Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har lyst å lære meg å fly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har lyst å lære meg å fly!

    Hei sann!
    Jeg har lyst å lære meg å fly. Jeg har kikket på diverse fly og simulatorer, men jeg lurer litt på noen ting.
    1. Hva er lurest å starte med? Nybegynner-fly eller simulator?
    2. Hvor lenge må man fly med simulator før man er klar for å fly "viderekomne fly" (sikter til Kyosho aiRium Spitfire/Messerschmitt)
    3. Hva er beste nybegynner-fly? Har sett på Hype U Can Fly, Hype Cessna 182, Kyosho Minium Cessna og Kyosho aiRium Piper J-3 Cub.
    4. Er Real Flight Basic en bra simulator?

  • #2
    1-Tror simulator er tingen. har ikke selv, men er nok bra for nybegynner
    2-når du føler du takler og fly 8 tall og mestre fra deg/mot deg.
    3- ville anbefale en høyvinget trainer med min. 150 cm vingespenn. de flya du tenker på synes hvertfall jeg blir for smått når du er nybegynner. (sikkert mange andre meninger her)
    4-den er sikkert bra, utenat jeg har noen selv.
    5-har du en klubb i nærheten, oppsøk dem og få hjelp. Det er så mye lettere med skolekabel (lærer/elev.)
    Håper dette hjelper deg videre. Lykke til hvertfall til en fin hobby

    Comment


    • #3
      Velkommen til oss!

      Dette er min personlige mening:

      1. Simulator, sparer deg for mange kræsj
      2. Kommer helt an på hvor fort du tar ting og erfaring fra andre ting som bil, båt, playstation osv..
      3. Har ikke testet noen av disse så det får andre uttale seg om.
      4. Ja, men jeg foretrekker Phoenix RC Phoenix RC Simulator 3.0 - Med Spektrum DX5e - elefun.no - Radiostyrt hobby

      Hvor i landet holder du til? mange klubber som har skolefly slik at du kan få prøve litt
      Stian Håvak (82)
      Fly low or crash trying!

      MFN @ Facebook - Like!

      Comment


      • #4
        Jeg har lært en del ved hjelp av ClearView sim. Koster ca 30 usd og laste ned. Og fungerer greit nok for meg.
        Jeg har lært enda mer av denne: HZ Champ Der får du alt du trenger for å komme i lufta for ca 800 kr.



        På en vindstille dag, kan alle fly med denne. Og for meg har den vært en flygende simulator. Anbefales på det varmeste, for å finne ut om dette er noe for deg. Hadde en praktfull kveld med denne i går. Og lander du litt hardt, er den så lett at den tar ikke skade.
        Attached Files
        Last edited by ArneH; 04-07-11, 13:58. Reason: hvorfor blir det to bilder?
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          RealFlight G5.5 Simulator er kjempebra start med noen timer på denn.
          Så kan du kjøpe deg et skikkelig treningsfly med orntlig motor og som tåler en trøkk samt lett lar seg reparere, foreksempel dette.
          Komplett fuel begynnerpakke - Beaver Experimental - ThrottleStore.Com
          Når du har full kontrol på den kan du starte med de mer avanserte skalamodellene.

          Comment


          • #6
            Jeg har holdt på med radiostyrte biler i snart 7 år, så jeg har litt erfaring. Jeg holder til på Jæren (sør for Stavanger). Hvorfor er det lurt å ha et fly med over 150 cm i vingespenn? Hype U Can Fly har jo 146 cm i vingespenn. Regner med at det bør holde..
            Jeg vil ikke ha bensin/nitrodrevet fly, kun elektrisk.
            Drømmeflyet mitt er Kyosho aiRium Messerschmitt, sier kanskje litt om hvor lite peiling jeg har
            Får håpe at 5 timer med simulator holder da, skal ut og handle (simulator) i morgen. Jeg er skikkelig gira på å få hjem et skikkelig fly, men jeg må kunne fly først.
            Last edited by Alfi27; 08-07-11, 18:57. Reason: SØR, ikke NORD for Stavanger

            Comment


            • #7
              146 cm. er jo ok da. dess større modellene er dess lettere er dem og fly. Med visse begrensinger da.
              dessuten bør man med veldig små modeller være veldig forsiktig i vind.De er ganske ustabile i hard vind.
              Kyosho airium er sikkert ok når det er lite vind. (har ikke prøvd den selv) men hadde en minium cessna som tålte veldig lite vind.
              Har du drevet med bil , så skjønner du det grunnleggende med fra deg/mot deg, men fly krever litt mer "radiobruk" når du skal svinge, enn det en bil krever.
              Prøv simulator du og oppsøk en klubb kanskje de har lærer/elev radio. Det er helt kongemåte og lære på.
              kommer antagelig enda fler meninger her, kjenner jeg brukerne rett.
              Lykke til og fortell gjerne i denne posten hvordan ting og tang går.

              Comment


              • #8
                Det er mye bra, men du får som regel ikke mer enn du betaler for
                Multiplex har noe av det bedre men litt dyrere, og så tåler det mer enn mange av konkurentene:
                Multiplex Easy Cub RR - elefun.no - Radiostyrt hobby
                Easycub eller Mentor er en god start, litt avhenging av hvor "kjapp" du er
                Mentor`n må du lære 4 funksjoner med en gang, men det er ofte like greit. Få hjelp til å trimme den inn før du prøver deg(viktig).
                Simulator er ok, men det er ikke alle som føler de får noe utbytte av det.......
                Skal du fly utendørs er større modeller som regel mer stabile enn små, ala Mentor. En sak, "reklame. Multiplex har meget bra bruksanvisninger som en fersk pilot virkelig trenger!
                Lykke til!

