Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly til semi-nybegynner (enda en...)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Så artig ut den lille Cessna. Men jeg ville gått for "Super" utgaven med LIPO og Børsteløs motor. Synd at det ikke var sikkert om de hadde den på lager.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #47
      Snublet over dette billig og ikke spesiellt bra men ...
      Phoenix-2000

      Comment


      • #48
        Liker mer og mer det jeg ser av Clouds fly. Etter å ha sett litt rundt fant jeg det på Hobbyking der det kalles AXN floater-jet.

        HobbyKing Online R/C Hobby Store : AXN Floater-Jet w/ Servo, Motor, ESC (EPO) PNF

        Prisen er rett over 50$. Legg til 30$ i frakt og man ligger på 80$ noe som er ca 450 kr. Momsen inn til norge er vel på 24% noe som utgjør 108 kr. Det betyr at jeg kan ha flyet i hendene for 558 kr, noe som er under halv pris fra Throttlestore hvis du regner med frakt.

        Dette virker jo for godt til å være sant og da er det som regel det. Hva har jeg glemt å regne med her? Stemmer regnestykket mitt er jo dette et kjempekjøp! Selv om man må kjøpe med batterier.

        Trond

        Comment


        • #49
          Du har oppdaget en ny verden for rc utstyr, det er mange av oss som handler fra HK, men frakten blir vel mer enn 30$? Et tips; velg varianten med bare motor og velg resten av utstyret fra listen, da får du bedre servoer og fartskontroll samt du ser hvilke batteri du kan bruke, og ikke minst; den er på lager. Den flyr helt fint med 2200 mah batteri, bare husk å sjekk tyngdepunktet før hver tur, den er faktisk ganske følsom på det og blir ganske vrien når den er baktung. Et annet tips; velg EMS frakt hvis mulig, den lille prisforskjellen forsvinner i og med at fortollingsgebyr er inkludert, og det er uansett verdt det da pakken kommer fortere, men jeg tror ikke du kan velge EMS hvis du skal ha med batterier.

          Comment


          • #50
            Jeg startet med et slikt: JP Prangster EPP

            Satte på en OS .46 og fem standard servoer.

            Mye moro - og holdbart. Ulempen er at om man er nybegynner, slik jeg var (og fortsatt er) er det en del å sette seg inn i. Men du verden så lærerikt.
            Last edited by kristianwest; 03-08-11, 10:14.
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment


            • #51
              Jeg sjekket igjen og kun fly/motor med servoer ved siden koster 48$(rimelige servoer riktignok). Med frakt til norge snakker vi om ca 104$ som er 570 kr. kr. Det vil si at med moms på 24% koster flyet 710 kr. 400 rimeligere enn TS. Men så trenger jeg batteri også....

              Fortollingsgebyret, er det et gebyr for å fortolle flyet eller hele fortollingen på 24%? Evt, hva er gebyret på? Jeg tror ikke jeg stresser med å kjøpe fra utlandet for å spare 1-200 kr.

              Trond

              Comment


              • #52
                Gebyret kommer i tillegg til momsen.

                Comment


                • #53
                  Tollgebyret er på rett over hundrelappen dersom verdien er under 1000 kroner. Og litt over 200 kroner dersom verdien er over 1000. Dette er for Posten.

                  DHL kan fort være mye dyrere.
                  Ørjan Pettersen
                  Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                  Comment


                  • #54
                    Jeg var innom Smallsize i bergen i uken for å bytte akslingen. Men etter å ha sjekket akslingen på en glassplate hevdet han i butikken et akslingen ikke var skjev. Men når jeg gir svakt gass med motoren uten propell på kan jeg se et lite kast på akslingen. Er det hele motoren som er blitt skjev da eller kan det være andre grunner?


                    Ellers så jeg en Ultra-Micro J-3 Cub da jeg var innom. Den koster 798 og jeg var millimetre fra å kjøpe den. Vi får se hva fremtiden bringer.

                    Trond

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Trondm View Post
                      ...
                      Men etter å ha sjekket akslingen på en glassplate hevdet han i butikken et akslingen ikke var skjev..
                      .
                      .
                      Sjekk om propell blad spiss flukter (se inn fra siden mens du roterer prop, lag merke på et eller annet)
                      Ser propellen bra ut så prøv å balansere vekk vibrasjonene.

                      Dersom den ikke gjør det skift propell og balanser den nye.

                      Odd H.

                      Comment


                      • #56
                        GP Propellbalanserer liten MQ5000 - elefun.no - Radiostyrt hobby Her har du en enkel liten balanserer, et verktøy du bør kjøpe deg først som sist. Det finnes mer presise balanserere, men denne er enkel og presis nok hvis du ikke vil ut med så mye.

                        Comment


                        • #57
                          bruker du fremdeles throttlestore propp så må de balanseres.

                          Andreas
                          Mvh Andreas
                          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                          PCM.at mye glede i litt carbon
                          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                          Comment


                          • #58
                            Jaja, nå har det gått noen måneder og flyet har fremdeles ikke vært i luften. Skal selvsagt ta skylden selv men slett kundebehandling fra Throttlestore skal nevnes.

