Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp meg ta steget inn i hobbyen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp meg ta steget inn i hobbyen!

    Hei forumet!

    Dette med RC-fly har alltid vært en liten drøm som har sittet i bakhodet mitt i mange år. Nå som det endelig er sommer og jeg har innsett at jeg ikke har så veldig mye å finne på, så tenkte jeg kanskje at det var på tide å endelig ta steget inn i denne verdenen.
    Så her er det jeg er nå, jeg hadde egentlig ikke peiling på noe av dette her før jeg begynte å lese meg rundt på forumet for 2 dager siden, men det er fortsatt noen ting jeg lurer på.

    Det som startet interessen min for RC-flyving var at jeg fikk se en video av noen som holdt på med FPV. Det virket utrolig morsomt og interessant å holde på med, så det er den retningen jeg tror jeg vil gå videre. Men som sagt etter en del research så kom jeg fram til at dette blir for dyrt med det første og må heller bli noe jeg sparer og jobber meg opp mot med årene. (Må få lært basics først)

    Så la meg komme til poenget!
    Jeg ble litt inspirert av historien til Grumps i denne tråden: (MFN) ModellflyNytt.no
    og dermed så følte jeg for å gå litt av den sammen veien som ham.
    Jeg har da sett spesielt på en av disse pakkene: Budsjettet mitt ligger på rundt 2000,- og da tenker jeg at jeg heller vil bruke mer på en radiosender i begynnelsen slik at jeg slipper å bytte den ut med en gang. DX6i virker som ett greit valg for en nybegynner, men det jeg lurte på var om jeg skal gå videre til FPV om noen år, holder denne kontrollen da? Eller trenger jeg flere kanaler?

    Visst dere har andre forslag til hvilke fly + radiosender jeg bør begynde med, så bare si ifra! (husk budsjettet på rundt 2000,- + at jeg gjerne vil slippe å måtte bygge så alt for mye.)

    Tusen takk for alle svar!

  • #2
    Hei hei,

    Hyggelig at det er flere som hopper på Ultra Micro-bølgen! Det er en flott måte å starte på, men som med alt annet, så er det delte meninger også her.

    Jeg starta med J-3 Cub, men hadde jeg kunne valgt om igjen med, så tror jeg det hadde gått helt fint å starte med en Mustang. Dog, så flyr jeg ennå Cub'en min. Bare for å cruise rundt uten å tenke på ting, samt at nevøer og whatnot kan få prøve denne (da den er lett å fly, samt veldig hardfør).

    FPV har jeg ikke satt meg inn i, men om du sender en PM til Bjeff (eller titter på noen av hans tråder her på forumet) så får du kanskje et inntrykk av hva som trengs der. Kan f.eks starte med denne tråden:
    (MFN) ModellflyNytt.no

    Lykke til videre, å ikke nøl med å spørre, eller fortelle hva du ender opp med av fly.
    Thomas Kristensen (30)
    Oslo, Grefsen

    Radio: Spektrum DX6i & DX8
    Ultra Micro: Mange forskjellige
    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

    Comment


    • #3
      De lav-vingede er jo ikke akkurat kjent for å være så lette å fly da. Jeg prøvde meg på en Sukhoi og det gikk rett i dass. Fikk det aldri til. Hvis du ikke har fløyet før vil jeg anbefale enten HZ Champ eller UM Cub. Disse har vingene over kroppen og retter seg opp av seg selv. De aksepterer også mye mer nybegynner Pilot feil. Jeg vet at gjennomsnittlig flytid for en nybegynner med disse raske mikroene er på ca fire sekunder! Jeg tuller ikke jeg holder selv på å lære meg å fly, og først nå etter et og et halvt år med enkle glidere. Og høyvingende mikromodeller, begynner jeg med balanseror og raskere modell. Da med trainer-kabel sammen med grumps!
      Men av en eller annen grunn er det ikke så mange som vil høre, og starter med modeller som ser kulere ut enn Cub og Champ.
      Les mer på RCG Nybegynnerforum og lær av erfaringene til hundrevis av nybegynnere! Skal du fly med en gang, og ikke bare sitte og reparere anbefaler jeg som vanlig HZ Champ og en vindstille dag. Det er jo selvsagt opp til deg, og det hadde vært artig om du postet dine erfaringer.

      Click image for larger version

Name:	hbz-4900_prev.jpg
Views:	2
Size:	10.3 KB
ID:	580100

      Leveres med sender og alt du trenger for å komme i luften, for 800 kr! For meg har denne vært en flygende simulator!
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Kjøp deg en slik pakke Komplett fuel begynnerpakke - Beaver Experimental - ThrottleStore.Com Så har du noe som flyr bra og virkelig tåler en smell. Radioen som følger med er faktisk meget bra og du kan benytte den til mange modeller.

        Comment


        • #5
          Det beste tipset er å oppsøke et organisert modellflymiljø der du bor. Et budsjett på 2000 er litt knapt. En brukt DX7 (eller DX6i) får du for rundt 1000 kr. Disse radioene kan du bruke en stund. Dette er ikke optimale FPV-radioer, de har relativt kort rekkevidde og har kun 2- og 3-punktsbrytere (ingen skruknotter) som ikke er noe særlig til pan/tilt. Spektrum er grei til quadrocopter/heli FPV med dagens 5.8 ghz videosendere, da ryker videosignalet før rc-signalet dersom du ikke har veldig gode forhold og du vil sjelden fly mer enn 1 km unna med disse uansett.

          Til standard fly-FPV kan du kjøpe deg en ny radio når det blir aktuelt, feks en brukt Futaba 9C dersom du skal fly litt langt. Til den kan du også enkelt sette inn et evt UHF-modul.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Originally posted by ArneH View Post
            De lav-vingede er jo ikke akkurat kjent for å være så lette å fly da. Jeg prøvde meg på en Sukhoi og det gikk rett i dass. Fikk det aldri til. Hvis du ikke har fløyet før vil jeg anbefale enten HZ Champ eller UM Cub. ..
            Enig å starte med Sukhoi og et knapt budsjett ... vil neppe funke. Å starte med 3 kanaler er som oftest komplisert nok ...

            Odd H.

            Comment

            Working...
            X