyfly som mange selger, en glider med nesten 2 meters vingespenn. Det er en kopi av Easyglider fra Multiplex som jeg har selv, og det er så lettflydd at man føler seg like trygg som om man flyr simulator. Når du så mestrer et av disse kan du heller gå for en warbird, sjekk bla ut Messerschmidten til Parkzone, eller den nye Focke-Wulfen fra ST-Models, for ikke snakke om myriaden av forskjellige Mustanger.
                                Merkelig at de klassifiserer Multiplex Easyglider som "Beginner can solo with flight instructor" her, heheh.

                                Comment

                                Working...
                                X