Announcement

Collapse
No announcement yet.

RC-utbrenthet - kan sikkert skje de fleste..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RC-utbrenthet - kan sikkert skje de fleste..

    Interessant tråd på FG, der til og med vår egen Ruduz har avgitt dikteriske gullkorn

    How Do You Deal With The Dreaded "BURNOUT"? - FlyingGiants


    Har selv vært med noen år nå og er langt fra utbrent, men merker at jeg har "bedre tid" med å få prosjekter ferdigstilt, og familien er første pri ALLTID. Før var RC det siste jeg tenkte på før jeg sovnet og det første jeg tenkte på når jeg våknet. Godt det ikke er så ille lenger! Men jeg husker mange nicknames som var svært aktive og toneangivende her på forumet som ikke lenger poster stort. Får håpe de kommeer tilbake. Kan vel subtilt hinte om at bl.a artiklene til Supra25 var veldig interessante? Håper flere av dere kommer tilbake med nyvunnen stikkekløe Dette skal jo først og fremst være morsomt. En "flybuddy", Raptor, omtalte fenomenet som å kræsje i den kinesiske mur, og da er nok best å ta en skikkelig timeout og komme tilbake når lysten virkelig er der igjen. Han har absolutt lyktes i det.

    Selv vurderer jeg mikroflylappen for utvidelse av horisonten, bokstavelig talt
    Geir


    3D plane - 1D brain

  • #2
    Skjer nok de fleste ja.

    Har lagt hobbyen helt vekk noen ganger, og det har vært ganske greit selv om jeg aldri har sluttet helt siden begynnelsen i -75. Noen perioder har det vært utrolig mye, andre ganger nede på tomgang. Men lysten har alltid kommet tilbake. Men gjerne med nytt fokus som "mye seilfly", 3D, DLG, sleping osv. Uansett, det må være et miljø man trives i for å holde på mye over lang tid.

    En tabbe jeg har gjort er å rett og slett ha for mange prosjekter. Nå for tida går det mest ut av hobbyrommet, lite inn. Flyr jevnlig, men har ikke jobba på hobbyrommet mange timene siden påsken. Stillstand... Modellene som flys begynner alle å få noen år på baken nå, lett ettersyn etter en dag på stripa og så glemmer jeg hobbyen til neste flyhelg. Tar heller noen timer på MC`en etter jobben istf å gå på hobbyrommet. Og har akseptert at de to prosjektene som er under arbeide kanskje ikke flyr før neste vår...? De andre prosjektene i eske er satt vekk, lagret på jobben så man ikke faller for fristelsen å begynne på enda et prosjekt som ikke blir ferdig! Altså ikke møtt veggen totalt denne gangen, men kjenner symptomene og toner ned istf å kutte helt. Dette er jo en hobby.

    En fare med å engasjere seg for mye er at man blir sårbar. At Supra bråkutta viser at med for mye gass kan stoppen bli alvorligere enn om man kjører litt lugnt. Syntes også det er synd han er borte, men var nok valg som måtte taes. Kanskje han kommer tilbake, kjernekar!

    At forbundet "vårt" har tabba seg så til de grader ut med SU-arbeidet har for min del vært noe av det verste de siste årene. Når så inkompetente folk får ture fram uten å kunne det de gjør og uten å ane konsekvensene kan kanskje være det som gjør at jeg kutter ut alt med RC. En konsekvens av å være for engasjert?

    Der er mange andre fine luftsport-hobbyer. Microfly ja... hvorfor ikke? Har hoppet fallskjerm, fløyet mye paraglider og tatt noen timer på seilfly. Men modellfly er mer lettvint, man trenger ikke så mye apparat i sving rundt seg f.eks.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Jeg holdt jo på med 3D heli ei stund og ble etterhvert også med på konkurranse, det sa pang til slutt! Så mye jobb for å få til øvelser og finpusse de gjorde at jeg gikk rett i veggen. Nå er det stort sett bare Jet og det fyller alle mine behov i hobbyen, koser meg sammen med en utrolig gjeng med folk og det er ikke noe mas om å ha det beste hele tia som det ofte blir i konkurranse sammenheng.

