Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt utstyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt utstyr

    Etter og lest litt på forumet har jeg lyst til og prøve og kjøpe meg et fly.
    Har kikket litt og bla. anbefalinger av dette :

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Piaget EPP-CF 3D

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 460mah 2S 25~40C Lipo Pack

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800kv

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 10amp 9gram Speed Controller

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo

    Har lurt på og kjøpe Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware) Som radio. Eller lønner det seg og bruke en del mer kroner og kjøpe en futaba eller spectrum radio

    Hva slags lader bør jeg kjøpe?

    Det er 3 servoer jeg trenger på denne modellen?


    Er det noe mer jeg trenger som jeg evt har glemt?

  • #2
    Fly OK. Ingen nybegynnermodell, men den er svært lett å fly likevel med mye mindre utslag enn det de fleste bruker!

    Batterier OK.

    Motor; nja, jeg ville kanskje satset på en motor med lavere kV. 1800 er litt høyt, men skal nok fungere brukbart likevel så lenge du bruker 2S batterier og ikke 3S

    Regulatoren/ESC er litt i grenseland men skal strengt tatt være nok. Bare ikke sett på for stor propell på motoren.

    Servoer; kanskje kjøpe noen som er anelsen sterkere. Med disse: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo er du sikker. Der er store ror på modellen og den er ganske tung så jeg tror du trenger de ekstra kreftene...

    Så må du ha noen propellere.

    Og så sjekker du hva slags plugger du vil bruke mellom batteriene og ESC. Der er JST på batteriene ser det ut som. Du må ha matchende plugger på alle batteriene, ESCen og så minst en til for å lage ladekabel.

    Kjøp deg programmeringskort til ESCene fra Turnigy: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY BESC Programming Card Bare husk å lese bruksanvisninga nøye når det kobles til. Har en feeling av at jeg har ødelagt et par sånne pga slurv med rekkefølgen når jeg kobler batteri/ESC til...

    Radio: Den er backorder. Ikke bestill noe backorder fra den sjappa! Om du vil kjøpe en dyrere radio kommer helt an på pengebok og planer. Skal du fly mange år i framtida vil det alltid lønne seg å gå for en OK radio fra en kjent produsent med litt programmeringsmuligheter og minst 7 kanaler. Det er ikke batterier i den radioen du linket til. Et klart drawback. Og med en mer "anerkjent" radio får du lett tak i nye mottakere her hjemme om du plutselig bare må ha.
    Hva som er de beste radioene...? De aller fleste syntes at akkurat det merket de selv bruker er best. Der tar mange feil, det er det merket jeg flyr med som er best!

    Jeg bruker Bantam-ladere, men etter hvert har de kinesiske kopiene fra HobbyKing blitt ganske nøyaktige og fullt brukbare. Bare husk at de fleste ladere trenger en 12V-kilde, noen få går rett på 220V. Og sjekk at der er riktig balanseringskontakt for batteriene dine, og evt kjøp rett balanseringsbrett hvis det trengs. Tror ganske sikkert det er JST-XH på alt av batterier fra Turnigy/Zippy.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Radioen er ihvertfall grei nok til mitt bruk. Brakk en bryter her for leden. Men det var min egen skyld (dårlig pakket på vei hjem). Mye radio for lite kroner, og helt grei som første programmerbare radio. Har også noen Turrnigy motorer, og de fungerer helt bra for meg også.-
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Dette er ikke no fly for en som ikke har flydd før, bare så det er sagt. Ellers kommer flyet med motor, hvorfor ikke bruke den? Og følg joo's tips om HXT900, meget bra servoer for pengene, de 12 extra grammene er ubetydelige.

        Comment


        • #5
          Jeg har hatt 2 turnigy piaget og det er et innendørsfly, og bør ikke flys utendørs. Det må flys i en hall på størrelse med en tennisbane eller mer, med minimum 10 meters takhøyde. Flyet er VELDIG lettflydd med snille utslag og tåler en god del.

          For deg (om du ikke har flydd så mye før)ville jeg helst ha anbefalt noe mer selvoprettende. For eksempel denne: Clouds Fly EPO 127 4CH BL RR - ThrottleStore.Com
          Den er lettflydd, den kan fly veldig sakte, og den kan fly veldig fort. Pluss at den tåler MASSE juling
          Jon-Brage Hoel Andorsen
          -------------------------------------------------------------------------
          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

          Alt flyr bare du har nok motor!

          Comment


          • #6
            De har den hos hobbyking også: HobbyKing Online R/C Hobby Store : AXN Floater-Jet w/ Servo, Motor, ESC (EPO) PNF

            Og batteri: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack
            Jon-Brage Hoel Andorsen
            -------------------------------------------------------------------------
            Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

            Alt flyr bare du har nok motor!

            Comment


            • #7
              Kansje jeg kjøper dette istedet. Har flydd litt før, men det var før det var lipo og børste løst.
              Har også flydd en del simulator. (Clear View)

              Men jeg trenger en lader. Hvem hos HK bør jeg velge. Kan kansje være greit og kan lade flere batterier samtidig? Er det forskejllige typer ladere for forskjellige lipo batterier`?

              Siden Turnigy radion er backorderd, er denne et altarnativ? HobbyKing HK6DF 2.4Ghz FHSS 6Ch Tx & Rx (Mode 2)
              Er ligsom ikke så mange kronene man kaster bort på en billig radio, kjøper en sikkelig radio senere hvis det blir flere modeller

              Oppsumert med denne modellen trenger man
              Modellen
              lader
              batteri
              Radio

              er ikke noe jeg har glemt da?

