Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly til semi-nybegynner (enda en...)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Sundtair View Post
    IKKE KJØP PROP på throttlestore. Gå til SMALLSIZE . Ev kan du slipe litt av de du har på baksiden av bladet ca mitt på. Har en kamerat som gjorde det. MEN DA MÅ DU TENKE DEG OM!

    Enklest er small size

    Mvh Andreas
    Propeller må balansers og tilpasses uansett hvor disse kjøpes. Små propeller balanseres med tape eller
    du kan bruk klar lakk (spray) jeg foretrekker tape. Å slipe av funker dårlig på plast propeller, det er et
    gammelt trepropell triks tror jeg.

    Odd H.

    Comment


    • #32
      Originally posted by Kyrre View Post
      Hvis du har bøyd akslingen må den byttes, sorry men det er ingen vei utenom. Hvis du derimot mener at motoren peker mot høyre så er det meningen, de fleste fly trenger litt side- og nedtrekk for å motvirke dreimomentet. Om din nå peker for mye mot høyre kan jeg ikke si noe om. Og bruk epoxy når du skal lime motorbukken igjen, det er sterkest.
      Akslingen er ikke bøyd. Det er hele motoren som peker svakt mot høyre. Så det betyr at jeg ikke har noe å bekymre meg for der. Litt lim for å feste bukken og problemet løst.

      Ang propeller så blir jeg litt usikker. Hva er forskjellen på propeller fra Throttlestore vs smallsize? bortsett fra at sistnevnte er endel dyrere? Jeg regner med å knekke etpar propeller i opplæringsfasen så å kjøpe dyrt for å ødelegge det etter 5 minutter er jo litt bortkastet.

      Originally posted by Ofly61 View Post
      Sted å fly, Åsane ... tettbebygd vanskelig å finne gode steder for et slikt fly. Bedre å satse på noe lite som kan flys OVER et tilfeldig jorde og lande i gresset. Sorry men det er mange velmenende folk her som ikke helt tenker på at valg av fly bør passe til hva som er tilgjengelig av flyplass for en nybegynner. Det flyet du har kjøpt tror jeg trenger mye mere plass enn en tilfeldig idrettsplass. Gjorde same bommerten selv + en masse problem med motor aksling og propell ... børstemotor og gearboks noe forferdelig søppel ...
      Odd H.

      Ja, jeg ble litt for opphengt i at flyet skulle se ut som et faktisk fly og at det var så stort. Bergen er desverre RC fly fiendlig og jeg vet at Bergen modellflyklubb har slitt i nesten 10 år med å finne en egnet plass. Tragisk med tanke på størrelsen av klubben.
      Jeg er mobil så hvis jeg må kjøre et stykke for å fly så gjør jeg det. Men å kjøre en time til Os hver gang blir litt mye.

      Takk for alle innspill her forresten, jeg lærte masse

      Trond

      Comment


      • #33
        Hei!

        Jeg kaster meg på: Mitt første fly kjøpte jeg hos Throttlestore - en Cessna 156. Den var STOR, syns jeg, og det viste seg fort at jeg hadde rett i det. Med ingen erfaring og lyst til å fly, fant jeg en dobbel fotballbane. Jeg trodde dette skulle holde. Neida! Flyet flyr pent, men å lande en slik doning er ikke bare greit for en uten erfaring.

        Det gikk åt skogen, bokstavelig talt. Resultatet var brukket propell, brukket motorfeste (brannvegg), bøyde vingeskruer og løs hale. Jeg fikset og limte, og prøvde igjen. Det gikk litt bedre, men også denne gangen med hard landing.

        Slik gikk dagene, helt til flyet etter en måneds tid var så ødelagt at jeg ga det opp og parkerte restene av det i en kontainer.

        Jeg lærte et par ting: Kjøp skikkelig utstyr og finn et egnet flysted. Oppsøk noen som har litt peiling, de kan hjelpe med radiooppsett og trimming. Dårlig radio, dårlig modell (pluss dårlig inntrimming) og dårlige bakkeforhold gjør denne hobbyen ikke spesielt morsom.