                Comment


                • #9
                  Så du tror altså at jeg hadde klart å starte rett på et Multiplex fly? Jeg har forresten også erfaring med et lite helikopter med 3 kanaler, vet ikke om det har noe å si.. Og hva mener du med at ikke alle får utbytte av det (simulator)? Mentor'en var nok litt i dyreste laget, Hype U Can Fly er det dyreste flyet jeg går med på (2200,-). Og jeg skal fly utendørs ja.
                  Last edited by Alfi27; 04-07-11, 22:00.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Alfi27 View Post
                    Hei sann!
                    Jeg har lyst å lære meg å fly. Jeg har kikket på diverse fly og simulatorer, men jeg lurer litt på noen ting.
                    1. Hva er lurest å starte med? Nybegynner-fly eller simulator?
                    Simulator + fullstendig uknuselig nybegynner fly helst med propell som skubber (pusher).
                    Bare simulator blir ofte for kjedelig og gir ikke 100% fly trening men verdifull stikke trening får du.
                    Det har vert anbefalt her et Clouds fly. Art-Tech sin Wing dragon kan også brukes den kommer
                    med FMS fly simulator så da slår du to fluer ...

                    Originally posted by Alfi27 View Post
                    ... 2. aiRium Spitfire og Me 109 ...
                    Jeg har og flyr begge. Tror jeg ville greidd å fly disse etter et par mnd. med litt effektiv
                    trening du trenger ikke fly så avansert.

                    Det er en del ting du bør huske på når du kjøper disse flyene, motorfeste løsner
                    fort (første landing). Proppelen knekker for et godt ord. Bytt til 2 blad E-flite
                    8x6 mener jeg skal funke. Bruke 450mah 3S batteri ikke 2S som anbefalt da
                    har du motorkraft til å komme deg ut av problem. På Me.109'n kan du bruke
                    3S direkte du må justere CG. Ellers er dette kjempe artige fly. De flyr veldig
                    bra til å vere så små 650mm vingespenn.

                    Jeg ville ungått å velge en diger tradisjonell trainer slik som det anbefales av
                    enkelte vellmenende ... Slike trainere flyr sikkert veldig pent og pyntelig men
                    du blir lullet inn i troen på at du kan fly. Å fly et lite raskt lavvinget jagerfly
                    er noe helt annet.

                    Lykke til
                    Odd H.

                    Comment


                    • #11
                      Ofly61:
                      aiRium Piper J-3 Cub er laget i samme materiale som Spitfire/Messerschmitt.. Hvor godt tåler materialet krasj? Og du sier at jeg bør unngå å se på en diger trainer. Vil et fly med vingespenn på 121 cm være en grei "mellomting"?

                      Jeg virker veldig fastlåst på Kyosho, og det er jeg, fordi jeg har veldig bra erfaring med Kyosho (fra bilene deres). Og jeg vil helst handle i den lokale sjappa, som stort sett har Hype (som jobbet sammen med Kyosho for å lage Hype U Can Fly og Hype Cessna 182) og Kyosho sine fly.

                      Etter det jeg har forstått, anbefaler dere å kjøpe en simulator for å lære helt grunnleggende ting, og så prøve det ut på et evt nybegynnerfly?

                      Og er det smart å velge et fly med 4 kanaler med en gang, eller kan 3 kanaler være en grei start?
                      Last edited by Alfi27; 05-07-11, 12:12.

                      Comment


                      • #12
                        Gå bare for fire kanaler med det samme. Så har du mer glede av flyet lengre.
                        Last edited by orjanp; 05-07-11, 13:26.
                        Ørjan Pettersen
                        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                        Comment


                        • #13
                          Akkurat, ja. aiRium Piper J-3 Cub har kun 3 kanaler, så da blir den utelukket..

                          Synes ærlig talt at det blir litt dyrt med simulator til 800 og fly til 2000 (ikke at jeg ikke har råd til det), men det ser ikke ut til at jeg kommer foruten det..

                          Hype Cessna 182 virker super. Ikke for stor, ikke for liten.

                          Comment


                          • #14
                            Det er en fordel med simulator, men ikke en nødvendighet. Et alternativ er FMS

                            FMS Homepage

                            Fungerer greit for stikketrening.
                            Ørjan Pettersen
                            Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                            Comment


                            • #15
                              Basert på egen erfaring vil jeg si jeg er glad jeg ikke valgte en Cessna med nesehjul som første fly. Etter å ha bygd opp litt erfaring skaffet jeg meg en, de er tross alt pene, men den gikk rett på snørra pga dårlig lodding (av meg). Det endte med avrevet nesehjul og knust motorfeste. Hadde flyet derimot vært en skyver som nevnt høyere opp hadde jeg fint kunne flydd videre, kanskje med en liten bulk i nesa. Mitt første fly var nettopp en skyver (Art-Tech Wingdraon) og det flyr ennå etter tre år og MYE juling i starten og det var aldri verre enn at litt lim og teip fikset det meste. Så jeg vil absolutt anbefale en skyver, feks Cloudsfly.

                              Når det gjelder simulator så ser jeg ikke poenget med å bruke mye penger på det i starten, bruk heller pengene på dit første fly. Nevnte FMS er gratis og du får radiojoystick for et par hundrelapper, det duger bra nok i starten. Kjøp deg heller Realflight e.l. når du vet at dette er noe du vil satse på, en god simulator er et godt verktøy for å bli en bedre flyver, men kun "the real thing" lærer deg å fly.

                              Comment

                              Working...
                              X