      Nå koser jeg meg med hobby'n men det var ei stund med dette NLF greiene som gjorde hobbyen til en plage som også Joo nevner her.
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • #4
        Originally posted by Sniper View Post
        Interessant tråd på FG, der til og med vår egen Ruduz har avgitt dikteriske gullkorn

        Discussion How Do You Deal With The Dreaded "BURNOUT"? - FlyingGiants


        Har selv vært med noen år nå og er langt fra utbrent, men merker at jeg har "bedre tid" med å få prosjekter ferdigstilt, og familien er første pri ALLTID. Før var RC det siste jeg tenkte på før jeg sovnet og det første jeg tenkte på når jeg våknet. Godt det ikke er så ille lenger! Men jeg husker mange nicknames som var svært aktive og toneangivende her på forumet som ikke lenger poster stort. Får håpe de kommeer tilbake. Kan vel subtilt hinte om at bl.a artiklene til Supra25 var veldig interessante? Håper flere av dere kommer tilbake med nyvunnen stikkekløe Dette skal jo først og fremst være morsomt. En "flybuddy", Raptor, omtalte fenomenet som å kræsje i den kinesiske mur, og da er nok best å ta en skikkelig timeout og komme tilbake når lysten virkelig er der igjen. Han har absolutt lyktes i det.

        Selv vurderer jeg mikroflylappen for utvidelse av horisonten, bokstavelig talt
        Hehe.. Diktingen taler for seg selv :P ...Vel. Er jo et interessant tema det med utbrennthet egentlig, spesielt når jeg har vært borti noe lignende selv. Var vel egentlig etter jeg kom borti dette forumet at ting tok seg opp igjen. Alltid noe nytt man ser andre har som kan tenker at må være kult å prøve. Ikke minst det å utvikle seg selv i denne hobbyen der man aldri kan bli utlært. Men noen ganger går man skikkelig lei..

        Ta mikroflylappen!! Det er skikkelig lærerikt. Det jo heller ikke dyrt. Selv har jeg PPL-A sertifikat, men hadde nok tatt mikrofly hvis jeg ikke hadde trengt timene til videre utdanning. Bestill bøker, det er bare starte å lese. Kontakt din lokale flyklubb så får du sikkert noen prøveturer om du ikke allerede har fått det
        All you need is love

        Comment


        • #5
          Når alvoret tar over, og konkurransen er tøff for å bli best. Blir hobbyen en jobb, og jeg forstår godt at det kan bli et ork. Når jeg har holdt lenge på med å bygge en modell, og jeg føler at jeg sitter fast i en vanskelig del av byggingen. Kan det være at jeg må legge fra meg modellen svært lenge, får jeg orker å ta fatt på den igjen. De fleste kjenner seg vel igjen der. Selv holder jeg på med å lære meg å fly, og er absolutt ikke noe naturtalent. Nå har jeg holdt på ned basis i halvannet år, og har såvidt begynt å trene på balanseror. Hadde jeg ikke vært så sta, hadde jeg møtt veggen for lenge siden. Det er en ganske spesiell og sær livsstil/hobby vi har valgt. Og jeg leste at det er noe sånt som 90 prosent "drop out" blant de som kjøper seg sitt første fly, og prøver seg. 2-3000 kr i luften i fire sekunder, og forvandlet til en haug med isoporbiter eller flis. Kan også ta motet fra de fleste, selv om det ikke akkurat er utbrenthet.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Jeg også hoppet rett inn i imac og store modeller. Var utrolig gøy.....................helt til treningen og skruingen ikke var gøy lengere.
            Jeg trappet ned imac'n...som til dags dato er null. Nå slapper jeg av med de norske treffene, Fagernes, Auskog Høland, Gol,
            Arvika og forhåpentligvis Huckfesten. Hver høst tar jeg flere ukers fri fra flygingen og er da superklar til vintersessongen etter nyttår

            Tror det er viktig og ikke drive med mange prosjekt samtidig.