        Jeg kjøpte en JR XG7 radio, et Prangster med .46 glow og meldte meg inn i en flyklubb som har en fantastisk rullebane og folk som villig vekk lærer meg det jeg må kunne. Og jeg har øvd landinger i simulator. Sistnevnte har vært til uvurderlig hjelp, selv om man er bittelitt mer skjelven når man skal lande the real thing.

        Jeg er fortsatt nybegynner, men nå flyr jeg med en viss sikkerhet på at jeg får flyet ned uten de helt store ødeleggelsene. Og jeg vet at om det skulle gå galt, kan jeg reparere.

        Angående sakene fra Throttlestore er jeg vel ikke videre imponert. Produktene er mer leketøy enn RC-moro med god kvalitet. Særlig synlig ble det da jeg fikk JR-radioen i hendene. Men også muligheten for trimming og konfigurering av modellen er viktig. Heller ikke her syns jeg Throttlestore sine modeller imponerer.

        Når der er sagt - Throttlestore fikk meg inn i denne hobbyen med et fly som kostet så lite at det fungerte som en real life-simulator. Og jeg ville se om det var noe for meg før jeg la mer penger i det. Jeg hadde neppe startet med en Prangster, selv om det kanskje - sett i ettertid - er det jeg burde gjort.

        Ha moro i lufta!

        EDIT: Har du sjekket ut Bergen modellflyklubb? Om det er i passe avstand, er mitt råd å vurdere et medlemsskap! Bergen Modellflyklubb
        Last edited by kristianwest; 31-07-11, 10:02.
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #34
          Så egentlig skulle du startet med en Hz Champ eller en Ultra Micro Cub J3

          De er så små, at du kan fly de over alt. De er billige. De flyr nesten av seg selv. På grunn av den lave vekten, tåler de masse krasj, og er lette å reparere hvis uhellet skulle være ute.
          Men ulempen er at det kreves en del øvelse før de kan flys i vind. Og vindstille dager er det vel ikke så mye av der du bor.

          Her er en kar som er ganske god til å fly Micro Champ. Er ikke så kjedelig dette? Og ikke har han så god plass heller.




          Legg merke til hvor mange ganger flyet går i bakken, og han bare plukker det opp og flyr videre.

          Nå er jo dette samme karen som Hover med en PZ Radian. (Et annet godt skolefly.) Så han er jo ikke helt nybegynner heller.

          Last edited by ArneH; 31-07-11, 10:46.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #35
            Det Champ flyet virket jo som et topp fly. I ettertid kan man si at jeg hadde vært bedre tjent å begynne der. Selv om jeg ikke er helt uten erfaring merker jeg godt at jeg er rusten. Jeg tror det er mest nerver som gjør at jeg krasjer. istedet for å dra på og få flyet opp i en god høyde feiger jeg ut og slipper gassen. Og da går det lukt i bakken.

            Lurer på hvor sint min kone blir om jeg kjøper det HZ champ flyet....


            Jeg har ungått de store smellene foreløpig men før eller senere må jeg jo opp i luften. Skulle bare ønske det var en plass med gress jeg kunne fly. Grusbaner er ikke så godt egnet.

            Angående Bergen modellflyklubb var jeg medlem der da jeg holdt på med heli for 8 år siden. Da var det like før de mistet flyplassen sin på Stend. Siden da har de ikke klart å overtale komunen til å få en egnet plass. Fylkesmannen har til og med sabotert prosessen ved å omgjøre et vedtak Kommite for by- og miljøutvikling gav BMFK i 2009. Så situasjonen er ikke rosenrød.
            Jeg kommer til å melde meg inn i klubben igjen. Men slik det ser ut er det ikke mye som skjer i BMFK for tiden. Siden er ikke oppdatert på lenge, det er ingen opplæringsprogram, klubben har ingen flyplass og det er ingen arrangement planlagt. Det er flyktelig triste nyheter for en klubb som var en av landets største. Kanskje skjer det mer i kulissene enn hva jeg kan se utenfra, det kan jeg ikke vite. Vi får bare håpe at det ordner seg. Ifølge nettsiden skal komunen ha møter om arealbruk 1 september 2011 og da skal klubben prøve å få tildelt et område. Men kjenner jeg bergen kommune rett avspiser de nok BMFK denne gangen og. Man skal ikke drive med fritidssysler i Bergen!!
            Fysj

            Trond
            Last edited by Trondm; 31-07-11, 12:47.

