Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har lyst å lære meg å fly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Den Escale Phoenix du linket til er ikke så dum. Jeg kjenner en kar som har en slik, og han flyr den ofte og er fornøyd. Det virker som om den har nok av kraft til å fly fort. Og er grei i lave hastigheter også. Jeg har sett nærmere på den, og kvaliteten er ikke så verst heller. Her får du alt i en pakke for en rimelig penge, og det er ikke så dumt når du skal prøve deg. Bare pass på at du sender slike modeller riktig avgårde. Ikke pek nesa oppover. Eller for langt nedover. Flere her med Clouds Fly, som sikkert kan fortelle deg hvordan disse skal sendes. Nå får du se å komme deg til butikken, så vi får litt action her.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #62
      Kyrre - det er vel det nærmeste jeg har sett en glider fly 3D! Artig!

      Om det der virket kjedelig så vet ikke jeg hva du ender opp med!? Du kan jo kanskje liksegodt gå for en fullblods 3D maskin med 'en gang? Så blir det i alle fall ikke kjedelig..

      Lykke til!
      Last edited by alflovvold; 08-07-11, 19:49.
      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

      Comment


      • #63
        Hva betyr 3D i denne sammenhengen?
        Er det sånne akrobatiske fly?
        Men ja, jeg skal innrømme at jeg ikke gadd å se hele filmen, hahah
        Last edited by Alfi27; 08-07-11, 20:52.

        Comment


        • #64
          3D er vel kort og godt fortalt når flyet er stallet ut. Type når man henger i propellen, altså ting som ikke "vanlige" fly gjør. En type flystil som veldig mange, inkl. undertegnede, har blitt rimelig hektet på. Mye snitting av bakken og høyt adrenalin nivå - i alle fall for meg!

          Ang. at simulator er "kjedelig" er jo litt opp til en selv, jeg har i alle fall brukt sim masse i løpet av mine 2år med flyging og lærer fortsatt mye. Og blir det kjedelig å fly rundt i ring med en trainer på sim, så kan du jo laste opp Yak54 3D i RF og teste litt! Sånn direkte oveførbart er det kanskje ikke, men veldig lærerikt for flygingen din generellt - enten det er små EPP modeller, halvstore elektromodeller eller enorme bensinmodeller.

          Viktigst er å få inn orientering, samspill og timing.

          Tok opp en snutt tidligere idag, driver å tester ut en screengrab app, se liten snutt - 3D flyging er avhengighets skapende.



          Men nå skal jeg ikke spore helt av, stå på og kos deg med hobbyen! Det er steike artig.

          Nå kom jeg også på at når jeg begynte for 2år siden så kjøpte en Kyosho Corsair RTF isopormodell med børstemotor, nimh batteri og kjip elektronikk. Men den så tøff ut. Min var oppe kanskje 5turer med tilhørende reperasjoner mellom hver flight, hadde jeg valgt en bedre nybegynner modell hadde nok det vært litt mindre frustrasjon til å begynne med. Så, ikke så dumt å tenke litt over noen av tipsene i denne tråden.. De mener det alle godt.
          Last edited by alflovvold; 08-07-11, 21:18.
          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

          Comment


          • #65
            Ah, jeg skjønner. Vel, tror jeg satser på "kjedelighet" fremfor krasj. Glide/seilfly virker veldig greit å lære seg å fly skikkelig, mens høyvingede trainere virker mer spennende.. Nei, det skal ikke være lett, haha

            Comment


            • #66
              Hehe det ordner seg nok uansett.
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • #67
                Dette blir bra, begynte med en Kyosho høyvinge for 8år siden jeg også, ble egentlig aldri kjedelig. Fløy aktivt i 2 år med samme modellen og ble aldri lei egentlig. (Nå skall det jo sies at jeg er ikke så veldig gammel av meg så høyvinge var alltid nokk for meg for 6 år siden og ikke tjente jeg penger til og kjøpe nye fly selv) Nå har jeg nylig (3-4mnd siden) begynt igjen og tok
                frem den gamle traineren og var morro det! Fløy den senest idag.

                Jeg tok steget rimelig for opp til og prøve meg på en edge 540 60 size som jeg fikk billig med motor, gikk vell bare 3 uker eller noe,
                men tror det lå fortsatt mye i fingrene fra tidligere.

                Jeg begynte min fly karriere med å melde meg inn i vår lokale fly klubb og fikk knallgod opplæring der med kabel flyving, så det kan jeg anbefale deg!
                Før jeg sendet traineren min i luften igjen i år så satt jeg endel timer på sim for og friske opp stikke bevegelsene og jeg kan med
                sikkerhet si at det var gull verdt. Traineren min kom ned i like hel den

                Hvilket fly du skal starte med skal ikke jeg uttale meg om da det sikkert er kommet mye nytt siden min trainer ble laget som er like
                gode start fly til en billigere penge.

                Jeg ønsker deg lykke til med fly kjøp og første fly tur, følelsen av og lande for første gang uansett fly er bare en helt herlig følelse!

                Og alflovvold, herlig framvisning på simen! Dette håper jeg på og kunne lære meg etter vært, føler det er et stykke dit enda
                Last edited by KajB; 08-07-11, 22:52.