            Comment


            • #7
              Har en mistanke om at gleden ved å fly iblandt forsvinner ved at jaget etter å ha den fineste,største, råeste og dyreste modellen går på bekostning av den rene flygleden. Flyr selv konkurranse innenfor F3A - sport 07 og ser at det alltid noen som har bedre, dyrerere og flottere modell. Gikk selv i fella med å kjøpe en 2 x 2 meters modell som kostet meg totalt 15 lapper, kræsjet under take-off på NM i 2009 og ble borte fra flyging i ett år. Kjøpte i vinter en brukt modell, mindre og flydd mer enn 420 turer og ikke så lekker som alle de andre modellene som finnes i en konkurranse. Men det utrolig var at flygleden kom tilbake. Jeg kunne konsentrere meg om å fly og jeg viste at ingen forventet noe spesielt av meg med en gammel og godt brukt modell. Så om en flott og dyr modell får deg til å se ut som en bedre pilot så blir du ikke automatisk en bedre pilot. Det blir man bare gjennom flyging med det utstyret man
              har og ikke det man ønsker man skulle hatt.

              Jeg får dessverre flydd alt for lite i forhold til det jeg har lyst til, været og jobben setter ganske greie grenser der. Men flygleden er tilbake og man sitter på jobben og drømmer om å fly mens rapporten i nabovinduet har deadlines på 48 timer.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8
                Med jobb og familie rekker jeg ikke å fly nok til at jeg blir lei... Det er kanskje greit å ha en begrensende faktor så man ikke går på en smell


                Sent from my mobile phone - I apologize for any spelling errors!
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Gikk selv i fella med å kjøpe en 2 x 2 meters modell som kostet meg totalt 15 lapper, kræsjet under take-off på NM i 2009


                  Den var røff! For å si som sportsreporterne: "Hva følte du da?" Statusjag fører sjelden med seg noe positivt!. Hyggelig å lese at du slapper av og flyr bedre, med en enklere modell.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Tilbake etter 18 år.

                    Hei jeg sluttet med hobbyen for mange år siden, drev med modellfly fra jeg var guttunge på 7 år til jeg var 18. Da ble det, ØL,damer, gitar og studier og modellflyginga ble rett og slett for barnslig.
                    Startet opp igjen for 2 år siden i en alder av 36 år, har bygget noen trainere og også noen prosjekter fra tegning tidligere, første prosjekt etter oppstart var Ivan Pettigrews auster aiglet, trodde jeg tok meg skikkelig vann over hodet, men du verden utrolig gøy og spennende, den begeistringa jeg opplevde ved å se flyet ta form var rett og slett det samme jeg opplevde som 7 åring da jeg så den første frifluktmodellen jeg og faren min hadde bygget fly.
                    Jeg har aldri vært god på modellfly og det er derfor det fremdeles er arti, jeg har ingen ambisjoner, det er rett og slett nyskjerrighet og glede ved å bygge fly og se det fly som driver meg. Alt en driver for å bli best kan fort bli et slit, jeg spiller gitar og der vil jeg bli god, merker der ofte at det kan være et slit og terpe terpe terpe.
                    Modellbygging og flyging er rekreasjon, når jeg virkelig skal kose meg tar jeg frem verktøyet, balsaen, depronen og kaffekoppen. Alt er gøy fra mikro rc til de helt store modellene, depron eller Balsa samme det.
                    Må si jeg ikke helt har forstått at ARF er blitt så populært, for meg er mye av gleden eksprimenter: vil en papirmodell/kartongmodell kunne lages i depron? og vil den fly om en installerer radio? klarer jeg å bygge en skalamodell, Hvordan kan jeg bruke google sketchup til å lage mine egne tegnininger og modeller selv om jeg egentlig ikke har så stor peiling enda. Har heller ikke så mye tid til dette men får en og annen dag hvor jeg kan slappe av på hobbyrommet hvor tiden står stille.
                    Man må leke ikke gjøre dette til en jobb ved siden av jobben.
                    MVH
                    Eystein

