Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly til semi-nybegynner (enda en...)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tror aldri jeg har kjøpt en propell som har passet til akslingen:P Men er bare å finne et stjernejern( stjerneskrujern) som er ca samme størrelse som akslingen, så er det bare å "skru" den inn i propellen til hullet er stort nok. Evt bruke noe annet... prøv å få det så beint som mulig

    Er sikkert et triks med haleroret også. sjekk manualen en gang til, og så enda en gang etter det, kansje det går opp et lys

    Comment


    • #17
      Originally posted by Trondm View Post
      Mulig jeg er en elendig flybygger men jeg synes bruksanvisningen er søppel og kvaliteten under middels.

      Jeg synes det er mer frustrasjon enn moro å bygge dette flyet og det er vel litt mot hensikten til en hobby. Jeg hadde håpet å få montert resten av flyet uten haleroret men nå tror jeg at jeg skrinlegger hele prosjektet til Throttlestore svarer på henvendelsen min. Og det kan jo ta tid, det er jo ferie.....

      Trond
      Kjøper man fra en leketøysbutikk, får man gjerne det man betaler for.

      Og får du ikke svar på mail, er standardsvaret at mailen din ble stoppet av spamscanneren deres. Den er veldig aktiv.
      Ørjan Pettersen
      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

      Comment


      • #18
        hadde jeg kjøpt for under 1000 lappen så hadde jeg skjønt det. Men når du nærmer deg 3000,- så bør det være litt mer orden på ting. Ang mail beregner de en svartid opptil 48 timer. Så det er nok ikke mye hjelp å få der.

        Nå har jeg lest manualen og sett på linken Kyrre gav meg og jeg fant vel egentlig ingen svar. Men jeg tok litt i og fikk faktisk roret på flykroppen. Akslingen som går ned til hjulet står i spenn, det er liten tvil om det! Spørsmålet er om det skal være sånn. I så tilfelle er jeg meget skuffet over kvaliteten på produksjonen.

        Trond

        Comment


        • #19
          Er det ikke mulig å tilpasse festet til haleroret med en skarp kniv? Fjerne litt skum? som oftest må man mekke litt når man setter sammen disse Kina modellene.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #20
            Jo, det var det jeg ende opp med å gjøre.

            Fikk mail fra Hans Petter hos Throttlestore. Orjanp nevnte at mailen min kunne ha blitt stoppet av spamscanneren. Ironisk nok ble hans svar på mailen min registrert som søppelpost av min mail. Heldigvis sjekket jeg der i tilfelle.

            Det er mulig jeg har hatt for høye forhåpninger ang. dette flyet. Men jeg har ikke villet kutte løs skum før jeg visste hva jeg drev med. Det kunne jo være at det var en annen løsning. Men nå har jeg tilpasset akslingen og det ser vel forsåvidt greit nok ut. Skal lime haleroret i morgen når jeg står opp, ble visst litt sent i dag.

            Trond

            Comment


            • #21
              Er det limt nå? Vi venter spent på maiden flight!

              Comment


              • #22
                Originally posted by Morten Henrik Hansen View Post
                Men er bare å finne et stjernejern( stjerneskrujern) som er ca samme størrelse som akslingen, så er det bare å "skru" den inn i propellen til hullet er stort nok. Evt bruke noe annet... prøv å få det så beint som mulig
                Velkommen til en interessant og lærerik hobby, Trond!
                Er ikke enig i forslaget til Morten Henrik. Propellen må passe eksakt til propelladapteren og den må igjen passe til akslingen; ikke for stort hull, ikke for lite. Det er store krefter ute og går. Propellen roterer med mange tusen omdreininger i minuttet. Bare 1/10 millimeter skjevhet vil gi så stor ubalanse at motor og fly får veldig kort levetid - det rister i stykker. Ristingen er effekt som går tapt i stedet for å brukes til å få flyet opp i lufta. På Youtube ligger det mange instruksjonsvideoer om å avbalansere propell, f.eks.