            Comment


            • #36
              Ohhh. Jeg sjekket ikke mer - regnet med at det var en driftig rc-klubb i Bergen! Kjedelig! Kommunen må vel kunne avse noen kvadratmeter til modellfly?!?!?!?!

              Ang Champ-flyet har jeg hatt et slikt. Kult "hagefly" og absolutt noe å begynne med, hvis man er helt helt fersk. Men jeg syns det ble for lite - det skal ikke mange meterene opp i lufta og vekk før du mister det av syne. Og det tåler ikke vind!

              Derfor satset jeg på noe større, for å komme bedre igang, med resultatet som nevnt ovenfor..
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #37
                Et større fly vil nok være mer stabilt og synlig enn et lite fly. Forutsatt at man har brukbart med plass, vil også en større maskin ofte fly tilsynelatende langsommere enn en mindre, ettersom man flyr lengre unna og høyere opp. Men store fly og dårlig plass er en dårlig kombinasjon, spesielt for begynnere. Spesielt ved landing merker man at flyet har en viss fart likevel når man skal ha det ned på en liten flekk. Små fly på den andre siden, har den gode egenskapen at små flyfelt føles store! Mange vil nok også være mindre redd for en mindre modell, og dermed ikke "stivne" helt om ting ikke går helt som planlagt. Champen er et fint, stabilt micro fly, men det finnes mange andre fra Parkzone/Eflite også. Eksempelvis er micro T28 Trojan et gemyttelig fly med balanseror. For dem som etterhvert ønsker noe mer potent er micro Beast'en et ypperlig fly i mine øyne. Ikke det at Beast'en er et nybegynnerfly, men det viser at det går an å utvikle seg med fly av veldig beskjeden størrelse også.
                Knut

                Diverse fly; de fleste med propell...

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Tipstall View Post
                  .
                  .
                  Små fly på den andre siden, har den gode egenskapen at små flyfelt føles store! Mange vil nok også være mindre redd for en mindre modell, og dermed ikke "stivne" helt om ting ikke går helt som planlagt.
                  .
                  .
                  Hadde jeg startet opp igjen på null så ville jeg valgt et eller annet mindre slowfly.
                  Flyr sakte, enkelt å repare, koster null og niks (60,- for ei Depron plate) + avstivning.
                  Utrustning, radio, motor batteri flyttes bare over etter hvert som flyene slites ut.

                  Odd H.

                  Comment


                  • #39
                    Jeg limte lett den lille skaden rundt motoren i dag. Men da jeg gikk motoren litt nøyere til verks viste det seg at akslingen faktisk er svakt skev. Forbaskede greier.

                    Så da må jeg ha ny aksling. Er det mulig å kjøpe løst eller må jeg bytte hele motoren? Kan jeg kjøpe en slik aksling på Smallsize i bergen eller må jeg på Throttlestore? Ny motor koster jo 3-500 kr.

                    Ellers hadde jeg meg en god runde i nærområdet mitt. Det finnes ingen potensielle områder å fly på, alt er eid og driftet av bondene her. Så da blir det å lære seg å fly på grusbaner. Og det har ikke vært spesielt vellykket så langt.