                            Jeg hadde jo problemer med at akslingen på orginalmotoren ble bøyd og kjøpte helt ny motor hos Smallsize. Desverre var det ikke bare å putte den motoren på flyet, det krevde en god del tilpassing. Tanken ble da å kjøpe en orginal motor fra Throttlestore. Det er visst veldig vanskelig.

                            Jeg kunne ikke finne motoren i varesortimentet deres og jeg har send flere mail til dem hvor jeg har forespurt og purret på dem. Har ikke fått et eneste svar! Synes det er usedvanlig slett service å ikke engang svare sine kunder! Jeg har prøvd å søke på nett om motoren og men det er ingen typebetegnelse på motoren og det som står om motoren på nettsiden er ikke mye hjelp. Det hadde sikkert vært mulig å spurt her eller på andre forum hvilken motor som skal brukes men jeg irriterte meg litt over at jeg alt hadde en motor som kanskje (med mye tilpassing) ville virke og at Throttlestore ignorerte meg. Alt dette kombinert med det uvanlig dårlige været gjorde at jeg satt flyet litt til siden.



                            Sundtair spurte tidlig i denne tråden om jeg kunne skrive litt om mine erfaringer til flyet. Jeg kan egentlig ikke si så mye. Motoren tåler ikke allverden, delene passer ikke veldig godt sammen og selv om flyet ser bra ut på bilder synes jeg fremdeles det er et isopor-fly.
                            Dessuten er det ALTFOR stort til en nybegynner. Jeg har flydd heli før og kan litt basic om å fly. Men det å sende opp denne kjempen uten å ha flydd mindre modeller fra før er ikke lurt. Du sa det selv, et seilfly med propellen vend bakover er et mye smartere valg.

                            Alt dette kombinert med en butikk som ignorerer kundene sine gir et terningkast 1.

                            Trond
                            Last edited by Trondm; 03-11-11, 12:59.

                            Comment


                            • #59
                              Jeg har en FW190 fra throttlestore. elendig motor aksling. Den bøyde seg veldig lett. sende en klage og fikk raskt svar om at det er lurt å sette på et propp adapter for 3mm aksling som denne motoren har. Så jeg bestilte fra Torbjørn og Kåre rcseilflysport i Oslo
                              Se bilder under. Fikk beskjed om å kutte akslingen ca ved gjengepartiets slutt. Jeg kuttet den så den var litt lengre for å få feste nok til adapteret. Flyet er ikke fløyet etter dette ( satte det på i går)
                              Ikke rett ut av boksen dette flyet. måtte lime inn bly i nesa for at den ikke skulle gå rett i stall.

                              Trond
                              Med litt plass og eventuelt litt hjelp tror jeg flyet ditt skal kunne flys. sjekk at flyet er i balanse. På min FW sto det ingen ting om balansepunkt, kun sett inn batteri og fly flyet
                              Den fløy ikke, alt for baktung( virket litt baktung før jeg kastet det, burde målt ca, det gjorde jeg ikke . Litt sta på at bruksanvisningen skulle følges, også for å sjekke kvaliteten, he,he. Den er bunnsolid. Med de rundkast flyet tok på asfalten så må jeg si at den tåler juling(kropp og vinge)
                              Så sørg for at flyet ditt er i balanse og ta kontakt med en som har fløyet før når jomfru turen tas.
                              Click image for larger version

Name:	Proppa.JPG
Views:	2
Size:	92.2 KB
ID:	583057Click image for larger version

Name:	P1050117.JPG
Views:	1
Size:	140.9 KB
ID:	583059
                              Attached Files
                              Last edited by Sundtair; 03-11-11, 13:25. Reason: info FW
                              Mvh Andreas
                              Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                              PCM.at mye glede i litt carbon
                              Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                              Comment


                              • #60
                                Det gikk en djevel i meg og skrev en anmeldelse av flyet på Throttlestore sine sider. Fikk et automatisk svar:

                                Tusen takk!
                                Din anmeldelse er mottatt, og vil bli lest av oss. Dersom vi godkjenner den, vil den vise sammen med andre anmeldelser fra våre mange trofaste kunder. Dette tar vanligvis opp til to uker. Tusen takk for ditt bidrag!



                                Nå skjønner jeg hvorfor det bare er overpositive anmeldelser av produktene på siden deres. Sleipt.


                                ---------------------------------------------------------------------------

                                Skjønner Sundtair.

                                Akslingen min var for lang den og det kan nok ha medvirket til at det gikk slik det gikk. Men jeg tenkte rett og slett ikke på det.
                                Men jeg må nok ligge meg i selene og skaffe meg en ny motor. Vet ikke helt hvordan jeg skal tilpasse motoren jeg har slik at det er godt nok.....
                                SKal ta noen bilder og poste.

                                Trond
                                Last edited by Trondm; 03-11-11, 13:22.

                                Comment

                                Working...
                                X