                Det er ingen forskjell på å balansere propellen enten den skal brukes til bensin-, nitro- eller elektro-motor.

                Dersom butikken der du kjøpte flyet ikke kan skaffe propell som passer til propelladapteren (eller omvendt) må du kjøpe dette et annet sted. Ekstra vanskelig er det fordi alle propeller, adaptere og akslinger leveres både i tomme- og millimeter-størrelser. F. eks 3 mm aksling og 3,17 mm (1/8"), 6 mm adapter og 6,35 mm (1/4").
                Last edited by Biplan; 29-07-11, 07:20.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Trondm View Post
                  Dette flyet er STORT!!
                  Stort i forhold til hva?
                  Click image for larger version

Name:	Mekking.JPG
Views:	2
Size:	156.0 KB
ID:	580558 Dette synes jeg er stort.

                  Click image for larger version

Name:	Ground_handling.JPG
Views:	2
Size:	147.0 KB
ID:	580557 Og dette.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Trondm View Post
                    Jaja....

                    Det første jeg gjør er å sjekke at deler passer før jeg limer noe som helst. Og bra er det for haleroret passer jo ikke i det hele tatt.



                    Flyet er blitt levert som en taildragger. Det er flott det, da slipper jeg å knekke nesehjulet. Men når en fører akslingen igjennom skroget passer ikkehaleroret i sporene sine. Vinkelen er feil.
                    Prøvde å ringe throttlestore, de har stor pågang og ferie så telefonen var stengt. Så nå er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal finne på. Får sitte meg ned med flyet og se om jeg har oversett noe....

                    Trond
                    Vinkel? passer halefinnen og roret(sideroret) når halehjulet ikke er satt inn der bak?
                    Hvordan sitter halehjulet. ville være enklere med noen flere bilder. og hvordan går roret når du har klemt det i sammen?
                    Aksling i spenn? hvorfor det, hvordan er halehjulet koblet til roret, Bilder av ror/ finne/ halehjul eller problemområdet ditt kan hjelpe.

                    Andreas
                    Last edited by Sundtair; 29-07-11, 08:59.
                    Mvh Andreas
                    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                    PCM.at mye glede i litt carbon
                    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                    Comment


                    • #25
                      Hvis du skal spandere på deg noen propeller. Så følger det med ringer i forskjellige størrelser hvis du kjøper APC propeller. Lettere å tilpasse propellen til akselen, og dessuten har APC tålt mange av mine nybegynner-krasj Solide greier.
                      Da ser vi frem til "maiden". Lykke til!
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #26
                        Yessir.

                        Dagen startet helt vindstille og jeg gledet meg til å prøve ut flyet. Litt tid gikk der til forberedelser og innkjøp av diverse skruer jeg trengte. Men å finne en plass i Bergen der man kan fly er slettes ikke enkelt. Tidligere fløy jeg endel utenfor bergen kretsfengsel. Det ligger en flott fotballbane der. Men da jeg kom ned ble jeg møtt av et stort skilt som sa:

                        ALL BRUK AV
                        FJERNSTYRT FLY
                        STRENGT FORBUDT!!
                        Overtredelser vill bli politiannmeldt.


                        Det var et lite skudd for baugen, jeg hadde håpet på å bruke en gressbane. Etter litt mer leting og kaffebesøk hos søsteren min fant jeg en grusbane. Men nå var det begynt å blåse opp. Litt utålmodig bestemte jeg meg for å prøve litt likevel. Etter å ha følt meg frem og økt gasspådraget litt etter litt fikk jeg liftoff og gjorde en klassisk nybegynnerfeil: Jeg dro gasspådraget helt ned! Flyet stallet og landet på nesen. Resultatet var en stk knekt propell. Ingen katastrofe med andre ord. Men jeg ga meg der, synes vinden ble for sterk for meg som nybegynner.

