Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly til semi-nybegynner (enda en...)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fly til semi-nybegynner (enda en...)

    Jepp, det er enda en slik " hvilket fly er best til nybegynner" tråd.

    Jeg kjøpte meg nylig en parkflyer av typen air earl som selges på Netthandelen. Til 225 kr synes jeg det var et helt greit fly. Litt av grunnen til at jeg kjøpte det var for å se om jeg ville noe sted med denne hobbyen. Og jeg har det veldig moro med flyet men 5 minutters flygetid og 2 kanaler har sin begrensning. Så jeg har sett meg rundt og prøvd å finne noen gode fly til en helt ok penge. Jeg har tidligere holdt på med helikopter men det begynner å bli noen år siden og det har skjedd mye på markedet siden da.
    Jeg var også innom min lokale hobbybutikk i bergen men han som driftet den da var ikke der og prisene var langt over det jeg fant på nett.

    Det jeg ønsker meg er et nybegynner fly som er relativt enkelt å fly men likevel har litt muligheter. Jeg vil nødig gå lei av flyet etter 3-4 turer med det. Helst et fly med 4 kanaler eller mer og som tåler litt. Slik jeg leser det per dags dato finnes der ingen lokal flyplass for RC fly i bergensområdet.
    Det er fint om flyet ikke er for lite, da foretrekker jeg heller at det er litt stort. Men klart, det koster mer.
    Budskjettet mitt er ca 2000,- og da regner jeg med at jeg er begrenset til elektro fly.

    Jeg har sett etpar fly på Buy Domains - throttlestore.com is for sale!. Er det en bra nettbutikk? Det skrytes så mye av servicen og prisen på anmeldelsene at en kunne tro at eieren hadde postet det.

    På nevnte butikk har jeg sett meg ut to fly:

    Cessna 182 EPO 141 BL 2,4GHz RTF - ThrottleStore.Com

    og

    Cessna Skylane 182 EPO 150 BL RR/RTF - ThrottleStore.Com

    Begge er forholdvis store modeller men jeg tenker at de er mer stabil da. Dessuten ser det bedre ut med et stort fly enn et lite.

    Jeg er fremdeles helt åpen og mottar alle forslag med største takknemlighet. Det er dumt å gjøre et bomkjøp når man skal igang med en slik flott hobby.

    En siste ting. Neste uke skal jeg til Danmark. Jeg tviler egentlig på det men er det noe å spare på å kjøpe der? Prisene throttlestore opererer med er jo allerede ganske bra, men må bae spørre.

    Håper det er noen som har orket å lese igjennom alt dette og gir meg et forslag. Gleder meg veldig til å sette i gang.

    På forhånd takk
    Trond Mjøs

  • #2
    Ikke kjøp throttlestore sin Cessna 182 EPO 141 BL 2,4GHz RTF. Du knekker nesehjulsinnfestningen på første flytur. Jeg har en cessna 182 150 selv og den flyr nydelig, men tåler ikke harde landinger. Min er konvertert om til å ha halehjul.

    Kjøp heller cessna 185. Den flyr omtrent likt, og tåler hardere landinger. Flyene er sinnsykt lettmanøvrerte, og tåler en god støyt. Skader limer du med helt vanlig medium lynlim eller limpistol.

    Cessna Skywagon 185 EPO 150 BL RR/RTF - ThrottleStore.Com
    Jon-Brage Hoel Andorsen
    -------------------------------------------------------------------------
    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

    Alt flyr bare du har nok motor!

    Comment


    • #3
      Jeg hjalp en i klubben igang med en Cessna Skylane 182 EPO 150 BL RR/RTF, som du linker til. Liker ikke å innrømme det, men jeg ble faktisk imponert over egenskapene. Perfekt nybegynermodell.
      Radioen er vel ikke noe å bygge videre på, så ser du for deg flere modeller kan det være lurt å oppgradere den først som sist. Jeg hadde liten tro på trebladspropellen som fulgte med, så det ble montert en APC 13x6,5 E. Den fungerte fint.
      Det kan være lurt å få noen med litt erfaring til å ta den opp og trimme den inn første gangen. Den fløy langt i fra beint, selv om rorene var sentrert, det måtte trimmes mye.
      JayBee har sikkert et poeng, men neseleggen har tålt mange landinger her og flyet er enkelt å lande.
      EF 60" Edge. Torque.
      EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
      3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
      CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
      Multiplex FunCub XL on floats.
      Jeti DS-16

      Comment


      • #4
        Originally posted by Trondm View Post
        .
        .
        Så jeg har sett meg rundt og prøvd å finne noen gode fly til en helt ok penge.
        .
        .
        Dette kunne vert et bra fly for deg
        Small Size Hobbyland AS

        men det har en 480 børstemotor og det er søppel i forhold til børsteløs.