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by roffe_ek View Post
                      Hei jeg sluttet med hobbyen for mange år siden, drev med modellfly fra jeg var guttunge på 7 år til jeg var 18. Da ble det, ØL,damer, gitar og studier og modellflyginga ble rett og slett for barnslig.
                      Startet opp igjen for 2 år siden i en alder av 36 år, har bygget noen trainere og også noen prosjekter fra tegning tidligere, første prosjekt etter oppstart var Ivan Pettigrews auster aiglet, trodde jeg tok meg skikkelig vann over hodet, men du verden utrolig gøy og spennende, den begeistringa jeg opplevde ved å se flyet ta form var rett og slett det samme jeg opplevde som 7 åring da jeg så den første frifluktmodellen jeg og faren min hadde bygget fly.
                      Jeg har aldri vært god på modellfly og det er derfor det fremdeles er arti, jeg har ingen ambisjoner, det er rett og slett nyskjerrighet og glede ved å bygge fly og se det fly som driver meg. Alt en driver for å bli best kan fort bli et slit, jeg spiller gitar og der vil jeg bli god, merker der ofte at det kan være et slit og terpe terpe terpe.
                      Modellbygging og flyging er rekreasjon, når jeg virkelig skal kose meg tar jeg frem verktøyet, balsaen, depronen og kaffekoppen. Alt er gøy fra mikro rc til de helt store modellene, depron eller Balsa samme det.
                      Må si jeg ikke helt har forstått at ARF er blitt så populært, for meg er mye av gleden eksprimenter: vil en papirmodell/kartongmodell kunne lages i depron? og vil den fly om en installerer radio? klarer jeg å bygge en skalamodell, Hvordan kan jeg bruke google sketchup til å lage mine egne tegnininger og modeller selv om jeg egentlig ikke har så stor peiling enda. Har heller ikke så mye tid til dette men får en og annen dag hvor jeg kan slappe av på hobbyrommet hvor tiden står stille.
                      Man må leke ikke gjøre dette til en jobb ved siden av jobben.
                      MVH
                      Eystein
                      Helt riktig

                      Comment


                      • #12
                        modellflyving som jobb,.. kjenner meg litt igjen der. Har flydd F3J i noen år nå, og har konkurranse dilla på 5 året

                        hver høst litt ut i oktober er det bråstopp. "møkk" lei og jeg er knapt innom hobbylokalet før nyttår. men hvem står på isen i 10 blå 5 meter nordavind med vinsj og seilfly.

                        Det som for min del holder det i gang er alle de trivelige kolegene på konkurransene.

                        De kamelene jeg tygger på i etterkant av en konkurranse gir meg motivasjon til å fortsette å trene hjemme. kamelene gir motivasjon, nesten mer en å vinne.

                        vet ikke når min bobler spekker , men håper det blir en stund til....
                        **********************
                        Mvh
                        Stig Olsen
                        Lillehammer MFK


                        Nan Xplorer FullCarbon X tail
                        Pike Perfect X tail
                        Pike Brio / Giant
                        Alpina 4001
                        DG 500/22 Elan under opppussing
                        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                        Futaba 12Fg Fasst

                        Comment


                        • #13
                          Derfor er det viktig og prøve og variere hobbyen så mye som mulig.... Helikopter, fly, seilfly, DLG, Jet, bil, båt og ikke minst Ubåt :P
                          Lars Norberg

                          Comment


                          • #14
                            Jepp !

                            Har kjøpt en eske med flis og tull i nesa til vintern.

                            Ikke si det til noen B-)
                            **********************
                            Mvh
                            Stig Olsen
                            Lillehammer MFK


                            Nan Xplorer FullCarbon X tail
                            Pike Perfect X tail
                            Pike Brio / Giant
                            Alpina 4001
                            DG 500/22 Elan under opppussing
                            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                            Futaba 12Fg Fasst

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Lars N View Post
                              Derfor er det viktig og prøve og variere hobbyen så mye som mulig.... Helikopter, fly, seilfly, DLG, Jet, bil, båt og ikke minst Ubåt :P
                              Jeg satser på comboen piker, vin og heli. Jeg har ikke blitt lei av noen av delene så langt.
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment

                              Working...
                              X