                        Jeg har tenkt meg ut senere hvis vinden løyer. Ny propell er på plass. Det er den 2 bladet propen som var med i pakken. Jeg sliter med å balansere den så jeg lurer på om jeg bare skal bestille flere 3 bladet propeller fra Throttlestore. De er jo mindre i diameter også, det er jo bra for en nybegynner.
                        Skal holde dere oppdatert på fremdriften

                        Edit: Hvis noen vet om noen gode plasser i bergen for å fly hadde det vært flott å fått noen tips. Jeg bor i Åsane og her er det noe begrenset.

                        Trond

                        Comment


                        • #27
                          Vinden løyet noe så jeg våget med ut igjen.Fortsatte der jeg slapp og klarte å gjenta prestasjonen fra tidligere på kvelden. Dennne gangen holdt propellen men det virket om om motorbukken løsnet fra isoporen.Ser jeg ovenfra og ned virker det som om motorakslingen skjener en tanke til høyre. Selve motorbukken ser hel ut men den har som sagt løsnet litt.
                          Kontaktlim vil jo ikke være enkelt her, jeg tenkte muligens bruke lynlim?
                          Og hvor stor toleranse er på hvor bent akslingen må stå i forhold til flykroppen?

                          Trond

                          Comment


                          • #28
                            Hvis du har bøyd akslingen må den byttes, sorry men det er ingen vei utenom. Hvis du derimot mener at motoren peker mot høyre så er det meningen, de fleste fly trenger litt side- og nedtrekk for å motvirke dreimomentet. Om din nå peker for mye mot høyre kan jeg ikke si noe om. Og bruk epoxy når du skal lime motorbukken igjen, det er sterkest.

                            Comment


                            • #29
                              IKKE KJØP PROP på throttlestore. Gå til SMALLSIZE . Ev kan du slipe litt av de du har på baksiden av bladet ca mitt på. Har en kamerat som gjorde det. MEN DA MÅ DU TENKE DEG OM!

                              Enklest er small size

                              Mvh Andreas
                              Mvh Andreas
                              Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                              PCM.at mye glede i litt carbon
                              Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Trondm View Post
                                .
                                .
                                Dennne gangen holdt propellen men det virket om om motorbukken løsnet fra isoporen..
                                .
                                .
                                Det jeg bruker til å lime slikt er Cascol D4 (polyuretan lim for tre) den skummer opp og fyller opp fuger.
                                NB! Du må låse delene fast i forhold til hverandre (knappenåler) slik at ikke oppskummingen skubber disse ut av posisjon.

                                Du kan selvsagt prøve epoxy men det har jeg dårlig erfaring med. Lynlim (foamsafe) glem det altfor sprø stort sett ubrukelig til skummplast der det er "litt" belastning.

                                Skeiv aksel: Det oppdager du umiddelbart ved å starte motor med propell ... flyet og motor vil riste + at propellen vil ha kast. Håper du har balansert propellen ....

                                Aksler kan rettes opp igjen i dreie benk men det er borkastet tid. Du bør bytte den. Det er det som er problemet med motor i nesen for nybegynere. Du vil slite med skeive aksler og knekte propeller. D.v.s. mye mekking og lite flyging.

                                Sted å fly, Åsane ... tettbebygd vanskelig å finne gode steder for et slikt fly. Bedre å satse på noe lite som kan flys OVER et tilfeldig jorde og lande i gresset. Sorry men det er mange velmenende folk her som ikke helt tenker på at valg av fly bør passe til hva som er tilgjengelig av flyplass for en nybegynner. Det flyet du har kjøpt tror jeg trenger mye mere plass enn en tilfeldig idrettsplass. Gjorde same bommerten selv + en masse problem med motor aksling og propell ... børstemotor og gearboks noe forferdelig søppel ...

                                Odd H.

                                Comment

                                Working...
                                X