                    Trond

                    Comment


                    • #40
                      Skal du fly på grusbaner må du ha noe mindre og mer sakteflyvende enn Cessnaen din, og i lys av problemene du har hatt så vil jeg anbefale en pusher/skyver slik at du sterkt reduserer sjansen for brukne propeller og bøyde akslinger. Selv lærte jeg å fly med en Art-Tech Wingdragon Sportser, og du skal lete lenge etter et mer lettflydd og solid 4 kanalsfly, men det gir litt lite for pengene idag da det fortsatt kommer med børstemotor og blybatteri for 1200. Den finnes i børsteløs versjon med lipo også men den koster 16-1700.

                      Comment


                      • #41
                        Har Clouds Fly fra Throttlestore blitt nevnt i denne diskusjonen? Den har både pusher og fire kanaler. Jeg lurer litt på nå som jeg har holdt på å lære meg å fly en stund, om det kunne vært et greit alternativ å begynne med fire kanaler med en gang. Spesielt hvis man kan få litt instruksjoner.


                        Bare så dumt at man ikke lærer før etter å ha gjort noen feilkjøp, og holdt på en stund. Men slik er det vel for alle innenfor denne hobbyen. Og man lærer å fly, hvis man ikke gir opp etter de første 100 krasj og reparasjoner. Er det virkelig noe man må lære seg hvis man skal drive med modellfly: Er det å reparere de forskjellige byggematerialer, som skum og Balsa, håndtere forskjellige limtyper og lodde.
                        Last edited by ArneH; 01-08-11, 21:41.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #42
                          Jeg får selge inn for konemor at det er smart å kjøpe det Clouds flyet til opplæring slik at jeg ikke moser Cessnaen min. Har sjekket det litt ut og det virker jo som et bra fly. Hadde nok vært et bedre første kjøp ja..

                          Trond

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Trondm View Post
                            Jeg limte lett den lille skaden rundt motoren i dag. Men da jeg gikk motoren litt nøyere til verks viste det seg at akslingen faktisk er svakt skev. Forbaskede greier.
                            .
                            .
                            Sjekk diameter på aksel (skyvelær, helst digitalt), er den tilnærmet 3mm (~2,97) så kan du
                            skifte den ut med aksel fra en 5 1/4" CD-rom spiller (fra gammel stasjonær PC) det gjorde
                            jeg etter tips fra RCgroups. Det krever litt mekking da du må skjære spor i akselen for
                            låse klips, jeg gjorde dette i en drill og med liten hobby baufil. Akselen må også kappes
                            til rett lengde. Disse akslingene er av mye bedre kvalitet enn den som er originalt.
                            Du kan også kjøpe slipt rundtstål fra stålgrossist (via jernvarehandel) i metervis.
                            Da har du aksel en stund ... tar noe tid ... så jeg tok CD-rom løsningen. Prøvde
                            først med 3mm karbon stang det funket men ... ikke helt bra.

                            NB! Valg av bedre egnet fly for grusbane. Foreslår at du ser på Art-tech sin Wing Dragon
                            også den har hjul det har ikke Clouds originalt (du kan kanskje mekke til noe og etter montere).

                            Comment


                            • #44
                              Hvis du ikke har større område enn en forballbane å boltre deg på så er ikke Cloudsfly særlig egnet, den er litt for treig i responsen og er rett og slett for rask. Hvis du har mulighet til å fly et godt stykke utover fotballbanen så er det helt klart et bra fly, og det gir veldig mye for pengene. Det er også et fly man kan ha det morro med en god stund da det har masse med kraft. Wingdragon'en som jeg nevnte ble kjedelig så fort jeg mestret det, det kunne jo ikke loope en gang.

                              Comment


                              • #45
                                Jeg prøvde å bytte aksling på min TS-motor, men måtte gi opp. Akslingen var gjenget og uherdet i ukurant dimensjon. Jeg kjøpte ny motor.

                                Throttlestore har for øvrig et artig lite Cessna med fire kanaler jeg har hatt mye moro med:

                                Fortsatt litt lurvete kvalitet, men du er i lufta på 30 minutter - og flyet er en god flyger, til en rimelig penge.

                                404 Not Found
                                Kristian Westgård
                                Nittedal

                                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                                — Neil Armstrong

                                Comment

                                Working...
                                X