        Så gå for et eller annet med børsteløs motor og Lipo batteri begge deler er kommet
        godt ned i pris. Kjøpe deg en skikkelig lader helst noe som kan lade flere batterier
        samtidig. Husk at dersom du kjøper et fly med bra utstyr så kan det brukes opp igjen
        selv om flyet er utslitt. Oppbrente børsteløse motorer kan f.eks vikles opp igjen.
        Velg helst et fly med en metrisk motor f.eks med 3mm aksel da kan du lett få tak
        i ny aksel (fra utslitte PC CD/DVD spillere). Håper dette ikke var for teknisk.

        mvh
        Odd H.

        Comment


        • #5
          Tusen takk for gode svar.

          Jeg har lest litt om understellet til Cessna 182 EPO 141 men det er alltid greit å få bekreftet det jeg leste. Skywagon 185 EPO 150 ser jo ut som et topp fly, minst like bra som Cessna 182 EPO 141. Er det bare størrelsen som er forskjellen eller er det andre ting?
          Hvis jeg bestemmer meg for dette flyet er det noe jeg bør kjøpe med eller kjøpe ekstra? Tenkte å gå for "kjekt å ha pakken".

          Den Super Cub`en som du linker til Odd ser også veldig bra ut. Synd at motoren ikke holder mål. Neida, det er ikke for teknisk. jeg har aldri viklet opp en motor men jeg skjønner prinsippet og hva du mener med det. Eneste jeg er usikker på er det dere kaller Lipo batterier. Er det en betegnelse, produsent eller kanskje en forkortelse for en lith-ion batteri type?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Trondm View Post
            Eneste jeg er usikker på er det dere kaller Lipo batterier. Er det en betegnelse, produsent eller kanskje en forkortelse for en lith-ion batteri type?
            Jepp, Lithium Polymer aka Lipo
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Originally posted by Trondm View Post
              Hvis jeg bestemmer meg for dette flyet er det noe jeg bør kjøpe med eller kjøpe ekstra? Tenkte å gå for "kjekt å ha pakken".
              Hei, en ting som er veldig greit å ha er ekstra propeller! En litt har landing men snuta først er propellen ofte knekt.
              Også burde du ha flere batterier som du lader alle sammen før du drar ut å fly. Da slipper du å bare kunne fly noen få minutter før du må lade lenge. Jeg ville hatt min. 4 batterier om du ikke har mulighet til å lade der du flyr
              En god investering er en computerlader. Denne kan lade de fleste typer batterier, du slipper dermed å kjøpe en ny lader for hvert
              nytt fly/ batteri. Men en sånn lader har du også muligheten for å lade flere batterier sammtidig og slipper dermed mange timer foran
              laderen. Det finnes mye utvalg, allle priser fra 450 Kr til over 2000 Kr. Selvfølgelig er ingenting av det jeg nevner her et must for å
              komme igang, men kjekt-å-ha-ting
              Kristoffer Rosmo
              Vingtor RC Klubb
              Great Planes Super Sportster 40
              SebArt Wind S110
              Clik 2.0

              Comment


              • #8
                Takk for alle innspill.

                Jeg har faktisk kjøpt fly nå. Valget falt på en Cessna Skywagon 185 EPO 150 BL RR/RTF etter Jaybee`s anbefalinger. Liker formen, mulighetene og de virker som de tåler en støyt. jeg gikk for "kjekt å ha" pakken som Throttlestore solgte.

                Jeg var faktisk online forrige tirsdag morgen og bestilte flyet. 5 minutter etterpå satt hele familien seg i bilen og reiste til Danmark på ferie. Så jeg har virkelig hatt noe å glede meg til å komme hjem for. Hentelappen lå i postkasse da jeg kom hjem i kveld og flyet skal hentes first thing in the morning.!!

                Men en ting må jeg si: Jeg liker ikke han anmasende reklamegutten Bananahobby.com bruker. Jeg hadde aldri kjøpt en artikkel basert på den mannens uttalelser. Han er sikkert flink til å fly men det får være måte på hvor mye skryt en klarer å putte i en liten video. Tipper hvert 3 ord var enten "beautiful" eller "wonderful". Det blir litt for mye mas og lite troverdighet...

                Trond
                Last edited by Trondm; 28-07-11, 02:03.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Trondm View Post
                  Takk for alle innspill.

                  Jeg har faktisk kjøpt fly nå. Valget falt på en Cessna Skywagon 185 EPO 150 BL RR/RTF etter Jaybee`s anbefalinger. Liker formen, mulighetene og de virker som de tåler en støyt. jeg gikk for "kjekt å ha" pakken som Throttlestore solgte.