                Comment


                • #68
                  Originally posted by Alfi27 View Post
                  Hmm... Interessant. Jeg heller mer og mer mot Spitfire/Messerschmitt som første fly (etter en stund på simulator naturligvis), mye pga at jeg ikke har en skikkelig flystripe her, bare en vei (som det forøvrig kjører lite biler på). Jeg har veldig stor plass å fly på, men som sagt er landing et problem.. Derfor virker disse aiRium Warbird'ene gode, fordi man bare kaster dem, og lander på gresset.
                  Jeg har, som nevnt tidligere, lite peiling, så jeg vingler MYE mellom mange rare alternativer, hehe.
                  Dersom du våger deg på aiRium så kjøp Me.109 bruk E-flite 2 bladet propell 8x6 og 450mah 3S da har du masse
                  motor kraft til å komme ut av situasjoner. Sats på å fly når gresset er høyt ... mykere krasj landing
                  Spar den 3 bladete original propellen til du føler at du har kontroll den brekker for et godt ord.

                  Spitfiren flyr snillere enn Me.109'en men den er problematisk å få 450mah 3S i d.v.s. tyngdepunkt kommer langt
                  bak. Jeg flyr med tyngdepunkt 5mm lenger bak enn anbefalt. Da jeg har modifisert Spitfiren min ganske mye ved
                  å fjærne 15g ballast, skiftet til lettere motor, lettere ESC, flyttet batteri til rett bak motor o.s.v.

                  Me.109 min er nesten original bortsett fra 8x4SF propell og en P-40 spinner. Me.109 MÅ ha 450mah 3S, det
                  anbefalte 450mah 2S batteriet holder ikke spesiellt i kaldt vær kan du glemme å fly med det.

                  Radioen KT-21 Perfex som følger med er kjempe bra til å vere RTF du trenger ikke kjøpe noe dyrt og avansert.

                  Tror du bør satse på den høyvingede Piper Cub av aiRium serien komplett med radio. Den fly greit lite avansert
                  selvsagt men du får litt virkelig trening. Da får du erfaring med aiRium "teknologien" uten altfor mange frustrasjoner.
                  Tror Me.109 er for rask for nybegynnere den blir fort en prikk på himmelen eller hengende i et høyt tre.

                  Min første erfaring som nybegynner på 4 kanaler var at jeg hadde greidd å få balanserorene til å virke omvendt
                  og det ble selvsagt krasj. Det var 0,5m løssnø men flyet traff selvsagt den plassen med minst snø og mest is
                  resultat der etter. Senere også erfarte jeg at var det f.eks en telefon stolpe på jordet så traff jeg den en eller
                  annen gang... slik er det å vere nybegynner utan å ha noen som kan hjelpe deg skikkelig. Det er antakelig mye
                  bedre å få skikkelig opplæring i klubb av erfarne piloter forutsatt at de virkelig kan fly (det er mange som tror
                  de kan ... meg inkludert )

                  mvh
                  Odd H.

                  Comment


                  • #69
                    Tror nok ikke at jeg går for Me-109 enda.. Kanskje som 2. fly, når jeg har lært meg å fly, hehe

                    Hvilket fly var det du krasjet?

                    Skal laste opp video av meg som flyr på simulatoren, så kan dere se hvor dårlig/god jeg er, hahah.
                    Last edited by Alfi27; 10-07-11, 00:10.

                    Comment


                    • #70

                      UTROLIG mye lag, men det gir et liiiite inntrykk (håper jeg)
                      Windows Encoder klarte ikke å filme uten at det ble så laggy..
                      Landingen med jagerflyet ble litt mislykket, og jeg hadde problemer med å treffe rullebanen med de andre flyene.. Pleier ikke ha så mye problemer med det, men jeg gadd ikke styre med nytt opptak, heheh
                      Last edited by Alfi27; 10-07-11, 22:30.

                      Comment


                      • #71
                        Godt det var sim ja. Ellers hadde det blitt en kostbar dag på stripa
                        Lykke til med treninga.
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #72
                          Hahahah, sikter du til jagerflyet (jeten)?

                          Comment


                          • #73
                            Jeg mente egentlig alle tre. De hadde nok ikke blitt gamle noen av de IRL. Spesielt ikke Mustangen og Jet'en.
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #74
                              Akkurat, ja. Så jeg overvurderer meg selv ganske kraftig når det gjelder flyskills? Jeg ser ingenting gærnt med flyvinga mi, men så er jeg komplett noob også..
                              Last edited by Alfi27; 11-07-11, 00:15.

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by Alfi27 View Post
                                Akkurat. Så jeg overvurderer meg selv ganske kraftig når det gjelder flyskills? Jeg ser ingenting gærnt med flyvinga mi, men så er jeg komplett noob også..
                                Slik filmen ser ut for meg har du gassen på fullt og bare river i stikka for å holde flyet i lufta.
                                Det du gjør på filmen har i mine øyne ikke noe med flyging å gjøre.
                                IRL ville du tatt livet av de flyene lenge før landingene dine.
                                arhennie

                                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                                http://hadelandmfk.no/
                                www.henniehobby.no/arne

                                Comment

                                Working...
                                X