              Comment


              • #8
                Hvorfor ikke bare kjøpe en såkalt RTF pakke her til lands? Du får mye bra fra 1300 og opp, Throttlestore selger feks Cloudsfly komplett og du får den i løpet av noen dager istedenfor uker.

                Comment


                • #9
                  Throttlestore har ikke Cloudsfly på lager

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har en iCharger lader som jeg er svært fornøyd med. Skal du holde på med mindre batterier som 3S 2200 en stund så er denne Turnigy Quattro laderen fin. Det er egentlig 4 separate 50W ladere i én boks. Det fine med den er at du kan sette på lading nytt batteri selv om det forrige ikke er ferdig. Da slipper man å lade batteriene så hardt for å få de fort ferdig. Men denne blir fort spe når du begynner med større batterier på 6S.
                    Du finner disse laderne i norge også. Sjekk litt pris og ikke se deg blind på at "alt i Kina er nesten gratis". Kan hende du får tilsvarende lader til nærmere samme pris her hjemme. Kan ofte være en fordel, for ladere kan fort havarere og da er det fint med en norsk garanti.
                    12V Powersupply må du og ha. Elefun og RCpro har fine. Fra 20A og oppover. Her har jeg aldri funnet noe som er konkurransedyktig fra utlandet. Bortsett fra disse server powerne du finner på ebay. Men det kan det være litt greier for å få de til å virke.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Dette er en bra lader som du kan lade det aller meste med:

                      HobbyKing Online R/C Hobby Store : iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger

                      Om du vil ha en lader som kan lade STORE batterier i fremtiden med så bør du se på noe slikt:

                      HobbyKing Online R/C Hobby Store : iCharger 3010B 1000W 10s Balance/Charger

                      Når det gjelder radioen så ville jeg ha ventet til turnigy radioen kommer inn på lager igjen. Du vil komme til å trenge en radio med muligheter for miksing og diverse programering. clouds fly modellen trenger aileron > rudder mix siden balanseroret gir lite effekt uten sideror som hjelp. Det går selvfølgelig å bruke HK6DF radioen, men det er like greit når du først skal kjøpe radio at du kjøper noe du kan ha over lengre tid til flere forskjellige fly. En radio er noe man venner seg til å holde i, og det blir fort ekkelt å drive å bytte mellom forskjellige radioer hele tiden.
                      Jon-Brage Hoel Andorsen
                      -------------------------------------------------------------------------
                      Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                      Alt flyr bare du har nok motor!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Bjørnar Isaksen View Post
                        Throttlestore har ikke Cloudsfly på lager
                        Kommer i beg. av August.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by JayBee View Post
                          Dette er en bra lader som du kan lade det aller meste med:

                          HobbyKing Online R/C Hobby Store : iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger

                          Om du vil ha en lader som kan lade STORE batterier i fremtiden med så bør du se på noe slikt:

                          HobbyKing Online R/C Hobby Store : iCharger 3010B 1000W 10s Balance/Charger

                          Når det gjelder radioen så ville jeg ha ventet til turnigy radioen kommer inn på lager igjen. Du vil komme til å trenge en radio med muligheter for miksing og diverse programering. clouds fly modellen trenger aileron > rudder mix siden balanseroret gir lite effekt uten sideror som hjelp. Det går selvfølgelig å bruke HK6DF radioen, men det er like greit når du først skal kjøpe radio at du kjøper noe du kan ha over lengre tid til flere forskjellige fly. En radio er noe man venner seg til å holde i, og det blir fort ekkelt å drive å bytte mellom forskjellige radioer hele tiden.
                          Velger man den store laderen, kan den brukes til alt av lipo batt. nesten uansett størlse? Tenkte feks. lipo til bil eller båt. ?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Bjørnar Isaksen View Post
                            Throttlestore har ikke Cloudsfly på lager
                            Nå finnes det mye annet bra enn Cloudsfly, Elefun feks har noen bra komplette pakker. Skal du allikevel handle fra HK så hadde jeg valgt Bixleren isteden for Cloudsfly. Har Cloudsfly selv, men Bixleren virker litt mer akrobatisk fra videoene jeg har sett. Dessuten sparer du noen kroner i frakt så jeg da den har 2 kg frakt vekt mot Cloudsfly's 3 kg, enda førstnevnte er en anelse større. Du må lodde farstregulatoren selv, enten rett på eller med plugger, men siden du har rc erfaring er det kanskje ikke noe problem.

                            Comment


                            • #15
                              Anbefaler på det sterkeste at du kjøper dine første fly, biler og båter hos nærmeste hobbyforretning. Den servicen og hjelpen du får der kan ikke betales i penger.

                              Frakt fra Kina på store ting som fly pluss toll, avgifter pluss 25 % moms på alt sammen gjør at det blir myyye dyrere enn man tror. (legg på 60%)

                              Ting som koster under 200,- trenger man ikke betale avgifter eller moms på, heller ikke av frakten.

                              Søk på Youtube etter film av de modellene du har lyst på - forhåpentlig vis lærer du hvordan man ikke skal gjøre. Søk i stedet hjelp fra nærmeste hobbyforretning og meld deg i den lokale klubben. Oversikt over modellflyklubber | Norges Luftsportforbund

                              Selv om det kan se ut som om disse klubbene kun holder på med fly, så er det veldig mange av medlemmene som er aktive innen flere grener av fjærnstyring.
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment

                              Working...
                              X