                  .
                  .
                  Krysser fingrene for at det skal gå bra

                  1. Ikke fly før du har sjekket at alt er i orden.

                  2. Velg et sted med veldig god plass og minst mulig hinder som tre og stolper o.sv.

                  3. Det bør vere vindstille.

                  4. Ta takse øvelser først for å få føling med det.

                  5. Når du har fått flyet i luften, stig til minst 25m over bakken før du prøver å svinge.

                  6. Prøv å få flyet ned i gjen i et stykke ... tvi tvi

                  7. Regn med å skifte propell dersom du lander på grus/asfalt.

                  Odd H.

                  Comment


                  • #10
                    Venter spent på fortsettelsen. Veldig fint om du skriver litt underveis, slik at andre kan lære litt. Når jeg får spørsmål om nybegynner fly så lurer jeg på hva jeg bør anbefalle vedkommende. Man vil som regel ha et fly som en Cessna feks, Mens jeg synes at et seilfly lignende fly med propellen bakovervendt oppå vingen er et lurere alternativ. Nå er prisene greie i de fleste butikker så det å kjøpe seg en EPO Cessna, om reservedeler kan skaffes ikke er så dumt heller. Vil følge med på denne tråden slik at man kan gi best mulig råd senere.
                    Fly er Konge (selv)
                    Mvh Andreas Sundt
                    Mvh Andreas
                    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                    PCM.at mye glede i litt carbon
                    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                    Comment


                    • #11
                      Pakken er hentet og delene ligger på bordet. Dette flyet er STORT!! Har kikket lett på bruksanvisningen og det ser greit nok ut. Fikk med en annen type lim enn hva som sto i manualen men etter å ha fått bekreftet at det var kontaktlim er jeg klar.
                      Tenkte å spørre et spørsmål først:
                      Orginalt kommer flyet med en 3 bladet propell mens i "kjekt å ha" pakken fikk jeg med 2 bladet propell. Det kan se ut som om diameteren på propellen med 2 blader er noe større. Men hvilken propell bør jeg ta? Det beste er nok at flyet oppfører seg så rolig som mulig, ihvertfall i begynnelsen.

                      En annen ting: Bør jeg lime vingen sammen på midten eller la den være slik at den kan splittes ved transport? Vil ikke vingen bli sterkere hvis jeg limer den?

                      Trond

                      Comment


                      • #12
                        Jaja....

                        Det første jeg gjør er å sjekke at deler passer før jeg limer noe som helst. Og bra er det for haleroret passer jo ikke i det hele tatt.



                        Flyet er blitt levert som en taildragger. Det er flott det, da slipper jeg å knekke nesehjulet. Men når en fører akslingen igjennom skroget passer ikkehaleroret i sporene sine. Vinkelen er feil.
                        Prøvde å ringe throttlestore, de har stor pågang og ferie så telefonen var stengt. Så nå er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal finne på. Får sitte meg ned med flyet og se om jeg har oversett noe....

                        Trond

                        Comment


                        • #13
                          Halerorsproblemet kan jeg ikke hjelpe med, men det at 2 bladspropellen er større i diameter høres riktig ut. Regelen sier at når du går fra 2 til 3 blads skal du også gå ned en tomme (forutsatt at du er ute etter samme effekt). Og så lenge vingen er designet for å være todelt så trenger du ikke lime den sammen.

                          Comment


                          • #14
                            Mulig jeg er en elendig flybygger men jeg synes bruksanvisningen er søppel og kvaliteten under middels.
                            Jeg fortsatte å montere resten av flyet og kom til propellen. Man har en kon sylinder som man trer på motorakslingen og ved å putte på propell og en skrue etter fester man det til akslingen:



                            Men hullet i propellen er ikke stort nok til å føre inn propellen langt nok. Så da har jeg et 0,5 cm lang gap slik at jeg ikke får strammet til konen. (dårlig forklart, jeg vet). Og det står ingen sted at jeg må borre opp navhullet i propellen.

                            Jeg synes det er mer frustrasjon enn moro å bygge dette flyet og det er vel litt mot hensikten til en hobby. Jeg hadde håpet å få montert resten av flyet uten haleroret men nå tror jeg at jeg skrinlegger hele prosjektet til Throttlestore svarer på henvendelsen min. Og det kan jo ta tid, det er jo ferie.....

                            Trond

                            Comment


                            • #15
                              Kanskje du kan få litt hjelp fra denne tråden e-domodel...CESSNA 185 SKYWAGON...L/G & FLOATS... - RC Groups

                              Comment

                              Working...
                              X